N spoor in de Mancave
N spoor in de Mancave
Zoals reeds vermeld in het voorstel topic de overstap gemaakt van Märklin H0 naar Kato N spoor.
Veel meer ruimte, lange sporen en alles goed bereikbaar.
De verschillen met wisselstroom zorgen voor nieuwe uitdagingen maar wegen niet op tegen de vele voordelen.
De eerste foto’s van de baan dan maar.
Baanplan is nog niet definitief dus vandaar nog de missende stukken rails hier en daar.
Vriendelijke groeten,
Paul.
Veel meer ruimte, lange sporen en alles goed bereikbaar.
De verschillen met wisselstroom zorgen voor nieuwe uitdagingen maar wegen niet op tegen de vele voordelen.
De eerste foto’s van de baan dan maar.
Baanplan is nog niet definitief dus vandaar nog de missende stukken rails hier en daar.
Vriendelijke groeten,
Paul.
- Bijlagen
-
- B034D8C4-041C-465F-AFFB-F08D38CBCE9E.jpeg (99.56 KiB) 11530 keer bekeken
-
- 3CEF1F16-D683-4733-A3E8-48245D17B81A.jpeg (87.2 KiB) 11530 keer bekeken
-
- 242D667C-9FE8-45A9-947A-C310FD9745C5.jpeg (89.76 KiB) 11530 keer bekeken
N spoor in de Mancave; baanplan aangepast
Weer wat geschoven met rails en dat heeft onderstaande baanplan opgeleverd.
Volgende stap wordt het aanleggen van een ringleiding om het reeds elders genoemde spanningverlies op de baan op te vangen.
Volgende stap wordt het aanleggen van een ringleiding om het reeds elders genoemde spanningverlies op de baan op te vangen.
- Bijlagen
-
- 6CAD0290-4F20-4117-8ABA-9EBF52244F91.jpeg (83.84 KiB) 11265 keer bekeken
-
- 42607691-591E-464D-9A0F-3042577A1D9D.jpeg (77.67 KiB) 11265 keer bekeken
-
- B92382EC-68A8-4990-99DB-A18616804DA2.jpeg (89.95 KiB) 11265 keer bekeken
N spoor in de Mancave
Ik mag graag in Duitsland op de motor rijden in gebieden als de bijvoorbeeld de Eifel, Sauerland en de Harz. Die sfeer zal het een beetje worden met materieel uit deze en vorige periode maar het blijft mijn modelspoorbaan en ik mag graag afwijken van wat “voorgeschreven” zou zijn...en ik doe zeker niet “aan wat hoort” ...
Laatst gewijzigd door PaulVR46 op 01 feb 2018 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: N spoor in de Mancave
Kom de volgende x een bakkie doen op weg er naartoe, je komt vrijwel zeker vlak langs me...Ik rij zelf weinig, maar dat vertel ik dan wel bij een bakkie
W.b. de sfeer; zeker weten, het stuk rond Bullay/Alf is mijn favoriet. Ik hou me ook niet aan het strikte gebeuren, maar zet persoonlijk geen stoom naast de Thalys
W.b. de sfeer; zeker weten, het stuk rond Bullay/Alf is mijn favoriet. Ik hou me ook niet aan het strikte gebeuren, maar zet persoonlijk geen stoom naast de Thalys
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: N spoor in de Mancave
Hallo,
Mooie omgeving, wij gaan al jaren op vakantie in Ediger-Eller. Blijf alleen die brug bij Bullay een rotbrug vinden om met de auto over te gaan. Vooral als je een grote tegenligger hebt.MadSeven schreef:zeker weten, het stuk rond Bullay/Alf is mijn favoriet.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: N spoor in de Mancave
Paul
goed begin ,ziet er goed uit, blijf zeker dit draadje volgen.
Mack
goed begin ,ziet er goed uit, blijf zeker dit draadje volgen.
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
N spoor in de Mancave, stapje verder met ringleiding
Ringleiding aangelegd, eerst aan de onderkant van de tafel en toen ik daar gek van werd alles weggehaald en de ringleiding aan de zijkant geplaatst en netjes weggewerkt in een kabelgoot.
Deze kan weer eenvoudig geopend worden als ik nieuwe draden vast wil maken en is op deze manier veel beter bereikbaar dan onder de baan.
Tevens 5 wissels inmiddels aangesloten op de powerpack en het werkt!
De andere volgen later.
Volgende stap wordt aanleggen van wat extra railaansluitpunten om hopelijk spanningverlies definitief te voorkomen en weer eens een testrondje te kunnen rijden.
Deze kan weer eenvoudig geopend worden als ik nieuwe draden vast wil maken en is op deze manier veel beter bereikbaar dan onder de baan.
Tevens 5 wissels inmiddels aangesloten op de powerpack en het werkt!
De andere volgen later.
Volgende stap wordt aanleggen van wat extra railaansluitpunten om hopelijk spanningverlies definitief te voorkomen en weer eens een testrondje te kunnen rijden.
- Bijlagen
-
- CE68B7B2-AD5F-46FB-93AB-70AD3DCDEA3A.jpeg (89.71 KiB) 10867 keer bekeken
-
- 751CBFE6-C035-4020-B447-F6D7C7657117.jpeg (82.28 KiB) 10867 keer bekeken
N spoor in de Mancave
Het baanplan toch weer aangepast; de vele wissels zorgden voor slechte verbindingen en ik kwam in de knoop met de planning van mijn stad/dorp.
Aan de rechterzijde, waar de sporen omhoog lopen en in een bocht rond lopen om vervolgens weer naar beneden te gaan, heb ik een tunnel door een berg gepland.
Links heb ik het stadje/dorp gepland en in het midden bij de schuin lopende sporen het station.
Eerst de baanspanning op orde krijgen, als dat allemaal klopt nog een geluiddempende laag kurk aanbrengen en dan kan ik met de scenery beginnen.
Aan de rechterzijde, waar de sporen omhoog lopen en in een bocht rond lopen om vervolgens weer naar beneden te gaan, heb ik een tunnel door een berg gepland.
Links heb ik het stadje/dorp gepland en in het midden bij de schuin lopende sporen het station.
Eerst de baanspanning op orde krijgen, als dat allemaal klopt nog een geluiddempende laag kurk aanbrengen en dan kan ik met de scenery beginnen.
- Bijlagen
-
- CA8B8764-27BD-4A83-B0E6-0851249377C7.jpeg (79.96 KiB) 10772 keer bekeken
-
- 40229F9C-2420-4592-927B-71C245FD5341.jpeg (79.19 KiB) 10772 keer bekeken
-
- 045DCC8F-5670-4506-AAF0-603FFDD7AFE4.jpeg (79.17 KiB) 10772 keer bekeken
Re: N spoor in de Mancave
Mooie opzet, de laatste aanpassing van het baanplan maakt het interessanter met het station diagonaal in het midden. Mijn ervaring is dat je hoe dan ook het vaakst handmatig bij het spoor moet komen op het rangeergedeelte.
Is het besturingspaneel allemaal KATO? De kastjes aan de rechterkant zijn wisselbesturingen?
Is het besturingspaneel allemaal KATO? De kastjes aan de rechterkant zijn wisselbesturingen?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: N spoor in de Mancave
Inderdaad allemaal Kato, powerpack met tot nu toe 7 schakelaars voor de wissels. Ik moest er eerst aan wennen maar ik vind het wel wat hebben.
N spoor in de Mancave
En weer een stapje verder met de aankleding van de baan.
De helling voorzien van geluiddempende kurklaag en ballast, lekker eenvoudig met een grintmat, mooi genoeg voor de achterste sporen.
Tevens aan de linkerzijde de ruwbouw voor het hogergelegen stadsdeel geplaatst.
De helling voorzien van geluiddempende kurklaag en ballast, lekker eenvoudig met een grintmat, mooi genoeg voor de achterste sporen.
Tevens aan de linkerzijde de ruwbouw voor het hogergelegen stadsdeel geplaatst.
- Bijlagen
-
- 744C7B74-7CB5-4C6B-B430-BCD8DBF1B20A.jpeg (93.47 KiB) 8221 keer bekeken
-
- 6083D458-A638-4C4E-89F5-4785ED72D5E8.jpeg (99.96 KiB) 8221 keer bekeken
-
- 00563AE8-A951-49DC-891C-2AD90A39F7C1.jpeg (94.69 KiB) 8221 keer bekeken
N spoor in de Mancave, en het rollend materieel.
En, niet, geheel onbelangrijk, de twee locs die ik tot nu toe in bezit heb.
- Bijlagen
-
- 55B951F8-F659-4493-B975-FCD29175961B.jpeg (95.26 KiB) 8189 keer bekeken
Re: N spoor in de Mancave
Waar heb jij je a hter grond van dan?
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: N spoor in de Mancave
Inderdaad! Ben ik ook wel benieuwd naar daar die opzich wel binnen mijn thema zou kunnen passen..
N spoor in de Mancave; weer verbeteringen
Inmiddels op drie plaatsen een aansluitrail om spanningverlies tegen te gaan en de loc rijdt nagenoeg overal een zelfde snelheid.
Direct ook weer de opstelsporen aangepast en de draden netjes weggewerkt.
Bij de schuinlopende sporen zijn nog drie draden van wissels te zien, die moet ik nog verlengen en aansluiten.
Vijf wissels inmiddels aangesloten en alles werkt.
Hier en daar al wat kurk neergelegd, kleine treinen maken ook lawaai.
Het verschil tussen de geisoleerde stukken en niet-geisoleerde stukken is duidelijk hoorbaar.
Tevens een bescheiden line-up van mijn wagenpark bijgevoegd.
Groet,
Paul.
Direct ook weer de opstelsporen aangepast en de draden netjes weggewerkt.
Bij de schuinlopende sporen zijn nog drie draden van wissels te zien, die moet ik nog verlengen en aansluiten.
Vijf wissels inmiddels aangesloten en alles werkt.
Hier en daar al wat kurk neergelegd, kleine treinen maken ook lawaai.
Het verschil tussen de geisoleerde stukken en niet-geisoleerde stukken is duidelijk hoorbaar.
Tevens een bescheiden line-up van mijn wagenpark bijgevoegd.
Groet,
Paul.
- Bijlagen
-
- 22F266EB-C78C-470B-A334-D540E7D93286.jpeg (108.4 KiB) 8034 keer bekeken
-
- FCF3EE24-2EC8-48E5-A5E2-049E4F61ED25.jpeg (100.81 KiB) 8034 keer bekeken
-
- 1BA2F34E-D696-4DAF-AC07-A257196FB927.jpeg (91.34 KiB) 8034 keer bekeken
-
- B9663864-F20A-434E-B4BB-6A6EF73E9B11.jpeg (93.23 KiB) 8034 keer bekeken
Re: N spoor in de Mancave
Goed bezig!
Iets wat opvallend veel lawaai veroorzaakt is wanneer de tafel zelf als klankkast werkt. Dus als al het houtwerk het geluid van de trein versterkt. Gewoon overal kurk leggen wil inderdaad helpen.
Iets wat opvallend veel lawaai veroorzaakt is wanneer de tafel zelf als klankkast werkt. Dus als al het houtwerk het geluid van de trein versterkt. Gewoon overal kurk leggen wil inderdaad helpen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: N spoor in de Mancave
Helpt het als je aan de onderkant van het plaatwerk isolatie aanbrengt? Zou het klank-kast effect moeten verhelpen?tv_man schreef:Goed bezig!
Iets wat opvallend veel lawaai veroorzaakt is wanneer de tafel zelf als klankkast werkt. Dus als al het houtwerk het geluid van de trein versterkt. Gewoon overal kurk leggen wil inderdaad helpen.
@Paul; strak werk!
Re: N spoor in de Mancave
Kurk werkt, tot op zekere hoogte. Wat ook werkt is de klankkast, die je nu hebt, open maken. Dus zeker op het laagste niveau op stukken waar geen rails komt te liggen de plaat uitzagen zodat je openingen krijgt waardoor je geen dichte klankkast meer hebt.
Daarom worden veel banen op een open frame gebouwd.
Daarom worden veel banen op een open frame gebouwd.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
N spoor in de Mancave; uitbreiding rollend materieel
Leuk zaken kunnen doen op Marktplaats.
Mooie uitbreiding vind ik zelf.
En weer verder gekomen met geluiddempend kurk, alleen de stationsporen nog te doen.
Mooie uitbreiding vind ik zelf.
En weer verder gekomen met geluiddempend kurk, alleen de stationsporen nog te doen.
- Bijlagen
-
- B1E5A2E0-3C21-428E-94FF-A07E813C5C8F.jpeg (105.45 KiB) 8274 keer bekeken
N spoor in de Mancave
Kurk dempt voor mijn baan voorlopig voldoende maar dank je wel voor de tip Rene.
Inmiddels ook een eerste poging tot bergbouw ondernomen.
Als basis het oude, vertrouwde papierpulp gebruikt; krantensnippers een dag in een laag water laten staan, overtollig water afgieten, snippers fijn malen (ik gebruik een oude pureer staafmixer) houtlijm toevoegen en goed doorroeren en de pulp is klaar om op/aan te brengen.
Ik strijk het vervolgens nog een beetje glad met een spatel en leg er dan nog keukenrol/ toiletpapier overheen.
Dat verklaart de witte kleur.
Na drogen kun je het in elke gewenste kleur schilderen.
Op de foto zijn eerdere rotsen te zien die ik heb gemaakt, weliswaar in H0 formaat maar mogelijk toch nog bruikbaar op de huidige N-spoorbaan.
Voordeel t.o.v. gips is dat dit spul minder snel breekt en/of scheurt en het kost je bijna niets.
Fijn weekend,
Paul.
Inmiddels ook een eerste poging tot bergbouw ondernomen.
Als basis het oude, vertrouwde papierpulp gebruikt; krantensnippers een dag in een laag water laten staan, overtollig water afgieten, snippers fijn malen (ik gebruik een oude pureer staafmixer) houtlijm toevoegen en goed doorroeren en de pulp is klaar om op/aan te brengen.
Ik strijk het vervolgens nog een beetje glad met een spatel en leg er dan nog keukenrol/ toiletpapier overheen.
Dat verklaart de witte kleur.
Na drogen kun je het in elke gewenste kleur schilderen.
Op de foto zijn eerdere rotsen te zien die ik heb gemaakt, weliswaar in H0 formaat maar mogelijk toch nog bruikbaar op de huidige N-spoorbaan.
Voordeel t.o.v. gips is dat dit spul minder snel breekt en/of scheurt en het kost je bijna niets.
Fijn weekend,
Paul.
- Bijlagen
-
- 5436746C-A330-440D-BB6C-16C3B1F1D095.jpeg (81.3 KiB) 8179 keer bekeken
-
- A56B62C7-99F4-4631-A170-3AA17F79A6D1.jpeg (72.98 KiB) 8179 keer bekeken
N spoor in de Mancave; bergbouw vorderingen
En weer een stapje verder met de bergbouw.
- Bijlagen
-
- 22386F48-64A1-4883-9139-BA75F863E353.jpeg (90.29 KiB) 8094 keer bekeken
-
- AA4D81AF-C741-42A8-96A9-1816A0296804.jpeg (98.36 KiB) 8094 keer bekeken
Re: N spoor in de Mancave
Lekker bezig Paul
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000