Een begin.
Een begin.
Beste mensen,
Na een tijdje met AnyRail te hebben "gespeeld" wordt het tijd, omdat ik met de Moba-begroting 2019 bezig ben, om, serieus, toekomst gericht, te gaan investeren. Ik beschik over voldoende locs/rijtuigen, dus aan de slag met het plannen van de vaste baan. Hierbij wil ik het eerste onderdeel voorstellen, namelijk mijn eerste schaduwstation. Eventuele volgende onderdelen zullen ook in dit draadje geplaatst worden. Afhankelijk van hoe duidelijk het totaaloverzicht is, plaats ik nog aanvullende overzichten van een aantal wisselstraten, e.e.a. ter verduidelijking. Reacties, positief of negatief, worden op prijs gesteld. Overigens in het linker deel komt een Helix met een lengte van het buitenste spoor van ongeveer 5.50m, hierdoor is een klim van 10cm per winding mogelijk.
Na het plaatsen van het initiële bericht moest ik constateren dat in ieder geval 1 wisselstraat niet echt duidelijk overkomt. Hier het vergrote overzicht.
Na een tijdje met AnyRail te hebben "gespeeld" wordt het tijd, omdat ik met de Moba-begroting 2019 bezig ben, om, serieus, toekomst gericht, te gaan investeren. Ik beschik over voldoende locs/rijtuigen, dus aan de slag met het plannen van de vaste baan. Hierbij wil ik het eerste onderdeel voorstellen, namelijk mijn eerste schaduwstation. Eventuele volgende onderdelen zullen ook in dit draadje geplaatst worden. Afhankelijk van hoe duidelijk het totaaloverzicht is, plaats ik nog aanvullende overzichten van een aantal wisselstraten, e.e.a. ter verduidelijking. Reacties, positief of negatief, worden op prijs gesteld. Overigens in het linker deel komt een Helix met een lengte van het buitenste spoor van ongeveer 5.50m, hierdoor is een klim van 10cm per winding mogelijk.
Na het plaatsen van het initiële bericht moest ik constateren dat in ieder geval 1 wisselstraat niet echt duidelijk overkomt. Hier het vergrote overzicht.
- Bijlagen
-
- Baanplan 2 wisselstraat N.jpg (113.58 KiB) 6545 keer bekeken
-
- Baanplan 2.jpg (83.56 KiB) 6553 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sandopie op 14 okt 2018 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Mooi, netjes ontworpen schaduwstation, maar naar mijn idee iets te ver zitten doordenken, en daardoor onnodig ingewikkeld.
Ik zou die rode, paarse en licht-blauwe sporen (dubbelsporige in- en uitrij van kopsporen) allemaal verwijderen. Ze maken het onnodig complex, teveel wissels en met zelfs een halve engelsman en een hele kruiswissel! Wissels zijn duur, onderhoudsintensief en de meest onbetrouwbare plek kwa problemen (ontsporen, elektrisch contact tongen, puntstukproblematiek,...). Je wilt blind kunnen vertrouwen op je schaduwstation.
Daarom zou ik die kopsporen rechtreeks aansluiten op die laatste wissel aan het begin van het lichtblauwe spoor, en er weer de waaier van wissels plaatsen om alle kopsporen te bereiken. Een stuk eenvoudiger, evenveel rijbewegingen mogelijk, minder problemen te verwachten, sneller gebouwd en een stuk goedkoper. Wat wil je meer?
Ik zou die rode, paarse en licht-blauwe sporen (dubbelsporige in- en uitrij van kopsporen) allemaal verwijderen. Ze maken het onnodig complex, teveel wissels en met zelfs een halve engelsman en een hele kruiswissel! Wissels zijn duur, onderhoudsintensief en de meest onbetrouwbare plek kwa problemen (ontsporen, elektrisch contact tongen, puntstukproblematiek,...). Je wilt blind kunnen vertrouwen op je schaduwstation.
Daarom zou ik die kopsporen rechtreeks aansluiten op die laatste wissel aan het begin van het lichtblauwe spoor, en er weer de waaier van wissels plaatsen om alle kopsporen te bereiken. Een stuk eenvoudiger, evenveel rijbewegingen mogelijk, minder problemen te verwachten, sneller gebouwd en een stuk goedkoper. Wat wil je meer?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Een begin.
Ben het met Michiel eens.
Één vraag heb ik nog In verband met de breedte van de baan rechts: kun je er helemaal omheen lopen? 1,20 meter kun je niet van 1 kant bereiken, daar heb je al moeite mee met 1 meter.
Één vraag heb ik nog In verband met de breedte van de baan rechts: kun je er helemaal omheen lopen? 1,20 meter kun je niet van 1 kant bereiken, daar heb je al moeite mee met 1 meter.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Een begin.
René,
De baan wordt verrijdbaar uitgevoerd, dus ik kan er van meerdere kanten bij.
De baan wordt verrijdbaar uitgevoerd, dus ik kan er van meerdere kanten bij.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Michiel,
Bedankt voor het commentaar. Ik ga verder broeden. En ik was zo trots op die wisselstraat, snik .
Bedankt voor het commentaar. Ik ga verder broeden. En ik was zo trots op die wisselstraat, snik .
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Geen nood, Rinus. Mooie wisselstraten kan je op de bovenbaan kwijt.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Een begin.
Michiel,
Zo beter?
Zo beter?
- Bijlagen
-
- Baanplan 2 forum.jpg (77.5 KiB) 6483 keer bekeken
-
- Baanplan 2 wisselstraat N.jpg (101.36 KiB) 6483 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Beter?
Ik denk het wel.
De 5 kopsporen in het midden maak je door de lange lichtblauwe bocht wel kort.
Misschien kun je wisselstraat voor de kopsporen nog meer omhoog halen, daardoor kunnen je kopsporen weer langer worden, misschien kun je ook meer opstelsporen maken.
Ik heb geen idee welk tijdperk je hebt, maar moderne trekduw treinen zijn best lang....
groet,
Guus
Ik denk het wel.
De 5 kopsporen in het midden maak je door de lange lichtblauwe bocht wel kort.
Misschien kun je wisselstraat voor de kopsporen nog meer omhoog halen, daardoor kunnen je kopsporen weer langer worden, misschien kun je ook meer opstelsporen maken.
Ik heb geen idee welk tijdperk je hebt, maar moderne trekduw treinen zijn best lang....
groet,
Guus
Re: Een begin.
Guus,
Ik rijd TP III DB. Dus de lengte van de trek-duwtreinen valt wel mee. Ik ben niet van plan verder te gaan dan een loc+3 rijtuigen. Verder komen er nog wat treinstellen te staan (VT 04.5, e.d.).
Ik rijd TP III DB. Dus de lengte van de trek-duwtreinen valt wel mee. Ik ben niet van plan verder te gaan dan een loc+3 rijtuigen. Verder komen er nog wat treinstellen te staan (VT 04.5, e.d.).
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Hou er wel rekening mee dat je een extra keerlus hebt tussen de inrij wissel in het lichte groen boven richting je kopsporen en de wissel net rechts naast de tekst 'Schaduwstation 1'.
Re: Een begin.
Doniek,
Volgens mij worden alle keerlusproblemen opgelost in helix. Zie donker groene deel in eerste overzicht. Daar zit de keerlusschakeling, alle sporen binnen het schaduwstation worden uniform gepolariseerd.
Volgens mij worden alle keerlusproblemen opgelost in helix. Zie donker groene deel in eerste overzicht. Daar zit de keerlusschakeling, alle sporen binnen het schaduwstation worden uniform gepolariseerd.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Als ik de buitenrand van de rails volg, dan kom ik via de wissel richting de kopsporen op de binnenrand uit van het groene stukje en dat gaat knetteren .Sandopie schreef:Volgens mij worden alle keerlusproblemen opgelost in helix.
Re: Een begin.
Zal het nog eens nalopen en anders komt het wel tijdens de bouw naar voren. Waar zijn anders polariteitstesters voor .
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Als ik je een advies mag geven, dan zou ik er vooraf even goed over nadenken. Je keerlus bepaalt namelijk je langste trein en je hebt er nu maar een kort stukje rails voor beschikbaar.Sandopie schreef:Zal het nog eens nalopen en anders komt het wel tijdens de bouw naar voren. Waar zijn anders polariteitstesters voor .
Ik heb geen idee hoeveel treinen je op je baan wilt laten rijden en hoe vol je schaduwstation komt te staan, maar volgens mij heb je er aardig wat lengte beschikbaar. Zeker als je de sporen zelf ook weer onderverdeelt in losse blokken (als je met een computer gaat werken), dan kun je per spoor meerdere treinen achter elkaar kwijt. Afhankelijk van het aantal treinen zou je er dus voor kunnen kiezen om de kopsporen te laten vervallen, dat scheelt weer een keerlus.
Met de 8 wissels die je daar nu voor gebruikt hebt, kun je eventueel ook nog 4 extra sporen wegleggen. Voordeel daarvan is dat je die sporen ook kunt gebruiken voor getrokken treinen.
Re: Een begin.
Doniek,
Ga er over nadenken.
Ga er over nadenken.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Zo mensen,
Hierbij, voorlopig, mijn laatste hersenspinsels. Als bijlage de helix, waar geen wissels in zitten, en schaduwstation 2. Ik heb bij schaduwstation 2 de doorlopende rijweg een rode kleur gegeven, daar groen en blauw een minder contrast opleverde. Volgens mij zitten er geen rare dingen in het schaduwstation.
Hierbij, voorlopig, mijn laatste hersenspinsels. Als bijlage de helix, waar geen wissels in zitten, en schaduwstation 2. Ik heb bij schaduwstation 2 de doorlopende rijweg een rode kleur gegeven, daar groen en blauw een minder contrast opleverde. Volgens mij zitten er geen rare dingen in het schaduwstation.
- Bijlagen
-
- Baanplan 2 Sbf 2.jpg (61.62 KiB) 5865 keer bekeken
-
- Baanplan 2 Helix.jpg (37.77 KiB) 5865 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Sandopie
Waarom niet de buitenste sporen gebruiken voor de doorlopende rijwegen, hoeven ze niet over al die wissels te rijden,
minder kans op ontsporingen. En hoe verwerk je de beide aan- en afvoer sporen samen bij die Helix.
mvg, Marc
Waarom niet de buitenste sporen gebruiken voor de doorlopende rijwegen, hoeven ze niet over al die wissels te rijden,
minder kans op ontsporingen. En hoe verwerk je de beide aan- en afvoer sporen samen bij die Helix.
mvg, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Een begin.
Marc,
Ik heb voor deze doorlopende rijweg gekozen omdat de 2 groepen opstelsporen richtingafhankelijk zijn, een klim (noord) en een afdaling (zuid). Zou ik de buitenste sporen gebruiken, dan kan ik de noordelijke opstelsporen alleen bereiken door het afdalende spoor te kruisen. Dat wil ik niet.
De toegang tot de helix kan je geheel links zien in het plaatje van het schaduwstation. Daar zit de aanzet naar nivo 3, welke voorlopig nog niet in de planning staat. De andere aansluiting moge duidelijk zijn. De uitstulping in het helix overzicht (rechts) sluit aan op het schaduwstation.
Edit: de getoonde helix is van schaduwstation 1 naar 2.
Ik heb voor deze doorlopende rijweg gekozen omdat de 2 groepen opstelsporen richtingafhankelijk zijn, een klim (noord) en een afdaling (zuid). Zou ik de buitenste sporen gebruiken, dan kan ik de noordelijke opstelsporen alleen bereiken door het afdalende spoor te kruisen. Dat wil ik niet.
De toegang tot de helix kan je geheel links zien in het plaatje van het schaduwstation. Daar zit de aanzet naar nivo 3, welke voorlopig nog niet in de planning staat. De andere aansluiting moge duidelijk zijn. De uitstulping in het helix overzicht (rechts) sluit aan op het schaduwstation.
Edit: de getoonde helix is van schaduwstation 1 naar 2.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Beste mensen,
Ik heb toch nog een wijziging aan moeten brengen in Schaduwstation 1, om het door @Doniek aangekaarte keerlus probleem op te lossen. Om een of andere reden, nu niet meer van belang, lukte het mij niet om, voor het vorige plan, het keerlus probleem op te lossen. Bij deze, hopelijk laatste versie, is dit,volgens mij, wel gelukt.
Op- en aanmerkingen zijn welkom.
Ik heb toch nog een wijziging aan moeten brengen in Schaduwstation 1, om het door @Doniek aangekaarte keerlus probleem op te lossen. Om een of andere reden, nu niet meer van belang, lukte het mij niet om, voor het vorige plan, het keerlus probleem op te lossen. Bij deze, hopelijk laatste versie, is dit,volgens mij, wel gelukt.
Op- en aanmerkingen zijn welkom.
- Bijlagen
-
- Baanplan 2 Sbf 1 forum.jpg (81.65 KiB) 5680 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Hallo Rinus,
Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder? Via een helix naar boven en dan waarschijnlijk via een zichtbaar station naar een 2e lus/schaduwstation? Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem.
De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen). Mocht je in de rest van je baanplan geen wisselverbindingen plannen, dan is het geen probleem. Wil je die wel leggen, dan zou ik de keerlusschakeling in het schaduwstation niet in het lichtblauwe maar in het rode spoor plaatsen.
Het beste is om je hele ontwerp te plaatsen, niet alleen het schaduwstation. Dan kunnen wij beter zien of en waar er problemen ontstaan.
Groet, Wim
Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder? Via een helix naar boven en dan waarschijnlijk via een zichtbaar station naar een 2e lus/schaduwstation? Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem.
De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen). Mocht je in de rest van je baanplan geen wisselverbindingen plannen, dan is het geen probleem. Wil je die wel leggen, dan zou ik de keerlusschakeling in het schaduwstation niet in het lichtblauwe maar in het rode spoor plaatsen.
Het beste is om je hele ontwerp te plaatsen, niet alleen het schaduwstation. Dan kunnen wij beter zien of en waar er problemen ontstaan.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Een begin.
Wim,
Hieronder mijn reactie op jouw op-/aanmerkingen.
"Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder?"
Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen .
"Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem."
Zo als het er nu voorstaat, voorzie ik geen probleem. Dat wil niet zeggen dat ik geen keerlusschakeling nodig zal hebben.Feitelijk wordt de baan een groot "hondebot" met een vertakking naar een kopstation/locdepot. Deze laatste 2 onderdelen, inclusief de toegang, worden op modulebakken uitgevoerd en sluiten aan op de smalle poot van de "U".
"De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen)."
Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.
Hieronder mijn reactie op jouw op-/aanmerkingen.
"Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder?"
Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen .
"Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem."
Zo als het er nu voorstaat, voorzie ik geen probleem. Dat wil niet zeggen dat ik geen keerlusschakeling nodig zal hebben.Feitelijk wordt de baan een groot "hondebot" met een vertakking naar een kopstation/locdepot. Deze laatste 2 onderdelen, inclusief de toegang, worden op modulebakken uitgevoerd en sluiten aan op de smalle poot van de "U".
"De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen)."
Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Een begin.
Wanneer je in de dogbone één keerlus steekt zodat beide rails van het been (dubbelspoor) hetzelfde gepolariseerd zijn , heb je op het andere boteinde ook een keerlus, anders kortsluiting
Of wel heb je totaal geen keerlus nodig en is je dogbone een samengeknepen rondlopend spoor, maar overloopwissels kun je dan wel vergeten.
Of wel heb je totaal geen keerlus nodig en is je dogbone een samengeknepen rondlopend spoor, maar overloopwissels kun je dan wel vergeten.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Een begin.
In dat 2e schaduwstation zit inderdaad geen keerlus. Maar afhankelijk van hoe je de twee schaduwstations op elkaar aansluit, kun je daar wel (onbedoeld) een keerlus creeren.Sandopie schreef:Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen
Ik snap je totale baanplan nog niet helemaal. De tekeningen zijn niet duidelijk in wat waar aansluit.
Je schrijft dat je eigenlijk een groot hondebot hebt. Dat betekent dus 2 lussen met een dubbelsporige lijn. De eerste lus zit in schaduwstation 1. Maar waar is de andere dan?
Ok schrijf je dat je een aftakking hebt naar een kopstation. Waar zit die precies en hoe ga je daar de wissels leggen? Ook in het kopstation kun je een kortsluiting (electrische keerlus) maken door de wisselverbindingen die je daar ongetwijfeld zult hebben.
Zou je de laatste stand van zaken nog eens kunnen plaatsen? Dus incl aanwijzingen waar welke tekening in de andere over gaat. En incl aftakking (en eventueel kopstation)?
Ik vermoed dat je keerlussen aan het maken bent zonder het zelf door te hebben.
Helaas, er is wel degelijk verschil in de manier waarop het keerlusprobleem wordt opgelost. Bij analoog is de polariteit van elk spoor gebonden aan de rijrichting. Bij digitaal is dat niet nodig. Daar hoef je alleen maar te letten op mogelijke kortsluitingen die door keerlussen worden veroorzaakt.Sandopie schreef:Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Een begin.
Het was even zoeken, maar uiteindelijk toch gevonden:
Bij de buren was er afgelopen zomer een lange discussie over het wel of niet aanwezig zijn van keerlussen in iemands baan.
Klaas Zondervan heeft daar uiteindelijk een hele nette uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221873153
In datzelfde draadje komt ook het verschil tussen analoog en digitaal voor 2 rail aan bod.
Groet, Wim
Bij de buren was er afgelopen zomer een lange discussie over het wel of niet aanwezig zijn van keerlussen in iemands baan.
Klaas Zondervan heeft daar uiteindelijk een hele nette uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221873153
In datzelfde draadje komt ook het verschil tussen analoog en digitaal voor 2 rail aan bod.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus