[DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
[DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Op de Facebook pagina "de N-spoor Pagina", heb ik onderstaand overzicht al geplaatst naar aanleiding van het uitkomen van het Fleischmann setje Hbbkkss PTT postwagens.
Ik wil dit overzicht graag met jullie hulp proberen te vervolmaken en uitbreiden met alle goederenwagens voor postvervoer bij NS. Daarnaast is het wellicht leuk een centraal draadje te hebben voor afbeeldingen van deze wagens op onze modelspoorbanen.
Door zoekwerk probeer ik zo veel mogelijk data te vinden over deze wagens, aanvullingen en aanpassingen zijn altijd welkom, graag wel middels verifieerbare bronnen want ik wil de data zo goed en correct mogelijk samenstellen.
Geschiedenis
Toen de Motorposten werden ingevoerd ter vervanging van de verouderde Mat '24 motorposten, werden deze stroomlijnwagens voorzien van buffers en normale koppelingen zodat zij de postrijtuigen konden trekken. Aanvankelijk werden de motorposten dan ook ingezet met diverse postrijtuigen. Al spoedig werden een aantal ex-S-CHO/ex-Gs wagens ingericht voor postvervoer achter de motorposten. Hiervoor werden de wagens Gs 120 2 800-872 en 873-893 van het opschrift "POST" voorzien. De wagens werden uiteindelijk vervangen door de speciaal voor dit doel gebouwde Hbbkkss postwagens.
Om bij onderhoud aan de Hbbkkss wagens toch nog voldoende postwagens in te kunnen zetten, werden een aantal Hbis-y wagens ingericht voor postvervoer. Zij kregen het opschrift PTT-Post in een rood vlak hiervoor op twee plaatsen aan ieder kant aangebracht. (uitgebreidere geschiedenis van alle wagens volgt later)
Betekenis Gs:
G Gesloten wagens
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Hbis
H Gesloten wagens met schuifwanden
b Bij wagens met 2 assen is de lengte van de laadruimte tussen 12 m en 14 m en een volume van meer dan 70 m³
i Met verschuifbare zijwanden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Hbbkkss
H Gesloten wagens met schuifwanden
bb Bij wagens met 2 assen is de lengte van de laadruimte meer dan 14 m en bij 4 assen meer dan 22 m
kk Maximale lading op C-routes tussen de 20 ton en de 25 ton
ss Maximale snelheid van 120 km/uur
Het overzicht:
Arnold
0223 (1991)
42 84 242 2 008-9, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 012-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-4, moderner logo grijze kopwanden
(wagens komen voor met foutdruk MS en juiste opdruk NS in het nummer)
4210 (1991)
42 84 242 2 037-8, moderner logo grijze kopwanden
(bekend met zowel 21 84 MS 242 2 037-8 -foutdruk- als 21 84 NS 242 2 037-8)
4211 (1991)
42 84 242 2 045-1, moderner logo grijze kopwanden
4212 (1992)
42 84 242 2 053-5, moderner logo grijze kopwanden
4213 (1992)
42 84 242 2 054-3, moderner logo grijze kopwanden
4214 (1992)
42 84 242 2 061-8, moderner logo grijze kopwanden
Fleischmann
834801 (2017)
20 84 219 5 000-5, prototype geheel rood
42 84 242 7 057-0, oud logo rode kopwanden
42 84 242 7 007-5, oud logo rode kopwanden
Roco
2333A (1980) /25092 (1984)
42 84 242 2 008-8, oud logo rode kopwanden
24007 (1995)
42 84 242 2 004-7, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 021-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 033-6, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 048-4, moderner logo grijze kopwanden
24007 (1996)
42 84 242 2 002-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 040-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 062-5, moderner logo grijze kopwanden
25092 (1984) / 2333A (1980)
42 84 242 2 008-8, oud logo rode kopwanden
25092 (1986)
42 84 242 2 014-6, oud logo rode kopwanden
25092 (1987)
42 84 242 2 005-4, oud logo
25092 (1987)
42 84 242 2 001-3, oud logo
25165 (1992)
42 84 242 2 035-1, oud logo rode kopwanden
25165 (1994)
42 84 242 2 028-6, moderner logo grijze kopwanden
25165 (1996)
42 84 242 2 050-0, moderner logo grijze kopwanden
25165 (1998)
42 84 242 2 044-3, moderner logo grijze kopwanden
25168 (1990)
42 84 242 2 025-2
25168 (1992)
42 84 242 2 057-5, oud logo grijze kopwanden
25168 (1994)
42 84 242 2 010-4, oud logo grijze kopwanden
25168 (1995)
42 84 242 2 019-5, oud logo grijze kopwanden
25168 (1997)
42 84 242 2 000-5, oud logo grijze kopwanden
(prototype nadat het gerenoveerd was gelijk aan overige wagens)
25685 (2008)
42 84 242 2 022-9, oud logo grijze kopwanden
Om problemen voor anderen te voorkomen heb ik even de foto's weggehaald, zodra ik goede bruikbare foto's heb komen ze terug.
Ik wil dit overzicht graag met jullie hulp proberen te vervolmaken en uitbreiden met alle goederenwagens voor postvervoer bij NS. Daarnaast is het wellicht leuk een centraal draadje te hebben voor afbeeldingen van deze wagens op onze modelspoorbanen.
Door zoekwerk probeer ik zo veel mogelijk data te vinden over deze wagens, aanvullingen en aanpassingen zijn altijd welkom, graag wel middels verifieerbare bronnen want ik wil de data zo goed en correct mogelijk samenstellen.
Geschiedenis
Toen de Motorposten werden ingevoerd ter vervanging van de verouderde Mat '24 motorposten, werden deze stroomlijnwagens voorzien van buffers en normale koppelingen zodat zij de postrijtuigen konden trekken. Aanvankelijk werden de motorposten dan ook ingezet met diverse postrijtuigen. Al spoedig werden een aantal ex-S-CHO/ex-Gs wagens ingericht voor postvervoer achter de motorposten. Hiervoor werden de wagens Gs 120 2 800-872 en 873-893 van het opschrift "POST" voorzien. De wagens werden uiteindelijk vervangen door de speciaal voor dit doel gebouwde Hbbkkss postwagens.
Om bij onderhoud aan de Hbbkkss wagens toch nog voldoende postwagens in te kunnen zetten, werden een aantal Hbis-y wagens ingericht voor postvervoer. Zij kregen het opschrift PTT-Post in een rood vlak hiervoor op twee plaatsen aan ieder kant aangebracht. (uitgebreidere geschiedenis van alle wagens volgt later)
Betekenis Gs:
G Gesloten wagens
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Hbis
H Gesloten wagens met schuifwanden
b Bij wagens met 2 assen is de lengte van de laadruimte tussen 12 m en 14 m en een volume van meer dan 70 m³
i Met verschuifbare zijwanden
s Maximale snelheid van 100 km/uur
Betekenis Hbbkkss
H Gesloten wagens met schuifwanden
bb Bij wagens met 2 assen is de lengte van de laadruimte meer dan 14 m en bij 4 assen meer dan 22 m
kk Maximale lading op C-routes tussen de 20 ton en de 25 ton
ss Maximale snelheid van 120 km/uur
Het overzicht:
Arnold
0223 (1991)
42 84 242 2 008-9, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 012-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-4, moderner logo grijze kopwanden
(wagens komen voor met foutdruk MS en juiste opdruk NS in het nummer)
4210 (1991)
42 84 242 2 037-8, moderner logo grijze kopwanden
(bekend met zowel 21 84 MS 242 2 037-8 -foutdruk- als 21 84 NS 242 2 037-8)
4211 (1991)
42 84 242 2 045-1, moderner logo grijze kopwanden
4212 (1992)
42 84 242 2 053-5, moderner logo grijze kopwanden
4213 (1992)
42 84 242 2 054-3, moderner logo grijze kopwanden
4214 (1992)
42 84 242 2 061-8, moderner logo grijze kopwanden
Fleischmann
834801 (2017)
20 84 219 5 000-5, prototype geheel rood
42 84 242 7 057-0, oud logo rode kopwanden
42 84 242 7 007-5, oud logo rode kopwanden
Roco
2333A (1980) /25092 (1984)
42 84 242 2 008-8, oud logo rode kopwanden
24007 (1995)
42 84 242 2 004-7, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 021-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 033-6, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 048-4, moderner logo grijze kopwanden
24007 (1996)
42 84 242 2 002-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 040-1, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 062-5, moderner logo grijze kopwanden
25092 (1984) / 2333A (1980)
42 84 242 2 008-8, oud logo rode kopwanden
25092 (1986)
42 84 242 2 014-6, oud logo rode kopwanden
25092 (1987)
42 84 242 2 005-4, oud logo
25092 (1987)
42 84 242 2 001-3, oud logo
25165 (1992)
42 84 242 2 035-1, oud logo rode kopwanden
25165 (1994)
42 84 242 2 028-6, moderner logo grijze kopwanden
25165 (1996)
42 84 242 2 050-0, moderner logo grijze kopwanden
25165 (1998)
42 84 242 2 044-3, moderner logo grijze kopwanden
25168 (1990)
42 84 242 2 025-2
25168 (1992)
42 84 242 2 057-5, oud logo grijze kopwanden
25168 (1994)
42 84 242 2 010-4, oud logo grijze kopwanden
25168 (1995)
42 84 242 2 019-5, oud logo grijze kopwanden
25168 (1997)
42 84 242 2 000-5, oud logo grijze kopwanden
(prototype nadat het gerenoveerd was gelijk aan overige wagens)
25685 (2008)
42 84 242 2 022-9, oud logo grijze kopwanden
Om problemen voor anderen te voorkomen heb ik even de foto's weggehaald, zodra ik goede bruikbare foto's heb komen ze terug.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 02 nov 2019 11:21, 24 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Ter aanvulling, voor de Hbbkkss wagens werden eerst Gs wagens en Hbis wagens gebruikt achter de motorpost.
De Hbis is er nog niet van enig grootmerk (alleen enkele zelfbouw 3D prints die ik zelf nog niet mooi genoeg vond en een THS exemplaar), maar de Gs is zowel door Arnold als Roco uitgebracht.
Gs
Arnold
0245
21 84 120 2 226-9 (Gs 142)
(samen met mP3029 in set)
Roco
2329B/25077
21 84 120 2 469-5 (Gs)
Hbis
THS b.v. / KleiNSpoor
3303
42 84 225 1 289-0 (Hbis)
De Hbis is er nog niet van enig grootmerk (alleen enkele zelfbouw 3D prints die ik zelf nog niet mooi genoeg vond en een THS exemplaar), maar de Gs is zowel door Arnold als Roco uitgebracht.
Gs
Arnold
0245
21 84 120 2 226-9 (Gs 142)
(samen met mP3029 in set)
Roco
2329B/25077
21 84 120 2 469-5 (Gs)
Hbis
THS b.v. / KleiNSpoor
3303
42 84 225 1 289-0 (Hbis)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 11 feb 2018 21:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Vandaag het overzicht in de eerste post aangevuld met de wagens die ik zelf heb. Als anderen andere nummers in hun bezit hebben, zijn de gegevens over logo en kopwandkleur welkom.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Leuk initiatief. Bedankt voor de info.
Rob
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Toevoegingen met observaties uit eigen collectie:
Roco:
24007 (1995) 004-7 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 021-1 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 033-6 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 048-4 moderner logo grijze kopwanden
25092 (1986) 014-6 oud logo rode kopwanden
25165 (1994) 028-6 moderner logo grijze kopwanden
Arnold
4210 is zowel met 21 84 MS 242 2 037-8 als 21 84 NS 242 2 037-8
Mogelijk is dit ook met andere nummers uit dezelfde artikelnummerreeks gebeurd.
Roco:
24007 (1995) 004-7 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 021-1 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 033-6 moderner logo grijze kopwanden
24007 (1995) 048-4 moderner logo grijze kopwanden
25092 (1986) 014-6 oud logo rode kopwanden
25165 (1994) 028-6 moderner logo grijze kopwanden
Arnold
4210 is zowel met 21 84 MS 242 2 037-8 als 21 84 NS 242 2 037-8
Mogelijk is dit ook met andere nummers uit dezelfde artikelnummerreeks gebeurd.
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Bedankt Pleun,
nu alleen nog de data voor:
25092 (1987)
005-4, oud logo
25092 (1987)
001-3
en
25168 (1990)
025-2
dan hebben we ze allemaal.
Foto's van de wagens op de baan in actie of in detail zijn natuurlijk altijd leuk.
nu alleen nog de data voor:
25092 (1987)
005-4, oud logo
25092 (1987)
001-3
en
25168 (1990)
025-2
dan hebben we ze allemaal.
Foto's van de wagens op de baan in actie of in detail zijn natuurlijk altijd leuk.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
2333A 1980 1984 1/1 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 008-8
24007 1995 1995 1/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 004-7
24007 1995 1995 2/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 021-1
24007 1995 1995 3/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 033-6
24007 1995 1995 4/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 048-4
24007 1996 1996 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 002-1
24007 1996 1996 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 015-3
24007 1996 1996 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 040-1
24007 1996 1996 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 062-5
25092 1984 1985 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 008-8
25092 1986 1987 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 014-6
25092 1987 1988 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 005-4
25092 1987 1988 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 001-3
25165 1992 1994 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 035-1
25165 1994 1995 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 028-6
25165 1996 1997 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 050-0
25165 1998 1999 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 044-3
25168 1990 1991 1/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 025-2
25168 1992 1993 2/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 057-5
25168 1994 1995 3/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 010-4
25168 1995 1996 4/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 019-5
25168 1997 1999 5/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 000-5
25685 2008 1/1 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 022-9
http://www.spur-n-datenbank.de/
24007 1995 1995 1/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 004-7
24007 1995 1995 2/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 021-1
24007 1995 1995 3/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 033-6
24007 1995 1995 4/4 Hbbkkss NS Schiebewandwagen 42 84 242 2 048-4
24007 1996 1996 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 002-1
24007 1996 1996 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 015-3
24007 1996 1996 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 040-1
24007 1996 1996 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen 42 84 242 2 062-5
25092 1984 1985 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 008-8
25092 1986 1987 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 014-6
25092 1987 1988 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 005-4
25092 1987 1988 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "pttpost" 42 84 242 2 001-3
25165 1992 1994 1/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 035-1
25165 1994 1995 2/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 028-6
25165 1996 1997 3/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 050-0
25165 1998 1999 4/4 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen Post 42 84 242 2 044-3
25168 1990 1991 1/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 025-2
25168 1992 1993 2/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 057-5
25168 1994 1995 3/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 010-4
25168 1995 1996 4/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 019-5
25168 1997 1999 5/5 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 000-5
25685 2008 1/1 Hbbkkss NS rot Schiebewandwagen "ptt Post" 42 84 242 2 022-9
http://www.spur-n-datenbank.de/
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
Robert, bedankt voor je enthousiasme in ieder geval, maar die staan er al. Vanaf dezelfde bron en allemaal gecheckt aangezien zelfs die website wel eens foutjes maakt.
Vraag is vooral de kleuren van de kopwanden en het type logo.
Bedankt in ieder geval voor de aanvulling van het volledige computernummer.
Vraag is vooral de kleuren van de kopwanden en het type logo.
Bedankt in ieder geval voor de aanvulling van het volledige computernummer.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS Hbbkkss PTT Post / Arnold / Roco / Fleischmann
In ieder geval een tip voor de eigenaren van de wagens met rode kopwanden: Goed weatheren met grijs, want door het slijpsel dat van de stroomafnemers van de motorposten af kwam, waren deze behoorlijk smerig. Zo smerig dat er besloten werd ze maar grijs te schilderen.
Re: NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Arnold, Roco en Fleischmann Hbbkkss vergeleken.
Alle drie de merken hebben in ieder geval eenzelfde afgeleide gemaakt van het ware. Alle drie de merken houden een lengte aan van 98 mm. Dit is in 1:1 een lengte van 15.68 m, wat iets langer is dan de werkelijkheid (15,64 m). Alle modellen hebben een gewicht van ongeveer 24 gram.
De Roco en Fleischmann modellen zijn gelijk wat logisch is omdat ze van dezelfde mallen zijn gefabriceerd. Qua detaillering ontlopen de merken elkaar niet veel. Alleen onderscheiden de Roco/Fleischmann modellen zich door de losse handgrepen die er nog opgezet moeten worden en bij Arnold vast met de kap zijn meegegoten. Bij het onderstel blijkt de Arnold echter weer fijner gedetailleerd. Qua opschriften valt alleen op de merken dat bij Arnold de drie cijfers van het wagennummer niet op de zijwand is aangebracht.
Alle drie de merken hebben in ieder geval eenzelfde afgeleide gemaakt van het ware. Alle drie de merken houden een lengte aan van 98 mm. Dit is in 1:1 een lengte van 15.68 m, wat iets langer is dan de werkelijkheid (15,64 m). Alle modellen hebben een gewicht van ongeveer 24 gram.
De Roco en Fleischmann modellen zijn gelijk wat logisch is omdat ze van dezelfde mallen zijn gefabriceerd. Qua detaillering ontlopen de merken elkaar niet veel. Alleen onderscheiden de Roco/Fleischmann modellen zich door de losse handgrepen die er nog opgezet moeten worden en bij Arnold vast met de kap zijn meegegoten. Bij het onderstel blijkt de Arnold echter weer fijner gedetailleerd. Qua opschriften valt alleen op de merken dat bij Arnold de drie cijfers van het wagennummer niet op de zijwand is aangebracht.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Dank, maar dit is geen postwagon. Maar zal hem voor een andere database gebruiken.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Ach, sorry Wilco. Had niet goed gekeken... Excuses!
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Geen probleem, ook deze wagens neem ik nog een keer onder handen dus dan komt hij heel goed uit.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.
Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.
Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
De uitbeeldingen van de wagens hebben helemaal niets te maken met in welke variant de uitvoering is. Heeft puur te maken in welke periode/jaar de uitvoering door Roco werd uitgebracht. Roco gebruikte regelmatig hetzelfde nummer voor een andere variant van eenzelfde wagen. De wagens zijn door Roco niet onder hetzelfde computernummer in verschillende uitvoeringen uitgebracht in ieder geval. Ook bij de diverse sets zijn verschillende uitvoeringen onder eenzelfde nummer uitgebracht. De nummers in de lijst hier en op de beide Duitse websites zijn niet alleen samengesteld met behulp van doosjes, maar ook met behulp van de diverse folders die in de jaren zijn uitgebracht.
Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat er mogelijk in de databases fouten zijn gemaakt, zeker als je de diverse reeksen ziet die zijn uitgebracht. Ik zal hier eens nader in duiken. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat heel wat mensen meerdere wagens hadden en hebben en het dus ook niet ondenkbaar is dat mensen doosjes verwisselen.
Desalniettemin kan ik niet ontkennen dat er mogelijk in de databases fouten zijn gemaakt, zeker als je de diverse reeksen ziet die zijn uitgebracht. Ik zal hier eens nader in duiken. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat heel wat mensen meerdere wagens hadden en hebben en het dus ook niet ondenkbaar is dat mensen doosjes verwisselen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Wat wel interessant om te weten is of de handgrepen al op het model zaten of dat deze nog in een zakje in het doosje zaten. Als ze er los in een zakje bij zaten is de kans namelijk groter dat de wagen nagenoeg nooit uit het doosje is geweest. Als de handgrepen al om het model zaten is de kans groter dat het verkeerde doosjes is gepakt.Pleun schreef: ↑17 mar 2019 08:47 Gister heb, uiteraard tweedehands, Hbbkkss 42 84 242 2 035-1 gekocht.
Opvallend is dat deze in een doos van artikelnummer 25092 zat, wat gezien de layout (oude PTT logo, rode kopwand) logischer is dan nummer 25165.
De 3 andere versies van 25165 hebben allemaal het nieuwe PTT logo en rode kopwand.
Spurweite-n.de en www.spur-n-datenbank.de geven beide 25092, maar is dit wellicht fout?
Mogelijk is 42 84 242 2 035-1 natuurlijk zowel als 25092 (oude PTT logo, rode kopwand) en als 25165 (nieuwe PTT logo, rode kopwand) uitgekomen.
Wie heeft hier een goede uitleg voor?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Ik heb in totaal zo gauw 34 verschillende unieke modellen geteld, waarvan 23 unieke van Roco (+ 1 onder een ander artikelnummer).
De bewuste modellen zijn van voor het internettijdperk, dus de lijsten van de Duitse databases zijn naderhand samengesteld en daar kan mogelijk een fout in geslopen zijn.
De handgrepen zaten op het model, maar het zakje en het staafje waar de handgrepen aanzaten zat nog wel in het doosje.
Als de eerste gebruiker dit met al zijn modellen deed zegt dit niet natuurlijk.
De bewuste modellen zijn van voor het internettijdperk, dus de lijsten van de Duitse databases zijn naderhand samengesteld en daar kan mogelijk een fout in geslopen zijn.
De handgrepen zaten op het model, maar het zakje en het staafje waar de handgrepen aanzaten zat nog wel in het doosje.
Als de eerste gebruiker dit met al zijn modellen deed zegt dit niet natuurlijk.
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Juist omdat de modellen van voor het computer tijdperk zijn, is Spurweidte ooit opgestart vanuit de gedachte het Roco N spoor materieel te catalogiseren op internet. Er is veel onderzoek aan gedaan, wat uiteraard geen garantie is dat er geen fouten in zitten.
Pas later zijn alle andere merken toegevoegd.
Pas later zijn alle andere merken toegevoegd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
0223 (1991)
42 84 242 2 008-9, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 012-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-4, moderner logo grijze kopwanden
4210 (1991)
42 84 242 2 037-8, moderner logo grijze kopwanden
(bekend met zowel 21 84 MS 242 2 037-8 -foutdruk- als 21 84 NS 242 2 037-8)
Als aanvulling: set 0223 heb ik tweemaal in bezit.
Deze wagons hebben allemaal ook de misdruk van MS in plaats van NS, net als nummer 4210
Groet, Jan
42 84 242 2 008-9, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 012-3, moderner logo grijze kopwanden
42 84 242 2 015-4, moderner logo grijze kopwanden
4210 (1991)
42 84 242 2 037-8, moderner logo grijze kopwanden
(bekend met zowel 21 84 MS 242 2 037-8 -foutdruk- als 21 84 NS 242 2 037-8)
Als aanvulling: set 0223 heb ik tweemaal in bezit.
Deze wagons hebben allemaal ook de misdruk van MS in plaats van NS, net als nummer 4210
Groet, Jan
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Top bedankt
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Nu ik recentelijk het fleischmann setje had aangeschaft ben ik gaan kijken naar wat Roco modellen om de sleep mee uit te breiden. Ondertussen begin ik me te realiseren hoeveel variaties er wel niet zijn (oud logo, nieuw logo, rode kopwanden, grijze kopwanden). Dit topic is een geweldig hulpmiddel daarbij!
Echter, zelfs binnen de groep ‘oude versie’ (oud logo, rode kopwanden) valt me op dat er 2 versies zijn die Roco had uitgebracht: een versie met zwarte buffers (zoals wagon 008), en een versie met rode buffers alsook een zwarte driehoek met uitroep teken (wagons 005 en 035).
De fleischmann set heeft die driehoek met uitroepteken niet en lijken de originele versie te hebben (print is zo strak dat zelfs de revisie datum eind jaren 70 goed te lezen is).
Weet iemand of dit verschil betekent dat een van de twee versies meer accuraat is, of is die driehoek met uitroepteken (zie foto) pas later in de jaren tachtig was aangebracht?
Echter, zelfs binnen de groep ‘oude versie’ (oud logo, rode kopwanden) valt me op dat er 2 versies zijn die Roco had uitgebracht: een versie met zwarte buffers (zoals wagon 008), en een versie met rode buffers alsook een zwarte driehoek met uitroep teken (wagons 005 en 035).
De fleischmann set heeft die driehoek met uitroepteken niet en lijken de originele versie te hebben (print is zo strak dat zelfs de revisie datum eind jaren 70 goed te lezen is).
Weet iemand of dit verschil betekent dat een van de twee versies meer accuraat is, of is die driehoek met uitroepteken (zie foto) pas later in de jaren tachtig was aangebracht?
- Bijlagen
-
- C001FF03-F530-4618-BC88-7BEDD320D6E8.png (119.03 KiB) 2865 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Grootste probleem is dat de meeste online foto's dit gedeelte rechts en onleesbaar op een foto hebben staan. Op nagenoeg alle foto's van originelen zie je de witte teksten staan, de zwarte driehoek is zodanig dun dat je hem op veel foto's niet kan herkennen of moeilijk. Ik ga er stiekem vanuit dat alle wagens zowel de driehoek als tekst horen te hebben tot een foto opduikt van een origineel zonder.Sibbesuisje schreef: ↑12 aug 2022 16:41 Nu ik recentelijk het fleischmann setje had aangeschaft ben ik gaan kijken naar wat Roco modellen om de sleep mee uit te breiden. Ondertussen begin ik me te realiseren hoeveel variaties er wel niet zijn (oud logo, nieuw logo, rode kopwanden, grijze kopwanden). Dit topic is een geweldig hulpmiddel daarbij!
Echter, zelfs binnen de groep ‘oude versie’ (oud logo, rode kopwanden) valt me op dat er 2 versies zijn die Roco had uitgebracht: een versie met zwarte buffers (zoals wagon 008), en een versie met rode buffers alsook een zwarte driehoek met uitroep teken (wagons 005 en 035).
De fleischmann set heeft die driehoek met uitroepteken niet en lijken de originele versie te hebben (print is zo strak dat zelfs de revisie datum eind jaren 70 goed te lezen is).
Weet iemand of dit verschil betekent dat een van de twee versies meer accuraat is, of is die driehoek met uitroepteken (zie foto) pas later in de jaren tachtig was aangebracht?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS Hbbkkss , NS Gs en NS Hbis PTT Post in N
Hmmm, dat klinkt inderdaad wel logisch!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain