Sinds kort ben ik begonnen met N spoor (zie voorstelrondje).
Ik zie op het forum prachtige baanplannen voorbij komen (sommige compact andere een stuk groter). Zelf heb ik ruimte voor twee modules van 100x80cm. Dus 200x80cm in totaal. Ik ben aan de slag gegaan in RailModeller Pro, en heb een baanplan ontworpen waarin mijn ideeën over een treinbaan goed naar voren komen. Ik wil hoofdzakelijk passagierstreinen laten rijden, met wellicht een goederentrein tussendoor, die geparkeerd staat op het schaduwstation. Het thema is Zuid Duits, waarbij er Duitse, Oostenrijkse en private lijnen kunnen rijden.
Daarnaast heb ik tegelijkertijd een testrondje gemaakt met Peco Flexrail code 55 en de Digikeijs DR5000 + 4018 + 4088 en twee MP1 aangestuurde wissels om beter vertrouwd te raken met digitaal rijden en automatische aansturing. Dit is een simpele ovaal met inhaalspoor.
Vooralsnog heb ik de volgende treincombinaties (of zijn in bestelling):
- DB Railbus
- DB IC met twee wagons
- OBB IC met drie wagons
- Private tandrad Edelweiss
Hier komt hopelijk nog een panoramavoertuig bij en een IC met stuurrijtuig, zodat er twee kanten op gereden kan worden.
Gelet op de locs + wagons, zal de maximum lengte van de combinaties uitkomen op 55-60cm.
Hieronder het eerste ontwerp. Het is allemaal met flexrails gemaakt, waarbij ik wat moeite had om het mooi te buigen op de computer. Ik merkte al bij de testbaan, dat dit in het echt makkelijker en mooier gaat. Het is een dubbelspoor ovaal, waarop intercity treinen rond kunnen rijden. Dit is de blauwe rails. Het buitenste spoor zal rechtsom rijden, het binnenste linksom.
De rode rails wordt een verhoogd panoramaspoor, wat teven een keerlus is.
De groene lijn is een tandrad berglijn met kopstation en de gele sporen zijn het schaduwstation. Hier moet ik nog iets aan sleutelen, omdat nu de langste treinen niet passen.
Ik wil de baan niet helemaal vol leggen met rails, omdat ik ook graag ruimte voor scenery wil houden.
Graag hoor ik jullie tips, op/aanmerkingen en andere reacties. Deze kan ik wel gebruiken, het is nog lastig om een goed werkend en spannend baanplan in elkaar te sleutelen.
Alvast bedankt!
![Afbeelding](https://www.burobureaux.nl/n-spoor/baanplan_versie_1.jpg)