De CIWL had slaaprijtuigen van het type P, ontworpen door Pillepich en gebouwd door Fouche en Ansaldo in 1955. Deze rijtuigen waren om en nabij de 2 meter korter dan de meeste rijtuigen in die tijd (24,05 meter). Aanvankelijk hadden de rijtuigen 20 slaapplaatsen en werden aangeduid als WLA20 maar 17 rijtuigen werden in de jaren 1990 door Wagon-Lits gemoderniseerd en kregen 30 slaapplaatsen waarna de aanduiding WLAB30 werd. De rijtuigen werden ook wel Inox genoemd vanwege de aluminium uitvoering (Inox= inoxidable). Na de renovatie werden de rijtuigen uitgevoerd in aluminium met een blauwe beschildering rond de raampartijen. Onder de dakrand was een gele band aangebracht. Onder de raampartij werd een tekst TEN (Trans Euro Night) aan de ene kant en voor de NS rijtuigen het NS logo aan de andere zijde aangebracht in wit op een blauwe achtergrond. Vijf wagens van dit type werden in 1992 ondergebracht bij de NS in de nummerreeks 71 84 70-70 016-9 t/m 020-1 (CIWL nummers 4558, 4552, 4536, 4529, 4535).
Na het beëindigen van de TEN-pool in 1995 werd het TEN opschrift verwijderd. In 2001 werden de wagens nog vernummerd naar 71 84 70-70 416-3 t/m 420-5 en in 2004 werden de rijtuigen verkocht aan de EETC.
WLAB30 bij Martijn Haman
nummeringen en vernummeringen
WLAB30 Somda/Railwiki
(overzichtstekening van de Inox slaaprijtuigen (Bron: Railwiki/Somda)
[DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
[DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
Laatst gewijzigd door WilcoV op 19 apr 2019 08:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30
Van deze rijtuigen heeft LS-Models twee sets uitgebracht en wel:
LS-Models
74002 (2010)
set WLAB 30 TEN (1994-1995 uitvoering)
71 84 70-70 020-1
71 84 70-70 019-3
74003 (2010)
set WLAB 30
61 84 70-70 016-1 (1995-2001 uitvoering)
61 84 70-70 418-9 (uitvoering vanaf 2001)
LS-Models
74002 (2010)
set WLAB 30 TEN (1994-1995 uitvoering)
71 84 70-70 020-1
71 84 70-70 019-3
74003 (2010)
set WLAB 30
61 84 70-70 016-1 (1995-2001 uitvoering)
61 84 70-70 418-9 (uitvoering vanaf 2001)
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
Beide zijden van een LSM WLAB30 uit set 74003:
Re: [DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
Bedankt voor de illustraties Rick.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
In N-Bahn Magazin 4/2012 is op bladzijde 58 sprake van twintig exemplaren die werden omgebouwd tot WLAB30. Tien stuks kwamen terecht bij de ÖBB onder de TEN-pool-nummers 71 81 70-70 001 t/m 010. Deze werden na opheffing van die pool vernummerd tot 61 81 70-70 001 t/m 010. NS en NMBS kregen elk vijf stuks.
L.S.Models heeft ook twee sets met Oostenrijkse versies uitgebracht. Set 77002 bevat een model met en een zonder TEN-logo. Set 77004 heeft ook de blanco-blauwe voormalige TEN-paneeltjes niet meer en wordt alleen nog gesierd door het ÖBB-“Pflatsch”-logo.
Nieuwe LSM-modellen van de WLAB30 zijn schaars, maar wie zoekt in Heerhugowaard, Vlaardingen of Schiebroek vindt soms nog een setje.
L.S.Models heeft ook twee sets met Oostenrijkse versies uitgebracht. Set 77002 bevat een model met en een zonder TEN-logo. Set 77004 heeft ook de blanco-blauwe voormalige TEN-paneeltjes niet meer en wordt alleen nog gesierd door het ÖBB-“Pflatsch”-logo.
Nieuwe LSM-modellen van de WLAB30 zijn schaars, maar wie zoekt in Heerhugowaard, Vlaardingen of Schiebroek vindt soms nog een setje.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)