de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Ad_M

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ad_M »

Rustig aan Jan
Eerst jezelf weer op poten krijgen, de rest is bijzaak

Beterschap Jan, ik hoop dat je een beetje tot rust mag komen en snel pijn vrij mag zijn

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Krab

Bericht door Krab »

Oei dat is wel pech Jan eerst je eigen weer op de been en dan komt de baan weer wel .

Veel beterschap gewenst van deze kant Jan

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

na een nachtje redelijk te hebben geslapen is de pijn weer dragelijk geworden en kan ik mij ook weer aardig bewegen.
voelt natuurlijk nog wel stijf en stram maar beweging is beter dan stil zitten kniezen.
ik kan nu eenmaal moeilijk stilzitten. moet bezig zijn.

kom ik op hobbykamer en zet het spul weer aan en kijk waar ik mee bezig was.
resultaat een niet meer draaiende motor voor mijn schijf.
stond verkeerde stroom op en de tijd die er nodig was om op te staan na mijn val en het spul uit te zetten was voldoende te lang voor deze motor en dus doorgebrand. motor draait origineel op 1 1/2 volt dikke staaf batterij en kreeg nu 12 volt en dat was duidelijk te veel.

nu moet ik op zoek naar nog zo,n motortje cq displaygeval om mijn ronde van Nieuwestad bouwtechnisch voort te kunnen zetten.

hoop dat me dat gaat lukken.

dus tot ik een ander aandrijfspul heb staat dit project even stil.

geeft mij in ieder geval meer hersteltijd en kan ik meer ideeën in gedachten de revue laten passeren.

wordt natuurlijk weer vervolgt

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

ik kon toch niet stilzitten en heb dat display geval eens nader bekeken met als doelstelling te bekijken waarom die motor nu ineens niet meer wil draaien.

heb dat ding weer in zijn originele aansluiting dus alleen met batterijvoeding terug gebouwd en warempel toen deed ie het wel :?:

bedrading bij de baan bekeken en ja dat zat zoals uitgedacht. dus dat ding weer van bedrading voorzien.

toch met een hoop gekreun onder de baan gekropen en het spul aangesloten. en handmatig werkte hij.

de eerste de beste tram gaat over contact en er gebeurd niets .
met een schroevendraaierpunt contact gemaakt tussen rails en schakelding en jawel schijf draait.
schijf draai netjes één rondje en stopt direct op stoppunt.

hoe kan het dat dat schakelding niet schakelt door de wielen van de tram maar wel met schroevendraaier punt.

ik heb het nu over dit ding;

Afbeelding

ik heb het dan over de rechtse die in de praktijk dus de bovenste van deze twee is;

Afbeelding

middels een losse as met twee wielen over de rails rollend gemerkt dat de flens het schakelding niet eens raakt.
laat staan dat ik kan verwachten dat ie schakelt.

nu is dat ding van origine van Arnold wat ik dus in Fleischmannrail heb ingebouwd.

nu heb ik net zo,n ding ingebouwd in een stukje Arnold rails;

Afbeelding

hierop is dus duidelijk te zien dat bij de fleischman (linkse ) de ruimte groter is dan op de arnold rails ( rechtse )

op het stukje Arnoldrail en daar de losse as met wielen over schakelt hij wel.

met een gewone schuifmaat is geen verschil in spoorbreedte te meten. elektronische microschuifmaat misschien wel maar die heb ik niet.

de plaats van dat ding tussen de rails wordt door aan de onderzijde aangebrachte breedte lip die tussen de railflenzen past en daarna aan onderzijde wordt omgebogen ter verankering.

Afbeelding

nu heb ik de hele trambaan liggen met Fleischmanrail en zou dan alleen dat stukje waar dit schakelding komt weer een Arnoldrail moeten inbouwen met het risico dat daar de tram weeer gaat ontsporen. dan schakelt ie wel maar staat naast de rail.

hoe ga ik dit oplossen. wie heeft hier een idee over.

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Hube

Bericht door Hube »

Hoi Jan,
Fijn dat je weer boven Jan bent ;)
Ik denk dat het waggelen van de trams op de Arnold rails komt door de geometrie van de Arnold rails. Op jou foto's kun je zien dat bij Fleischmann de bovenkant van de rails breder is dan bij Arnold (ronder).
Je zou een klein stukje Arnold rails kunnen gebruiken met de zelfde lengte als de contacten of een stukje roco of minitrix rails. Volgens mij passen de contacten daar ook in.
Maar voordat je de hele zaak opbreekt zou je eerst eens moeten testen hoe de trams over de contacten rijden. De trams zijn misschien wat te licht om lekker over de contacten te rijden.

groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hoi,

De trams zijn daar al heeeel veel overheen gegaan dus daar zit het probleem niet.

Heb ook al de flenzen van de trams nagemeten maar qua dikte scheelt dat nauwelijks hooguit de diameter maar dat kan niet de oorzaak zijn.

Ga testen met een stukje trix. Geloof dat ook nog wat roco heb liggen.

Morgen weer.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

heb inmiddels dit contact in zowel een stukje Trix rails als een stukje Roco rails geplaatst.
dit maakt qua afstand van de rails weinig of geen verschil.

dus verder prakkiseren hoe dan ?

nu heb ik het volgende uitgedacht en ga daar één contact als proefmodel aan opofferen.

wat wil ik gaan proberen;

uitgaande van dit contact;

Afbeelding

daar zie je de breedte steun die zorgt dat contact exact midden tussen de railstaven vastgezet wordt.

als ik de lip aan de kant van de contactvinger nu iets zou inkorten dan schuift het hele ding dus iets verder naar de railstaaf.

Afbeelding

dan zou door het plaatsen van de contactvinger korter naar de railstaaf de veel dunnere wielflens van de tram wel contact kunnen maken.

daaaaar ga ik me vandaag mee bezighouden.

wat vinden jullie van dit idee??

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

dit idee werkt goed alleeeeeen dat ding verschuift terug dus moet weer iets verzinnen waarmee hij op zijn plaats blijft.

gr jan

Bjor

Bericht door Bjor »

Secondelijm?

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Krab

Bericht door Krab »

Bisontix ?

mvg Sjaak

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

secondenlijm wordt in mijn ogen te hard en is moeilijk weer verwijderbaar.
heb ipv dat het lijmpistool gebruikt en dat zit ook goed vast maar dat kun je later weer wat simpeler verwijderen als dat nodig blijkt te zijn.

een nieuw probleempje heeft zich inmiddels ook aangekondigd en wel de op de schijf geplaatste magneet( die stopfunctie aanstuurt ) bleef na stoppen boven reedcontact staan en hield dus de boel op slot. reed was in de lengte richting onder schijf geplaatst en als schijf stopte stond magneet nog op de reed.
heb dit opgelost door de reed 90°te draaien en nu staat reed dus dwars onder de schijf en heeft dan dus maar een moment contact en als schijf dan stilstaat staat magneet buiten bereik reedcontact. probleem ook weer opgelost.

nu over naar de mogelijke afwerking van de schijf en het maken van tunnel doorgangen waarachter dan de renners moeten verdwijnen.

we gaan in ieder geval de goede weg op.

wordt vervolgt

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

heren van de technische zaken. ik heb een specifieke vraag voor jullie.

mijn trams rijden van station A naar B en weer terug.

op de keerpunten wordt de stroom automatisch omgedraaid.
nu heb ik ontdekt dat eens in de zoveel tijd er een tram naast de rails staat op het punt dat de stroom omgedraaid wordt.
dus de tram die aankomt rijden wordt in feite abrupt gestopt en direct de andere richting opgezet.
op het moment dat dat gebeurt neemt die tram als het ware een sprintje in de andere richting en tilt de dan geldende voorzijde uit de rails met als gevolg dat ie er naast staat.

zou ik dit kunnen ondervangen door één of meerdere dioden achterelkaar in de de plusdraad te monteren zodat de aanvoerstroom lager is dan de inkomende stroom en de klap van het omkeren verzacht wordt ??? of sla ik nu iets over in de vorm van dat als de stroom omgedraaid is de massa die dan via die dioden loopt en dat dat dan niet goed gaat.

hoop dat ik de vraagstelling weer op mijn jan boerenfluitjes goed heb uitgelegd.

ik hoor heeeel graag jullie idee hierover.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

bovenstaande vraagstelling is gebaseerd op dat wat mij jaren geleden is verteld over het gebruik van diodes om een afremfunctie te creëren in de stations bij binnenlopende treinen.

door in de plusrail diodes te verwerking treed er een vertraging op wat in de praktijk ook zo werkt maar heb nooit begrepen of de massa nu wel of niet wordt tegen gehouden in omgekeerde richting.

vandaar de vraagstelling om mijn idee om de klap bij het omkeren van de stroom op te vangen.

denk dat ik het gewoon ga proberen en zie dan wel waar het schip strand.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

twee diodes in serie geplaatst in de aanvoerplusdraad naar rails nadat stroom is omgedraaid geeft een dusdanige vertraging dat tram die klap niet meer krijgt.

dat probleem lijkt hiermee opgelost.

nu weer verder met bovenbouw.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

met de bovenbouw bedoel ik in eerste instantie dat ik een wand moet maken met daarin de tunnelportalen.

maar zoals op de foto te zien is moet er tevens een uitholling komen die de wand links en rechts van de schijf vlak op ondergrond doet zetten.

tevens moet in die uitholling een uitsparing komen waar de middenschijf tegenaan gemaakt kan worden zodat deze vrij boven de onderschijf hangt.

dit om te kunnen creëren dat het "wegdek" los draait van de bovenschijf.

Afbeelding

dus dat kan nog een lekker precies puzzelstukje worden.

maar ben weer van de straat en gezien het weer buiten heb ik daar niets te zoeken.

wordt vervolgt

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

met wat passen en meten ben ik tot onderstaande foto gekomen.

Afbeelding

en als het werkt dan ook al is het nog handmatig zou het er zo uit kunnen zien.

https://youtu.be/Y0oPTFxklB8

dit is waar ik verder mee ga met de opbouw cq afwerking.

nog werk zat.

wordt vervolgt

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

omdat ik er anders niet meer bij kon komen heb ik eerst de schijf die draait voorzien van een asfalt/beton kleurtje.

helaas is ook deze manier van schijf maken ( karton ) dus nu een puinhoop en kan hem beter gebruiken als ondergrond voor voor de rups op de kermis.

één en al boggel geworden. moet dus toch een ander materiaal wat stijf genoeg is en niet vervormd als je dit gaat schilderen zoeken.

dus zit weer in de nadenkstand en komt er weer niets uit mijn handen.

die schijf zal toch eerst in orde moeten komen wil ik dat wat er boven komt verder af kunnen maken.

wordt vervolgt

gr jan

Bjor

Bericht door Bjor »

Jan,

Je kunt proberen het karton weer wat gladder te krijgen door het ook aan de achterkant te schilderen. Maar of hij helemaal vlak wordt, betwijfel ik. Alle zuigende ondergronden (karton, mdf, triplex) trekken krom als je het maar aan 1 kant schildert. Hoe dunner, des te mee het krom trekt.
Wat wel kan, is een schijf zagen uit een plaatje hardboard. Dat kun je aan de gladde kant wel eenzijdig schilderen. Een plaatje van 120 x 60 cm kost nog geen € 1,50. En niet te dik schilderen. Beter 2 dunne laagjes, dan 1 dikke.
Ik ga er van uit dat je wel ruimte hebt voor een hardboard schijf van 3,2mm.

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

triplex en karton ben ik dus nu met enige schande achtergekomen. :mrgreen:

:idea: denk dat ik nog één zes mm dikke lengte laminaat heb staan. dit is schilderbaar en zal zeker niet krom trekken. :!:
deze is 20 cm breed. twee aan elkaar is dus 40 cm en heb voor schijf nodig 37 cm dus dat moet net kunnen. kijken wat dit gaat worden. :lol:

wordt vervolgt.

gr jan

Bjor

Bericht door Bjor »

Dat wordt weer een unieke oplossing: de eerste wielerwedstrijd op kliklaminaat! :lol:

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

tussendoor mijn auto weer opgehaald van de APK en kan er weer een jaartje tegen. ;)

verder met de wielerronde. er zijn wat vertragingen naar de werkelijke ronde maar Zandvoort had ook de nodige voorbereidingen nodig alvorens daar daadwerkelijk de F1 kan plaatsvinden :lol: :D :lol: :D

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

nieuwe schijf afgetekend,

Afbeelding

uitgezaagd en op zijn plaats

Afbeelding

nu weer de bovenbouw aanpassen aan dikkere schijf en dan weer schijf in de verf en ga ervan uit dat deze schijf niet meer krom zal trekken.

Afbeelding

morgen verder

wordt vervolgt

gr jan

Krab

Bericht door Krab »

Ben benieuwd naar het resultaat Jan heerlijk prutsen ,super wt er allemaal vanachter die bolle ogen van jou uitkomt :mrgreen:

mvg Sjaak

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

goede morgen allemaal,

met het goede voornemen om vandaag weer lekker met de ronde van Nieuwestad verder te gaan komt bij het opstaan direct een einde aan dit voornemen. Mijn handen en nu ook mijn knieën doen niet mee vanwege de reuma. dus dat wordt weer een dagje met mezelf aanklooien.
ga wel wat proberen maar zal wel gauw weer niets worden.

dus wat ga je dan doen, jawel denken en de nog te maken werkzaamheden overzien.

en dan ben je al gauw aan verdere plannen dan waar we zijn maar neemt niet weg dat vooruit plannen op zich niet verkeerd is.

zo heeft mijn vrouw uit de winkel zo rondom de kerst een paar zakjes van onderstaand plaatje meegenomen.

Afbeelding

dit met het idee daar heeft hij vast wel wat aan of kan dat best ergens voor gebruiken.

nu heb ik bedacht dat als straks die schijf klaar is en ik dat helemaal heb afgewerkt met gaas en bekleding voor de ondergrond van een nog te maken bergachtige afbouw dit natuurlijk ook aangekleed moet worden met het nodige groen.

nu kunnen we natuurlijk daar weer de nodige boompjes voor kopen bij onze Chinese vrienden maar kan ook weer wat proberen te maken.

uit de takken die in dat bovenstaand plaatje zitten heb ik er van ééntje een stukje afgeknipt en dat middels de schaar wat in model geknipt.

dit is dan in de opwaartse stand en net een kerstboom maar als je dit omkeert is het net een spar uiteraard dan ook anders schuin geknipt.

Afbeelding

Afbeelding

als je met een beetje fantasie er hiervan een X-aantal bijelkaar zet moet dat in mijn ogen er best wel acceptabel uit kunnen zien.

het is in ieder geval wel weer iets om in de toekomende tijd mogelijk te kunnen gebruiken.

wat denken jullie van dit "bomen" idee???

wordt vervolgt

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

goede morgen allemaal,

reuma weer redelijk onder controle hebbende ben ik vanmorgen druk geweest met het uitlijnen van de schijf.

in de praktijk liep dat ding aan alle kanten aan en dat bleek te komen dat de motor in onderstaand plaatje niet geheel waterpas op ondergrond stond.

Afbeelding

dat opgelost hebbende ben ik verder gegaan met het uitlijnen van de vaste schijf boven de draaischijf en wel zo dat deze minder dan een halve mm erboven zweeft.
nu kan ik dit wel weer op een filmpje zetten maar dan worden die filmpjes visueel wel allemaal hetzelfde dus dan maar alleen het onderstaande plaatje.

Afbeelding

hierop is duidelijk te zien dat dit er wel iets steviger uitziet dan de kartonnen schijf.

ook is de asfaltkleur zichtbaar die nog één keer een afwerklaag krijgt.

dan moet ik nog aan de voorzijde van de staande wand montage stukken maken waarop het gaas bevestigd kan gaan worden zodat dit bekleed kan worden met een dichtere ondergrond waarop ik weer naar hartenlust met papiermache aan de gang kan.

hiervan volgen uiteraard weer plaatjes.

dus wordt vervolgt.

gr jan

Plaats reactie