Een begin.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Een begin.

Bericht door Sandopie »

Beste mensen,

Na een tijdje met AnyRail te hebben "gespeeld" wordt het tijd, omdat ik met de Moba-begroting 2019 bezig ben, om, serieus, toekomst gericht, te gaan investeren. Ik beschik over voldoende locs/rijtuigen, dus aan de slag met het plannen van de vaste baan. Hierbij wil ik het eerste onderdeel voorstellen, namelijk mijn eerste schaduwstation. Eventuele volgende onderdelen zullen ook in dit draadje geplaatst worden. Afhankelijk van hoe duidelijk het totaaloverzicht is, plaats ik nog aanvullende overzichten van een aantal wisselstraten, e.e.a. ter verduidelijking. Reacties, positief of negatief, worden op prijs gesteld. Overigens in het linker deel komt een Helix met een lengte van het buitenste spoor van ongeveer 5.50m, hierdoor is een klim van 10cm per winding mogelijk.

Na het plaatsen van het initiële bericht moest ik constateren dat in ieder geval 1 wisselstraat niet echt duidelijk overkomt. Hier het vergrote overzicht.
Bijlagen
Baanplan 2 wisselstraat N.jpg
Baanplan 2 wisselstraat N.jpg (113.58 KiB) 6544 keer bekeken
Baanplan 2.jpg
Baanplan 2.jpg (83.56 KiB) 6552 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Sandopie op 14 okt 2018 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een begin.

Bericht door Michiel »

Mooi, netjes ontworpen schaduwstation, maar naar mijn idee iets te ver zitten doordenken, en daardoor onnodig ingewikkeld.

Ik zou die rode, paarse en licht-blauwe sporen (dubbelsporige in- en uitrij van kopsporen) allemaal verwijderen. Ze maken het onnodig complex, teveel wissels en met zelfs een halve engelsman en een hele kruiswissel! Wissels zijn duur, onderhoudsintensief en de meest onbetrouwbare plek kwa problemen (ontsporen, elektrisch contact tongen, puntstukproblematiek,...). Je wilt blind kunnen vertrouwen op je schaduwstation.

Daarom zou ik die kopsporen rechtreeks aansluiten op die laatste wissel aan het begin van het lichtblauwe spoor, en er weer de waaier van wissels plaatsen om alle kopsporen te bereiken. Een stuk eenvoudiger, evenveel rijbewegingen mogelijk, minder problemen te verwachten, sneller gebouwd en een stuk goedkoper. Wat wil je meer? ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rene-k
Berichten: 253
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Een begin.

Bericht door Rene-k »

Ben het met Michiel eens.
Één vraag heb ik nog In verband met de breedte van de baan rechts: kun je er helemaal omheen lopen? 1,20 meter kun je niet van 1 kant bereiken, daar heb je al moeite mee met 1 meter.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

René,

De baan wordt verrijdbaar uitgevoerd, dus ik kan er van meerdere kanten bij.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Michiel,

Bedankt voor het commentaar. Ik ga verder broeden. En ik was zo trots op die wisselstraat, snik :lol:.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Een begin.

Bericht door Michiel »

Geen nood, Rinus. Mooie wisselstraten kan je op de bovenbaan kwijt. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Michiel,

Zo beter?
Bijlagen
Baanplan 2 forum.jpg
Baanplan 2 forum.jpg (77.5 KiB) 6482 keer bekeken
Baanplan 2 wisselstraat N.jpg
Baanplan 2 wisselstraat N.jpg (101.36 KiB) 6482 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

piksov
Berichten: 1579
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Een begin.

Bericht door piksov »

Beter?

Ik denk het wel.

De 5 kopsporen in het midden maak je door de lange lichtblauwe bocht wel kort.

Misschien kun je wisselstraat voor de kopsporen nog meer omhoog halen, daardoor kunnen je kopsporen weer langer worden, misschien kun je ook meer opstelsporen maken.

Ik heb geen idee welk tijdperk je hebt, maar moderne trekduw treinen zijn best lang....

groet,
Guus



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Guus,

Ik rijd TP III DB. Dus de lengte van de trek-duwtreinen valt wel mee. Ik ben niet van plan verder te gaan dan een loc+3 rijtuigen. Verder komen er nog wat treinstellen te staan (VT 04.5, e.d.).


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Een begin.

Bericht door doniek »

Hou er wel rekening mee dat je een extra keerlus hebt tussen de inrij wissel in het lichte groen boven richting je kopsporen en de wissel net rechts naast de tekst 'Schaduwstation 1'.



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Doniek,

Volgens mij worden alle keerlusproblemen opgelost in helix. Zie donker groene deel in eerste overzicht. Daar zit de keerlusschakeling, alle sporen binnen het schaduwstation worden uniform gepolariseerd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Een begin.

Bericht door doniek »

Sandopie schreef:Volgens mij worden alle keerlusproblemen opgelost in helix.
Als ik de buitenrand van de rails volg, dan kom ik via de wissel richting de kopsporen op de binnenrand uit van het groene stukje en dat gaat knetteren :).



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Zal het nog eens nalopen en anders komt het wel tijdens de bouw naar voren. Waar zijn anders polariteitstesters voor :lol: .


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Een begin.

Bericht door doniek »

Sandopie schreef:Zal het nog eens nalopen en anders komt het wel tijdens de bouw naar voren. Waar zijn anders polariteitstesters voor :lol: .
Als ik je een advies mag geven, dan zou ik er vooraf even goed over nadenken. Je keerlus bepaalt namelijk je langste trein en je hebt er nu maar een kort stukje rails voor beschikbaar.

Ik heb geen idee hoeveel treinen je op je baan wilt laten rijden en hoe vol je schaduwstation komt te staan, maar volgens mij heb je er aardig wat lengte beschikbaar. Zeker als je de sporen zelf ook weer onderverdeelt in losse blokken (als je met een computer gaat werken), dan kun je per spoor meerdere treinen achter elkaar kwijt. Afhankelijk van het aantal treinen zou je er dus voor kunnen kiezen om de kopsporen te laten vervallen, dat scheelt weer een keerlus.
Met de 8 wissels die je daar nu voor gebruikt hebt, kun je eventueel ook nog 4 extra sporen wegleggen. Voordeel daarvan is dat je die sporen ook kunt gebruiken voor getrokken treinen.



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Doniek,

Ga er over nadenken.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Zo mensen,

Hierbij, voorlopig, mijn laatste hersenspinsels. Als bijlage de helix, waar geen wissels in zitten, en schaduwstation 2. Ik heb bij schaduwstation 2 de doorlopende rijweg een rode kleur gegeven, daar groen en blauw een minder contrast opleverde. Volgens mij zitten er geen rare dingen in het schaduwstation.
Bijlagen
Baanplan 2 Sbf 2.jpg
Baanplan 2 Sbf 2.jpg (61.62 KiB) 5864 keer bekeken
Baanplan 2 Helix.jpg
Baanplan 2 Helix.jpg (37.77 KiB) 5864 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Ipio
Berichten: 470
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Een begin.

Bericht door Ipio »

Sandopie

Waarom niet de buitenste sporen gebruiken voor de doorlopende rijwegen, hoeven ze niet over al die wissels te rijden,
minder kans op ontsporingen. En hoe verwerk je de beide aan- en afvoer sporen samen bij die Helix.

mvg, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Marc,

Ik heb voor deze doorlopende rijweg gekozen omdat de 2 groepen opstelsporen richtingafhankelijk zijn, een klim (noord) en een afdaling (zuid). Zou ik de buitenste sporen gebruiken, dan kan ik de noordelijke opstelsporen alleen bereiken door het afdalende spoor te kruisen. Dat wil ik niet.

De toegang tot de helix kan je geheel links zien in het plaatje van het schaduwstation. Daar zit de aanzet naar nivo 3, welke voorlopig nog niet in de planning staat. De andere aansluiting moge duidelijk zijn. De uitstulping in het helix overzicht (rechts) sluit aan op het schaduwstation.

Edit: de getoonde helix is van schaduwstation 1 naar 2.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Beste mensen,

Ik heb toch nog een wijziging aan moeten brengen in Schaduwstation 1, om het door @Doniek aangekaarte keerlus probleem op te lossen. Om een of andere reden, nu niet meer van belang, lukte het mij niet om, voor het vorige plan, het keerlus probleem op te lossen. Bij deze, hopelijk laatste versie, is dit,volgens mij, wel gelukt.

Op- en aanmerkingen zijn welkom.
Bijlagen
Baanplan 2 Sbf 1 forum.jpg
Baanplan 2 Sbf 1 forum.jpg (81.65 KiB) 5679 keer bekeken


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Een begin.

Bericht door Wim H »

Hallo Rinus,

Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder? Via een helix naar boven en dan waarschijnlijk via een zichtbaar station naar een 2e lus/schaduwstation? Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem.

De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen). Mocht je in de rest van je baanplan geen wisselverbindingen plannen, dan is het geen probleem. Wil je die wel leggen, dan zou ik de keerlusschakeling in het schaduwstation niet in het lichtblauwe maar in het rode spoor plaatsen.

Het beste is om je hele ontwerp te plaatsen, niet alleen het schaduwstation. Dan kunnen wij beter zien of en waar er problemen ontstaan.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 805
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Wim,

Hieronder mijn reactie op jouw op-/aanmerkingen.

"Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder?"

Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen :lol: .

"Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem."

Zo als het er nu voorstaat, voorzie ik geen probleem. Dat wil niet zeggen dat ik geen keerlusschakeling nodig zal hebben.Feitelijk wordt de baan een groot "hondebot" met een vertakking naar een kopstation/locdepot. Deze laatste 2 onderdelen, inclusief de toegang, worden op modulebakken uitgevoerd en sluiten aan op de smalle poot van de "U".

"De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen)."

Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Een begin.

Bericht door dentheo »

Wanneer je in de dogbone één keerlus steekt zodat beide rails van het been (dubbelspoor) hetzelfde gepolariseerd zijn , heb je op het andere boteinde ook een keerlus, anders kortsluiting

Of wel heb je totaal geen keerlus nodig en is je dogbone een samengeknepen rondlopend spoor, maar overloopwissels kun je dan wel vergeten.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Een begin.

Bericht door Wim H »

Sandopie schreef:Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen :lol:
In dat 2e schaduwstation zit inderdaad geen keerlus. Maar afhankelijk van hoe je de twee schaduwstations op elkaar aansluit, kun je daar wel (onbedoeld) een keerlus creeren.
Ik snap je totale baanplan nog niet helemaal. De tekeningen zijn niet duidelijk in wat waar aansluit.
Je schrijft dat je eigenlijk een groot hondebot hebt. Dat betekent dus 2 lussen met een dubbelsporige lijn. De eerste lus zit in schaduwstation 1. Maar waar is de andere dan?
Ok schrijf je dat je een aftakking hebt naar een kopstation. Waar zit die precies en hoe ga je daar de wissels leggen? Ook in het kopstation kun je een kortsluiting (electrische keerlus) maken door de wisselverbindingen die je daar ongetwijfeld zult hebben.

Zou je de laatste stand van zaken nog eens kunnen plaatsen? Dus incl aanwijzingen waar welke tekening in de andere over gaat. En incl aftakking (en eventueel kopstation)?
Ik vermoed dat je keerlussen aan het maken bent zonder het zelf door te hebben.
Sandopie schreef:Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.
Helaas, er is wel degelijk verschil in de manier waarop het keerlusprobleem wordt opgelost. Bij analoog is de polariteit van elk spoor gebonden aan de rijrichting. Bij digitaal is dat niet nodig. Daar hoef je alleen maar te letten op mogelijke kortsluitingen die door keerlussen worden veroorzaakt.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Een begin.

Bericht door Wim H »

Het was even zoeken, maar uiteindelijk toch gevonden:
Bij de buren was er afgelopen zomer een lange discussie over het wel of niet aanwezig zijn van keerlussen in iemands baan.
Klaas Zondervan heeft daar uiteindelijk een hele nette uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221873153
In datzelfde draadje komt ook het verschil tussen analoog en digitaal voor 2 rail aan bod.
Groet, Wim


Plaats reactie