Led ipv lampje maar hoe
Led ipv lampje maar hoe
Beste allemaal,
Ik heb een digitale loc waar nu lampjes inzitten, maar wil die graag ombouwen naar leds. Hoe wordt dat op de decoder aangesloten (Kuehn025) en welke voorschakel weerstand moet er dan voor?
De andere keus is een 2 kleurenled te gebruiken aan beide kanten, maar ook daar is de vraag..... hoe sluit je die aan op de decoder?
Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor de hulp!
Ik heb een digitale loc waar nu lampjes inzitten, maar wil die graag ombouwen naar leds. Hoe wordt dat op de decoder aangesloten (Kuehn025) en welke voorschakel weerstand moet er dan voor?
De andere keus is een 2 kleurenled te gebruiken aan beide kanten, maar ook daar is de vraag..... hoe sluit je die aan op de decoder?
Alle hulp is welkom, alvast bedankt voor de hulp!
Re: Led ipv lampje maar hoe
Martin.
De wet van Ohm toepassen.
Je weet de spanning 18V
Je weet de stroom door de led en de spanning waar de led op moet branden, kun je opzoeken in de datasheet van de led.
18V-ledspanning / stroom geeft de waarde van de voorschakelweerstand.
Duo leds kun je niet gebruiken omdat die op een plus en een minspanning werken dus op ompoling van de spanning op de pootjes van het ledje.
Dat is iets wat een decoder aansluiting niet kan.
De blauwe draad is de plus de gele en de witte is de min.
Mvg
Wim.
De wet van Ohm toepassen.
Je weet de spanning 18V
Je weet de stroom door de led en de spanning waar de led op moet branden, kun je opzoeken in de datasheet van de led.
18V-ledspanning / stroom geeft de waarde van de voorschakelweerstand.
Duo leds kun je niet gebruiken omdat die op een plus en een minspanning werken dus op ompoling van de spanning op de pootjes van het ledje.
Dat is iets wat een decoder aansluiting niet kan.
De blauwe draad is de plus de gele en de witte is de min.
Mvg
Wim.
OK, en dan gelijk een lampje met 1 poot aan de rails en de andere aan de decoderdraad zonder gelijkrichters e.d?
-
Hallo Martin,
Duoleds kan wel als ze maar 3 pinnen hebben met gemeenschappelijke anode. Deze bijvoorbeeld met info.
Duoleds kan wel als ze maar 3 pinnen hebben met gemeenschappelijke anode. Deze bijvoorbeeld met info.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Bijkomend vraag ik me af wat voor soort spanning er op die front/sluitsein uitgangen staan (wiite en gele draad). Gezien met deze kleine lokdecoders de railspanning als referentie (common) wordt genomen, vermoed ik dat hier ook een blokspanning op staat. Hoe bepaal ik dan de weerstand, want de wet van Ohm is prima, maar met welke spanning moet ik rekenen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
dat kun je toch meten als er een gewoon lampje is aangesloten lijkt mij.
Maar volgens mij gaf wim al aan 18 volt.
Maar volgens mij gaf wim al aan 18 volt.
Ik meet bij mij 15.5V over de rails. Maar de decoder heeft een werkingsspanning nodig, lijkt me. Ik schat die misschien op 2V. De spanning over de led is 3V. Blijft er ongeveer 10V over. Ik kies om bijvoorbeeld 10mA door de LED te sturen, dan wordt mijn weerstand 1kOhm. Maar dat is met een hele hoop speculaas, want ik weet niet eens wat mijn analoge voltmeter meet als ie 15.5 Volt aangeeft met een digitale blokspanning! Evenmin hoe hard mijn Leds branden bij een stroom van 10mA.
Het simpelste zal nog blijken om gewoon te proberen, en een weerstand te kiezen waarbij de LED brandt zoals ik zelf wil. Erg pragmatisch, zonder dure theorieën en hypotheses.
Het simpelste zal nog blijken om gewoon te proberen, en een weerstand te kiezen waarbij de LED brandt zoals ik zelf wil. Erg pragmatisch, zonder dure theorieën en hypotheses.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ik heb een testopstelling gemaakt, en blijkt nu dat met de LEDs dat ik heb, een weerstand van 10kOhm al goed is. Er loopt dan een stroom van ongeveer 1,3mA door de LED; net voldoende om mooi helder op te lichten zonder verblindend te zijn.
Michel, je moet de baanspanning niet meten, je moet meten wat voor spanning er staat op de functie aansluiting van je decoder, want daar sluit je hem op aan, en niet op de baanspanning lijkt mij.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Je hebt helemaal gelijk, Wim. Maar ik zit een beetje krap in tijd voor het moment (schoolfeesten van de kinderen en zo), vandaar de snelle testen met trafo. Eenmaal ik weer wat tijd heb om ongestoord te kunnen knutselen, ga ik eens experimenteren met een decoder en de functieuitgangen ervan.
-
Waarom niet gewoon een weerstand van 2k Ohm met in serie een mini potmeter van 10k Ohm, voordeel is dat je de lichtsterkte altijd nog wat kan regelen en hoef je ook niets te meten (start instelling van de potmeter vanuit het midden om beschadiging aan led te voorkomen).
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Hoi Macrel,
een potentiometer is een optie, maar er is al zo weinig plaats in zo'n tenderlokje, en met de decoder kan je ook nog bijregelen. Ik denk dat ik het zonder potentiometer doe, maar ik hou je natuurlijk niet tegen om in jouw ombouwmodelletjes wel een potentiometer te gebruiken.
een potentiometer is een optie, maar er is al zo weinig plaats in zo'n tenderlokje, en met de decoder kan je ook nog bijregelen. Ik denk dat ik het zonder potentiometer doe, maar ik hou je natuurlijk niet tegen om in jouw ombouwmodelletjes wel een potentiometer te gebruiken.