Er zit wel iets meer Nederlands bij, daarnaast staan hier ook de wintercatalogus 2018/2019 modellen bij.
Nederlandse modellen naast de hierboven genoemde:
845419: Grawaco
845513: VPS/NL
825338: AAE/NL
845373: AAE/NL
Laatst gewijzigd door WilcoV op 15 jan 2019 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
In de catalogus staan nog wat dingen met Nederlandse vlag maar dat zijn in Nederland ingeschreven wagens (en heruitgaves).
Voor de NMBS rijders komt een setje groene coilwagens en een containerwagen.
Van Fleischmann geen klagen. De modellen zijn omschilderingen, maar de Belgen krijgen in verhouding een redelijk deel van de aandacht. Hoewel duur (ook voor alle andere modellen), maar toch mooi van Fleischmann.
Overdijk schreef:Nog interessanter zijn de nieuwe constructies.
BR (0)44 "Jumbo"
BR 118/218 DR
Rils en Schuifwandwagens
Daarnaast de diverse uitvoeringen tgv het 175 jarig bestaan van K.Bay.Sts.E.
En de terugkeer van de BR 210 en BR 120/220 "Taigatrommel"
Niet geheel onbelangrijk, nieuwe T3 en T2000 goederenwagons met zowel Trailers als Tanktainers inverschillende designs...
Gaat het budget weer aantasten vrees ik!
De Zwitserse rijtuigen op blz. 47 zijn niet alleen nummer- maar ook opschriftvarianten. Ze krijgen nu tweezijdig drietalige opschriften (SBB-CFF-FFS). Daarmee volgt Flm MW-Modell, die zijn Umbauwagen Epoche III op Fleischmann-basis ook in beide opschriftvarianten heeft uitgebracht onder N-CH-201a/b t/m 204a/b (letter b steeds voor tweetalig, afwisselend SBB-CFF op de ene zijkant en SBB-FFS op de andere).
Interessant zijn verder de vooraankondigingen-2020 van de UIC-X-rijtuigen op blz. 43-45. Dat worden ten dele rijtuigen die niet eerder door Roco waren gemaakt. Met «voorbeeldgetrouwe bufferhoogte» zullen ze wel passen bij de Touropa-rijtuigen (8909xx; heruitgaven uit het voormalige Roco-programma) maar niet bij de m-rijtuigen die Mtx vanaf 1990 in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt en dus evenmin bij de yl/ymg-middeninstaprijtuigen van Flm zelf (8664.., 8665.. en 8666..) uit 2003, 2011 en 2013.
De InterRegio-rijtuigen van blz. 40-41 krijgen volgens de site van Flm het DBAG-logo en staan gepland voor de weken 38-41. De modelnummers doen vermoeden dat dit heruitgaven worden van de modellen uit 2015. Op blz. 40-41 staat niet «mit … vorbildgerechter Pufferhöhe», hoewel de IR-rijtuigen zijn verbouwd uit UIC-X-rijtuigen. Zoals bekend staan vele oudere m- en n-rijtuigmodellen van Flm van vóór de fusie met Roco te hoog op hun draaistellen. Uitgezonderd zijn de slaaprijtuigmodellen 8647xx; deze zijn goed combineerbaar met Minitrix en met de genoemde middeninstaprijtuigen.
Brengt Flm wederom twee modelgeneraties in één Neuheiten-prospectus samen, net als vorig jaar in de sets 881811 en 881812 (Klassischer Eilzug der Epoche IV)?
Laatst gewijzigd door Valéry op 18 jan 2019 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1967)
Valéry schreef:...Dat worden ten dele rijtuigen die niet eerder door Roco waren gemaakt. Met «voorbeeldgetrouwe bufferhoogte» zullen ze wel passen bij de Touropa-rijtuigen (8909xx; heruitgaven uit het voormalige Roco-programma) maar niet bij de m-rijtuigen die Mtx vanaf 1990 in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt en dus evenmin bij de middeninstaprijtuigen van Flm zelf (8664.., 8665.. en 8666..) uit 2003, 2011 en 2013.
Interessante info, dank!
Ben sowieso redelijk enthousiast over het voor dit jaar aangekondigd Zwitsers materieel. Verder wil ik die 210 ('Neukonstruktion') ook wel eens in het wild zien.
Frank (model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Omdat de fabrikant denkt dat er een markt voor is, de BR210 en 221 komen ook dubbel.
FidOo schreef:Niet geheel onbelangrijk, nieuwe T3 en T2000 goederenwagons met zowel Trailers als Tanktainers inverschillende designs...
Gaat het budget weer aantasten vrees ik!
En dan ook nieuwe gesloten wagens, losse normale en tankcontainers. Fleischmann maakt wel serieus werk van N-spoor.
WilcoV schreef:
Rick schreef:Op de site staat de Samms set als VPS, ik zou er nog maar niet van uitgaan dat het NS wordt.
Goed gezien op 1zu160, de baan op bladzijde 87 in de catalogus is gemaakt met Kato rails...
Dan nog is het gewoon Nederlands als ze in Nederland geregistreerd zijn.
Je zei eerst NS, voor mij is dat iets anders als Nederlands.
Het zal trouwe verzamelaars al zijn opgevallen. Geen nieuws maar een herhaalde oplage van modellen uit 2010 vormen de Pruisische coupérijtuigen op blz. 38-39:
806501 1e/2e klas-drieasser met remmershuis,
806801 bagage-drieasser met remmershuis,
807001 2e klas-drieasser met remmershuis,
807002 2e klas-drieasser zonder remmershuis,
807101 2e klas-tweeasser met remmershuis.
Ze staan gepland om te worden geleverd in de weken 34-36. Dan zal blijken of Flm hier een oude Roco-traditie gaat voortzetten waarin bij «wieder da» onder hetzelfde modelnummer het rijtuignummer en/of het koersbordopschrift wordt gevarieerd. De zitrijtuig-modellen uit 2010 vermelden de koers «Kassel / Treysa - Marburg - Giessen / Frankfurt».
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1967)
Valéry schreef: ↑18 jan 2019 18:20Dan zal blijken of Flm hier een oude Roco-traditie gaat voortzetten waarin bij «wieder da» onder hetzelfde modelnummer het rijtuignummer en/of het koersbordopschrift wordt gevarieerd.
Geen zorgen, die traditie is al voortgezet bij in ieder geval de kolenwagens met de nummers 852416 en 852417.
Dat werd ook door Fleischmann enige jaren geleden al aangekondigd. Voor NS is men toen bijvoorbeeld al begonnen met de grijze en later groene VAM wagens, inderdaad de kolenwagens, maar ook recenter de Huckepack wagens. Ik denk dat we hier inderdaad nog veel meer van kunnen verwachten.
Rick en Wilco,
Heeft Flm al eerder vertoond dat hetzelfde catalogusnummer wordt hergebruikt voor een nieuwe oplage met ander vlootnummer? Dat deed Roco bijvoorbeeld met de V200.0. Deze heeft onder dat ene catalogusnummer 23257 maar liefst zeven verschillende Ordnungsnummer gehad.
Ik doelde niet op de inmiddels talrijke modellen uit het Roco-programma die in de afgelopen jaren onder het merk Fleischmann in veelal verbeterde uitvoering en/of tijdperkvariant zijn heruitgebracht. Daarmee zal Flm nog wel een poos voortgaan; dit jaar komen dus de Halbspeisewagen 863921 (≈ Roco 24312), de Muldenkippwagen 845104 (≈ Roco 25186) en de zesassige zelflossers 852702 (≈ Roco 25117).
De Pruisische coupérijtuigjes waren bij Flm zelf al in 2010 onder dezelfde catalogusnummers gemaakt en komen nu in 2019 nogmaals. Als Flm de oude Roco-politiek volgt, krijgen die twee- en drieassige rijtuigen een ander vlootnummer en liefst ook een ander koersbordopschrift.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1967)