Pr8baan, Est - Bko via Ah
Pr8baan, Est - Bko via Ah
Er zijn op dit forum een aantal draadjes over kleine baantjes. Een paar in kast.
Daarom wil ik mijn baanplan eens laten zien die ik aan het bouwen ben in een Ikea kast.
Het is een langwerpige hangende kast waarvan het deurtje naar voren scharniert.
De maten van de kast zijn 180 x 25 x 30 (B x D x H) cm
Als het deurtje open is ontstaat er een oppervalk van 180 x 50 cm waarop ik mijn baan bouw.
Het deurtje moet wel zo nu en dan dicht kunnen. Dus ik moest ook een overgang van de rails maken tussen het liggende deurtje en het vaste deel van de kast.
De bedrading/servo's van het deel van de baan dat op de deur ligt kan ik niet onder de baan wegwerken maar moet bovenop.
Na veel tekenen en variëren in "railmodeller express" is de volgende lay-out ontstaan:
De rails en wissels die ik gebruik zijn van Peco en Roco; Vooraan de Peco wissels met servo-aandrijving. M.u.v. de bochtwissels, die zijn van Roco, maar ook met een servo-aandrijving. Achterin de kast liggen Roco wissels met spoelen. Alle rechte rails en flauwe bochten zijn van Peco. De strakkere bochten links en rechts zijn R2's van Roco. Het kruiswissel van Peco wilde ik perse gebruiken omdat ik dat een ontzettend mooi element vind.
Het is een speelbaan waar ik met NS materieel op rij; 8 loks met wagons en 3 treinstellen. Er is 1 station (Elst) met een pendelspoortje naar een mogelijk 2de, lokaal, stationnetje. Waarschijnlijk wordt dat Zetten-Andelst. (het wordt Boekelo, edit 5 mei 2019). Het tijdperk is 1960-70.
Het is altijd leuk om na een avondje prutsen ook een paar rondjes of pendeltjes te kunnen rijden.
met vriendelijke groet,
Gerard
Daarom wil ik mijn baanplan eens laten zien die ik aan het bouwen ben in een Ikea kast.
Het is een langwerpige hangende kast waarvan het deurtje naar voren scharniert.
De maten van de kast zijn 180 x 25 x 30 (B x D x H) cm
Als het deurtje open is ontstaat er een oppervalk van 180 x 50 cm waarop ik mijn baan bouw.
Het deurtje moet wel zo nu en dan dicht kunnen. Dus ik moest ook een overgang van de rails maken tussen het liggende deurtje en het vaste deel van de kast.
De bedrading/servo's van het deel van de baan dat op de deur ligt kan ik niet onder de baan wegwerken maar moet bovenop.
Na veel tekenen en variëren in "railmodeller express" is de volgende lay-out ontstaan:
De rails en wissels die ik gebruik zijn van Peco en Roco; Vooraan de Peco wissels met servo-aandrijving. M.u.v. de bochtwissels, die zijn van Roco, maar ook met een servo-aandrijving. Achterin de kast liggen Roco wissels met spoelen. Alle rechte rails en flauwe bochten zijn van Peco. De strakkere bochten links en rechts zijn R2's van Roco. Het kruiswissel van Peco wilde ik perse gebruiken omdat ik dat een ontzettend mooi element vind.
Het is een speelbaan waar ik met NS materieel op rij; 8 loks met wagons en 3 treinstellen. Er is 1 station (Elst) met een pendelspoortje naar een mogelijk 2de, lokaal, stationnetje. Waarschijnlijk wordt dat Zetten-Andelst. (het wordt Boekelo, edit 5 mei 2019). Het tijdperk is 1960-70.
Het is altijd leuk om na een avondje prutsen ook een paar rondjes of pendeltjes te kunnen rijden.
met vriendelijke groet,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 12 feb 2023 15:39, 34 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Leuk idee Gerard, ben benieuwd naar foto's van je baan. Ziet er goed uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
hoi Gerard,
een leuk plan!
je zou de overloopwissels midden onderin kunnen weglaten.
de 2 kopspoortjes rechts zijn wat kort (is dat bedoeld om een lok td stallen?)
verder kun je een van de kopsporen gebruiken als programmeerspoor dmv isolatielasjes.
dan blijft er wat meer ruimte over voor scenery.
groet,
Bert
een leuk plan!
je zou de overloopwissels midden onderin kunnen weglaten.
de 2 kopspoortjes rechts zijn wat kort (is dat bedoeld om een lok td stallen?)
verder kun je een van de kopsporen gebruiken als programmeerspoor dmv isolatielasjes.
dan blijft er wat meer ruimte over voor scenery.
groet,
Bert
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Gerard,
Een leuk idee, een baan in een kast. Maak je het voorste deel met scharnieren aan het achterste deel vast? Ik neem aan dat het voorste deel niet aan de kastdeur vast komt te zitten?
Heb je al een fotootje van de constructie?
Ben
Een leuk idee, een baan in een kast. Maak je het voorste deel met scharnieren aan het achterste deel vast? Ik neem aan dat het voorste deel niet aan de kastdeur vast komt te zitten?
Heb je al een fotootje van de constructie?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Het voorste deel ligt op het deurtje. Dat maakt het wel moeilijker. Als ik de kast dicht wil doen moeten alle treinen van het deurtje af en ook het station moet ik weg pakken. Dat doe ik alleen maar als ik een tijdje niets wil doen aan de baan of als mijn werkkamer er opgeruimd uit moet zien (visite).
Dicht ziet de kast er zo uit: En open zo: met treinen en station: Het aankleden van de baan hangt bij mij af van wat ik nog in de doos heb van jaren geleden en wat ik op internet vind en bij mijn tijdsbeeld/plaats past.
De kleine kopsporen zijn inderdaad voor loks. Ik zou 1 van deze sporen kunnen gebruiken als programmeerspoor. Dat is nu het losse spoor. Voor scenery blijft niet zoveel ruimte over. Daarom ben ik nog op zoek naar een mooie Nederlandse achtergrond, dorp en/of landschap. Liefst met de kerk van Elst en een dorpsstation in reliëf voor de pendelbaan
met vriendelijke groeten,
Gerard
Dicht ziet de kast er zo uit: En open zo: met treinen en station: Het aankleden van de baan hangt bij mij af van wat ik nog in de doos heb van jaren geleden en wat ik op internet vind en bij mijn tijdsbeeld/plaats past.
Het overloopwissel aan de voorkant heb ik erin gebracht om met meerdere treinen op de ovaal te kunnen rijden.Bert schreef:je zou de overloopwissels midden onderin kunnen weglaten.
de 2 kopspoortjes rechts zijn wat kort (is dat bedoeld om een lok td stallen?)
verder kun je een van de kopsporen gebruiken als programmeerspoor dmv isolatielasjes.
dan blijft er wat meer ruimte over voor scenery.
De kleine kopsporen zijn inderdaad voor loks. Ik zou 1 van deze sporen kunnen gebruiken als programmeerspoor. Dat is nu het losse spoor. Voor scenery blijft niet zoveel ruimte over. Daarom ben ik nog op zoek naar een mooie Nederlandse achtergrond, dorp en/of landschap. Liefst met de kerk van Elst en een dorpsstation in reliëf voor de pendelbaan
met vriendelijke groeten,
Gerard
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Gerard,
Ik vind het een hele creatieve oplossing. Knap gedaan.
Prima als je geen ruimte hebt voor een vaste baan.
Je schreef zelf als dat wel de bedrading "bovengronds" moet verlopen. Heb je wel eens gedacht aan geleidende lak in plaats van draden voor bijv. de stationsverlichting? Die kunt je ook overschilderen, of bedekken met bestrating, gras, e.d.
Ben
Ik vind het een hele creatieve oplossing. Knap gedaan.
Prima als je geen ruimte hebt voor een vaste baan.
Je schreef zelf als dat wel de bedrading "bovengronds" moet verlopen. Heb je wel eens gedacht aan geleidende lak in plaats van draden voor bijv. de stationsverlichting? Die kunt je ook overschilderen, of bedekken met bestrating, gras, e.d.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Heel creatief! Wat ik me nog afvraag: hoe heb je de railovergangen gemaakt? Tussen het opklapbare deel en het vaste deel van de kast. Gebruik je opvulstukjes of sluit het koud op elkaar aan?
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Mooie oplossing Gerard, ziet er goed uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Dat zou ik ook graag willen weten. Kan je daar foto’s van maken?Wim H schreef:Heel creatief! Wat ik me nog afvraag: hoe heb je de railovergangen gemaakt? Tussen het opklapbare deel en het vaste deel van de kast. Gebruik je opvulstukjes of sluit het koud op elkaar aan?
Voor de rest een hartstikke leuk baantje en bent al aardig op weg.
Wat dat betreft zou dit draadje beter onder “Mijn N-Baan” passen.
Maar goed, ik volg je toch wel, waar het draadje ook staat.
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Wat een leuke baan en slim opklap systeem.
Ook wel benieuwd naar de pas stukjes
Ook wel benieuwd naar de pas stukjes
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Ik gebruik zelfklevende kopertape voor de ringleiding. Servo's e.d. sluit ik aan met gewone bedrading die ik probeer weg te werken in de sceneryBjor schreef:Gerard,
Je schreef zelf als dat wel de bedrading "bovengronds" moet verlopen. Heb je wel eens gedacht aan geleidende lak in plaats van draden voor bijv. de stationsverlichting? Die kunt je ook overschilderen, of bedekken met bestrating, gras, e.d.
Eerlijk gezegd ben ik over mijn "oplossing" nog niet tevreden. Om de kast dicht te kunnen doen haal ik 1 stukje rails weg. Aan een kant zit dit stukje rails gewoon met railschoenen aan het vaste gedeelte van de baan. Aan de andere kant gebruik ik een railklem van Minitrix om de rails op z'n plek te houden. Daar zit dus een "koude" overgang. Dit sluit niet altijd goed aan. Ook omdat er tussen de kast en het deurtje ook nog een beetje speling zit. Ik moet dan een paar proefrondjes rijden om te testen of de rails weer netjes aansluit. Ik heb draadjes aan het lossende stukje rails gesoldeerd voor een goede stroomvoorziening.Wim schreef:Heel creatief! Wat ik me nog afvraag: hoe heb je de railovergangen gemaakt? Tussen het opklapbare deel en het vaste deel van de kast. Gebruik je opvulstukjes of sluit het koud op elkaar aan?
Ik zal een paar foto's maken maar ik ben op zoek naar een beter oplossing.
Je hebt gelijk. Hoe kan ik het draadje verplaatsen in het forumoverzicht ?Alro schreef: Voor de rest een hartstikke leuk baantje en bent al aardig op weg.
Wat dat betreft zou dit draadje beter onder “Mijn N-Baan” passen.
Maar goed, ik volg je toch wel, waar het draadje ook staat.
groetjes,
Gerard
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
En op deze nieuwe plek een paar foto's van de rails-overgang van de kast naar het deurtje.
De 1e is de aansluiting aan de kant van de kast met railschoenen en de stroomvoorziening met de gesoldeerde draadjes;
los: Dan de aansluiting aan de deurzijde met de railklem van Minitrix:
vast: en los: en de overgang rails op z'n plek: En een filmpje met treinen die over de overgang rijden:
zoals gezegd ben ik hier nog niet tevreden mee omdat het plaatsen van de overgangsrails niet foutloos gaat.
Gelukkig sta ik er met deze kast constructie heel dicht bij om het e.e.a. te corrigeren,
met vriendelijke groeten,
Gerard
De 1e is de aansluiting aan de kant van de kast met railschoenen en de stroomvoorziening met de gesoldeerde draadjes;
los: Dan de aansluiting aan de deurzijde met de railklem van Minitrix:
vast: en los: en de overgang rails op z'n plek: En een filmpje met treinen die over de overgang rijden:
zoals gezegd ben ik hier nog niet tevreden mee omdat het plaatsen van de overgangsrails niet foutloos gaat.
Gelukkig sta ik er met deze kast constructie heel dicht bij om het e.e.a. te corrigeren,
met vriendelijke groeten,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 22 dec 2018 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Leuke baan Gerard. (in de buurt ook ) Dat met zo'n overgangrail op de klep is natuurlijk ingewikkeld om goed te krijgen, maar in het filmpje lijkt het zo goed te gaan!
groetjes,
Norbert
groetjes,
Norbert
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Gerard,
De enige oplossing die ik kan bedenken is dat je het koppelstukje op een dunne plaat lijmt met links en rechts een stukje dijk of landhoofd van een brug.
Zoiets als een dijkcoupure zoals deze bijvoorbeeld: http://www.szbstoom.nl/images/artikel_szb/foto_4-4.jpg
Onderin die twee stukje dijk links en rechts van het spoor lijm je dan twee pennen die passen in gaten in de bodem en klep van de kast. De gaten moeten natuurlijk niet door en door zijn, maar diep genoeg om de pen in te laten zakken. Hetzelfde doe je dan bij de andere boog.
Als je dan de klep zodanig beweegt dat alle vier de pennen als vanzelf in de gaten vallen, zitten de railovergangen weliswaar koud, maar ook steeds precies recht tegenover elkaar.
Als de kast van spaanplaat is gemaakt, kun je het best de gaten in bodem en klep afdekken met een metalen plaatje met daarin een gat met dezelfde diameter als die in het hout. Dat voorkomt dat de gaten "uitvreten".
Het is jammer dat je de sporen zo te zien direct op de bodem en klep hebt bevestigd en niet op een tweedelige plaat die met scharnieren op klosjes kan worden opgeklapt, waarna je de klep sluit.
Dan had je de rails in de uitgeklapte stand kunnen bevestigen en daarna op de scheiding kunnen doorzagen. Die overgang zit dan altijd recht. Zo heb ik een H0 speelbaan voor mijn kleinkinderen gemaakt (al is dat niet in een kast )
Dit werkt probleemloos. Op de foto zijn de rails nog niet doorgezaagd.
Ben
De enige oplossing die ik kan bedenken is dat je het koppelstukje op een dunne plaat lijmt met links en rechts een stukje dijk of landhoofd van een brug.
Zoiets als een dijkcoupure zoals deze bijvoorbeeld: http://www.szbstoom.nl/images/artikel_szb/foto_4-4.jpg
Onderin die twee stukje dijk links en rechts van het spoor lijm je dan twee pennen die passen in gaten in de bodem en klep van de kast. De gaten moeten natuurlijk niet door en door zijn, maar diep genoeg om de pen in te laten zakken. Hetzelfde doe je dan bij de andere boog.
Als je dan de klep zodanig beweegt dat alle vier de pennen als vanzelf in de gaten vallen, zitten de railovergangen weliswaar koud, maar ook steeds precies recht tegenover elkaar.
Als de kast van spaanplaat is gemaakt, kun je het best de gaten in bodem en klep afdekken met een metalen plaatje met daarin een gat met dezelfde diameter als die in het hout. Dat voorkomt dat de gaten "uitvreten".
Het is jammer dat je de sporen zo te zien direct op de bodem en klep hebt bevestigd en niet op een tweedelige plaat die met scharnieren op klosjes kan worden opgeklapt, waarna je de klep sluit.
Dan had je de rails in de uitgeklapte stand kunnen bevestigen en daarna op de scheiding kunnen doorzagen. Die overgang zit dan altijd recht. Zo heb ik een H0 speelbaan voor mijn kleinkinderen gemaakt (al is dat niet in een kast )
Dit werkt probleemloos. Op de foto zijn de rails nog niet doorgezaagd.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Ben,
Jouw oplossing zoals je deze bij de H0 baan van jouw kinderen hebt toegepast is veel beter. Misschien dat ik de keukenkastscharnieren in de toekomst wel een keer vervang door gewone draaischarnieren.
Het nadeel is dan wel dat de klep in gesloten stand hoger tegen de kast komt. Maar dat is ook wel weer op te lossen.
Over een plaat, gesoldeerd of gelijmd tegen een stukje rail met paspennen en gaten, heb ik ook nagedacht. Dat zou ik eerst moeten testen. Staat op mijn lange lijst van “dat zou ik nog een keertje moeten doen”
Voor de bedrading had ik eigenlijk gleuven moet frezen in de klep van de kast. Dat zou het bedraden van de servo’s veel makkelijker gemaakt hebben. Evt. zouden de lineaire servo’s, die ik gebruik, ook verzonken kunnen worden in de klep.
Zo zijn er meer dingen die ik een 2de keer anders zou doen...
Zou mooi zijn als we een verzameling “tips en tricks” maken voor banen in een kast of koffer. Misschien is dit er al?
Groetjes,
Gerard
Jouw oplossing zoals je deze bij de H0 baan van jouw kinderen hebt toegepast is veel beter. Misschien dat ik de keukenkastscharnieren in de toekomst wel een keer vervang door gewone draaischarnieren.
Het nadeel is dan wel dat de klep in gesloten stand hoger tegen de kast komt. Maar dat is ook wel weer op te lossen.
Over een plaat, gesoldeerd of gelijmd tegen een stukje rail met paspennen en gaten, heb ik ook nagedacht. Dat zou ik eerst moeten testen. Staat op mijn lange lijst van “dat zou ik nog een keertje moeten doen”
Voor de bedrading had ik eigenlijk gleuven moet frezen in de klep van de kast. Dat zou het bedraden van de servo’s veel makkelijker gemaakt hebben. Evt. zouden de lineaire servo’s, die ik gebruik, ook verzonken kunnen worden in de klep.
Zo zijn er meer dingen die ik een 2de keer anders zou doen...
Zou mooi zijn als we een verzameling “tips en tricks” maken voor banen in een kast of koffer. Misschien is dit er al?
Groetjes,
Gerard
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Hallo Gerard,
Wat een leuk idee om de baan in zo'n Ikea kast te maken.
Wat betreft het "probleem" met het opklappen van de baan :
Waarom plaats je de baan niet op twee scharnierende delen, die je dan ( half ) in de kast plaats ?
Net zoals op Bjor zijn foto.
Als je de baan opgeklapt hebt, dan sluit je vervolgens de deur van de kast zelf.
Ook zou je de twee scharnierende delen nog op een kleine verhoging van balkjes kunnen plaatsen, dan heb je daar onder ook nog ruimte voor bv de bedrading of wissel aandrijvingen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Wat een leuk idee om de baan in zo'n Ikea kast te maken.
Wat betreft het "probleem" met het opklappen van de baan :
Waarom plaats je de baan niet op twee scharnierende delen, die je dan ( half ) in de kast plaats ?
Net zoals op Bjor zijn foto.
Als je de baan opgeklapt hebt, dan sluit je vervolgens de deur van de kast zelf.
Ook zou je de twee scharnierende delen nog op een kleine verhoging van balkjes kunnen plaatsen, dan heb je daar onder ook nog ruimte voor bv de bedrading of wissel aandrijvingen.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Je was me net voor Frank
Ik had precies het zelfde idee. Dat zou volgens mij veel pijnpuntjes oplossen.
Ik had precies het zelfde idee. Dat zou volgens mij veel pijnpuntjes oplossen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
De oplossing met 2 scharnierende delen is inderdaad veel beter !
In mijn geval zou ik dan opnieuw moeten beginnen met mijn baan of een andere kast waar ik de 2 delen, waar nu mijn baan op ligt, kan inbouwen en scharnierend aan elkaar kan bevestigen.
Iets voor de toekomst of mijn volgende baan. Kan ik meteen op dit forum om nog meer tips vragen.....
Bedankt en (kerst-)groetjes,
Gerard
In mijn geval zou ik dan opnieuw moeten beginnen met mijn baan of een andere kast waar ik de 2 delen, waar nu mijn baan op ligt, kan inbouwen en scharnierend aan elkaar kan bevestigen.
Iets voor de toekomst of mijn volgende baan. Kan ik meteen op dit forum om nog meer tips vragen.....
Bedankt en (kerst-)groetjes,
Gerard
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Sfeer plaatje van Elst:
groetjes Gerard
pr8baan
En het emplacement;
mijn 1e lantarenpaal (Ali..):groetjes Gerard
pr8baan
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Gerard,
Voor die railovergangen zou je ook de Minitrix Vario-rail (14975) kunnen gebruiken
groetjes,
Bert
Voor die railovergangen zou je ook de Minitrix Vario-rail (14975) kunnen gebruiken
groetjes,
Bert
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Bert,
Die vario-rail van minitrix is recht. Bij mij liggen 2 van de 3 overgangen in een bocht.
Als ik die vario-rail in een R2 bocht zou kunnen buigen......
In principe heb ik maar de vario-lengte met de lengte van een railschoen nodig.
Ik heb ook gedacht om de 2 railschoenen aan 1 zijde van de rails op een koperenplaatje te solderen.
De railschoenen aan het koperenplaatje zoveel ruimte op de rails te geven dat ik ze heen en weer kan schuiven en zo aan de rails aan vaste kant van de overgang te schuiven.
Plaatje om het praatje op te leuken: Groetjes
Gerard
Die vario-rail van minitrix is recht. Bij mij liggen 2 van de 3 overgangen in een bocht.
Als ik die vario-rail in een R2 bocht zou kunnen buigen......
In principe heb ik maar de vario-lengte met de lengte van een railschoen nodig.
Ik heb ook gedacht om de 2 railschoenen aan 1 zijde van de rails op een koperenplaatje te solderen.
De railschoenen aan het koperenplaatje zoveel ruimte op de rails te geven dat ik ze heen en weer kan schuiven en zo aan de rails aan vaste kant van de overgang te schuiven.
Plaatje om het praatje op te leuken: Groetjes
Gerard
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
....en dan zitten ze na een paar keer zo ruim dat ze geen of slecht contact meer maken. Maar als de rails op de klep afzonderlijk worden gevoed, maakt dat natuurlijk niks uitHube schreef: De railschoenen aan het koperenplaatje zoveel ruimte op de rails te geven dat ik ze heen en weer kan schuiven en zo aan de rails aan vaste kant van de overgang te schuiven.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: mijn pr8 baan in een Ikea kast
Ik heb Krois koppelingen op mijn Hippel gemonteerd.
De betrouwbaarheid van het aankoppelen is niet geweldig; De standaard N-koppeling en de Krois koppeling moeten exact goed staan t.o.v. elkaar om goed aan te koppelen. Het afkoppelen gaat wel goed.
Het levert wel veel speelplezier en een leuk filmpje op:
met vriendelijke groeten,
Gerard
De betrouwbaarheid van het aankoppelen is niet geweldig; De standaard N-koppeling en de Krois koppeling moeten exact goed staan t.o.v. elkaar om goed aan te koppelen. Het afkoppelen gaat wel goed.
Het levert wel veel speelplezier en een leuk filmpje op:
met vriendelijke groeten,
Gerard