
De DB AG BR 171 013-6 uitgebracht door Arnold.
Het voorbeeld:
De BR 171 werd vanaf 1965 geleverd aan de Deutsche Reichsbahn als BR 251.
In totaal werden er 15 machines gebouwd door Lokomotivbau Elektrotechnische Werke „Hans Beimler“ in Hennigsdorf.
Qua uiterlijk vertoonde deze zes-assige locomotieven veel gelijkenissen met de vier-assige DR baureihe E11 & E42.
Wezenlijk verschil zat in de electrische techniek.
Deze locs zijn namelijk speciaal gebouwd om dienst te doen op Rübelandbahn.
De Rübelandbahn is een zogenaamde "steilstrecke" met grote stijgingen in het tracé en oorspronkelijk een tandradspoorlijn.
Tussen 1960 & 1965 werd de lijn geëlectrificeerd, echter om technische redenen kon de lijn niet uitgevoerd worden met de gebruikelijke spanning van 15kV 16⅔Hz.
Er werd besloten om de lijn van 25kV 50Hz te voorzien, met als gevolg dat aparte locs benodigd waren.
In mei 2005 ging de stroom eraf op de Rübelandbahn.
Na protesten van omwonende wegens overlast van de dieseltractie, werd in 2008 weer electrische tractie mogelijk gemaakt.
Wederom met 25kV 50Hz.
De 15 locs hebben dienst gedaan tot december 2004, waarna ze buiten dienst werden gesteld.
In 2000 was men al gestopt met het personenverkeer op de Rübelandbahn, omdat deze locs niet meer omgebouwd werden met het verplichte TB0 deursysteem.
In 1998 had de serie pas Sifa geïnstalleerd gekregen, omdat het tot die tijd onnodig werd geacht wegens de verplichte 2de man op de bok bij "steilstrecke".
Er is nog gezocht naar een koper voor deze serie, echter nadat gesprekken stuk liepen met een koper in Roemenië, werden bijna alle locs gesloopt.
Drie locs hebben de snijbrander ontlopen en zijn bewaard gebleven.
De machines hebben diverse livreien gehad in hun loopbaan.
Beginnend in het groen, werden ze vanaf de jaren 70 in de DR bordeaux/wijnrode kleurstelling omgeverfd.
Na de "wende" volgde een omnummering in BR 171 en het oriëntrood.
Enkele locs zijn zelfs nog in de verkeersrode kleurstelling op de rails gekomen.
Het model:
Arnold heeft de BR 171/251 in 2014/2015 in 6 verschillende varianten op de markt gebracht.
Waarvan ik zelf de verkeersrode variant bezit.
HN 2198 DR E251 009 Groen
HN 2200 DB AG 171 005-2 Verkeersrood
HN 2205 DB AG 171 013-6 DB Cargo
HN 2285 DR 251 010-5 Wijnrood
HN 2286 DR 251 004-8 Groen
HN 2287 DR E251 002 Verkehrsmesse uitvoering
Het gaat hier dus om moderne techniek modellocs en ze zijn dan ook voorzien van de gebruikelijke zaken als NEM koppelingsschacht en decoder voorbereiding.
Motorisch lopen de locs zoals je kan verwachten van een loc gebouwd met de huidige standaard.
Arnold doet daar zeker niet voor andere onder.
Ze lopen rustig, zonder herrie en hebben een nette trekkracht.
Ze zijn voorzien van LED-verlichting en ASB op 2 van de 6 assen.
Ook de detaillering is zoals verwacht.
De kleuren en beschrifting zijn loepzuiver.
De daktuin ziet er compleet uit en ook de pantografen zijn mooi gedetailleerd.
Arnold heeft dan ook wederom een bijzondere Reichsbahn loc uitgebracht.
Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 9,5
Loopeigenschappen: 8,5
Overal: Een verdiende 9.
Voor het geld zijn het zeer aparte locs, met een hoge Reichsbahn uitstraling.
En nog een paar foto`s:




