kort sluiting

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
wiebe

kort sluiting

Bericht door wiebe »

Hallo Allemaal,
mijn vraag is wat zijn de voor komende problemen met kortsluiting op je baan?
tijdens het rijden van mijn loc stopt hij op een gegeven moment op een willekeurige plaats
geef ik hem een duwtje dan gaat hij met een nood gang verder en stopt weer maar dan voor goed stroom op de baan maar de loc zegt doe het zelf maar zo heb ik er twee weg gebracht voor reparatie maar nu krijg ik er de kots van is niet leuk meer.groetjes allemaal wiebe

spoor65

Re: kort sluiting

Bericht door spoor65 »

Wiebe,

Kan me voorstellen dat je er niet blij van word, maar, het klinkt mij niet in de oren als een kortsluiting, want dan zou jouw digitaal systeem dit direct herkennen en zichzelf uitschakelen/cq in kortsluitingstand gaan staan, waardoor dus er een automatische noodstop optreed.

Het probleem klinkt eerder als een domweg slecht contact waardoor er geen of onvoldoende stroomafname is.

maak rails en wielen van de loc regelmatig schoon, wie weet zal dit veel problemen voorkomen.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
wiebe

Bericht door wiebe »

Hoi Freddy,
bedankt voor je antwoord,ik weet beslist niet war er aan de hand is de reparateur die mijn locs
na kijkt die zegt je hebt een spookbaan .ik ben van minitrix digitaal over gestapt naar Fleischmann Profi-Boss 686601 en net wat je zegt die schakelt ook niet uit.dat heb je nou als je iets over neemt {de baan dus}dan vertellen ze ook niet alles.maar ik blijf zoeken hoor misschien kom ik een spook tegen.bedankt Freddy MVG Wiebe

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Hallo Wiebe,

Het kunnen ook de koolborstels zijn.
Zet eens 2 loks dicht bij elkaar of koppel ze. Als de lok die jij noemt stopt en de andere doorrijdt is er geen kortsluiting. Is er ineens wel kortsluiting dan kan dat heel goed een versleten koolborstel zijn. Vervang ze dan allebei tegelijkertijd. Geen kortsluiting? Dan is er sprake van slecht kontact (zoals al gezegd bevuilde stroomafnemers, wielen, rails);

Het kan ook nog een slecht contact zijn tussen de rails onderling. Door het krimpen en uitzetten van de raillassen kan het gebeuren dat er geen stroom beschikbaar is op een stuk rails, maar druk je dan net even tegen het lokje maakt de raillas wel weer verbinding en rijdt de lok verder.
Mijn advies luidt dan ook altijd om elk stukje rails van een eigen stroomdraad te voorzien.

Met digitaal heb ik geen ervaring, sorry.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

henry

Bericht door henry »

he die wiebe, ik lees dat er problemen zijn.
als je hulp nodig hebt kan ik aanstaande weekend wel even aanwaaien .

laat maar weten.
groetjes henry

Michiel

Bericht door Michiel »

Wiebe, het is moeilijk om zo op afstand te bepalen wat het probleem is, maar ik zou eens proberen om de analoge mode van de decoder uit te schakelen. 't Is maar een idee.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
wiebe

Bericht door wiebe »

Beste Allemaal,
Ik had vier locjes 2 bij peter Kramer de digispealis 1bij Hans uit Almere en een die het in eens
laad afweten dus proberen met een andere loc gaat niet. nu heb ik een schroefen draaiertje op de rails gelegt en toen sprong de profi-boss meteen op stop dat vond ik een goed teken wand de rails was na het controleren met een proef lampje stroom loos.en die aan wijzing gaf hij niet toen dat locje stil stond.ik dacht eerst geen diesel olie meer ha ha maaaar je gaat van alles denken en proberen nu had een machinist het er over de rails en wielen goed schoon maken maar mensen er zijn plekken waar ik niet bij kan komen b.v in de tunnels dat is een ramp er was al een maal een rail los wat een elende meteen de lijmpot er bij dat heuvel landschap is wel mooi maar owee die tramelante .Henry als je tijd hebt welkom dat weet je wel maar ga niet je eigen werk stil leggen.er had ook een colega over koolborsteltjes mensen die zie ik amper over 14dagen krijg ik een loep bril van Hans Anders dat is wat hoor als je oud word en je nog van alles wil ondernemen maar we gaan door hoor.alle raadgevers de groetejs van mij Wiebe

spoor65

Bericht door spoor65 »

Wiebe,

prachtig dat je de moed er in blijft houden en dat moet je vooral zo houden.

Voor wat betreft het schoon houden van de sporen in tunnels, ja het is even een investering, maar daarvoor zou je prima een paar schoonmaak wagons kunnen gebruiken, er zijn verschillende types te koop, de roco doet zijn werk goed, alleen zul je die ff moeten zoeken, daar roco geen N-spoor meer maakt.

mooiste zou nog zijn als je niet alleen z`n schoonmaak wagon laat rond rijden, maar daar ook nog een stofzuigertreintje alla de tomix bij mee laat rijden, die dan ook direct alle losse rommel weg zuigt, echter zul je daarvoor wel een digitale uitvoering nodig zijn.

hoop dat je het probleem onder de knie krijgt.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

vantongeren

Bericht door vantongeren »

spoor65 schreef:Wiebe,
de roco doet zijn werk goed, alleen zul je die ff moeten zoeken, daar roco geen N-spoor meer maakt.
Wordt nu uitgebracht door Fleischmann (art.nr. 833601) reinigingswagen in het blauw met wit NS logo erop ;)

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
wiebe

Bericht door wiebe »

Freddy en Marcel ,bedankt voor de tip.daar ga ik naar op zoek wist niet dat zo iets bestond
heb ook gehoord op de beurs maar daar zijn we een keer geweest 3uur gelopen nou we waren gebroken zo moe waren we maar wel heel erg spannend.groetjes van mij Wiebe

Krab

Bericht door Krab »

vantongeren schreef:
spoor65 schreef:Wiebe,
de roco doet zijn werk goed, alleen zul je die ff moeten zoeken, daar roco geen N-spoor meer maakt.
Wordt nu uitgebracht door Fleischmann (art.nr. 833601) reinigingswagen in het blauw met wit NS logo erop ;)

Minitrix heeft er ook een 15500 railreiniger .
groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

martinb

Bericht door martinb »

Beste Wiebe,

Ik zou eerst de rails eens schoonmaken (klik) voordat je de fout wellicht te diep gaat zoeken. Het lijkt mij gezien de symptomen eerder een contact probleem (door b.v. vuil) dan een harde kortsluiting.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
wiebe

Bericht door wiebe »

Goede morgen Beste Mensen,
ik ga meteen de boel schoonmaken en kijken voor een reinigings wagen zo te zien op internet is er keus genoeg ook voor Roco op markt plaats moet alleen nog weten welke de beste is.
vast hartelijk bedankt groetjes van mij Wiebe

den1975

Bericht door den1975 »

Hoi allemaal

Het probleem met kort sluiting heb ik ook bij 2 loc's. Ze rijden een paar rontjes en daar naar staat hij stil en de lichten blijven knipperen. En even later rijden ze weer. Of ze gooien de hele baan plat. Als ik ze er af haal rijden mijn andere treinen gewoon door. Mij is verteld dat het ook aan de decoder kan liggen.

Gr Dennis

Jos

Bericht door Jos »

Toevallig een Uhlenbrock decoder Dennis?
Lijkt op een "overbelaste" decoder.

Groetjes,
Jos

Plaats reactie