Een poosje geleden ben ik verhuist en sindsdien ben ik bezig met een nieuw baanplan. Het was vrij lastig om al m'n wensen erin te verwerken. Mijn hobbykamer is 4m x 3,5m groot. Ik zal even kort ingaan op het ontwerp en de wensen.
Zoals enkele van jullie weten ben ik een fan van hogesnelheidstreinen. Mijn baan is gesitueerd in NL maar er staan straks ook Eurostars in het station. Het is dus echt een fantasie baan.

Hier is het baanplan, het is nog een schets. Ik ben nog steeds aan het finetunen om alles zo vloeiend mogelijk te krijgen.

De minimale zichtbare radius die ik gebruik ik 914mm. Dit is de radius van een slanke Peco wissel.
Het hoofd onderdeel van deze baan is het 10-sporig kopstation linksonder in de tekening, deze heeft sporen van +2,5 meter lang zodat alles erin past, van lange IC's tot Eurostars.
Linksboven en rechts in het midden zijn 2 spiralen voor de aansluiting naar het schaduwstation. Het schaduwstation heb ik nog niet uitgewerkt maar er is voldoende ruimte.
Bij de rechter spiraal heb ik even een rode diagonale lijn getekend. Dit moet een scheiding worden in de vorm van een viaduct of iets dergelijks zodat je de sporen niet in het spiraal ziet verdwijnen. Denk aan Breda Prinsenbeek.

Foto: Marc-sch
De roodgekleurde sporen zijn voor de HSL bestemd. De grote boog bovenin de tekening wordt het hoofdtraject van de HSL. Deze heeft bij de rechter spiraal een aftakking richting het station zoals in Breda het geval is. Voordat een HSL-trein het station inrijd moet hij eerst nog een kleine fly-over beklimmen over het dubbele NS spoor. Deze wordt in de stijl van Rotterdam.

Foto:Ton Poortvliet/HH
De Eurostars krijgen hun eigen gedeelte, dit zijn de sporen die links in het station liggen. Overig HSL materieel zoals de Thalys (en Fyra straks...

Dit station krijgt natuurlijk een klein beetje historie. Het was er namelijk eerder dan de HSL. Er zal dus een combinatie liggen van nieuwe wissels/beton sporen en oudere sporen met klassieke bielzen. St Pancras is een zeer mooi voorbeeld van een oud station dat weer helemaal opgeknapt is. Dit zal ik gebruiken ter inspiratie.
Wat ik nog niet heb verwerkt in deze schets zijn de wissels in het kopstation die het mogelijk maken voor een lok om om te lopen en weer kop te kunnen maken. Voor deze loks moeten overigens ook nog opstel sporen voor komen. Nico Spilt legt uit wat het is

Binnenkort een update!
