Molengat

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Na in 2018 het een en ander geleerd te hebben dankzij mijn testbaantje, ben ik sinds eind 2018 wezen plannen voor een nieuwe baan.
Belangrijkste leerpunten: De wissels beter leggen en bepaalde wissels wou ik niet meer gebruiken (bocht wissels, 3-weg wissels); de eerste baan was te klein voor mijn rij-voorkeuren (ik wou toch meerdere 'lange' treinen van 80-100cm kwijt kunnen); met beperkte ruimte moet de scenery simpel blijven dus minder is meer.
Het baanplan was al besproken en in de afgelopen maanden bezig geweest met het plannen van de constructie, de aansturing en seinen. Ondertussen ook alle gebouwen aangeschaft en nadat ik eerder deze maand het hout had opgehaald bij de houthandel nu echt kunnen beginnen.

De baan bestaat uit 2 modules van 112cm x 52cm per bak. Dit is de maximale grote die ik in het huis kwijt kan want de modules moeten in een kast opgeborgen kunnen worden (in dit is alle kastruimte die ik kon vrij maken). De modules komen op 'sawhorses' (of Trestles) te staan.

De baan heeft de naam "Molengat" gekregen. Dit is de naam van het station dat als middelpunt fungeert. De scenery bestaat verder uit een polder met Molen en aan de andere kant komt een kleine heuvel met een kerkje erboven. De molen en het idee dat dit een landelijke halte (het dorp is een 'gat'), zorgden derhalve voor de naam. Leuk is dat je bij Markenburg de stationsbordjes met je eigen naam kan laten drukken en die zijn dus al binnen :)
Mijn materiaal is voornamelijk Nederlands (diesel) begin jaren 70 (dus de intro van spoorslag waar je dus een lekkere mix aan kleuren in kwijt kan).

De baan is een ovaal van een enkele lijn met dus een station ertussen waar wat beweging mogelijk is dankzij het dubbelspoor alsmede het doodlopende spoortje waar zowel vrachttreinen komen (voor de goederenloods) en mijn wadloper (ik weet het, die is niet van de jaren 70, maar hier en daar maak ik een uitzondering...).
Achter de achtergrond zit een schaduwstation wat me in staat stelt 9 treinen op de baan te zetten.

Op dit moment nog altijd druk bezig met het framework. Bijgevoegd wat foto's: het baanplan en een collage van de baan in aanbouw met daarin ook een plaatje van de molen waar de baan zijn naam aan ontleend, en de opslag ruimte waar de bakken in moeten passen.
Ik hoop in Mei het eerste rails te gaan leggen.
Bijlagen
de baan in opbouw
de baan in opbouw
20190326 Collage baan in opbouw.jpg (125.46 KiB) 4654 keer bekeken
Het baanplan
Het baanplan
Molengat - module baan v1.jpg (124.96 KiB) 4654 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Molengat

Bericht door Hube »

Heel mooi plan!
Ik vind het interessant om te zien hoe je met de beperkingen omgaat en toch een mooi plan kunt realiseren dat voldoet aan jouw wensen. Succes!

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

erik-n-fan
Berichten: 1128
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Molengat

Bericht door erik-n-fan »

Zeker een leuk plan! Ik ben wel benieuwd ga je volledig automatisch rijden of met handbediening?

Wild idee (voel je vrij te negeren): Wat nou als je je schaduwstation iets compacter maakt / een spoortje hier of daar opoffert voor iets meer ruimte. De sporen mooi te ballasten (gedeelte van het emplacement), grassen, mooie weegbrug ergens oid en de scheiding voorkant / schaduwstation dmv hoge bomen doet? Dan heb je ineens een uitgebreid emplacement aan de achterkant wat ook leuke foto's en filmpjes kan opleveren terwijl je niets/ bijna niets inboet aan rijmogelijkheden. Door de bocht tussen baan & schaduwstation wat te verhullen in bos krijg je dan een scheiding van beide secties.


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Gerard en Erik!

Erik, om je vraag te beantwoorden: ik ga met handbediening rijden. Ik gebruik de Z21 App en heb daarnaast ook nog een multimaus. Deze baan is naar mijn mening zo simpel en klein dat automatisch meer moeite is dan dat het zal opleveren. Daarnaast vind ik het leuk om aan de knoppen te zitten (en dat is ook leuker voor de kinderen).
Bedankt ook voor je wilde suggestie, maar zo'n aanpassing zal ik niet maken. Ik vind de eenvoud juist een mooie manier om treinen mooi langs te zien rijden en om een emplacement toe te voegen zou het geheel erg druk maken. Als de baan wat dieper was, had dit misschien nog een optie kunnen wezen maar met 52cm zit dat veel te krap op mekaar om op een nette manier te kunnen doen en nog altijd het polder thema te kunnen behouden. Dit werd duidelijk op mijn vorige baan waarin ik eigenlijk te veel op mekaar wou proppen met dan tot gevolg dat niets echt mooi uitkomt.

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Molengat

Bericht door chickje »

Benieuwd hoe dit verder gaat. De opzet lijkt me tof en het houtwerk ziet er ook al strak uit.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat

Bericht door Wim H »

Hallo Sander!
Leuk om te zien dat je bent begonnen met bouwen! Ik ben benieuwd naar de verdere bouwwerkzaamheden. :)

Qua scenery: komen er nog meer huizen of hou je het bij de kerk en de molen? En heb je nog wegen gepland?
Wellicht is een "dorpsstraatje" aan de rechterkant leuk. Dan kun je ook een overweg plaatsen. Dorpstraat is dan een groot woord; gewoon een weg met nog 2 woonhuizen en een plaatselijke bakker. En de kerk natuurlijk.
Zoals je zelf al aangaf: het wordt al snel te vol.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim!

Bedankt. De rest van de scenery ga ik plannen zodra het rails ligt. De kerk aan de rechterkant komt op een heuvel welk tegen de achtergrond aan over het spoor loopt (er komt daar dus een tunnel uitgang). Niet heel nederlands maar dat zien we even door de vingers. En omdat ik zonder bovenleiding rijd kan dit redelijk laag blijven. Over die tunnel zal een weg lopen naar rechts.
Ik heb nog 2 andere huisjes, voor mogelijk achter het spoor en/of in de rechterhoek naast de loods, maar moet eerst maar eens zien of dat een beetje mooi uitkomt.
Aan de voorkant zal ook een gedeelte van het stationsplein te zien zijn en natuurlijk is er bestrating rond de loods. Ik zit nog te twijvelen of er een onbewaakte spoorovergang moet komen met een voetpad over de heuvel. Ik zal eerst de heuvel moeten aanleggen om te zien of het uitkomt.

Al met al genoeg ideeen maar slechts stapje voor stapje verder. Gelukkig is het plannen al een leuke bezigheid!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat

Bericht door Wim H »

Sibbesuisje schreef: 28 mar 2019 10:31 ... De kerk aan de rechterkant komt op een heuvel welk tegen de achtergrond aan over het spoor loopt (er komt daar dus een tunnel uitgang). Niet heel nederlands maar dat zien we even door de vingers. En omdat ik zonder bovenleiding rijd kan dit redelijk laag blijven. Over die tunnel zal een weg lopen naar rechts.
In plaats van een tunnel zou je ook voor een insnijding kunnen kiezen (dat is weer ietsje Nederlandser). De weg gaat dan met een brug over het spoor. Het gat in de achtergrond is wel te verbergen met een paar goed geplaatste bomen.
Sibbesuisje schreef: 28 mar 2019 10:31 Ik zit nog te twijvelen of er een onbewaakte spoorovergang moet komen met een voetpad over de heuvel. Ik zal eerst de heuvel moeten aanleggen om te zien of het uitkomt.
Persoonlijk zou ik proberen om de kerk (en eventuele andere dorpsbebouwing) met het station te verbinden. Of met een weg, of met een voetpad. Ook bij een weg kun je dan voor een onbewaakte overweg kiezen (zo druk is je lijn niet). Of je plaatst een AKI.

Succes met plannen!
Groet, Wim



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Molengat

Bericht door Wablo »

Sander,
Als jij meerdere treinen van 80 tot 100 centimeter op je baan wil laten rijden is dit ontwerp in mijn ogen ongeschikt, lengte perron schat ik op ca. 70 centimeter, voor het vrachtstation heb je slechts ca. 50 centimeter beschikbaar, het schaduwstation ligt bomvol doch ik heb zwaar mijn twijfels of daar een tweede treinstel van 100 centimeter op past zonder de boel te blokkeren.
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Bert,

je hebt enigzins gelijk. Het station is inderdaad zo'n 70-75cm. Dat is genoeg voor de personen treinen, welke maximaal 4 rijtuigen tellen. De langere slepen zijn vrachttreinen. Deze nemen het doorrij spoor aan de bovenkant van het station.
Het vrachtstation word gebruikt door de wadloper of wat kortere vracht treinen, dus dat loopt wel los.

Het schaduwstation kan 1 trein van 110 cm en 1 van 95cm kwijt, de rest word al gauw wat korter (75 en minder). Niet genoeg voor al mijn slepen, maar al heel veel meer dan wat ik nu heb, en ook het maximaal haalbare op de beschikbare ruimte. Ten alle tijden zal slecht eenderde van de collectie op de baan kunnen staan..... ach, zo blijft er wat te dromen over ;)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1128
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Molengat

Bericht door erik-n-fan »

Als ik je plan zo zien begint het toch weer te kriebelen om maar eens een doorlopend spoor toch weer uit te tekenen. Ik heb de ruimte er (dacht ik) niet voor om 80-100cm treinen kwijt te kunnen. Je hebt op een klein oppervlak zeker wat moois neergezet.

Hoe hoog wordt de baan? Volgens mij wil je een scheiding van 20cm hoog maken. Je wil handmatig rijden dus dan is zicht op je trein terwijl die in het schaduwstation rijdt meestal nodig. Je zal dus goed om de baan moeten lopen en - denk ik - meer in je schaduwstation aan het werk zijn dan op het scenery deel.
En de besturing van de wissels? Wat is je plan daarvoor. Ook digitaal of handbediende wissels? Want bij handbediening is bereikbaarheid van de wissels in je schaduwstation ook iets om over na te denken.

Veel succes gewenst!


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat

Bericht door Wim H »

Sibbesuisje schreef: 01 apr 2019 16:27 ...Het vrachtstation word gebruikt door de wadloper of wat kortere vracht treinen, dus dat loopt wel los.
Goedenavond Sander,
Ook een langere goederentrein kan dat losspoor wel bedienen hoor. De hele trein hoeft daar immers niet te staan. Een buurtgoederentrein van 75 cm kan gewoon op 1 van de doorgaande sporen stoppen (zo lang hij maar tussen de wissels past). 1 of 2 wagens voor de goederenloods (vrachtstation) worden afgekoppeld en door de lok van de trein op het losspoor geplaatst. Daarna rijdt de lok terug naar het resterende deel van de trein, koppelt weer aan en rijdt (na een groen sein) vervolgens verder naar het schaduwstation.
Niets bijzonders aan het handje dus :) Dit is (was) een standaard rangeerprocess. In ieder geval in vroegere tijdperken. Tegenwoordig is er niet zoveel wagenladingverkeer meer.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Erik,

mooi om te horen dat het plan wat inspiratie oplevert voor andere mensen met weining ruimte.

om je vragen te beantwoorden:
- de baan komt op trestles te staan. Deze zijn 70 cm hoog. het frame van de module bakken is zelf 7 cm hoog. Dit is alles wat nodig is om de centrale, multimaus e.d. in de bakken te kunnen opbergen. Ik had tot 10cm kunnen gaan maar dan worden de bakken ook zwaarder wat niet ideaal is ivm het opbergen.
- de achtergrond is inderdaad 20cm hoog. Mijn baan zal veelal in de woonkamer staan waar ik genoeg ruimte om voor en achter de baan te komen. Dus toegang tot het schaduwstation is voor mij geen probleem. Als het een vaste baan zou zijn tegen de muur aan was dat wel een probleem geworden al zie ik soms ook dat mensen dit oplossen met spiegels voor extra zicht.
- de controle is voornamelijk via de Z21 app. de wissels en seinen worden hier ook op aangesloten. Ik gebruik een ipad welke via een router verbonden is aan mijn Z21 centrale. Door de wissels digitaal aan te sturen spaar ik ruimte uit doordat ik geen analoge schakels moet inbouwen. Wat ook een gave functie is dat je routes kan instellen op de App. Op die manier kan ik een groep wissels en seinen met 1 knopje aansturen wat het allemaal nog makkelijker maakt!

groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Gisteren eens lekker aan de baan kunnen werken dus een mooi moment voor een update.
Over de afgelopen weken nog wat benodigdheden binnen gekregen zoals de 'trestles' waar de bakken op komen te staan en de achtergronden (van PeArd).

Voordat ik de bakken ging dichtmaken met de bovenplaat waar het spoor en scenery opkomt, heb ik eerst wat infrastructuur voor de draden aangelegd. Zo kon ik er nog wat makkelijker bij. Tegelijkertijd kon ik nog gauw wat ontwerpfoutjes eruit halen door nog wat extra gaten voor bedrading erin te boren, wat na het dichtmaken niet mogelijk meer zou zijn.
Een tijdje terug ook nog met de DR4018 bezig geweest om de wissels te programmeren. Was een leerzame ervaring over de do's en don'ts voor het programmeren die me straks zeker zullen helpen (heb nu 1 DR4018 geprogrammeerd, nog 3 te gaan waarvan er 2 voor seinen zijn gereserveerd). Voor velen op dit forum is dit waarschijnlijk een eitje, maar als je dit de eerste keer doet moet je hier echt eens heel goed voor gaan zitten (lang leven het internet voor tips & tricks!).

Gisteren dus veel gedaan. De bovenplaten zijn op de modules gezet, de achtergrond wanden zijn aangelegd en de 1e achtergrond is bevestigd (voor de 2e had ik geen tijd meer). Ook heb ik met 3 lagen kurk het geraamte voor de 'dijk' aangebracht die om de molen gaat. Het is maar 9mm hoogte maar dit soort hoogteverschillen maken een baan toch net even wat interessanter.
Ook alvast het programmeerspoor vastgelegd en de wifi router kunnen ophangen.

de 3 dingen die ik hierna wil gaan doen:
- achtergrond van 2e module aanbrengen
- het geraamte van de heuvel + tunnel voor de 1e module (de kerk komt op een heuveltje) maken
- en natuurlijk het rails vastleggen! mijn grootste zorg hiervoor blijft het verzorgen van een goede overgang tussen de modules. Tijdens het leggen van de rails kwam ik erachten dat de werkelijkheid en het computerprogramma kleine afwijkingen hebben, dus er komen eind volgende week nog wat extra stukjes rails aan voordat ik dit kan afronden.

tot dusver de update. Nog even wat foto's bijgevoegd om de voortgang te laten zien
Bijlagen
Wissels programmeren met behulp van de Z21 app. Ik doe alles via de app en rij dus niet volautomatisch
Wissels programmeren met behulp van de Z21 app. Ik doe alles via de app en rij dus niet volautomatisch
IMG_20190518_231057.jpg (127.9 KiB) 3926 keer bekeken
De DR4018 georganiseerd
De DR4018 georganiseerd
IMG_20190518_212907.jpg (127.1 KiB) 3926 keer bekeken
zoals velen gebruik ik ook de 'book binders' om de draden in te plaatsen en het zo netjes te houden
zoals velen gebruik ik ook de 'book binders' om de draden in te plaatsen en het zo netjes te houden
IMG_20190518_090949.jpg (126.55 KiB) 3926 keer bekeken
het draadwerk. De trafo gebruik ik om de wissels aan te drijven (als ex analoog rijder had ik er toch 3 liggen)
het draadwerk. De trafo gebruik ik om de wissels aan te drijven (als ex analoog rijder had ik er toch 3 liggen)
IMG_20190518_090935 (2).jpg (125.13 KiB) 3926 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

en omdat ik per reactie maar 4 foto's kan toevoegen, hier nog de 4 laatste foto's van de de update vandaag
Bijlagen
Eerste achtergrond plaat geplaatst
Eerste achtergrond plaat geplaatst
IMG_20190605_181737 (2).jpg (126.73 KiB) 3926 keer bekeken
Beide achtergrond platen geplaatst. Je kan ook goed de plastic 'trestles' zien. Er is geen plaats voor een vaste baan dus als de modules uit de kast komen dan staat de baan midden in onze woonkamer. Kan iedereen lekker mee genieten :)
Beide achtergrond platen geplaatst. Je kan ook goed de plastic 'trestles' zien. Er is geen plaats voor een vaste baan dus als de modules uit de kast komen dan staat de baan midden in onze woonkamer. Kan iedereen lekker mee genieten :)
IMG_20190605_201839.jpg (126.73 KiB) 3926 keer bekeken
Het schaduwstation
Het schaduwstation
IMG_20190605_213513.jpg (127.78 KiB) 3926 keer bekeken
Achtergrond (van PeArd) aangebracht. Waar de metalen stukjes zichtbaar zijn word dit nog weggewerkt omdat de kerk op een heuveltje komt te staan (ongeveer 5cm hoog)
Achtergrond (van PeArd) aangebracht. Waar de metalen stukjes zichtbaar zijn word dit nog weggewerkt omdat de kerk op een heuveltje komt te staan (ongeveer 5cm hoog)
IMG_20190605_225552.jpg (125.09 KiB) 3926 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1228
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Molengat

Bericht door bpieters »

ziet er goed uit ,Sander!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1228
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Molengat

Bericht door bpieters »

Ga je de wisselaandrijvingen aan de voorkant nog ondergronds maken? Je hebt er wel ruimte voor tussen de 2 platen en het oogt beter.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Bert!
en nee, ik ga de wisselaandrijving bovengronds laten. Ik ben van plan het door middel van bebossing een beetje weg te werken.
de kleur die Fleischmann meegeeft stoort me niet zo heel erg en is wat makkelijk te integreren in het landschap dan de zwarte plastic kapjes van minitrix.
Ik ben het wel met je eens dat ondergronds beter zou ogen, maar ik ga voor de gemakkelijke optie.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie