[DATABASE] mP3000 in N
[DATABASE] mP3000 in N
Tot begin jaren 1960 werd de post in Nederland vervoerd met reizigerstreinen, speciale rijtuigen toegevoegd aan reizigerstreinen en tot motorpost omgebouwde motorrijtuigen van het type Mat ’24. In die tijd werd besloten speciaal voor het postvervoer 35 motorposten te laten bouwen bij Werkspoor. Deze motorposten werden qua vormgeving afgeleid van het toen nieuwe treinsteltype Mat 64’. De motorposten werden genummerd 3001 t/m 3035.
De motorpost bestond uit een enkel elektrisch aangedreven, gemotoriseerd rijtuig, met twee cabines, twee stroomafnemers en standaard stoot- en trekwerk zoals bij het goederenvervoer de gewoonte was. Er konden maximaal drie motorposten gecombineerd rijden en men had de mogelijkheid een aantal speciale postwagens te trekken.
Een grote laadruimte kon door vier laaddeuren aan beide zijden eenvoudig worden geladen en gelost. Een speciale sorteerruimte en ingebouwde toilet gaf de mogelijkheid aan PTT personeel om tijdens de rit sorteerwerkzaamheden te verrichten.
De motorposten waren eigendom van de PTT en ingeschreven bij de NS. Aanvankelijk werden de motorposten afgeleverd in een roodbruine kleur met geelkleurige balk rond de onderste frontseinen en sluitseinen. Later werd de gehele neus geel geschilderd voor betere zichtbaarheid. Na 1976 werden de motorposten beschilderd in de kleuren NS geel en PTT rood. Deze kleur hebben ze tot het einde van de postdienst behouden waarbij alleen de PTT opdruk nog een keer werd gemoderniseerd.
De 3010 en 3021 waren in 1974 al afgevoerd. Begin jaren 1990 werd het postvervoer per trein afgebouwd en verdwenen de motorposten langzaam maar zeker van het spoor. De mP 3032 werd omgebouwd tot ATB-meetrijtuig “Jules” en kwam uiteindelijk bij Eurailscout terecht. Na 1997 kwamen diverse motorposten bij NS Cargo terecht voor werkplaats vervoer van NS en kleine goederentreinen. De mP 3024, 3029, 3033 em 3034 werden omgebouwd tot ETCS/ERTMS meetrijtuig, waarna de 3024 en 3029 over gingen naar Eurailscout die de 3024 om bouwde tot meetrijtuig “Jim”. De 3029 werd gebruikt voor onderdelen. De motorposten 3027 en 3030 werden ingezet bij Railion.
De 3027, 3030, 3033 en 3034 werden in 2009 gesloopt. De mP 3031 is opgenomein het museumbestand van het Spoorwegmuseum.
Voor nadere details zie het uitstekende artikel op Somda
De motorpost bestond uit een enkel elektrisch aangedreven, gemotoriseerd rijtuig, met twee cabines, twee stroomafnemers en standaard stoot- en trekwerk zoals bij het goederenvervoer de gewoonte was. Er konden maximaal drie motorposten gecombineerd rijden en men had de mogelijkheid een aantal speciale postwagens te trekken.
Een grote laadruimte kon door vier laaddeuren aan beide zijden eenvoudig worden geladen en gelost. Een speciale sorteerruimte en ingebouwde toilet gaf de mogelijkheid aan PTT personeel om tijdens de rit sorteerwerkzaamheden te verrichten.
De motorposten waren eigendom van de PTT en ingeschreven bij de NS. Aanvankelijk werden de motorposten afgeleverd in een roodbruine kleur met geelkleurige balk rond de onderste frontseinen en sluitseinen. Later werd de gehele neus geel geschilderd voor betere zichtbaarheid. Na 1976 werden de motorposten beschilderd in de kleuren NS geel en PTT rood. Deze kleur hebben ze tot het einde van de postdienst behouden waarbij alleen de PTT opdruk nog een keer werd gemoderniseerd.
De 3010 en 3021 waren in 1974 al afgevoerd. Begin jaren 1990 werd het postvervoer per trein afgebouwd en verdwenen de motorposten langzaam maar zeker van het spoor. De mP 3032 werd omgebouwd tot ATB-meetrijtuig “Jules” en kwam uiteindelijk bij Eurailscout terecht. Na 1997 kwamen diverse motorposten bij NS Cargo terecht voor werkplaats vervoer van NS en kleine goederentreinen. De mP 3024, 3029, 3033 em 3034 werden omgebouwd tot ETCS/ERTMS meetrijtuig, waarna de 3024 en 3029 over gingen naar Eurailscout die de 3024 om bouwde tot meetrijtuig “Jim”. De 3029 werd gebruikt voor onderdelen. De motorposten 3027 en 3030 werden ingezet bij Railion.
De 3027, 3030, 3033 en 3034 werden in 2009 gesloopt. De mP 3031 is opgenomein het museumbestand van het Spoorwegmuseum.
Voor nadere details zie het uitstekende artikel op Somda
- Bijlagen
-
- De NSM 3031, afbeelding: René van Doorn
- Clipboard01.jpg (64.35 KiB) 4453 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 16 dec 2018 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
In N spoor heeft Arnold een goede motorpost van dit type uitgebracht. Naast de standaard uitgaven van Arnold zijn nog diverse omspuit varianten in omloop van particulieren of kleinserie fabrikanten.
Voorbeelden hiervan zijn in deze topic uiteraard welkom.
Arnold
0245 (1992)
3029, Bruin
Gs142 Post, 21 84 120 2 226-9
2335 (1991)
3013, Geel/Rood
2336 (1992)
3032, Bruin/Geel
2337 (1992)
3015, Geel/Rood
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS Modelbouw
Motorpost NS Cargo losse kap
Motorpost 3030 losse kap
Motorpost 3013 losse kap
Voorbeelden hiervan zijn in deze topic uiteraard welkom.
Arnold
0245 (1992)
3029, Bruin
Gs142 Post, 21 84 120 2 226-9
2335 (1991)
3013, Geel/Rood
2336 (1992)
3032, Bruin/Geel
2337 (1992)
3015, Geel/Rood
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
THS Modelbouw
Motorpost NS Cargo losse kap
Motorpost 3030 losse kap
Motorpost 3013 losse kap
- Bijlagen
-
- Arnold 2336, mP3032, afbeelding Alwin de Hoon
- 3032.jpg (63.51 KiB) 4453 keer bekeken
-
- Arnold 2335, mP3013, afbeelding Alwin de Hoon
- 3013.jpg (59.11 KiB) 4453 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 dec 2018 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
De twee meetwagens van Eurailscout:
"Jim"
"Jules"
afbeeldingen: Wilco Vermeer
"Jim"
"Jules"
afbeeldingen: Wilco Vermeer
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Informatief; leuk Wilco!! Vond ze altijd speciaal, mede vanwege (de oorspronkelijke) kleuren en de gelijkenissen met NS-materieel uit die tijd.
Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen...
Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen...
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Tsja, dat is een bekend probleem van Arnold modellen uit die tijd. Gelukkig zijn ze eenvoudig te vervangen door messing exemplaren.Redskin schreef:Informatief; leuk Wilco!! Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen...
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
De niet door Arnold uitgebrachte rode versie van de mP had deze beschildering:
Er is ook nog een proefversie geweest met een andere bestickering, hiervan reden er twee rond:
Toen Jules in dienst kwam als meetrijtuig was deze in deze in een grijs jasje geschilderd. Kleinspoor levert transfers om deze versie te maken, de deurindeling is wel afwijkend ten opzichte van de normale mP's:
De Railion-uitvoering van de mP, ook bij Kleinspoor verkrijgbaar:
Twee van de ERMTS motorposten te Sittard, ook bij Kleinspoor te koop:
Van de NS Cargo 3030 heb ik geen foto van het origineel, wel van mijn model dat is gemaakt met transfers van (heel verrassend) Kleinspoor:
Er is ook nog een proefversie geweest met een andere bestickering, hiervan reden er twee rond:
Toen Jules in dienst kwam als meetrijtuig was deze in deze in een grijs jasje geschilderd. Kleinspoor levert transfers om deze versie te maken, de deurindeling is wel afwijkend ten opzichte van de normale mP's:
De Railion-uitvoering van de mP, ook bij Kleinspoor verkrijgbaar:
Twee van de ERMTS motorposten te Sittard, ook bij Kleinspoor te koop:
Van de NS Cargo 3030 heb ik geen foto van het origineel, wel van mijn model dat is gemaakt met transfers van (heel verrassend) Kleinspoor:
Dat zal Arnold ook niet expres hebben gedaan denk ik. Zoals gezegd is vervangen vrij simpel, zelfs ik kon het doen bij mijn mP.Redskin schreef:Over die Arnold mP's; fraaie modelletjes, maar ik heb zelf nogal een mening over gebarsten plastic tandwieltjes op de wielstellen van al die dingen...
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Leuk Rick, bedankt. Vind je het goed dat ik je NS Cargo variant met foto opneem in mijn database? Weet je toevallig nog welke Arnold je als basis hebt gebruikt?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Dat is geen probleem.
De basis is een blanco reservekap waar er kennelijk nog tientallen van te koop zijn, aangevuld met de nodige onderdelen van Arnold Ersatzteile. Ik heb zes motorpost-kappen en helaas maar één rijvaardig mP-onderstel, de andere vijf rijden als dummy mee (de Arnold-bodem op Fleischmann draaistellen). Voor de foto staat de NS Cargo op het goede onderstel. Mocht iemand een defect onderstel hebben dan heb ik daar wel interesse in.
De basis is een blanco reservekap waar er kennelijk nog tientallen van te koop zijn, aangevuld met de nodige onderdelen van Arnold Ersatzteile. Ik heb zes motorpost-kappen en helaas maar één rijvaardig mP-onderstel, de andere vijf rijden als dummy mee (de Arnold-bodem op Fleischmann draaistellen). Voor de foto staat de NS Cargo op het goede onderstel. Mocht iemand een defect onderstel hebben dan heb ik daar wel interesse in.
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Bedankt Rick.
Mochten er nog andere liefhebbers hun eigen motorpost willen showen, kom maar op met die foto's. Vermeld er even bij of ik de foto mag gebruiken in de database.
Mochten er nog andere liefhebbers hun eigen motorpost willen showen, kom maar op met die foto's. Vermeld er even bij of ik de foto mag gebruiken in de database.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Hoi Wilco,
Goed bezig met al die databases! Wat een leuk initiatief.
Daar zal vast behoorlijk wat tijd inzitten maar gelukkig krijg je ook hulp van medeforumleden.
Groet, Merijn
Goed bezig met al die databases! Wat een leuk initiatief.
Daar zal vast behoorlijk wat tijd inzitten maar gelukkig krijg je ook hulp van medeforumleden.
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Dat is het mooie van dit soort fora, samen krijg je meer voor mekaar. Ieder kan altijd wel iets aanvullen.Merijn schreef:Hoi Wilco,
Goed bezig met al die databases! Wat een leuk initiatief.
Daar zal vast behoorlijk wat tijd inzitten maar gelukkig krijg je ook hulp van medeforumleden.
Groet, Merijn
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Gaf zeg. Bedankt voor deze posts Wilco. Heel interessant. Die PTT treinen zag ik vroeger elke dag rijden, hoop er ooit één te kunnen aanschaffen.
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: [DATABASE] mP3000 in N
Hallo Wilco,
Daar heb je gelijk in, toen ik jaren geleden begon met een database (die staat nu bij Erik Baas) over manuals en onderdelenlijsten, kreeg ik ook scans van allerlei mensen opgestuurd.WilcoV schreef:Dat is het mooie van dit soort fora, samen krijg je meer voor mekaar. Ieder kan altijd wel iets aanvullen.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: [DATABASE] mP3000 in N
THS kappen toegevoegd aan de database
Motorpost NS Cargo losse kap
Motorpost 3030 losse kap
Motorpost 3013 losse kap
Motorpost NS Cargo losse kap
Motorpost 3030 losse kap
Motorpost 3013 losse kap
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie