Ik heb wat rondgesurfd, maar vind geen eenduidig antwoord...
Wat is de minimale afstand tussen 2 niveau's in N? Tussen het schaduwstation op niveu 0 en een baan erboven? Is 5 cm genoeg?
Ludo
Niveauverschil in N
Re: Niveauverschil in N
Dat hangt eigenlijk van de hoogte van de panto's af plus de dikte van de constructie plus de rails plus wat vrije ruimte.
Dit is dus van bovenkant rails naar bovenkant rails, tussen de vloeren kan de constructiehoogte eraf, dus 5 cm lijkt mij genoeg.
Dit is dus van bovenkant rails naar bovenkant rails, tussen de vloeren kan de constructiehoogte eraf, dus 5 cm lijkt mij genoeg.
-
Je hebt rekening te houden met de vrije ruimte. Bijv nen norm https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf
Dat is vanaf bovenkant spoorstaaf 37mm in N schaal. Je wil je lok en wagons ook nog goed kunnen bereiken als er probleempjes zijn in je schaduwstation - daar moet je ook rekening mee houden.
Alles meer dan 4 a 4,5cm is net genoeg. Maar mijn advies is probeer het uit. Maak een proefopstelling met een plaat op 5cm boven een spoortje en kijk of je bij je loks kunt komen met slechts 5cm ruimte tussen de niveau’s of dat het toch te krap is.
Dat is vanaf bovenkant spoorstaaf 37mm in N schaal. Je wil je lok en wagons ook nog goed kunnen bereiken als er probleempjes zijn in je schaduwstation - daar moet je ook rekening mee houden.
Alles meer dan 4 a 4,5cm is net genoeg. Maar mijn advies is probeer het uit. Maak een proefopstelling met een plaat op 5cm boven een spoortje en kijk of je bij je loks kunt komen met slechts 5cm ruimte tussen de niveau’s of dat het toch te krap is.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Hallo Ludo,
Als ik ook nog een overweging mag meegeven, lijkt het me zinvol om ook rekening te houden met de bereikbaarheid voor je handen als er wat op het spoor aan de hand is en er ingegrepen moet worden.
groetjes, Fenna
Als ik ook nog een overweging mag meegeven, lijkt het me zinvol om ook rekening te houden met de bereikbaarheid voor je handen als er wat op het spoor aan de hand is en er ingegrepen moet worden.
groetjes, Fenna
Hou er ook rekening mee dat je eventueel een defecte wissel(aandrijving) moet kunnen vervangen. Zelf ga ik, voor alle zekerheid, een tussenruimte van 30cm hanteren. Kijk voor de gein eens in het baandraadje "Schellenbach". Die beste man heeft niet voor niets zoveel ruimte tussen de lagen. Bij de klimspiraal tussen de 2 niveaus kan je af met 5-7cm. O, en let op de % stijging van de klim. Ik neem aan dat je wel graag wilt dat alle treinen naar boven komen.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain