Eerst grasmat leggen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Appie53

Eerst grasmat leggen?

Bericht door Appie53 »

Hallo, ik heb even wat advies nodig. Is het mogelijk om eerst grasmat te leggen, hier de rails op bevestigen en vervolgens ballasten?
Ben op nieuw begonnen met een baan, wil het indien mogelijk het op deze manier proberen, zodat de basis alvast groen is. :cry:

Peter Ruifrok

Re: Eerst grasmat leggen?

Bericht door Peter Ruifrok »

Waarom verf je de bovenkant van de plaat waarop je later de rails bevestigt, niet eerst donkergroen? Praktischer en goedkoper lijkt me.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Appie53

Bericht door Appie53 »

Peter Ruifrok schreef:Waarom verf je de bovenkant van de plaat waarop je later de rails bevestigt, niet eerst donkergroen? Praktischer en goedkoper lijkt me.
Omdat alles strooien een hele klus is, eerder gedaan, na zacht stofzuigen kon ik wel weer beginnen. Houtlijm te dun? :idea:

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Appie, ik denk dat dat ook afhangt van je onderbouw. Hou rekening met het verlijmen van verschillende dingen allemaal belasting op belasting is. Dus je grasmat niet goed genoeg op de ondergrond waarop de rails verlijmd (met/zonder bedding?) is vragen om losscheurende onderlaag ben ik bang.

Als je niet met static grass aan de slag wil kun je je rails niet goed bevestigen op de onderbouw en daarlangs vervolgens de grasmat leggen/ op maat knippen? Als je dan de ballast aanbrengt + wat extra static grass / clump foliage en boompjes denk ik dat je een steviger geheel kunt maken .

Een alternatief is gewoon 1 grote grasmat eronder en de rails niet verlijmen maar met schroeven vastzetten. Dat is dan weer qua geluid niet een super keuze volgens mij.

Ik zou zeggen, probeer iets toe te lichten over je (onder)bouw-wijze, misschien biedt dat nog iets meer zienswijzes.

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Appie53

Bericht door Appie53 »

De ondergrond waar ik nu mee aan de slag ga is XPS hardschuimplaat 40mm dik. Dus spijkeren en schroeven wordt het niet. Dus lijmen. Daarom vroeg ik mij af, lijm je de rails vast op een gras mat?, Zelf dacht ik dat bij het ballasten er zoveel verdunde lijm tussen en naast de rails loopt, dat na droging dit vast zit aan de vast gelijmde gras mat. T ' is maar een idee :D

FidOo

Bericht door FidOo »

Appie ik zou er toch eerder voor kiezen om waar de rails komt de grasmat weg te knippen. Daar de ondergrond te verven en dan te ballasten.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie