Door: Robert Wienesen
Belofte maakt schuld, en ja ik keek er al lange tijd naar uit dus een verslag van deze wagens. Ooit begonnen als een projekt voor de inmiddels failliete toko genaamd Mehano, en overgenomen door de oud importeur voor de Benelux Rocky-Rail, moest het een alternatief zijn voor de gelede containerwagen van hobbytrain. Nu was ik van die laatste niet zo gecharmeerd (slecht dekkende kleuren en slechte rijeigenschappen) dus ik ben benieuwd of de verwachtingen goed zijn. Tijd om maar eens te beginnen…
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het grote voorbeeld is een containerwagen zoals we die veelal tegenkomen in tijdperk V-VI. Het is een wagen die puur gemaakt is voor het containertransport en een enkele articulatie heeft op het middelste draaistel. Dat scheelt namelijk bewegende delen en dus kosten. Deze specifieke containerwagens zijn geschikt voor het vervoer van max 90 voet aan containers (aangeduid met de ’90 achter de naam) verdeeld over de twee delen van de wagon. Ze zijn geschikt voor 20’, 30’, 40’en 45-voets containers en zijn zelf bijna 30 meter lang en kunnen maximaal 100-120 kilometer per uur afhankelijk van de gebruikte draaistellen.

Het model:
Lekker gemaakt door de foto’s op de website, tijd om eens een paar mooie detailfoto’s te maken. Laten we maar eens beginnen met de belading, de containers (in dit geval 40’ containers). De eerste wagons hebben containers van CAI en MSC en zijn rood respectievelijk geel van kleur. De beschrifting is top, mooi loepzuiver en de details springen er goed uit. Ook de grendels en andere componenten van de deur zijn in de kleur gezet wat voor een verfijnd beeld zorgt. Absoluut geslaagd.


De wagons kan eigenlijk hetzelfde over gezegd worden, alleen zijn ze niet rood of geel maar grijs. De beschrifting is leesbaar/scherp. Ook is de overgang tussen beide draaghelften (boven het draaistel) mooi weggewerkt met metalen plaatjes met een traanplaat-achtige structuur. De handgreepjes zijn fijn en goed aangetipt met gele verf. Het enige minder charmante is het remwiel aan de zijkant van de wagons. Daar is de bedrukking bij een deel van de wagens niet helemaal optimaal (jammer) en omdat het geen aangezet onderdeel is oogt het ook wat plomper dan de andere appendages. De wagens zijn overigens volledig van metaal.



Het bevestigingssysteem voor de containers op de wagons is vergelijkbaar met de hobbytrain-modellen. Dat betekent dus dat er weer nokjes op de wagens zitten welke corresponderen met de containers. Jammer want dat betekent dat je weer tegen die lelijke dingen zit te loeren als je een onbeladen wagen laat rijden. De containers zelf hebben overigens ook een magneetje binnenin zitten. Dat is gemakkelijk te verwijderen door de schroefjes los te halen aan de onderzijde van de containers.

Technische uitrusting:
Zoals alle wagons van de huidige generatie zijn ze uitgerust met een koppelschacht volgens NEM 355 en zitten er bij de levering N-koppelhaken op. Plemp de baan op en rijden maar dus. De speelruimte van deze koppeling is echter niet heel groot doordat ze deels met de draaistellen meedraait hetgeen koppelen wat lastiger maakt in bochten e.d.
Verder was bij één van de vijf wagons sprake van een lamme koppelschacht. Gelukkig gemakkelijk terug te duwen in het systeem met het veertje en de geleiding van de koppeling maar toch een kleine slordigheid. De koppelschacht zit overigens vastgedraaid met het schroefje voor het draaistel dus let even op als je de draaistellen om wat voor rede dan ook losdraait, ander moet er weer naar veertjes gezocht worden.


De roleigenschappen van de wagens zijn overigens redelijk goed. Ze lopen niet zo soepel als sommige minitrix-wagens die ik hier heb staan maar het moet zondermeer mogelijk zijn om een mooie sleep achter de trein te hangen. Een uitgebreide test is nog wel nodig dus binnenkort een inspectie van de wagens bij een oude bekende op de baan. Op de kato V11-railset rijden ze in ieder geval goed achter m'n fleischmann 185 in een sleepje van vijf wagens, prima dus.
Verpakking:
De wagens worden geleverd in grote plastic doos met daarin een plastic inleg passend voor de wagens met containers. Veel gegevens worden niet bijgeleverd aangezien er geen beschrijving bij zit, maar dat is sowieso een weinig voorkomend fenomeen bij wagons in z’n algemeenheid. Het doet sowieso geen afbraak aan de kwaliteit van de wagens
Overige:
Momenteel zijn er een achttal varianten te vinden op de website van de fabrikant, in verschillende wagonkleuren en met diverse containers. De meest tot de verbeelding sprekende voor de alcoholisten onder de modelspoorders zijn ongetwijfeld de wagens beladen met Warsteiner containers. Overigens zijn er in den beginne 28 verschillende varianten aangekondigd, waarvan er nu nog acht vermeld staan. De andere wagons zijn echter nog niet van de baan en er komen nog nieuwe varianten (niet eerder aangekondigde) van aldus de fabrikant. Afwachten dus.
Conclusie:
Mooie wagens, en allerzins redelijke prijs. Ok de eerder aangekondigde prijs van ca €32,- was natuurlijk nog mooier maar ook nu nog krijg je wat mij betreft waar voor je geld. Ik ben zeer tevreden en het is een welkome aanvulling in het N-spoor assortiment.
Gegevens:
Merk: Rocky-Rail
Type: Sggmrss ‘90
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: RR 60103 (DLC met 2x MSC container) en 60115 (R4C met MSC en CAI container) getest, aangekondigd RR 60100-60127
Frame: metaal
Opbouw: metalen etsdelen, containers kunststof
LoB: 185 mm (gvb 29590 mm)
H: 28 mm (wagen inclusief container)
B: 16 mm (gvb 2438 mm)
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R2, bij gebrek aan R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €38,00 (€39,90 voor wagens met Warsteiner-containers)
Bronnen:
http://www.rocky-rail.com/Microsoft%20W ... 0%20NL.pdf
http://www.spoors.nl/2009/08/update-roc ... nerwagens/
http://www.lostr.cz/public/downloaditem ... alogue.pdf