Nordende
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Nordende
Mooi gedaan zeg!!!
Maar ipv gaas en maché, kijk eens naar xps hardschuim en gips. Kan je net wat mooier mee werken vind ik zelf.
Maar ipv gaas en maché, kijk eens naar xps hardschuim en gips. Kan je net wat mooier mee werken vind ik zelf.
Re: Nordende
Mooi gedaan, ziet er heel goed uit.
Vraagje, de railing, waar heb je die vandaan gehaald?
Vraagje, de railing, waar heb je die vandaan gehaald?
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Nordende
Zeker mooi gedaan! Ik vind die betonkleur erg overtuigend en ook al mooi geweathered. Vallejo betonkleur gaaf je aan? Ga ik ook eens opzoeken.
Zeker een overtuigend viaductje zo!
Zeker een overtuigend viaductje zo!
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Nordende
Dank voor alle positie bijval. Ik zal even kort reageren op enkele vragen:
Zo dat was dat. Groetjes uit:
Ik gebruik Vallejo 71.296 dat is USAAF Light Gray maar geeft een mooie basis. Na het drogen enkele laagjes zeer verdunde zwarte waterverf. En dan ook nog 71.249 Nato Brown voor een beetje roest. Ik vind deze kleur mooier als roest dan de ook veel gebruikte kleur 71.080 Rust van Vallejo. Nato Brown heb ik ook gebruikt voor het roesten van de spoorstaven.
Deze railing komt uit de kibri set 37480. Niet zo fijn als een geëtst exemplaar maar voldoet m.i. prima, zeker met een likje verf, en is ook wat voordeliger.
XPS en gips gebruik ik ook wel eens. Ditmaal is mijn doel een heel strakke dijk te maken. Zo'n strakke helling met een curve in het traject vond ik met XPS en gips nogal een uitdaging dus leek mij dit wel een geschikte methode. En nu maar hopen dat het lukt...martindomburg schreef: ↑04 jan 2020 13:12 Maar ipv gaas en maché, kijk eens naar xps hardschuim en gips. Kan je net wat mooier mee werken vind ik zelf.
Zo dat was dat. Groetjes uit:
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Nordende
Ha Erwin, dank voor de terugkoppeling! Dat is erg fijn om te weten. Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Nordende
Hoi Erwin, bedankt voor de info. Ziet er idd goed uit.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Bouwvervolg: nog een tunneltje
Hallo allemaal,
Om de spoordijk af te kunnen maken moeten eerst de steunberen van de viaducten klaar zijn, zodat daar later het talud van de spoordijk tegenaan gemodelleerd kan worden. Aan de rechterzijde van de spoordijk gaat deze over in een (toekomstige) ophaalbrug. Er zit daartussen, links op de foto, nog een kleine onderdoorgang in de spoordijk voor fietsers en landbouwverkeer.
Op de foto een eerste idee van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. Uit blauwe ondervloerplaat ontstaat de basis voor een landweggetje. Deze zal grotendeels onverhard zijn, maar onder het spoor en de weg zal is het bestraat. Dus eerst maar eens een stukje graveren en dan voorzien van een laagje grondverf.
De wanden van het viaduct worden voorzien van plasticcard van Slaters. Het bovenste deel wordt beton, het onderste baksteen. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien.
De klinkerbestrating van de weg wordt rood. Ik heb Ziegelrot van Revell gebruikt. Na droging ingepoetst met sterk verdunde zwarte waterverf. Voor de weg en het naast gelegen fietspad heb ik een mix van beige, wit en grijs gebruikt. Het zand of steenslag loopt wat over in de bestrating.
Van de bakstenen van de muren worden eerst willekeurig een aantal stenen donkergrijs, donkerbruin en lichtbeige gekleurd. Dat geeft wat afwisseling. Op de delen die straks toch niet zichtbaar zijn heb ik dat niet gedaan.
Om de bakstenen en de muren van de brug niet helemaal dezelfde kleur te geven heb ik deze eerst voorzien van een dun laagje Lehmbraun, daarna met lichtgrijs de voegen ingewreven. Vervolgens is er nog een dun laagje Ziegelrot overheen is gegaan. Ntuurlijk weer afgerond met de sterk verdunde zwarte waterverf. Dichter bij de waterlijn is het wat donkerder gemaakt.
Van een paar stukjes karton is de basis voor de wand van de brug ontstaan.
Over de buitenrand is vervolgens een I-profiel stripje 1,5mm van evergreen gelijmd. Vervolgens zijn met u-profiel de middenstukjes ingelijmd. Het geheel is geschilderd met Himmelblau of Sky dat meer turquoise groen is dan blauw. Daarna een beetje vies gemaakt met verdunde waterverf en wat umber poederpigment van Vallejo.
En zo ziet het er dan uit als het allemaal weer op zijn plaats is gezet.
De kleuren op de foto komen niet helemaal lekker over. Nevermind. De randen van de weg heb ik afgewerkt met een beetje klei. Dat laat zich makkelijk vormen. Er is nog veel te doen. Zo mist er nog bebording, een lantaarnpaal, misschien nog wat graffiti, en allerlei dingen waar ik nu niet aan denk.
Vooralsnog is de volgende stap het verder vormgeven van de spoordijk.
Groets, Erwin
Om de spoordijk af te kunnen maken moeten eerst de steunberen van de viaducten klaar zijn, zodat daar later het talud van de spoordijk tegenaan gemodelleerd kan worden. Aan de rechterzijde van de spoordijk gaat deze over in een (toekomstige) ophaalbrug. Er zit daartussen, links op de foto, nog een kleine onderdoorgang in de spoordijk voor fietsers en landbouwverkeer.
Op de foto een eerste idee van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. Uit blauwe ondervloerplaat ontstaat de basis voor een landweggetje. Deze zal grotendeels onverhard zijn, maar onder het spoor en de weg zal is het bestraat. Dus eerst maar eens een stukje graveren en dan voorzien van een laagje grondverf.
De wanden van het viaduct worden voorzien van plasticcard van Slaters. Het bovenste deel wordt beton, het onderste baksteen. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien.
De klinkerbestrating van de weg wordt rood. Ik heb Ziegelrot van Revell gebruikt. Na droging ingepoetst met sterk verdunde zwarte waterverf. Voor de weg en het naast gelegen fietspad heb ik een mix van beige, wit en grijs gebruikt. Het zand of steenslag loopt wat over in de bestrating.
Van de bakstenen van de muren worden eerst willekeurig een aantal stenen donkergrijs, donkerbruin en lichtbeige gekleurd. Dat geeft wat afwisseling. Op de delen die straks toch niet zichtbaar zijn heb ik dat niet gedaan.
Om de bakstenen en de muren van de brug niet helemaal dezelfde kleur te geven heb ik deze eerst voorzien van een dun laagje Lehmbraun, daarna met lichtgrijs de voegen ingewreven. Vervolgens is er nog een dun laagje Ziegelrot overheen is gegaan. Ntuurlijk weer afgerond met de sterk verdunde zwarte waterverf. Dichter bij de waterlijn is het wat donkerder gemaakt.
Van een paar stukjes karton is de basis voor de wand van de brug ontstaan.
Over de buitenrand is vervolgens een I-profiel stripje 1,5mm van evergreen gelijmd. Vervolgens zijn met u-profiel de middenstukjes ingelijmd. Het geheel is geschilderd met Himmelblau of Sky dat meer turquoise groen is dan blauw. Daarna een beetje vies gemaakt met verdunde waterverf en wat umber poederpigment van Vallejo.
En zo ziet het er dan uit als het allemaal weer op zijn plaats is gezet.
De kleuren op de foto komen niet helemaal lekker over. Nevermind. De randen van de weg heb ik afgewerkt met een beetje klei. Dat laat zich makkelijk vormen. Er is nog veel te doen. Zo mist er nog bebording, een lantaarnpaal, misschien nog wat graffiti, en allerlei dingen waar ik nu niet aan denk.
Vooralsnog is de volgende stap het verder vormgeven van de spoordijk.
Groets, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Update
Even een korte update van de tussenstand. Plaatjes zeggen soms meer dan woorden.
Landschap onderbouw overtrokken met gaas (NB. het hekje op het viaduct is inmiddels hersteld)
Laagje papier-maché (krantenpapier in meerdere lagen en behanglijm)
Laagje verf en het eerste gras.
Thats's all for today,
Erwin
Landschap onderbouw overtrokken met gaas (NB. het hekje op het viaduct is inmiddels hersteld)
Laagje papier-maché (krantenpapier in meerdere lagen en behanglijm)
Laagje verf en het eerste gras.
Thats's all for today,
Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Nordende
Direct een heel ander gezicht. Ziet er goed uit
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Nordende
Dat oogt helemaal prima zo!
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nordende
Mooie spoordijk geworden Erwin.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nordende
Hallo Erwin, leuke baan, leuk verhaal eromheen, met een beetje fantasie komt er wat tot stand.
Ik heb ook een V100, zojuist gedigitaliseerd, met een D&H 05, alleen echt rijden wil hij niet, door een belabberde stroomafname.
Ik moet 1 van de massa aanvoer vanaf de wielen naar de print losmaken anders maakt hij helemaal geen contact.
Dat wordt dus het draaistel openmaken de pin eruit halen, om bij de railcontacten te kunnen komen, daar heeeele dunne draden aan solderen, en die aan de print solderen.
Veel succes verder met het bouwen/rijden.
Groetjes Willem
Ik heb ook een V100, zojuist gedigitaliseerd, met een D&H 05, alleen echt rijden wil hij niet, door een belabberde stroomafname.
Ik moet 1 van de massa aanvoer vanaf de wielen naar de print losmaken anders maakt hij helemaal geen contact.
Dat wordt dus het draaistel openmaken de pin eruit halen, om bij de railcontacten te kunnen komen, daar heeeele dunne draden aan solderen, en die aan de print solderen.
Veel succes verder met het bouwen/rijden.
Groetjes Willem
Re: Nordende
Ziet er alweer heel leuk uit.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Nordende
Ik heb daarvoor wel eens decoderdraad gebruikt. Is superdun (0,05 mm2) en toch goed te solderen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Nordende
Dat bruggetje is helemaal top. Mooie verhoudingen, en goed gekozen voor die combinatie klinkerstraat en asfalt/beton. Top!
Fantasie geeft vrijheid
Hello,
Allereerst dank voor alle positieve bijval! De reactie van Willem
Afgelopen tijd heb ik wat minder in mijn mancave doorgebracht, maar had natuurlijk alle vrijheid om na eens grondig na te denken over mijn materieelpark en de dienstregeling die ik op de baan zou willen rijden. Hoeveel en welk materieel heb ik nodig om één afwisselende modeldagdienstregeling te rijden? En welke periode? Ik heb een ratjetoe aan materieel. Ik heb nu besloten vier sets aan materieel bij elkaar te verzamelen : 1984, 1994, 2004, 2014 e.v. en over een paar jaar kan ik er gewoon weer een decennium aan toevoegen! Heb ik weer een reden om wat inkopen te doen. De eerste loks staan overigens al in bestelling en er is ook al wat nieuws gearriveerd (zie onderaan het draadje). Ook betekent het dat ik afscheid ga nemen van heel wat materieel dat hier niet meer past, of dat niet eenvoudig gedigitaliseerd kan worden. Die zullen hun weg vinden naar N-spoorders.
Er is een dienstregeling in ontwikkeling. Hierbij gaan er 12 Nahverkehrs en 6 Schnellzug paren per dag rijden. Daartussendoor is er ruimte voor 6 goederentreinparen. Het programma JMRI Panelpro wil ik gebruiken om per reizigers-/goederentrein de samenstelling en rangeeropdrachten te gegeneren. Ook zal ik nog een pad opnemen voor een Sonderzug (stoom oid). In een later draadje meer over dit experiment. We gaan in ieder geval rijden van Nordende via Nordheim naar Nordwelt, met onderweg een hoop gerangeer en kruisende treinen.
Ik vermoei jullie met mijn geschrijf dus hop, een paar plaatjes van mijn laatste knutselwerkje: er zijn onlangs enkele bouwsilo's aan de laad-losweg geplaatst.
Waarom zou deze ruimte immers niet als bouwopslag voor bouwactiviteiten in de haven van Nordende kunnen dienen?
De silo's van Faller staan los en kunnen desgewenst dus ook weer even opgeborgen worden. De hopen bouwstof, zand, grind etc. zijn alleen nog van de basiskleur voorzien. Ik moet nog de juiste steenslag etc. vinden om erop te plakken. Ook deze kleibergen zijn los plaats- en verwijderbaar van de baan.
Overigens was ik positief verrast door de inhoud en kwaliteit van het bouwpakket. Natuurlijk zijn de silo's van plastic, maar de hekwerkjes en ladders zijn geëtst. Nadat alles in elkaar zit blijft er nog veel geëtst materiaal over, waar nog hekjes van te maken zijn, of zelfs een hijskraantje. De silo's zijn geschilderd, natuurlijk heb ik de vrijheid genomen af te wijken van wat op de doos staat, en daarna lekker vervuild met Vallejo poeder gemengd met 70% alcohol. Ik ben wel tevreden met het resultaat. Met een binnenkomende Nahverkehrszug best een kleurrijk geheel.
Als we deze trein, met duwend een 218 in Himbeerrot, volgen dan zien we aan spoor 2 de D-trein naar het zuiden gereed staan met als tractie een MAK DE240. Het kan niet anders of we zitten nu begin jaren '90! De interregiostam is afgelopen week nieuw binnengekomen, en afgezien van de flinke glans (daar ga ik nog wel eens wat aan doen) en de kenmerkende hoogbenigheid van Fleischmann, zijn het wederom fraaie modellen.
Oorspronkelijk was ik niet van plan de periode V in mijn plannen mee te nemen. Maar eigenlijk vind ik de zogenaamde produktfarben best fris en vrolijk. Het jaar 1994 geeft bovendien de mogelijkheid modellen met oude en nieuwe logo's, oude en nieuwe kleuren, en DB en DR modellen door elkaar te gebruiken.
Allemaal veel fantasie en vrijheid gewenst!
Groeten, Erwin
Allereerst dank voor alle positieve bijval! De reactie van Willem
sluit mooi aan bij mijn motto, hier bovenaan het onderwerp. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Afgelopen tijd heb ik wat minder in mijn mancave doorgebracht, maar had natuurlijk alle vrijheid om na eens grondig na te denken over mijn materieelpark en de dienstregeling die ik op de baan zou willen rijden. Hoeveel en welk materieel heb ik nodig om één afwisselende modeldagdienstregeling te rijden? En welke periode? Ik heb een ratjetoe aan materieel. Ik heb nu besloten vier sets aan materieel bij elkaar te verzamelen : 1984, 1994, 2004, 2014 e.v. en over een paar jaar kan ik er gewoon weer een decennium aan toevoegen! Heb ik weer een reden om wat inkopen te doen. De eerste loks staan overigens al in bestelling en er is ook al wat nieuws gearriveerd (zie onderaan het draadje). Ook betekent het dat ik afscheid ga nemen van heel wat materieel dat hier niet meer past, of dat niet eenvoudig gedigitaliseerd kan worden. Die zullen hun weg vinden naar N-spoorders.
Er is een dienstregeling in ontwikkeling. Hierbij gaan er 12 Nahverkehrs en 6 Schnellzug paren per dag rijden. Daartussendoor is er ruimte voor 6 goederentreinparen. Het programma JMRI Panelpro wil ik gebruiken om per reizigers-/goederentrein de samenstelling en rangeeropdrachten te gegeneren. Ook zal ik nog een pad opnemen voor een Sonderzug (stoom oid). In een later draadje meer over dit experiment. We gaan in ieder geval rijden van Nordende via Nordheim naar Nordwelt, met onderweg een hoop gerangeer en kruisende treinen.
Ik vermoei jullie met mijn geschrijf dus hop, een paar plaatjes van mijn laatste knutselwerkje: er zijn onlangs enkele bouwsilo's aan de laad-losweg geplaatst.
Waarom zou deze ruimte immers niet als bouwopslag voor bouwactiviteiten in de haven van Nordende kunnen dienen?
De silo's van Faller staan los en kunnen desgewenst dus ook weer even opgeborgen worden. De hopen bouwstof, zand, grind etc. zijn alleen nog van de basiskleur voorzien. Ik moet nog de juiste steenslag etc. vinden om erop te plakken. Ook deze kleibergen zijn los plaats- en verwijderbaar van de baan.
Overigens was ik positief verrast door de inhoud en kwaliteit van het bouwpakket. Natuurlijk zijn de silo's van plastic, maar de hekwerkjes en ladders zijn geëtst. Nadat alles in elkaar zit blijft er nog veel geëtst materiaal over, waar nog hekjes van te maken zijn, of zelfs een hijskraantje. De silo's zijn geschilderd, natuurlijk heb ik de vrijheid genomen af te wijken van wat op de doos staat, en daarna lekker vervuild met Vallejo poeder gemengd met 70% alcohol. Ik ben wel tevreden met het resultaat. Met een binnenkomende Nahverkehrszug best een kleurrijk geheel.
Als we deze trein, met duwend een 218 in Himbeerrot, volgen dan zien we aan spoor 2 de D-trein naar het zuiden gereed staan met als tractie een MAK DE240. Het kan niet anders of we zitten nu begin jaren '90! De interregiostam is afgelopen week nieuw binnengekomen, en afgezien van de flinke glans (daar ga ik nog wel eens wat aan doen) en de kenmerkende hoogbenigheid van Fleischmann, zijn het wederom fraaie modellen.
Oorspronkelijk was ik niet van plan de periode V in mijn plannen mee te nemen. Maar eigenlijk vind ik de zogenaamde produktfarben best fris en vrolijk. Het jaar 1994 geeft bovendien de mogelijkheid modellen met oude en nieuwe logo's, oude en nieuwe kleuren, en DB en DR modellen door elkaar te gebruiken.
Allemaal veel fantasie en vrijheid gewenst!
Groeten, Erwin
Laatst gewijzigd door HST op 07 feb 2020 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Re: Nordende
Mooi man.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Nordende
Leuk hoekje. Complimenten
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Nordende
Tja hier groot fan van alles was in het noorden reedt en heb een zwak voor de 1024. Heb ze zelf zelfs alle 3 plus de later omgekleurde de12. 1 daarvan zelfs met sound ingebouwd. Ik ben ook erg benieuwd naar alle andere samenstelling die je gaat verzamelen.
Re: Nordende
Dat is echt goed gedaan die industrie daar mijn complimenten ervoor en petje af om zo te zeggen .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Fantasie geeft vrijheid
Hallo Erwin,HST schreef: ↑07 feb 2020 20:26 Hello,
Allereerst dank voor alle positieve bijval! De reactie van Willem
sluit mooi aan bij mijn motto, hier bovenaan het onderwerp. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Afgelopen tijd heb ik wat minder in mijn mancave doorgebracht, maar had natuurlijk alle vrijheid om na eens grondig na te denken over mijn materieelpark en de dienstregeling die ik op de baan zou willen rijden. Hoeveel en welk materieel heb ik nodig om één afwisselende modeldagdienstregeling te rijden? En welke periode? Ik heb een ratjetoe aan materieel. Ik heb nu besloten vier sets aan materieel bij elkaar te verzamelen : 1984, 1994, 2004, 2014 e.v. en over een paar jaar kan ik er gewoon weer een decennium aan toevoegen! Heb ik weer een reden om wat inkopen te doen. De eerste loks staan overigens al in bestelling en er is ook al wat nieuws gearriveerd (zie onderaan het draadje). Ook betekent het dat ik afscheid ga nemen van heel wat materieel dat hier niet meer past, of dat niet eenvoudig gedigitaliseerd kan worden. Die zullen hun weg vinden naar N-spoorders.
Er is een dienstregeling in ontwikkeling. Hierbij gaan er 12 Nahverkehrs en 6 Schnellzug paren per dag rijden. Daartussendoor is er ruimte voor 6 goederentreinparen. Het programma JMRI Panelpro wil ik gebruiken om per reizigers-/goederentrein de samenstelling en rangeeropdrachten te gegeneren. Ook zal ik nog een pad opnemen voor een Sonderzug (stoom oid). In een later draadje meer over dit experiment. We gaan in ieder geval rijden van Nordende via Nordheim naar Nordwelt, met onderweg een hoop gerangeer en kruisende treinen.
Ik vermoei jullie met mijn geschrijf dus hop, een paar plaatjes van mijn laatste knutselwerkje: er zijn onlangs enkele bouwsilo's aan de laad-losweg geplaatst.
Waarom zou deze ruimte immers niet als bouwopslag voor bouwactiviteiten in de haven van Nordende kunnen dienen?
De silo's van Faller staan los en kunnen desgewenst dus ook weer even opgeborgen worden. De hopen bouwstof, zand, grind etc. zijn alleen nog van de basiskleur voorzien. Ik moet nog de juiste steenslag etc. vinden om erop te plakken. Ook deze kleibergen zijn los plaats- en verwijderbaar van de baan.
Overigens was ik positief verrast door de inhoud en kwaliteit van het bouwpakket. Natuurlijk zijn de silo's van plastic, maar de hekwerkjes en ladders zijn geëtst. Nadat alles in elkaar zit blijft er nog veel geëtst materiaal over, waar nog hekjes van te maken zijn, of zelfs een hijskraantje. De silo's zijn geschilderd, natuurlijk heb ik de vrijheid genomen af te wijken van wat op de doos staat, en daarna lekker vervuild met Vallejo poeder gemengd met 70% alcohol. Ik ben wel tevreden met het resultaat. Met een binnenkomende Nahverkehrszug best een kleurrijk geheel.
Als we deze trein, met duwend een 218 in Himbeerrot, volgen dan zien we aan spoor 2 de D-trein naar het zuiden gereed staan met als tractie een MAK DE240. Het kan niet anders of we zitten nu begin jaren '90! De interregiostam is afgelopen week nieuw binnengekomen, en afgezien van de flinke glans (daar ga ik nog wel eens wat aan doen) en de kenmerkende hoogbenigheid van Fleischmann, zijn het wederom fraaie modellen.
Oorspronkelijk was ik niet van plan de periode V in mijn plannen mee te nemen. Maar eigenlijk vind ik de zogenaamde produktfarben best fris en vrolijk. Het jaar 1994 geeft bovendien de mogelijkheid modellen met oude en nieuwe logo's, oude en nieuwe kleuren, en DB en DR modellen door elkaar te gebruiken.
Allemaal veel fantasie en vrijheid gewenst!
Groeten, Erwin
Ziet er goed uit met mooie details.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Nordende
Ik vind de silo’s ook schitterend geweathered moet ik zeggen! Ik zal ook eens kijken of vallejo poeders een goede optie zijn bij mij.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
In just a few moments
Hello everybody,
Dat zo'n eenvoudig stukje vlijt als een paar silo's zulke reacties van jullie uitlokt is hartverwarmend ! De afgelopen week heb ik slechts sporadisch tijd gevonden om in de mancave door te brengen. In die enkele, schaarse momenten wist ik toch nog twee kleine werkjes te voltooien:
Om te beginnen zijn de leidingen voor de aan-/afvoer van chemische stoffen naar de tanksilo's voltooid. Nogal een prutswerkje als je net even wat anders wil dan de fabrikant van het bouwpakket bedacht heeft. (Dat kostte dus wel wat meer dan een few moments…). Onderstaande foto is een wat ongewoon (drone) perspectief, maar anders is het niet in beeld te krijgen.
Het andere klusje was het maken van een opstelplekje voor het inrijdsein van Nordende. Na voltooiing van de dijk bedacht ik mij dat ik dat vergeten was. Aangezien de 'beweegbare brug' op het emplacement ligt, komt het inrijdsein er dus voor te staan. Veel lengte voor doorschieten is er niet, dus een beetje een compromis. Dat alles overwegende werd een basis geknutseld uit styrodur, waar tegenaan een stukje muur is geplakt. Een hekje (gesneden uit de restpost messing van de silo's) geplaatst en snel wat snelheidsbordjes gefabriekt en tot slot, vooruit, ook nog een relaiskast geplaatst. Het geheel is daarna wat afgewerkt met het nodige groen et voila!
Waar is dan het sein? Dat zal misschien a.s. vrijdag op Rail gekocht worden en anders per vliegende post worden besteld om gevaarlijke situaties te voorkomen. En welja, zal je net zien dat er een 216 voorbij gedenderd komt! Gelukkig maar dat de brug bij mij niet écht open kan.
That's all folks!
Erwin
Dat zo'n eenvoudig stukje vlijt als een paar silo's zulke reacties van jullie uitlokt is hartverwarmend ! De afgelopen week heb ik slechts sporadisch tijd gevonden om in de mancave door te brengen. In die enkele, schaarse momenten wist ik toch nog twee kleine werkjes te voltooien:
Om te beginnen zijn de leidingen voor de aan-/afvoer van chemische stoffen naar de tanksilo's voltooid. Nogal een prutswerkje als je net even wat anders wil dan de fabrikant van het bouwpakket bedacht heeft. (Dat kostte dus wel wat meer dan een few moments…). Onderstaande foto is een wat ongewoon (drone) perspectief, maar anders is het niet in beeld te krijgen.
Het andere klusje was het maken van een opstelplekje voor het inrijdsein van Nordende. Na voltooiing van de dijk bedacht ik mij dat ik dat vergeten was. Aangezien de 'beweegbare brug' op het emplacement ligt, komt het inrijdsein er dus voor te staan. Veel lengte voor doorschieten is er niet, dus een beetje een compromis. Dat alles overwegende werd een basis geknutseld uit styrodur, waar tegenaan een stukje muur is geplakt. Een hekje (gesneden uit de restpost messing van de silo's) geplaatst en snel wat snelheidsbordjes gefabriekt en tot slot, vooruit, ook nog een relaiskast geplaatst. Het geheel is daarna wat afgewerkt met het nodige groen et voila!
Waar is dan het sein? Dat zal misschien a.s. vrijdag op Rail gekocht worden en anders per vliegende post worden besteld om gevaarlijke situaties te voorkomen. En welja, zal je net zien dat er een 216 voorbij gedenderd komt! Gelukkig maar dat de brug bij mij niet écht open kan.
That's all folks!
Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Trainspotting
Tussen de buien door en met een toch wel grijze lucht heb ik vandaag (onder) aan de spoordijk gestaan om wat treinen op de gevoelige plaat vast te leggen. Het was wel een tijdreis, want er kwam nogal veel verschillend materieel voorbij. Overigens moet ik zeggen dat de berm er weelderig uitzag! (kortom, de spoordijk is van groen voorzien en er is een sein geplaatst; dát wilde ik jullie vertellen).
De plaatjes laat ik dit keer voor zichzelf spreken.
Groet, Erwin
De plaatjes laat ik dit keer voor zichzelf spreken.
Groet, Erwin
Nordende: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13441
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102
Nordheim: viewtopic.php?f=14&t=15102