ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type 59
ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type 59
Op het MSM-forum ben ik begonnen met een ombouwverslag. Hoewel dit NSpoor-forum bijna uitsluitend Nederlandse leden heeft, plaats ik het verslag hier ook maar. Misschien kan het iemand inspireren tot iets gelijkaardigs. Het gaat tenslotte toch om schaal N!
Als eerste ombouw-experiment zou ik een gelijkende NMBS type 59.001 willen maken vertrekkend van het model van Arnold BR 89.7122 (artikelnummer 2222). Mij lijkt dit model het beste uitgangspunt én, het is goedkoop 2de-hands te vinden.
Ik heb het model eens vergeleken met het grote voorbeeld. En wat blijkt? Er zijn toch wel wat verschillen te ontdekken. Ik heb de meest opvallende aangeduid.
Vóór het uit elkaar nemen van het model toch een paar bedenkingen.
Als we het model wat aandachtiger bekijken, valt meteen op dat bij dit Arnold model de drijfwielen niet verbonden zijn door een koppelstang. Dit kan aanzien worden als een minpunt (het is niet voor niets een goedkoop modelletje), maar voor ons wel een meevaller want de drijfwielen hoeven niet gekwartierd te worden.
Let ook op de achterkant van het model. De 2 rode puntjes zijn bevestigingspinnetjes om de kap op het onderstel de houden. Indien we overwegen om de achterkant van de cabine ook schuin te laten aflopen zoals het in 't echt, dan moet voor deze bevestiging een alternatief gezocht worden.
Nu, wat volgt is zeker niet bedoeld als handleiding van hoe het allemaal wel moet, maar eerder als verslag van hoe mijn ombouwexperiment verloopt, want dit is mijn eerste probeersel. Hoogst waarschijnlijk zullen er mislukkingen en ergernissen volgen, maar daar kunnen we alleen maar van leren. Ik geef dit verslag als inspiratiebron en stimulans naar de vele N'ers en schaal-twijfelaars toe, om aan te tonen dat in schaal N ook een hoop mogelijkheden zijn, die in H0 evident lijken.
Dus, N'ers, laat jullie eens goed gaan, en bouw eens een Belgische type 59! Ik ga het in elk geval ook eens proberen. Wordt (ooit) vervolgt...
Als eerste ombouw-experiment zou ik een gelijkende NMBS type 59.001 willen maken vertrekkend van het model van Arnold BR 89.7122 (artikelnummer 2222). Mij lijkt dit model het beste uitgangspunt én, het is goedkoop 2de-hands te vinden.
Ik heb het model eens vergeleken met het grote voorbeeld. En wat blijkt? Er zijn toch wel wat verschillen te ontdekken. Ik heb de meest opvallende aangeduid.
Vóór het uit elkaar nemen van het model toch een paar bedenkingen.
Als we het model wat aandachtiger bekijken, valt meteen op dat bij dit Arnold model de drijfwielen niet verbonden zijn door een koppelstang. Dit kan aanzien worden als een minpunt (het is niet voor niets een goedkoop modelletje), maar voor ons wel een meevaller want de drijfwielen hoeven niet gekwartierd te worden.
Let ook op de achterkant van het model. De 2 rode puntjes zijn bevestigingspinnetjes om de kap op het onderstel de houden. Indien we overwegen om de achterkant van de cabine ook schuin te laten aflopen zoals het in 't echt, dan moet voor deze bevestiging een alternatief gezocht worden.
Nu, wat volgt is zeker niet bedoeld als handleiding van hoe het allemaal wel moet, maar eerder als verslag van hoe mijn ombouwexperiment verloopt, want dit is mijn eerste probeersel. Hoogst waarschijnlijk zullen er mislukkingen en ergernissen volgen, maar daar kunnen we alleen maar van leren. Ik geef dit verslag als inspiratiebron en stimulans naar de vele N'ers en schaal-twijfelaars toe, om aan te tonen dat in schaal N ook een hoop mogelijkheden zijn, die in H0 evident lijken.
Dus, N'ers, laat jullie eens goed gaan, en bouw eens een Belgische type 59! Ik ga het in elk geval ook eens proberen. Wordt (ooit) vervolgt...
Laatst gewijzigd door Michiel op 29 apr 2010 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een stoomlok NMBS type 59 van een Arnold BR 8
intressant michiel.
En het is goed om met iets goedkoops te beginnen, dan is het niet zo erg als het fout gaat.
Maar uhm wat is drijfwielen kwartieren? (kwart slag draaien ofzo iets?)
En het is goed om met iets goedkoops te beginnen, dan is het niet zo erg als het fout gaat.
Maar uhm wat is drijfwielen kwartieren? (kwart slag draaien ofzo iets?)
Groeten Chris
Re: ombouw van een stoomlok NMBS type 59 van een Arnold BR 8
Hallo Chris,
Normaal zijn bij stoomlocomotieven de drijfwielen met een koppelstang met elkaar verbonden. De koppelstangen langs beide kanten van de locomotief staan een kwart slag verdraaid ten opzicht van elkaar om geen "dood" punt te hebben met de aandrijving. Maar de kwart-hoek moet over alle drijfwielen exact ingesteld zijn, want anders gaat het mechanisme knellen. Dit is een echt probleem bij het monteren van de drijfwielen bij schaal N modellen.
Dit modelletje van Arnold heeft helemaal geen koppelstangen. Het maakt dus niet uit onder welke hoek de drijfstangen wordt geplaatst ten opzichte van elkaar. Het mechanisme zal hierdoor nooit gaan knellen. We kunnen dus zonder vrees de drijfwielen verwijderen, om ze later met gemak terug monteren.
Normaal zijn bij stoomlocomotieven de drijfwielen met een koppelstang met elkaar verbonden. De koppelstangen langs beide kanten van de locomotief staan een kwart slag verdraaid ten opzicht van elkaar om geen "dood" punt te hebben met de aandrijving. Maar de kwart-hoek moet over alle drijfwielen exact ingesteld zijn, want anders gaat het mechanisme knellen. Dit is een echt probleem bij het monteren van de drijfwielen bij schaal N modellen.
Dit modelletje van Arnold heeft helemaal geen koppelstangen. Het maakt dus niet uit onder welke hoek de drijfstangen wordt geplaatst ten opzichte van elkaar. Het mechanisme zal hierdoor nooit gaan knellen. We kunnen dus zonder vrees de drijfwielen verwijderen, om ze later met gemak terug monteren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Het model werd uit elkaar gehaald. Maar nu zie ik het pas, de behuizing is van metaal! Dat vraagt dus om ander gereedschap dan dat ik in gedacht had. Maar geen nood, we gaan door!
Tijd om te experimenteren!
De motor wordt in een bad van wasbenzine gegooit. Wel de kooltjes eruitnemen, want daar worden ze week van. De rest gaat in een waterbad met een afwasmachineblokje. Dat zou alles moeten ontvetten, en vooral de verf van de onderdelen halen... dat werd hier en daar beweerd. Ik neem de proef op de som. Ik laat nu alles een nachtje trekken...
Tijd om te experimenteren!
De motor wordt in een bad van wasbenzine gegooit. Wel de kooltjes eruitnemen, want daar worden ze week van. De rest gaat in een waterbad met een afwasmachineblokje. Dat zou alles moeten ontvetten, en vooral de verf van de onderdelen halen... dat werd hier en daar beweerd. Ik neem de proef op de som. Ik laat nu alles een nachtje trekken...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ja, nu er gekliederd wordt, ben je er snel bij, he Jos!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hee,
Ik heb hier z'n zelfde lokje maar dan om NL versie van te maken.
Maar dit is zeker zo intressant om te zien.
Succes met de bouw.
Groetjes Rob
Ik heb hier z'n zelfde lokje maar dan om NL versie van te maken.
Maar dit is zeker zo intressant om te zien.
Succes met de bouw.
Groetjes Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
He Michiel,
Leuk project wat ik zeker zal gaan volgen, succes, en het gaat jou vast weer lukken.
Mvg
Freddy
Leuk project wat ik zeker zal gaan volgen, succes, en het gaat jou vast weer lukken.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Na een bad met een afwasblokje is van alle onderdelen de verf verwijderd, behalve van de metalen behuizing. Het lijkt alsof deze verf geëmailleerd of geglazuurd is? Zelfs de witte opschriften zijn nog loepzuiver. Tijd om de ovenreiniger boven te halen? (Moet ik nog kopen, want heb geen in huis).
Ik kan ondertussen wel eens even proefdraaien met dremel en vijltjes. Kwestie van tonen wie hier de sterkste is: de kap of ik! Wordt vervolgd...
Ik kan ondertussen wel eens even proefdraaien met dremel en vijltjes. Kwestie van tonen wie hier de sterkste is: de kap of ik! Wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ik zet 10,- in voor de kap.Michiel schreef: . Kwestie van tonen wie hier de sterkste is: de kap of ik! 20N/Type59_NaBad.jpg[/img]
Leuk projectje.
Gr Bruce
Sporend online op mijn site!
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Michiel,
Kijk uit voor krassen want dat is vaak het gevolg van dit soort gereedschap zeker als jij je gaat meten wie het sterkst is. of
Kijk uit voor krassen want dat is vaak het gevolg van dit soort gereedschap zeker als jij je gaat meten wie het sterkst is. of
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ik ben even met dremel en vijltjes bezig geweest. Koplampen weg, een aantal keteltoestellen weg, een aantal leidingen weg... Maar hoe krijg ik die inwendige hoeken goed (gele cirkel)? Raspen en vijlen gaat goed op vlakken en verwijderen van verhoogd reliëf. Maar inwendig? Ik ga morgen eens langs de doe-het-zelfzaak om inspiratie op te doen. Wordt vervolgd... (de kap op de foto is maar 5cm lang en 1,5cm hoog, een uitvergroting zoals hieronder is onverbiddelijk )
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ik had een tijdje geleden een pakje Milliput gekocht. Ik hoopte een smeuige, kneedbare pasta te vinden, maar ik heb hier een droge, korrelige substantie. Van de extreme hechtbaarheid, zoals op het pak staat, kan ik ook niets merken. Het is een ramp om mee te werken. Ik zie nergens een uiterste houdbaarheidsdatum op het pak. Zou mijn Milliput verouderd zijn, of hoort het zo droog te zijn? Ik kan met dit spul echts niets goed doen. Wat is jullie mening hierover?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Michiel,
Dat hoekje kun je met een klein vierkant vijltje nog redelijk scherp krijgen.
Ik ken milliput niet, maar waarschijnlijk heb je de grove variant genomen, er zijn er 3: Grof, middel en fijn.
Ik heb zelf prettige ervaringen met Plasto van Revell: http://www.revell.nl/plasto-plamuur-p-17367.html
Groetjes,
Jos
Dat hoekje kun je met een klein vierkant vijltje nog redelijk scherp krijgen.
Ik ken milliput niet, maar waarschijnlijk heb je de grove variant genomen, er zijn er 3: Grof, middel en fijn.
Ik heb zelf prettige ervaringen met Plasto van Revell: http://www.revell.nl/plasto-plamuur-p-17367.html
Groetjes,
Jos
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ik schijn een overdatum-Milliput te hebben, die zijn kneedbaarheid en kleefkracht heeft verloren. Nieuwe gaan halen is moeilijk. Vandaag en morgen is de modelbouwzaak op de hoek gesloten. Zolang wacht het lelijk lokje dan maar in een doosje. Voorlopig lijkt het de strijd te winnen, maar revanche vanaf dinsdag. Wordt vervolgt...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Het locomotiefje is ondertussen onder de ovenreiniger gespoten. Ik laat het een nachtje trekken, en hoop morgen een volledig blank metalen modelletje terug te vinden. Naakt als het ware!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Na 24 uur samen in een bokaal met ovenreiniger, en 15 minuten stevig frotten, ziet het lokje er zo uit. Ik denk dat ik het nog eens een beurt met ovenreiniger geef. Dat lijkt toch een straffer spul dan afwasmachineblokjes. Ik moet toegeven dat dit kleine dingetje stevig weerwerk bied.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Wat kan ik best als primer gebruiken opdat later de verf goed hecht op het metaal? Liefst iets op waterbasis. Moet ik misschien ook het model de-oxideren (ik bedoel het laagje matte oxide verwijderen, opdat het terug blinkend blank metaal is)? Zo ja, hoe gebeurt dat? Iemand een idee?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hallo Michel
Ik denk dat het een optie is om met een dremel draadborsteltje of messingborsteltje het model helemaal na te lopen
Er van uitgaande dat je een dremel of soortgelijke hebt
Hier een link naar Dremel
Mvg
Henk
Ik denk dat het een optie is om met een dremel draadborsteltje of messingborsteltje het model helemaal na te lopen
Er van uitgaande dat je een dremel of soortgelijke hebt
Hier een link naar Dremel
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hallo Henk,
ik heb een dremel, en ik heb tijdens het poetsen met de tandeborstel daar ook aan gedacht. Maar een metalen borstel op een metalen locomotiefje... welk metaal wordt er gepoetst? Ik bedoel, wie van de twee is het hardst, en krijg ik geen krassen? Of erger, dat de scherpe aftekening wordt afgerond.
Een heleboel "alsen"; ik probeer het met een extra bad ovenreiniger, en dan morgen weer poetsen. Met de dremel ga ik later het model weer wat bijwerken.
ik heb een dremel, en ik heb tijdens het poetsen met de tandeborstel daar ook aan gedacht. Maar een metalen borstel op een metalen locomotiefje... welk metaal wordt er gepoetst? Ik bedoel, wie van de twee is het hardst, en krijg ik geen krassen? Of erger, dat de scherpe aftekening wordt afgerond.
Een heleboel "alsen"; ik probeer het met een extra bad ovenreiniger, en dan morgen weer poetsen. Met de dremel ga ik later het model weer wat bijwerken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
de volgende keer of nu nog.. je kunt verfafbijt proberen. Dat kan volgens mij gewoon op gietijzer zonder probleem.
Kun je hier als huismerk bij de hema kopen voor niet veel.
Smeer hem daar mee in en laat het een uurtje of 2 zitten en je kunt hem schoonvegen. Daarna gewoon schuren totdat je op blank metaal zit. Althans dat is mijn aanpak voor metaal dat lastig zich van zijn verfjasje wilt ontdoen.
Alleen dit was op grote schaal (brommers).
Tis een idee!
Kun je hier als huismerk bij de hema kopen voor niet veel.
Smeer hem daar mee in en laat het een uurtje of 2 zitten en je kunt hem schoonvegen. Daarna gewoon schuren totdat je op blank metaal zit. Althans dat is mijn aanpak voor metaal dat lastig zich van zijn verfjasje wilt ontdoen.
Alleen dit was op grote schaal (brommers).
Tis een idee!
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hey Michiel,
Ik ga je draadje op de moet volgen. Echter een woordje advies voor zo ver je het niet al weet, de loc had als ie actief in dienst was een of 2 lantaarns hangen. Ik weet dat ze op de foto er niet op staan maar ze horen er wel op...
Mvg
Ik ga je draadje op de moet volgen. Echter een woordje advies voor zo ver je het niet al weet, de loc had als ie actief in dienst was een of 2 lantaarns hangen. Ik weet dat ze op de foto er niet op staan maar ze horen er wel op...
Mvg