Code 55 vragen

Vraag maar raak!

Marksintpancras
Berichten: 1561
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Code 55 vragen

Bericht door Marksintpancras »

Vince,

Als je echt mooi wil rijden kies dan Peco. Ik heb op mijn vaste baan Fleischmann piccolo voor het gemak ivm de bedding, maar Peco is zeker rond de wissels vele male flexibeleer en mooier qua rij gedrag en zicht


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5935
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Code 55 vragen

Bericht door FidOo »

het enige wat FLM (of trix of welk ander merk dan ook met dezelfde geometrie) is compacter bouwen. De wissels die gebruikt worden zijn 15 graden in het grootste geval. (minitrix heeft ook nog 24) en die zijn veel korter waardoor je veel kortere wisselstraten krijgt. Nadeel: de bochtradius in deze wissels zijn veel kleiner als peco en zijn dus naar mijn mening in het zicht een echte NO-GO.

Ook het gemak van ballast in flm rails is wat mij betreft echt een dooddoener; het is gewoon niet realistisch en mooi. Daarnaast is ballasten echt niet zo heel moeilijk.

Mijn mening: code 80 is leuk voor het schaduwstation.. maar voor in het zicht gewoon achterhaald.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

Ik heb op een paar bochten en rechte stukjes na nog helemaal geen rails....dus als ik wil switchen, moet ik het nu gelijk doen. Hoor en lees inderdaad alleen dat het dus wat meer moeite kost om te leggen..........wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:Wat zou er met peco niet kunnen wat met flm wel kan? Je hebt juist heel veel vrijheid, omdat je alleen wissels en flexrails hebt. ALLES kan :) Het is alleen wat meer werk. En mooier :)

Ben ik niet helemaal met je eens Kees. Bij mijn gedachten over de baan die ik wil, past het niet...dan heb ik aan beide kanten nog een 1 - 1,5 meter lengte extra nodig.

Zoals Fidoo het aangeeft je kan veel compacter bouwen.

Maar ik ben het wel met je eens dat ik het wel mooier is. :D

gr Bjorn



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

Stoompie schreef:Ik heb op een paar bochten en rechte stukjes na nog helemaal geen rails....dus als ik wil switchen, moet ik het nu gelijk doen. Hoor en lees inderdaad alleen dat het dus wat meer moeite kost om te leggen..........wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.
Stoompie,

Flm of Peco....is gewoon wat je ruimte is en wat je wilt voor baan... Peco is mooier en realistischer maar neem nu eenmaal meer ruimte in en FLM is compacter.

Ga anders eerst tekenen...dan kom je vanzelf erachter of peco kan of niet ... en als peco het wordt haal je gewoon een stuk flexibel en kijk je wat ermee kunt qua ballasten. Denk wel in mogelijkheden en niet in moeilijkheden anders komt je droombaan er nooit. ;)

Gr. bjorn



Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

Gisteren en zojuist mijn hele ontwerp in SCARM omgezet van FLM naar PECO en het lijkt te passen...merk inderdaad dat de bochten een stuk ruimer worden maar dat is misschien alleen maar beter. Qua ontwerp is mijn baan helemaal niet complex. Ik probeer de layout eerder wat saaier en haalbaar te houden dan direct met een hele berg wissels, blokken en beveiligingen aan de gang te gaan. Mijn uitdaging zal liggen in de verschillende hoogtes...lijkt de baan ook gelijk weer wat minder amateur :)

Vince



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

Hoi Vince,

Helemaal top ! Ben benieuwd naar je ontwerp...en krijg je ook een hoop goede feedback op van de forumlezers :-)

Oh ja niks lijkt daardoor minder amateuristisch.... iedere baan heeft zijn charme en mooiheid maar bedenk wel altijd ...jij zelf moet er happy mee zijn ...en niet doen wat men van je verwacht.... want jij bouwt het en jij wordt er happy van.... ;) :) :D

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt... 8-)



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

Nog even over de SL-E399F, na het doorverbinden (solderen met een heel klein stukje draad, van 2mm a/d buitenkant) van de snede van de langste buitenste tong, loopt alles nu prima.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2046
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Code 55 vragen

Bericht door Bjor »

Kees,

Mooi dat het gelukt is. (Maar waar is/was die onderbreking dan voor? :? :? )

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Code 55 vragen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo ???
Stoompie schreef:wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.
Ik ben er ook gelijk mee begonnen, en niet tegen echt veel problemen aangelopen. Ik knip alleen de rails niet maar slijp hem door met een dunne diamantschijf op de Proxxon.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Ronaldp
Berichten: 1472
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Code 55 vragen

Bericht door Ronaldp »

marco schreef:ik heb nog eens goed naar de 3 weg wissel van peco gekeken en wat bleek het lichtblauwe gedeelte van de wissel, wat alleen stroom krijgt als de tong aan de donkerblauwe rail ligt.
Bij mij kreeg deze dus geen stroom wel als ik de tong met de hand tegen de donkerblauwe rail aanduwde.
Dus heb ik aan dit lichtblauwe stuk maar een draadje gesoldeerd en met verbonden aan de donkerblauwe en hup alle treinen rijden er stapvoets overheen.
Hebben meer van jullie dit gedaan?
Foto gebruikt van mtkb.de
Waar heb je de doorverbinding gemaakt?
Waar de 2 licht blauw sporen naast elkaar liggen?
En moet dat dan ook niet bij de rode sporen?

mvg Ronald
Bijlagen
Peco3weg.jpg
Peco3weg.jpg (44.64 KiB) 6694 keer bekeken


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Code 55 vragen

Bericht door martindomburg »

Om een vreemde wijze heeft Peco de rode sporen wel verbonden met elkaar. Echter de lichtbaluwe niet, die kan je met een draadje doorverbinden naar de onderste paarse lijn.

Persoonlijk gebruik ik een derde relais hiervoor omdat de kans kan ontstaan dat een brede wielflens rijdend over de rode lijn contact kan maken met de lichtblauwe lijn. Ik heb het nog niet meegemaakt maar in theorie zou het kunnen. Daarom schakel ik die met een extra relais mee op de servo.

groetjes



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Code 55 vragen

Bericht door marco »

Ronald het draadje aan de rechterkant en dan aan de onderkant ( onderaan op de foto dus niet onderkant rail ) van de lichtblauwe rail solderen.
Daar komen je flenzen namelijk niet.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Code 55 vragen

Bericht door HTteG »

Hallo allen,
Nog even in de problematiek van de drieweg-wissel gedoken. Ook ik heb natuurlijk slecht contact op twee wisseltongen. In tegenstelling tot wat ik eerder heb gelezen heeft men bij Peco hier zeker aan gedacht. Want wat blijkt op het scharnierpunt aan de onderzijde is een lipje wat tegen de naast gelegen rail aan ligt. Maar tijdens de fabricage van de wissel komt er vloeibare kunststof tussen deze twee onderdelen. Ik heb dit ter plekje even schoon gekrabbeld en wat soldeertin erop en wallah er is nu een goed contact. Ter verduidelijking de foto. Het gaat om het scharnierpunt wat na de eerste schuifbalk komt. Kreeg helaas een niet wat scherper beeld maar ik denk dat het toch duidelijk is.

Groet Henk
Peco drieweg-wissel.jpg
Peco drieweg-wissel.jpg (107.23 KiB) 6588 keer bekeken



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

marco schreef:ik heb nog eens goed naar de 3 weg wissel van peco gekeken en wat bleek het lichtblauwe gedeelte van de wissel, wat alleen stroom krijgt als de tong aan de donkerblauwe rail ligt.
Bij mij kreeg deze dus geen stroom wel als ik de tong met de hand tegen de donkerblauwe rail aanduwde.
Dus heb ik aan dit lichtblauwe stuk maar een draadje gesoldeerd en met verbonden aan de donkerblauwe en hup alle treinen rijden er stapvoets overheen.
Hebben meer van jullie dit gedaan?
Ik heb hier een losse 3 weg wissel liggen nu, en ik heb het idee dat de andere tong van dit setje, in het plaatje maar even wit gemaakt (met de witte pijl er naartoe) dus ook alleen via de aanliggende rode rail gevoed wordt, en verder geisoleerd is van de rest, en dat je die dus eigenlijk ook met een draadje (of een relais) met de rail zou moeten verbinden... klopt dat?

Verder, als je de lichtblauwe tong met de blauwe rail zou verbinden (al dan niet via een relais) krijg je dan geen problemen met sluiting door wielflensen bij de blauwe cirkel waar de blauwe pijl naar wijst?
Bijlagen
Peco3weg.jpg
Peco3weg.jpg (63.95 KiB) 6264 keer bekeken



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

Mijn vermoeden klopt. De witte tong is inderdaad geisoleerd en krijgt zijn voeding alleen via de rode rail. Ik heb nu de lichtblauwe tong direct verbonden met de blauwe, onderste rail, en de witte tong direct verbonden met de bovenste, rode rail. Er volgt geen sluiting in 1 van de 4 mogelijk wisselposities, en ook gaat alles vooralsnog goed met de wielflenzen :) Toch zou het mooier van Peco zijn geweest als ze deze tongen zelf gewoon even af fabriek met de beide railstaven hadden verbonden. De bovenste tong van het rechtse setje tongen is wel intern al met de rode rail verbonden, de onderste van dat setje zit (zie lichtblauw) altijd aan de onderste tong van de linkse set vast, en die is nu dus ook altijd met de blauwe rail verbonden.

Nog mooier is natuurlijk om ze via een (extra) relais stroomloos te maken als ze los zijn van de blauwe rail, maar dat vereist in mijn geval een wat grotere ingreep aangezien de wissels al in de baan liggen... ik ga dat voor nieuwe 3 weg wissels denk ik wel doen.



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Code 55 vragen

Bericht door marco »

nspoorkees schreef:
marco schreef:ik heb nog eens goed naar de 3 weg wissel van peco gekeken en wat bleek het lichtblauwe gedeelte van de wissel, wat alleen stroom krijgt als de tong aan de donkerblauwe rail ligt.
Bij mij kreeg deze dus geen stroom wel als ik de tong met de hand tegen de donkerblauwe rail aanduwde.
Dus heb ik aan dit lichtblauwe stuk maar een draadje gesoldeerd en met verbonden aan de donkerblauwe en hup alle treinen rijden er stapvoets overheen.
Hebben meer van jullie dit gedaan?
Ik heb hier een losse 3 weg wissel liggen nu, en ik heb het idee dat de andere tong van dit setje, in het plaatje maar even wit gemaakt (met de witte pijl er naartoe) dus ook alleen via de aanliggende rode rail gevoed wordt, en verder geisoleerd is van de rest, en dat je die dus eigenlijk ook met een draadje (of een relais) met de rail zou moeten verbinden... klopt dat?

Verder, als je de lichtblauwe tong met de blauwe rail zou verbinden (al dan niet via een relais) krijg je dan geen problemen met sluiting door wielflensen bij de blauwe cirkel waar de blauwe pijl naar wijst?

Kees bij mijn 3 weg wissel is de rode rail wel met elkaar verbonden 100% verschilt dus blijkbaar per wissel.
Mocht je bij de lichtblauwe rail wel problemen krijgen met je flenzen, bij het omcirkelde stuk op het plaatje, dan kun je er altijd nog een relais aan hangen om het lichtblauwe gedeelte stroomloos te kunnen schakelen.
Al heb ik dit ook niet gedaan omdat het geen problemen geeft.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Code 55 vragen

Bericht door marco »

HTteG schreef:Hallo allen,
Nog even in de problematiek van de drieweg-wissel gedoken. Ook ik heb natuurlijk slecht contact op twee wisseltongen. In tegenstelling tot wat ik eerder heb gelezen heeft men bij Peco hier zeker aan gedacht. Want wat blijkt op het scharnierpunt aan de onderzijde is een lipje wat tegen de naast gelegen rail aan ligt. Maar tijdens de fabricage van de wissel komt er vloeibare kunststof tussen deze twee onderdelen. Ik heb dit ter plekje even schoon gekrabbeld en wat soldeertin erop en wallah er is nu een goed contact. Ter verduidelijking de foto. Het gaat om het scharnierpunt wat na de eerste schuifbalk komt. Kreeg helaas een niet wat scherper beeld maar ik denk dat het toch duidelijk is.

Groet Henk
Peco drieweg-wissel.jpg
Dit verklaart dus alles eigenlijk een fabricage fout dus.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

marco schreef: Kees bij mijn 3 weg wissel is de rode rail wel met elkaar verbonden 100% verschilt dus blijkbaar per wissel.
Dat is dan inderdaad wel iets om even op te letten als je ze koopt. De 3 die ik hier heb zijn allemaal hetzelfde (tongen van de 1e wissel zijn geisoleerd en krijgen alleen spanning als ze tegen 1 van de buitenste rails aanliggen), en van dit jaar, misschien dat oudere versies anders zijn?


Plaats reactie