Ik gebruik Tomix Finetrack!
Vroeger heb ik Fleischmann met railbed gebruikt, maar bij het gebruik van japanse modellen van japanse treinen kwamen er nogal wat ontsporingen voor bij de wissels. De reden is dat Fleischmann de duitse spoor-n standaard aanhoudt en japanse merken de amerikaanse spoor-n standaard. Verschil zit hem in de wissels en de breedte van de loopvlakken van de wielen. Japanse modellen van japanse treinen hebben smalle wielen. Dit komt omdat de meest gebruikt spoorbreedte van Japan 1067 mm is en ze 1:150 schaal toch met 9 mm rijden. Dus 9 mm is eigenlijk te breed en daarom wordt de grens van de amerikaanse spoor-n standaard gebruikt. En dan zijn de wielen zo smal dat ze in de wissels van Fleischmann vallen en de boel ontspoord. Als je geen japans rijdt is Fleischmann prima.
Toen wat KATO geproefd: precies het tegenovergestelde: sommige oude Arnold en Minitrix spul ontspoord om KATO wissels. Maar minder vaak dan als hierboven beschreven japanse modellen op Fleischmann wissels.
Met Tomix Finetrack heb ik deze problemen niet!
En de grote keus vind ik ook een groot voordeel van Tomix.
Bij Fleischmann vind ik R1 en R2 te klein en R3 en R4 te groot voor de hele ovaal. Tomix begint bij 243 mm en daarna 5 paralell sporen naar buiten. Ik heb daarom geen behoefte aan flexrail bij Tomix.
Ik heb een baanplan gemaakt met Tomix Finetrack, zie
viewtopic.php?f=20&t=10093