D&H lastregeling?
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
D&H lastregeling?
Ik heb het idee dat mijn PIko 2200's, met D&H decoders, geen of weinig lastregeling hebben. Ik heb er 1 los rijden, en die stopt keurig op de (berekende) stopmarkers in TC, terwijl ik er ook 1 heb rijden met 16 ertswagons erachter, en die schiet de marker met dik 20cm voorbij. Beiden zijn wel op snelheid en afremmen gecalibreerd, echter zonder wagons.
Nu kan ik in de D&H manuals niet echt letterlijk direct iets vinden mbt lastregeling, of hoe je dat aanzet of instelt?
Ik lees wel iets over CV56 (Motorregelung Proportionalteil) ik denk dat ik het daar moet zoeken, maar hoe je dat nu 'simpel' instelt?
Nu kan ik in de D&H manuals niet echt letterlijk direct iets vinden mbt lastregeling, of hoe je dat aanzet of instelt?
Ik lees wel iets over CV56 (Motorregelung Proportionalteil) ik denk dat ik het daar moet zoeken, maar hoe je dat nu 'simpel' instelt?
Re: D&H lastregeling?
nspoorkees,
Vergelijk voor alle zekerheid van beide locs de inhoud van CV4 remvertraging.
Vergelijk voor alle zekerheid van beide locs de inhoud van CV4 remvertraging.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Die staan bij beiden op 0... evenals cv3. Traincontroller zou dat moeten regelen. De instellingen daarvoor zijn ook in TC voor beide loks gelijk.
Re: D&H lastregeling?
nspoorkees,
En als je de andere, wel correct stoppende loc, voor de ertswagens spant. Vertoont deze dan een zelfde gedrag?
En als je de andere, wel correct stoppende loc, voor de ertswagens spant. Vertoont deze dan een zelfde gedrag?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,
Als je dan toch bezig bent. Controleer het stoppunt van de probleemlok ook zonder de sleep ertswagens.
Als je dan toch bezig bent. Controleer het stoppunt van de probleemlok ook zonder de sleep ertswagens.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,
Probleem opgelost of ben je er nog niet aan toegekomen?
Probleem opgelost of ben je er nog niet aan toegekomen?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: D&H lastregeling?
Is jouw ijking wel goed? Lijkt mij namelijk geen lastregeling probleem maar een software issue
Just shooting
Just shooting
Re: D&H lastregeling?
Daar dacht ik ook aan. Vandaar mijn vragen c.q. opmerkingen.martindomburg schreef:Is jouw ijking wel goed? Lijkt mij namelijk geen lastregeling probleem maar een software issue
Just shooting
Edit: c.q. opmerkingen toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Nou dat is een goed punt. De ijkingprocedure via traincontroller is op zich netjes gedaan, maar TC krijgt de lok vervolgens dus rijdend op de baan niet netjes onder controle... Hij schiet de stopmarker voorbij, volgende keer stopt ie weer ver er voor... daar gaat zeker iets mis inderdaad, maar ik weet dus niet of dat nu komt omdat de lastregeling in de decoder niet aan staat, of juist wel maar compleet verkeerd? Een reset van de decoder (en hercalibratie) werkte ook niet.
Standaard staat de decoder met CV50 (Regelvariante) op 2 (Weich), dat wil zeggen dat de lastregeling cv's (56, 57, 58, 59) niet gebruikt worden, pas als je CV50 op 0 zet, worden de specifieke lastregeling cv's gebruikt.
Ik krijg het echter in beide gevallen niet goed voor elkaar... en ja het kan best een TC probleem zijn icm deze D&H decoders, dat idee krijg ik nu een beetje.
Maar Martin, hoe regel jij de D&H12A af mbt lastregeling? Of laat je ze gewoon op CV50=2 staan?
Standaard staat de decoder met CV50 (Regelvariante) op 2 (Weich), dat wil zeggen dat de lastregeling cv's (56, 57, 58, 59) niet gebruikt worden, pas als je CV50 op 0 zet, worden de specifieke lastregeling cv's gebruikt.
Ik krijg het echter in beide gevallen niet goed voor elkaar... en ja het kan best een TC probleem zijn icm deze D&H decoders, dat idee krijg ik nu een beetje.
Maar Martin, hoe regel jij de D&H12A af mbt lastregeling? Of laat je ze gewoon op CV50=2 staan?
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,
Wat was de uitkomst van de door mij, eerder, voorgestelde simulaties? De locs wel hetzelfde traject laten rijden.
Edit: Loks .... toegevoegd
Wat was de uitkomst van de door mij, eerder, voorgestelde simulaties? De locs wel hetzelfde traject laten rijden.
Edit: Loks .... toegevoegd
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Ik heb de stopmarkers eerst goed geplaatst in de software zodat de 'probleemloze' loks (al eerder ge-ijkt in TC) er op de cm nauwkeurig op stoppen, dus dat is ok.
De 2200, met D&H12A en met of zonder sleep, krijg ik niet nauwkeurig gestopt. Of ze schieten voorbij, of ze stoppen eerder, er valt geen pijl op te trekken.
Ik ga nogmaals de 2200 proberen te calibreren, zowel met de standaard lastregeling (dus CV50 op 2) als met CV50 op 0, en dan de standaard waardes voor de lastregeling (CV56/57/58/59).
De 2200, met D&H12A en met of zonder sleep, krijg ik niet nauwkeurig gestopt. Of ze schieten voorbij, of ze stoppen eerder, er valt geen pijl op te trekken.
Ik ga nogmaals de 2200 proberen te calibreren, zowel met de standaard lastregeling (dus CV50 op 2) als met CV50 op 0, en dan de standaard waardes voor de lastregeling (CV56/57/58/59).
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,
In de OP heb jij het over 2 2200 serie locs. Hebben beide een D&H decoder of niet?
In de OP heb jij het over 2 2200 serie locs. Hebben beide een D&H decoder of niet?
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: D&H lastregeling?
Het kan wel Kees, hier stoppen beide 2200 locs met de dh12 tot op de millimeter nauwkeurig.
Enig verschil tussen onze banen is de software, dan zal daar dan vermoedelijk ook de issue zitten.
Ben benieuwd wat der uit een nieuwe ijking komt
Groetjes
Enig verschil tussen onze banen is de software, dan zal daar dan vermoedelijk ook de issue zitten.
Ben benieuwd wat der uit een nieuwe ijking komt
Groetjes
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,nspoorkees schreef:Ik heb de stopmarkers eerst goed geplaatst in de software zodat de 'probleemloze' loks (al eerder ge-ijkt in TC) er op de cm nauwkeurig op stoppen, dus dat is ok.
De 2200, met D&H12A en met of zonder sleep, krijg ik niet nauwkeurig gestopt. Of ze schieten voorbij, of ze stoppen eerder, er valt geen pijl op te trekken.
Ik ga nogmaals de 2200 proberen te calibreren, zowel met de standaard lastregeling (dus CV50 op 2) als met CV50 op 0, en dan de standaard waardes voor de lastregeling (CV56/57/58/59).
Deze laatst voorgestelde calibratie (CV50 op 0) gaat volgens mij geen ander resultaat opleveren. Standaard waardes in CV 56/57/58/59 worden gebruikt bij CV50 = 2. Daarvoor zijn het standaard waardes.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Ik denk dat het inderdaad een probleem is met Traincontroller. Die is laatst ge-update, en daarbij is o.a. de calibratie en afremmen etc 'verbeterd'... sindsdien heb ik allerlei rare effecten.
Ik ga eens al mijn loks onder de nieuwe versie calibreren, om zeker te zijn wat er aan de hand is. Het kan immers ook zo zijn dat de oude loks wel constant op dezelfde plek stoppen, maar dat die plek eigenlijk niet correct is, zodat het dus lijkt alsof de nieuw gecalibreerde loks gek doen... ik moet dus eerst even uitvinden wat de "waarheid" is.
En anders ga ik maar terug naar de vorige versie denk ik...
Ik ga eens al mijn loks onder de nieuwe versie calibreren, om zeker te zijn wat er aan de hand is. Het kan immers ook zo zijn dat de oude loks wel constant op dezelfde plek stoppen, maar dat die plek eigenlijk niet correct is, zodat het dus lijkt alsof de nieuw gecalibreerde loks gek doen... ik moet dus eerst even uitvinden wat de "waarheid" is.
En anders ga ik maar terug naar de vorige versie denk ik...
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Ik heb er 3, 1 geelgrijze en 2 bruine. De geelgrijze rijdt nu alleen, dus zonder last, de bruinen rijden in consist, met 20 zware ertswagons er achter. Het moet wel met 2 loks want 1 trekt het simpelweg niet. Net echt Allen hebben de D&H12A aan boord.Sandopie schreef: In de OP heb jij het over 2 2200 serie locs. Hebben beide een D&H decoder of niet?
Ik ben me nu eerst even aan het concentreren om de geelgrijze goed te krijgen... dan volgt de rest.
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Nou, schiet mij maar lek. Als ik de geelgrijze calibreer lijkt alles in orde, ook het remmen netjes afgeregeld, gewoon precies zoals ik alle andere loks ook afregel, op een apart testtraject. Eenmaal op de baan, de anderen stoppen allemaal exact op de goede plekken maar deze... schiet gewoon 2 lengtes door. TC raakt hem ook gewoon af en toe kwijt op de baan omdat ie blijkbaar sneller rijdt dan wat TC denkt. Ondanks dat ie gewoon is geijkt. Ik snap er echt niks meer van. Het eerste gedeelte van de baan is een 2m lange helling van 2%, misschien laat de lastregeling hem daar overdreven compenseren? Lijkt me sterk want de lok rijd niet eens met wagons maar gewoon in zijn eentje?
Ik zie wel met ijken dat er niet een mooie lineaire lijn ontstaat maar dat de 3 laatste stappen ineens een stuk hoger liggen, zodat er een knik in de lijn zit. Maar ja, als dat gemeten is.. zou het probleem niet moeten zijn.
Ik zie wel met ijken dat er niet een mooie lineaire lijn ontstaat maar dat de 3 laatste stappen ineens een stuk hoger liggen, zodat er een knik in de lijn zit. Maar ja, als dat gemeten is.. zou het probleem niet moeten zijn.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: D&H lastregeling?
Schakelt de TC met calibreren van de loc niet F4 in om de vertragingen uit te schakelen? Dat is bij de decoders namelijk gehalveerde snelheid. Dan krijg je vaak dit effect
Groetjes
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Zo te zien niet. Het is ook niet zo dat ie ineens langzamer rijd, ik heb juist het idee dat ie te snel rijd. Ik merk dat in een bepaalde situatie TC de lok netjes wil laten afremmen omdat het volgende blok nog geclaimd is, en dan zie je op de baan dat de lok dat blok al is ingereden, en dan raakt TC uiteraard in de stress (terecht).
Ik ga even een bruine 2200, met eenzelfde decoder, calibreren, eens kijken of die hetzelfde vreemde gedrag vertoont.
Ik ga even een bruine 2200, met eenzelfde decoder, calibreren, eens kijken of die hetzelfde vreemde gedrag vertoont.
-
Onderwerp starter - Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: D&H lastregeling?
Nou... je zou (uiteraard ) wel eens gelijk kunnen hebben als ik handmatig de 2200 laat rijden, en ik druk op F4, dan gaat ie ineens sneller rijden. Blijkbaar schakel je met F4 de rangiergang in? En dan pakt ie de snelheid van CV61. En die staat dus hoger dan CV5... overigens kan ik dat F4 = rangeren niet terugvinden in de manual?
Nu heb ik in een andere situatie ook al gezien dat Traincontroller om 1 of andere reden F4 klaarblijkelijk 'zomaar' stuurt naar DCC adressen, geen idee waarom. Zo zit onder F4 in mijn hondekop een geluid van de sounddecoder, en ondanks dat ik echt niets daarvan in TC heb geprogrammeerd, hoor ik om de zoveel tijd, ook als de hondekoo gewoon stilstaat, dat het geluid onder F4 wordt afgespeeld... dus het zou me niet verbazen dat dit met de 2200's dus ook gebeurt, wat dan het effect heeft (in dit geval) dat ie sneller gaat rijden...
Dit gaan we even verder onderzoeken
Nu heb ik in een andere situatie ook al gezien dat Traincontroller om 1 of andere reden F4 klaarblijkelijk 'zomaar' stuurt naar DCC adressen, geen idee waarom. Zo zit onder F4 in mijn hondekop een geluid van de sounddecoder, en ondanks dat ik echt niets daarvan in TC heb geprogrammeerd, hoor ik om de zoveel tijd, ook als de hondekoo gewoon stilstaat, dat het geluid onder F4 wordt afgespeeld... dus het zou me niet verbazen dat dit met de 2200's dus ook gebeurt, wat dan het effect heeft (in dit geval) dat ie sneller gaat rijden...
Dit gaan we even verder onderzoeken
Re: D&H lastregeling?
Nsoorkees,
Kijk voor F4 eens naar CV132. Voor uitleg zie CV131.
Kijk voor F4 eens naar CV132. Voor uitleg zie CV131.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: D&H lastregeling?
Nspoorkees,
Dus als jij rangeergang op F28 wil hebben, waarde CV132=28 (dit ter verduidelijking van vorige post).
Dus als jij rangeergang op F28 wil hebben, waarde CV132=28 (dit ter verduidelijking van vorige post).
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain