n-baan 2mx1m

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
ana&dig

n-baan 2mx1m

Bericht door ana&dig »

dag iedereen,ik ben een gepensioneerde en woonachtig te Gent (België),mijn n-baan zal 2mx1m bedragen uit multiplex en reeds latjes(2x3) rond gelijmd en genageld
want de plaat was een beetje gebogen.Ik zal trachten een foto van het grondplan (gemaakt met Railmodeller)te plaatsen op forum.
Bijlagen
buitenste baan=analoog<br />binnenste baan = digitaal
buitenste baan=analoog
binnenste baan = digitaal
Afbeelding 2.png (112.27 KiB) 6106 keer bekeken

shoven

Re: n-baan 2mx1m

Bericht door shoven »

Tja, wat zal ik er van zeggen, eh .... (anonieme gepensioneerde? Hoe heet je eigenlijk? Wel zo prettig & persoonlijk te weten)?
Wat wil je uitbeelden? (tijdperk, land, gebied, omgeving stedelijk/landelijk/anders, ...)
Ik zie hier nu 2 rondjes in elkaar. Je kunt van de ene niet naar de andere en bij beide rij je in essentie een rondje.
Ik zou dit snel zat zijn, maar goed het is jouw baan. Ik zie nu op je plaatje dat er 1 rondje analoog is en de ander digitaal, blijft dat zo? Want dit beperkt de boel wel flink.
Puntje is wel de bereikbaarheid. Je baan is 1m diep, kun je nog goed bij de achterkant in geval van calamiteiten? Met wat strekken lukt dat wel maar als het vol staat met scenery kan het lastiger worden.
Dus ik zou zeggen: vertel nog eens wat meer.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Artologic

Bericht door Artologic »

Ik mis inderdaad ook de doorsteek van de buitenste naar de binnenste ring. Is het niet interessanter die analoge locs om te laten bouwen naar digitaal?

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

de naam is Frank;probleem met de breedte heb ik niet,treintafel staat midden de kamer,zo kan ik er volledig rond gaan;betreffende de periode,ik heb een Arnold "Krokodil"
en een FLM P8 analoog;verder nog een Minitrix V60,als rangeerlocje,die is dan wel digitaal;Trouwens ik weet niet of mijn analoge locs om te bouwen zijn naar digitaal
en wat zal dat kosten?Het zal eerder een industriebaan worden,met ertswagens en anderzijds gasketelwagens en uiteraard af en toe een personenwagentrein,dat zijn dan
de gekende " umbau " wagens.

Michiel

Bericht door Michiel »

Frank,

Als de enige rede om een analoog ovaal te behouden in je plan, het laten rijden is van je analoge locs, wat denk je van volgend voorstel.

Ik digitaliseer jouw P8 en krokodil tegen de kost van de decoders, en porto kosten. Dan kan jij je baanplan herbekijken en een volwaardige baan op de kleine oppervalkte bouwen.

Wat denk je?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

dag Michiel,dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn;Hoe regelen we dat practisch?Ter inlichting heb uit een startset komende ,lokboss gekocht (voor een klein prijsje)daar kan ik dan 4 locs mee besturen.Een vraag betreffende de wissels van Fleischmann,werken die digitaal ook " DENKEND "?
Ik heb trouwens van U heel interessante lijsten van Belg. locs in n gevonden,en betreffende Brussel 1920;vraag ik me af waar het Noordstation toen stond;
was dat op het Rogierplein?

Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Frank,

Het Rogierplein (Keulenplein vroeger) was inderdaad het voorplein van het oude Brussel-Noord. Het huidige station ligt een stukje verder van het centrum omdat ze de bocht moesten kunnen maken om ondergronds te gaan.

Betreffende mijn voorstel om jouw locs te digitaliseren denk ik dat het best is om dit verder per PM te bespreken, als je dat goed vindt.

Dan kan je je nu concentreren op een mooi coherent baanplan voor digitale sturing. De denkende functie van de Fleischmann wissels heeft digitaal niet veel practisch nut. Ik zou ze gewoon aansluiten (met bruggetjes) om de bedrijfszekerheid te verhogen. Maar dat is mijn voorkeur. Maar ik ben er zeker van dat ook andere meningen hierover bestaan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

wat is PM (ben tamelijk neofiet met computer)en hoe geraak ik daar?

Michiel

Bericht door Michiel »

PM = personal mail, ofwel gewoon per email. Je hebt normaal gezien een bericht van mijn ontvangen. ;)

Jos

Bericht door Jos »

Onderaan een bericht zie je een knop PB (Persoonlijk Bericht). Daarmee verstuur je een bericht naar de schrijver van het bericht.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

dank U Jos

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

digitale baan,gekleurd gedeelte is stijgend of dalend,dus rangeer en draaischijf(manueel) ligt op een hoogte van 4,5cm;groetjes Frank

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

hallo iedereen,ik vraag me af of men met een gedigitaliseerde loc ook analoog kan rijden? groetjes Frank

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Frank,

Ik weet niet of het bij alle deocders het zelfde is, maar mijn digitale locs rijden wel gewoon analoog.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

FidOo

Bericht door FidOo »

de meest gebruikte decoders ondersteunen dit.

Dit is in te stellen via de decoder. Ik geloof dat het wel eens kan voorkomen dat dit wat problemen geeft met een decoder. Maar dat is zeldzaam.

Maar mijn advies is toch volledig digitaal te gaan. Volgens mij is er bijna geen lok die niet omgebouwd kan worden. En anders noemen we het een uitdaging toch?!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

bedankt Fidoo en Trammetje om mij gerust te stellen! groetjes Frank

FidOo

Bericht door FidOo »

geen dank. En de naam is joost en Je mag ook gezegd worden hoor. Zo oud ben ik niet.

Zoek het forum nog eens af op inbouwen decoders dan kom je vanzelf linkjes tegen naar sites met afschrijvingen over het inbouwen. Www.1zu160.de bijvoorbeeld.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

het rijdend materiaal bestaat uit:analoog=Arnold " Krokodil " en FLM P8 / digitaal= Minitrix V60,in de toekomst mogelijks allemaal omgezet tot digitaal
Bijlagen
IMG_0238_2_2.jpg
IMG_0238_2_2.jpg (17.62 KiB) 4360 keer bekeken

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

hier zie je de Krokodil/Arnold
Bijlagen
IMG_0241_2_2.jpg
IMG_0241_2_2.jpg (20.84 KiB) 4360 keer bekeken

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

Vermits ik dan toch een digitaal locje op de kop kon tikken,heb ik dan maar gezocht naar een lokboss FLM uit een startset.
Bijlagen
IMG_0244_2_2.jpg
IMG_0244_2_2.jpg (20.72 KiB) 4359 keer bekeken

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

Vermits na het verlof de analoge locs zullen gedigitaliseerd worden heb ik maar onmiddellijk een ontwerp aangepast;links is er plaats voor raffinaderij en opslagtanks,en
rechts zal er een kolenopslagplaats komen.groetjes Frank
Bijlagen
Afbeelding 2.png
Afbeelding 2.png (90.37 KiB) 4538 keer bekeken

shoven

Bericht door shoven »

Ga je in 2 richtingen de baanvakken berijden? Anders wordt het onmogelijk om ooit weer terug te komen in het binnenste rondje, als je eenmaal van het binnenste rondje naar het buitenste bent gereden. En tenzij je allemaal trek-duw treinen en treinstellen hebt, zal er nog wel eens achteruit gereden moeten worden. Is dat de bedoeling?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

ik weet het,denk dat het niet anders kan dan een wissel bijplaatsen om zo makkelijk van binnenbaan naar buitenbaan te rijden en vice versa. gr Frank

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

vandaag gans de dag ontwerpen gemaakt,denk dat ik nu dichtbij het definitieve ontwerp ben gekomen,altijd rekening houdend met de wissels die ik reeds in mijn bezit heb,met
name 2 gebogen wissels en 1 driewegwissel!

Onderwerp starter
ana&dig

Bericht door ana&dig »

moest nog eerst een kleinigheid aanpassen,vandaar ontwerp weggehaald en nieuw geplaatst!
Bijlagen
Afbeelding 1.png
Afbeelding 1.png (96.64 KiB) 4427 keer bekeken

Plaats reactie