De nieuwe aanwinsten leiden zoals wel vaker ook tot nieuwe plannen. Zo had ik al het idee voor een toeristische lokaalspoor of stoomtramlijn rond de meren tussen Neu Dalhausen, Westernkotten, Erwitte en Ohstein. Door het voor handen hebben van vele oude stoomlocs die leuk en kleurrijk zijn maar niet geschikt zijn voor hoofdlijnen kwam dit in een stroomversnelling. Ik heb de afgelopen dan ook deels gebruikt omdat uit te werken. Eerst gekeken waar die lijn moest komen, hem toen in de plattegronden ingetekend en daarna de sporenplannen bijgewerkt en google earth en het internet afgezocht naar stationsnamen.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/overig/normal_Erwitte_-_Warstein_-_Wenholthausen_e_o__ND_versie.PNG)
Daarna kon ik een basis uur patroon maken met 2 paden per uur. Als je ieder uur 2x per uur zou willen rijden zijn er wel 7 setjes materieel nodig, dat is wat veel maar 1x per uur moet zeker kunnen al heb je dan nog 4 setjes materieel nodig. Er moet tenslotte tijd zijn op de eind stations de stoomlocs te verzorgen, ze om te rangeren, evt. te keren en de treinen rijden niet harder als 40 a 50km/u.
Ik ben ook gelijk maar begonnen wat locs om te bouwen en ik wil alles wat de vitrinekast in gaat toch wel even verodueren. Alles wat voor die toeristische spoorlijn bedoeld is moet wel 3 frontseinen hebben dus dat moet ook gemaakt worden. Eerdere WAE stoomlocs heb ik gemaakt zoals ze in de jaren 20/30 zouden zijn met 2 frontseinen maar daar mag je sinds 1957 niet meer mee rijden in Duitsland.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/fotos%20locs%20en%20treinstellen/DSC34774.jpg)
Dit spul vraagd het meeste werk om er van te maken wat ik wil.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/fotos%20locs%20en%20treinstellen/DSC34775.jpg)
Dit spul hoeft alleen omgeschilderd of verouderd te worden. De oranje E94 gaat samen met de "Midi(BB8100 in dit geval)" onderdeel uitmaken van een Warsteiner Container trein voor in de vitrinekast zoals ook op Anröchte Aschenbrödelweg te zien is.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/fotos%20locs%20en%20treinstellen/DSC34776.jpg)
Hier 2 omgebouwde en om te bouwen locs bij elkaar.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/fotos%20locs%20en%20treinstellen/DSC34777.jpg)
De Japanse 1C loc zat nogal scheef in elkaar. De plastic delen die de cilinders voorstellen zaten te hoog gemonteerd waardoor de locs uit z'n verband werd gedrukt. Dat heb ik inmiddels kunnen herstellen en nu moet ik er gaatjes voor buffers in gaan boren.
![Afbeelding](http://neudalhausenstadbahn.nl/gallerij/albums/fotos%20locs%20en%20treinstellen/DSC34778.jpg)
2 locs hadden windleiplaten nodig en die heb ik weer van karton gemaakt.
Ondertussen ben ik ook druk op de pc aan het tekenen geweest want op de beurs in Zutphen wil ik binnenkort weer treinen en trams bestikkeren. Vooral mijn Syntus DM90 en Lint41 moeten eens af en voor de DM90 schiet ik nu op met tekenwerk.
Word vervolgd, groetjes Michiel