BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Hallo allemaal,
Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?
Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.
De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
Even een snelle vraag. Ik zit al een tijdje te denken aan een stoomlok van Fleischmann, een BR 50 met kabinetender (artikelnummer 718402). Die wordt momenteel niet meer door de gebroeders Flm gemaakt, maar her en der zijn ze nog te koop. Mijn vraag is: wat zijn de rijeigenschappen van deze lok?
Het is een al wat oudere lok en ik vraag me af hoe die 5 drijfassen door mijn krappe keerlus komen (R2 / 225 mm straal). Ik zie her en der wel wat opmerkingen over beperkte trekkracht, maar ik heb geen hellingen op mijn baan. Mijn railmateriaal is Peco 55 in het zichtbare deel en Fleischmann in het schaduwstation.
Oh ja, ik rij (voorlopig nog) analoog.
De lok zou mooi op mijn Westerwald baantje passen, maar ja, als hij niet goed rijdt, hoef ik hem niet...
Alvast bedankt voor de info!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Als eerste zit er een groot verschil tussen de 2 bouwseries van FLM.
De oude bouwserie zijn de Art.Nrs. 7175 t/m 7179.
Deze hebben hun oorsprong in 1969 en werden tot 1999 geproduceerd.
7175 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 050 058-7.
Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met locs uit deze oude bouwserie, maar ze zien er in vergelijking met de nieuwe serie gedateerd en grof uit.
De nieuwe bouwserie zijn de Art.Nrs. 7180 t/m 7186
Deze zijn vanaf 1996 geproduceerd tot nu (2016).
7182 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 50 493.
7184 02 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 50 981.
9311 01/81 (startset) is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 050 023-1.
(84) 1969 (eenmalige sonderausgabe) is een vanaf de fabriek verouderde cabinetender versie met bedrijfsnummer 052 913-1.
Van deze nieuwere bouwserie bezit ik 4 exemplaren, waaronder 2 met cabinetender.
Trekkracht kan beter, maar ik heb ze zelf gedeeltelijk in dubbeltractie.
Zijn wel al voorzien van KKK en lopen bij mij soepel hun rondjes.
Helaas niet voorzien van decodervoorbereiding.
Modellen doen niet onder, uitgezonderd hun trekkracht door tenderaandrijving, voor MTX modellen.
De oude bouwserie zijn de Art.Nrs. 7175 t/m 7179.
Deze hebben hun oorsprong in 1969 en werden tot 1999 geproduceerd.
7175 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 050 058-7.
Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met locs uit deze oude bouwserie, maar ze zien er in vergelijking met de nieuwe serie gedateerd en grof uit.
De nieuwe bouwserie zijn de Art.Nrs. 7180 t/m 7186
Deze zijn vanaf 1996 geproduceerd tot nu (2016).
7182 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 50 493.
7184 02 is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 50 981.
9311 01/81 (startset) is een cabinetender versie met bedrijfsnummer 050 023-1.
(84) 1969 (eenmalige sonderausgabe) is een vanaf de fabriek verouderde cabinetender versie met bedrijfsnummer 052 913-1.
Van deze nieuwere bouwserie bezit ik 4 exemplaren, waaronder 2 met cabinetender.
Trekkracht kan beter, maar ik heb ze zelf gedeeltelijk in dubbeltractie.
Zijn wel al voorzien van KKK en lopen bij mij soepel hun rondjes.
Helaas niet voorzien van decodervoorbereiding.
Modellen doen niet onder, uitgezonderd hun trekkracht door tenderaandrijving, voor MTX modellen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Superbedankt voor het snelle antwoord Ron!
Ik begrijp dat het model dat ik op het oog heb dus de nieuwe bouwserie is, dus qua details zou hij ok moeten zijn.
Je zegt dat de trekkracht tegenvalt. Kun je aangeven hoeveel je er op een vlakke baan ongeveer achter kunt hangen? Bij mij zou hij met pak hem beet 15 2-assers gaan rondrijden.
En het gedrag in bogen en op wissels? Komt hij gemakkelijk door een (Flm) R2 of gaat dat met pijn en moeite?
Ik heb trouwens geen engelse wissels, alleen "normale".
Laatste vraag: draaien de drijfwielen netjes rond (vanwege de tender aandrijving) of hebben ze de neiging om te haperen?
Groet, Wim
Ik begrijp dat het model dat ik op het oog heb dus de nieuwe bouwserie is, dus qua details zou hij ok moeten zijn.
Je zegt dat de trekkracht tegenvalt. Kun je aangeven hoeveel je er op een vlakke baan ongeveer achter kunt hangen? Bij mij zou hij met pak hem beet 15 2-assers gaan rondrijden.
En het gedrag in bogen en op wissels? Komt hij gemakkelijk door een (Flm) R2 of gaat dat met pijn en moeite?
Ik heb trouwens geen engelse wissels, alleen "normale".
Laatste vraag: draaien de drijfwielen netjes rond (vanwege de tender aandrijving) of hebben ze de neiging om te haperen?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Hoi Wim,
heb er zelf ook zo een (de 7182, met 'Schürze"). Had toevallig m'n camera bij me toen de buurtgoederentrein vanochtend langs kwam. Tel zelf maar
Valt mee toch? En het traject bevat een lichte stijging. R2 bogen heb ik niet verwerkt op mijn baan, R3 wel, dat gaat prima.
Mooi model, met als minpuntje de afstand tussen lok en tender en ontbreken van de "Kolbenstangenschutzrohr", die ze weggelaten hebben vanwege de uitslag van het voorste loopwiel in te krappe bogen. Nou ja, met wat knutselwerk is dat zelf te maken en op te lossen natuurlijk.
Groet,
Vincent
Mooi overzicht van alle soorten/varianten Baureihe 50: http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=602
Fleischmann kan in principe nog heel veel varianten samenstellen, laat maar komen...
heb er zelf ook zo een (de 7182, met 'Schürze"). Had toevallig m'n camera bij me toen de buurtgoederentrein vanochtend langs kwam. Tel zelf maar
Valt mee toch? En het traject bevat een lichte stijging. R2 bogen heb ik niet verwerkt op mijn baan, R3 wel, dat gaat prima.
Mooi model, met als minpuntje de afstand tussen lok en tender en ontbreken van de "Kolbenstangenschutzrohr", die ze weggelaten hebben vanwege de uitslag van het voorste loopwiel in te krappe bogen. Nou ja, met wat knutselwerk is dat zelf te maken en op te lossen natuurlijk.
Groet,
Vincent
Mooi overzicht van alle soorten/varianten Baureihe 50: http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=602
Fleischmann kan in principe nog heel veel varianten samenstellen, laat maar komen...
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Die oude series zou ik links laten liggen.. Die is gauw luidruchtig en heeft niet de beste rijeigenschappen... Althans dat was zo bij de meeste die r ik in m'n handen heb gehad.
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Ik heb zelf Peco 55 liggen met als kleinste radius 250mm (FLM R2 = 225,6mm).
Dit vormt geen enkel probleem, ook de Peco wissels en dubbele kruiswissel gaan soepel.
Hieronder een filmpje, de 1ste loc is een BR 50 (7180 DRG versie)
25 2-assers aan de haak en komt hier ook mee boven in de klimspiraal.
Trekkracht is in verhouding tot een diesel of e-loc minder, maar voor mij genoeg.
Dit vormt geen enkel probleem, ook de Peco wissels en dubbele kruiswissel gaan soepel.
Hieronder een filmpje, de 1ste loc is een BR 50 (7180 DRG versie)
25 2-assers aan de haak en komt hier ook mee boven in de klimspiraal.
Trekkracht is in verhouding tot een diesel of e-loc minder, maar voor mij genoeg.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Bedankt voor de antwoorden mannen! Dat is duidelijk: die ~15 wagentjes die de lok bij mij moet gaan trekken, zal geen probleem zijn.
Wat een geweldig forum is dit toch: binnen een dag meerdere antwoorden mét filmpjes
Ik heb de vraag ook bij de buren gesteld. Daar is hij ongeveer even vaak bekeken, maar zijn nog geen antwoorden gegeven. Het zal ook komen dat N spoor daar minder populair is.
Anyway, ik weet nu wat ik voor mijn verjaardag moet vragen
Groet, Wim
Wat een geweldig forum is dit toch: binnen een dag meerdere antwoorden mét filmpjes
Ik heb de vraag ook bij de buren gesteld. Daar is hij ongeveer even vaak bekeken, maar zijn nog geen antwoorden gegeven. Het zal ook komen dat N spoor daar minder populair is.
Anyway, ik weet nu wat ik voor mijn verjaardag moet vragen
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Ik heb de lok besteld, maar helaas bleek hij toch niet op voorraad...
En omdat Fleischmann hem momenteel niet meer produceert, kan hij ook niet besteld worden. Helaas pindakaas dus.
Ik heb maar iets anders besteld (mijn vrouw wil me nog steeds een trein geven voor mijn verjaardag)
Allemaal toch bedankt voor de informatie! Er zal ooit wel weer een fabrikant een BR 50 produceren. Ik zal dus gewoon wat meer geduld moeten hebben
Groet, Wim
En omdat Fleischmann hem momenteel niet meer produceert, kan hij ook niet besteld worden. Helaas pindakaas dus.
Ik heb maar iets anders besteld (mijn vrouw wil me nog steeds een trein geven voor mijn verjaardag)
Allemaal toch bedankt voor de informatie! Er zal ooit wel weer een fabrikant een BR 50 produceren. Ik zal dus gewoon wat meer geduld moeten hebben
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Bij deze winkel is die nog leverbaar...
Groet Hans
ps ik zie opeens dat je de kabinetender uitvoering zoekt, dit is dus niet de juiste sorry!
https://www.modeltreinexpress.nl/websho ... eid=332910
Groet Hans
ps ik zie opeens dat je de kabinetender uitvoering zoekt, dit is dus niet de juiste sorry!
https://www.modeltreinexpress.nl/websho ... eid=332910
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
Hallo Hans,
Bedankt voor de link, maar ik zoek inderdaad een andere versie: met Kabinetender, en bij voorkeur ook met "Witte" windleiplaten. Met "Wagner" platen zijn ze nog wel te vinden, maar die vind ik dan weer zo lomp groot... (ja, hoe kritisch kun je zijn... )
Groet, Wim
PS Inmiddels heb ik het vervangend verjaardagscadeautje binnen. Een Limburger Zigarre Helaas mag ik er nog niet mee spelen omdat ik nog niet jarig ben....
Bedankt voor de link, maar ik zoek inderdaad een andere versie: met Kabinetender, en bij voorkeur ook met "Witte" windleiplaten. Met "Wagner" platen zijn ze nog wel te vinden, maar die vind ik dan weer zo lomp groot... (ja, hoe kritisch kun je zijn... )
Groet, Wim
PS Inmiddels heb ik het vervangend verjaardagscadeautje binnen. Een Limburger Zigarre Helaas mag ik er nog niet mee spelen omdat ik nog niet jarig ben....
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: BR 50 Kabinetender Fleischmann - rijeigenschappen?
We zijn een paar maanden verder en inmiddels heeft H@ns de lok toch ergens kunnen vinden. Inmiddels heb ik hem in mijn bezit en rijdt hij bij mij op de baan rond, zie ook:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 80#p196424
De rijeigenschappen lijken goed. Maar omdat ik eerst de electra van de baan moet afmaken, heb ik het nog niet goed kunnen testen. Binnenkort hoop ik.
Groet, Wim
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 80#p196424
De rijeigenschappen lijken goed. Maar omdat ik eerst de electra van de baan moet afmaken, heb ik het nog niet goed kunnen testen. Binnenkort hoop ik.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus