Beste mensen, even voorstellen hier
Beste mensen, even voorstellen hier
Mijn naam is Frits.
Ik ben hier al eventjes om me te orienteren.
Vroeger veel met H0 bezig geweest en wou daar weer mee starten. Maar heb geen zin om avonden boven te zitten.
Dus...dan maar in modules gaan bouwen. Maar....H0 is wel heel groot.
Dus daarom naar Spoor N. Kwa beleving zijn die grotere locs en rijtuigen ander dan bij N spoor.
Om daar toch een idee van te krijgen ben ik naar de beurs in Hilversum geweest.
Mij viel het op hoe soepel alles reed en hoeveel te verkrijgen is op dat gebied en ik zag mensen met mooie mini banen.
Ik heb kato rails en tranformator aangeschaft en wat 2e hands materieel om h.e.e.a. Uit te gaan proberen.
Waarom dan kato rails? In het verleden zat ik altijd te stoeien met die rails van Marklin en op de beurs zag ik te vaak mensen een zetje tegen hun locomotiefje te geven. Verder zijn die kato rails te wheateren en de lasjes weg te laten.
Maar die peco rails ziet er wel heel mooi uit. Lol
Ik ben van plan eerst met een module te beginnen. Met doorgaande hoofdspoor dat weer verder te koppelen is. Een Zijlijntje blijft dan op die module.
Doordat de rails lossen liggen kan ik eventueel digitaal gaan rijden en/of schakelen ook. Maar....dat digitaal denk ik nog over na.
De wissels van kato vergen weinig onderhoud naar het schijnt....zou je die van onderuit kunnen onderhouden? Cq aandrijving vervangen?
Module ga ik mbv plaat en dwarsspanten/schotten maken. Mbv gatzaag kan je simpel sparingen maken.
En verder ga ik hier nog veel meer ideeen opdoen.
Groeten Frits
Ik ben hier al eventjes om me te orienteren.
Vroeger veel met H0 bezig geweest en wou daar weer mee starten. Maar heb geen zin om avonden boven te zitten.
Dus...dan maar in modules gaan bouwen. Maar....H0 is wel heel groot.
Dus daarom naar Spoor N. Kwa beleving zijn die grotere locs en rijtuigen ander dan bij N spoor.
Om daar toch een idee van te krijgen ben ik naar de beurs in Hilversum geweest.
Mij viel het op hoe soepel alles reed en hoeveel te verkrijgen is op dat gebied en ik zag mensen met mooie mini banen.
Ik heb kato rails en tranformator aangeschaft en wat 2e hands materieel om h.e.e.a. Uit te gaan proberen.
Waarom dan kato rails? In het verleden zat ik altijd te stoeien met die rails van Marklin en op de beurs zag ik te vaak mensen een zetje tegen hun locomotiefje te geven. Verder zijn die kato rails te wheateren en de lasjes weg te laten.
Maar die peco rails ziet er wel heel mooi uit. Lol
Ik ben van plan eerst met een module te beginnen. Met doorgaande hoofdspoor dat weer verder te koppelen is. Een Zijlijntje blijft dan op die module.
Doordat de rails lossen liggen kan ik eventueel digitaal gaan rijden en/of schakelen ook. Maar....dat digitaal denk ik nog over na.
De wissels van kato vergen weinig onderhoud naar het schijnt....zou je die van onderuit kunnen onderhouden? Cq aandrijving vervangen?
Module ga ik mbv plaat en dwarsspanten/schotten maken. Mbv gatzaag kan je simpel sparingen maken.
En verder ga ik hier nog veel meer ideeen opdoen.
Groeten Frits
Met vriendelijke groeten,
Frits
Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Frits
Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Frits Welkom, veel plezier in de bouw en lezen van voedingsstof. 

Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Hallo Frits
Hartelijk welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
Hartelijk welkom op het forum.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Hallo Frits, wartelijk helkom hier! Leuk ook dat je met Kato-rails gaat werken.
Inmiddels doe ik dat met heel veel plezier al een jaar of 7. Maarrreehh... wissels onderhouden?? Dat heb ik nog nooit hoeven te doen. Ja de spoorstaven, net als van de overige rails. Zelf doe ik dat met een railstofzuiger van Tomix en een stel poetswagonnetjes. En waar nodig met een niet-pluizend doekje en wat bio-ethanol (Action
). De wisselconstructie vergt zelf dus geen onderhoud, maar let er wel op dat Kato i.t.t. vrijwel alle andere fabrikanten slechts één wisselspoel (single coil) toepast. Door de (gelijk-)spanning om te polen, trekt of duwt de spoel het wissel om. Fabrikant Digitrax heeft zelfs DCC decodertjes (H@ns verkoopt die HIER) die je in een wissel kan inbouwen; dan hoef je dus zelfs geen enkele draad te trekken!
Andere oplossingen zijn er ook, ook hier op het forum te vinden. Net als ongelofelijk veel andere kennis en ervaringen
Gezien jouw forumnaam: ben je bekend met spoonerismes?
Griendelijke vroet!
Inmiddels doe ik dat met heel veel plezier al een jaar of 7. Maarrreehh... wissels onderhouden?? Dat heb ik nog nooit hoeven te doen. Ja de spoorstaven, net als van de overige rails. Zelf doe ik dat met een railstofzuiger van Tomix en een stel poetswagonnetjes. En waar nodig met een niet-pluizend doekje en wat bio-ethanol (Action



Gezien jouw forumnaam: ben je bekend met spoonerismes?
Griendelijke vroet!

Laatst gewijzigd door Redskin op 30 jun 2018 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Welkom
Kato wissels zijn heel bedrijfszeker. Ik heb er heel wat en ze werken altijd. Mocht er ooit eentje kapot gaan dan dient deze geheel vervangen te worden.
Veel mensen zien hier tegenop, maar ik niet. Ik heb mijn rails met houtlijm vast zitten en als ik iets moet vervangen, haal ik gewoon een deel rails (meestal is 50 cm genoeg) los, trek het omhoog en dan kan ik de lasjes zo loshalen. Maar als jij de lassen weglaat (ben benieuwd hoe je de stroomvoorziening dan regelt? Solderen?) is dat helemaal een eitje.
Kato wissels zijn heel bedrijfszeker. Ik heb er heel wat en ze werken altijd. Mocht er ooit eentje kapot gaan dan dient deze geheel vervangen te worden.
Veel mensen zien hier tegenop, maar ik niet. Ik heb mijn rails met houtlijm vast zitten en als ik iets moet vervangen, haal ik gewoon een deel rails (meestal is 50 cm genoeg) los, trek het omhoog en dan kan ik de lasjes zo loshalen. Maar als jij de lassen weglaat (ben benieuwd hoe je de stroomvoorziening dan regelt? Solderen?) is dat helemaal een eitje.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Frits
Ook vanaf deze kant welkom op de site, de keuze van railmateriaal heb je al genomen en ik zie dat er al een paar Kato rail fans hebben gereageerd, maar welke periode en land gaat je voorkeur uit om te gaan bouwen ?
groetjes,
Bert
Ook vanaf deze kant welkom op de site, de keuze van railmateriaal heb je al genomen en ik zie dat er al een paar Kato rail fans hebben gereageerd, maar welke periode en land gaat je voorkeur uit om te gaan bouwen ?
groetjes,
Bert
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Welkom Frits op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Moderator
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Welkom Frits op ons mooie forum! En veel plezier met de hobby!
Met groet
Hoontje
Met groet
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Beste mensen, even voorstellen hier
Goeden dag allemaal. Bedankt voor jullie reactie en meteen al een aantal tips. Dank jullie wel.
Momenteel ben ik met baanplannen bezig. En uitdokteren hoe ik de modules aanpak.
Heb een site gevonden waarbij ze hout op maat zagen gegrond en populierenmultiplex. En thuis bezorgd. Maar ik open wel een nieuw item daarover en de plannen.
Groeten Frits
Momenteel ben ik met baanplannen bezig. En uitdokteren hoe ik de modules aanpak.
Heb een site gevonden waarbij ze hout op maat zagen gegrond en populierenmultiplex. En thuis bezorgd. Maar ik open wel een nieuw item daarover en de plannen.
Groeten Frits
Met vriendelijke groeten,
Frits
Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Frits
Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.