ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type 59
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
he michiel,
kun je mij vertellen hoe je de verf verdunt hebt en welke verf je gebruikt????
grondverf moet geen rare verschijnselen geven en wat je aangeeft is een raadsel.
belangrijk is hoe je verdund en op welke druk je de compressor hebt afgesteld.
als ik jouw verhaal lees zou ik denken dat je geen verdunning hebt gebruikt.
groetjes henry
kun je mij vertellen hoe je de verf verdunt hebt en welke verf je gebruikt????
grondverf moet geen rare verschijnselen geven en wat je aangeeft is een raadsel.
belangrijk is hoe je verdund en op welke druk je de compressor hebt afgesteld.
als ik jouw verhaal lees zou ik denken dat je geen verdunning hebt gebruikt.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Henry,
de grondverf is van een kant en klare spuitbus van bij de autohandel. Op de gebruiksaanwijzing staat vrij vertaald: "op 20cm van voorwerp knop indrukken en spuiten". De wieltjes heb ik nu per borsteltje geschilderd. Dat gaat lekker, alles volledig onder controle.
Vandaag heb ik al mijn airbrush spullen voor het eerst aangesloten en geprobeerd. Dat viel nog niet helemaal mee. De verf dat ik aangemaakt had, bleek een beetje te waterig, en de druk waarmee ik werkte bleek veeeeel te hoog. De pas aangebrachte verf werd meteen van het voorwerp geblazen. Maar de aanhouder wint. Na een kwartiertje sukkelen heb ik uiteindelijk toch de eerste laag donkergrijs op het locje gekregen. Tussenstand lokje-Michiel: 1-1.
de grondverf is van een kant en klare spuitbus van bij de autohandel. Op de gebruiksaanwijzing staat vrij vertaald: "op 20cm van voorwerp knop indrukken en spuiten". De wieltjes heb ik nu per borsteltje geschilderd. Dat gaat lekker, alles volledig onder controle.
Vandaag heb ik al mijn airbrush spullen voor het eerst aangesloten en geprobeerd. Dat viel nog niet helemaal mee. De verf dat ik aangemaakt had, bleek een beetje te waterig, en de druk waarmee ik werkte bleek veeeeel te hoog. De pas aangebrachte verf werd meteen van het voorwerp geblazen. Maar de aanhouder wint. Na een kwartiertje sukkelen heb ik uiteindelijk toch de eerste laag donkergrijs op het locje gekregen. Tussenstand lokje-Michiel: 1-1.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
he michiel, ziet er al lekker uit,
even een tip.
als je de basis van het spuiten wilt weten kun je naar de website van airbrush almere gaan.
daar hebben ze een verhaaltje met tekeningen hoe je met de spuit moet omgaan.
proberen kost niets
groetjes henry
even een tip.
als je de basis van het spuiten wilt weten kun je naar de website van airbrush almere gaan.
daar hebben ze een verhaaltje met tekeningen hoe je met de spuit moet omgaan.
proberen kost niets
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Henry,
bedankt voor de tip! Ik heb de locomotief met een borstel onder een sopje volledig afgewassen en laten drogen. Ik heb de druk voor de airbrush teruggebracht tot 1,2bar, en heb de verf veel minder aangelengd. Het resultaat is duidelijk beter, toch?
bedankt voor de tip! Ik heb de locomotief met een borstel onder een sopje volledig afgewassen en laten drogen. Ik heb de druk voor de airbrush teruggebracht tot 1,2bar, en heb de verf veel minder aangelengd. Het resultaat is duidelijk beter, toch?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
dit ziet er een stuk beter uit, nog 1 laag en dan afspuiten met gematteerde blamke lak dan is hij helemaal nieuw
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Gaaf om te zien hoor michiel.. !
Moet wel voldoening geven om je werk zo te zien groeien.
Ik vind het er top uit zien!
We blijven het volgen.
Moet wel voldoening geven om je werk zo te zien groeien.
Ik vind het er top uit zien!
We blijven het volgen.
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Blanke lak!? Dat ben ik nog vergeten te kopen. Welke blanke matte lak op waterbasis raad je aan?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Mijn complimenten Michiel!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
he michiel,
ik gebruik de lakken van airbrush almere, je kunt dit ook per mail bestellen.
blanke lak is createx gloss top coat
als je een laag hebt gespoten en de lak is bijna droog kun je de volgende laag wel spuiten, je hoeft dan niet de lok weer schoon te maken hoor, 10 minuten tussen de spuitlagen is goed en kun je zo door gaan.
groetjes henry
ik gebruik de lakken van airbrush almere, je kunt dit ook per mail bestellen.
blanke lak is createx gloss top coat
als je een laag hebt gespoten en de lak is bijna droog kun je de volgende laag wel spuiten, je hoeft dan niet de lok weer schoon te maken hoor, 10 minuten tussen de spuitlagen is goed en kun je zo door gaan.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Halo Henri,
In "createx gloss top coat" betekend "gloss" toch glanzend? Ik zal hier in de papierwinkel eens kijken naar matte lak van het zelfde merk als mijn verf (Decormatt) en anders gewoon een grote spuitbus matte lak? Maar waar ik die ga vinden???
In "createx gloss top coat" betekend "gloss" toch glanzend? Ik zal hier in de papierwinkel eens kijken naar matte lak van het zelfde merk als mijn verf (Decormatt) en anders gewoon een grote spuitbus matte lak? Maar waar ik die ga vinden???
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
michiel je moet wel oppassen dat je niet van allerlei verschillende lakken over elkaar gaat spuiten, het gevaar is dat twee soorten lak elkaar niet verdragen en dan kun je overnieuw beginnen.
het kan zelfs gebeuren dat het werkt als afbijt
de lak die ik jouw heb doorgegeven is de gematteerde blanke lak.
je kunt het zo bestellen.
deze laksoort is optimaal voor de treinenbouw en is compleet afgestemd op elkaar.
als je de bestaande basiskleuren neemt kun je in princiepe alle kleuren zelf aanmaken.
maar ja dat moet je willen
groetjes henry
het kan zelfs gebeuren dat het werkt als afbijt
de lak die ik jouw heb doorgegeven is de gematteerde blanke lak.
je kunt het zo bestellen.
deze laksoort is optimaal voor de treinenbouw en is compleet afgestemd op elkaar.
als je de bestaande basiskleuren neemt kun je in princiepe alle kleuren zelf aanmaken.
maar ja dat moet je willen
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Bedank voor de tip betreffende de blanke lak.
En mengen van verf lijkt me niet zo'n probleem. Nu heb ik ook enkel wit en zwart, dat ik meng tot een variant van donker grijs. Ik weet, het is allemaal een beetje met de "piffometer" (een beetje met de natte vinger), maar ik zoek toch niet naar die "echte" RAL of wat dan ook kleur, want die is toch al meteen fout. (de denkbeeldige luchtlaag tussen model en oog wat alle kleuren fletser maakt, verbleking van de kleur door weer en licht, wisselende mengsels gebruikt in ateliers, ... ) Gewoon mengen op goed uitzicht. Dat lijkt me nog het beste.
En mengen van verf lijkt me niet zo'n probleem. Nu heb ik ook enkel wit en zwart, dat ik meng tot een variant van donker grijs. Ik weet, het is allemaal een beetje met de "piffometer" (een beetje met de natte vinger), maar ik zoek toch niet naar die "echte" RAL of wat dan ook kleur, want die is toch al meteen fout. (de denkbeeldige luchtlaag tussen model en oog wat alle kleuren fletser maakt, verbleking van de kleur door weer en licht, wisselende mengsels gebruikt in ateliers, ... ) Gewoon mengen op goed uitzicht. Dat lijkt me nog het beste.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Ik heb de locomotief een derde laag gegeven, en dan terug alles terug in elkaar gestoken. En het resultaat? Het geeft nogal een slordige indruk, ik ben niet helemaal tevreden. Analyse?
- een beschermende lak is echt noodzakelijk omdat anders de verf tijdens de manipulaties bij het in elkaar prutsen van het dingetje weer beschadigd.
- de onderdelen die met de hand geschilderd zijn, steken nogal af. Gespoten voorwerpen tonen een stuk strakker.
- niet te snel willen werken. Elk foutje of onnauwkeurigheid wordt genadeloos afgestaft.
Graag had ik van jullie jullie impressies, kritiek of suggesties gehad, voordat ik aan het echte werk begin. [;)]
- een beschermende lak is echt noodzakelijk omdat anders de verf tijdens de manipulaties bij het in elkaar prutsen van het dingetje weer beschadigd.
- de onderdelen die met de hand geschilderd zijn, steken nogal af. Gespoten voorwerpen tonen een stuk strakker.
- niet te snel willen werken. Elk foutje of onnauwkeurigheid wordt genadeloos afgestaft.
Graag had ik van jullie jullie impressies, kritiek of suggesties gehad, voordat ik aan het echte werk begin. [;)]
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Spuit het ding maar eens in met een matte(!!!) blanke lak. Je zult zien dat alles dan netjes naar elkaar toe gaat trekken en het meer 1 geheel zal worden ipv een lappendeken. Tevens zal de matte(!!) blanke lak ook alles netjes beschermen tegen vette vlekken (zie je sneller op mat zwart) en tegen krasjes e.d. Geeft een wereld van positief verschil.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Michiel,
Zelf kritiek is op zijn plaats en te huldigen Bovendien moet je in aanmerking nemen dat digitale fotografie je keihard op de feiten plaats wat je eigenlijk met het blote oog niet ziet .
Anderzijds voor een eerste keer is dit helemaal niet iets om negatief over te doen. Voordeel is dat je met de gemaakte ervaringen het de volgende keer beter doet. Ennn je kan het nog een keer doen door daar waar je niet tevreden bent de zaken bij te werken. en opnieuw te spuiten. De verf is vers en zal zo verdwenen zijn. Het is tevens een ideaal proeflocje om je creativiteit op te verfijnen en er iets heel moois van te maken.
Michiel ik zeg gewoon TOPPIE en iets om trots over te zijn.
Zelf kritiek is op zijn plaats en te huldigen Bovendien moet je in aanmerking nemen dat digitale fotografie je keihard op de feiten plaats wat je eigenlijk met het blote oog niet ziet .
Anderzijds voor een eerste keer is dit helemaal niet iets om negatief over te doen. Voordeel is dat je met de gemaakte ervaringen het de volgende keer beter doet. Ennn je kan het nog een keer doen door daar waar je niet tevreden bent de zaken bij te werken. en opnieuw te spuiten. De verf is vers en zal zo verdwenen zijn. Het is tevens een ideaal proeflocje om je creativiteit op te verfijnen en er iets heel moois van te maken.
Michiel ik zeg gewoon TOPPIE en iets om trots over te zijn.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
ik sluit me bij rob aan, het is een gigantische klus maar is best goed gelukt.
even nog wat blanke (matte) lak en je weet niet wat je zit
top man
groetjes henry
even nog wat blanke (matte) lak en je weet niet wat je zit
top man
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Beetje zelf kritiek is goed, maar voor een eerste project mag je best tevreden zijn. Door te doen leer je.
Inderdaad een laagje lak erop en geniet van je eerste ombouw project.
Inderdaad een laagje lak erop en geniet van je eerste ombouw project.
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Mannen,
bedankt voor de aanmoedigingen! Blanke lak is kennelijk het sleutelwoord. Dat is dus het eerstvolgende op mijn aankooplijst. Wat retoucheren, nog een paar vergeten attributen erop, en afspuiten. Ik weet weer wat doen!
bedankt voor de aanmoedigingen! Blanke lak is kennelijk het sleutelwoord. Dat is dus het eerstvolgende op mijn aankooplijst. Wat retoucheren, nog een paar vergeten attributen erop, en afspuiten. Ik weet weer wat doen!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hey Michiel,
Klasse werk vind ik, ik doe het je (nog) niet na!!! Welke oplossingen heb je trouwens bedacht voor je opschriften?
Mvg
Klasse werk vind ik, ik doe het je (nog) niet na!!! Welke oplossingen heb je trouwens bedacht voor je opschriften?
Mvg
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Opschriften! Daar raak je een zeer teer punt aan. Dat is een algemeen Belgisch probleem, ook in H0: er zijn er gewoon GEEN. De persoon die zich daarin lanceert, doet goede zaken!
Voor het ogenblik doe ik het zonder, en ga ooit eens uitzoeken hoe ik een vel met een paar honder nuttige opschriften voor mijn project kan laten drukken. "Men" kan het, ik moet nog uitzoeken wie en hoe.
Voor het ogenblik doe ik het zonder, en ga ooit eens uitzoeken hoe ik een vel met een paar honder nuttige opschriften voor mijn project kan laten drukken. "Men" kan het, ik moet nog uitzoeken wie en hoe.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hey Michiel,
Ik stuur je even een pbtje
Groetjes
Ik stuur je even een pbtje
Groetjes
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type
Hoi Michiel,
Ziet er goed uit voor een 1e zelfbouwer.
aleen even een blanke lak laag en het model ziet er dan nog beter uit.
Groetjes Rob
en succes met de volgende ombouwen
Ziet er goed uit voor een 1e zelfbouwer.
aleen even een blanke lak laag en het model ziet er dan nog beter uit.
Groetjes Rob
en succes met de volgende ombouwen
Bouwt modeltreinen van de NS