Beetje apart om mijn intro hier te doen, maar dan wordt ook gelijk de geschiedenis van mijn N-baan duidelijk. Mijn naam is Marco, 22 jaar werkzaam geweest in de grafische industrie, maar sinds deze bedrijfstak bijna volledig is weggevaagd heb ik mijzelf omgeschoold tot taxi-, directie- en buschauffeur. Grootste bekroning van mijn werk was begin dit jaar, toen mijn contract vroegtijdig verlengd werd i.v.m. goede prestaties en werkhouding. Ondertussen ging het in de wereld minder goed door de corona crisis en overleed onze buurman na een kortstondig ziekbed aan kanker. Dat zet je met beide voeten weer op de grond.
Nu had onze buurman, samen met mij en mijn vader één grote interesse: spoorwegen en een goed glas port. Onnodig om te zeggen dat deze gezamenlijke interesse de nodige gezellige uurtjes opleverde. Nog tijdens zijn ziekbed besloot hij dat wij zijn N-baan moesten overnemen. Maar bij het opruimen bleek al snel dat anderen al het nodige opgeruimd hadden. De overgebleven spulletjes zijn schoongemaakt en worden verkocht, zelf hield ik nog een oude beginset en wat wagonnetjes apart.
Op ons bedrijf is helaas veel werk weg gevallen, maar gelukkig rijden we nog wat OV. Daarvoor zetten wij ook midi busjes in, maar die mogen van de provincie Utrecht (op een kleine uitzondering na) niet meer ingezet worden. Helaas kan ook niet iedere midi buschauffeur een 12 meter bus rijden, en zodoende worden er nu voor dit werk ook touringcar chauffeurs ingezet. Dat levert mij wat werk op, voor de rest zit ik als iedere Nederlander gewoon zoveel mogelijk thuis. En dat geeft mij de gelegenheid de N-baan spulletjes na te kijken.
Rollend materieel (locomotieven).
In eerste instantie beschikte ik over drie Minitrix beginset stoomlocomotiefjes (Minitrix 1907 beginset). Alle hadden te lang stilgestaan, waardoor de olie gepolymeriseerd is, en bij één locomotiefje helemaal verharst was. De laatste kreeg ik niet meer schoon en aan het werk, de andere twee rijden gelukkig weer. Alleen is er bij één locomotiefje de rode verf op de blinde wielen verdwenen, maar dat mag de pret niet drukken. Rij beide locomotiefjes vaak in tandem: prima rijeigenschappen, en dat mag ook wel met twee motoren en zes aangedreven assen.
Beide locomotiefjes hebben inmiddels gezelschap gekregen van Fleischmann <piccolo> 7329, DB Baureihe 141 in S-Bahn kleuren. Deze kon ik nieuw aanschaffen met een hoge korting omdat het nog een analoge locomotief is. De 141 rijdt bij de DB lichte goederentreinen en personentreinen, maar om die reden had ik hem eigenlijk liever in het groen of Ozeanblau-Beige gehad, maar ach, de 141 kwam in Venlo ook wel eens met de sneltrein uit Köln opdagen. Inmiddels heeft deze locomotief zich als “Mädchen für Alles” prima bewezen.
Rollend materieel (goederenwagens)
Dat is een mix van oude wagentjes van mijn buurman en enige wagentjes die ik zelf aangeschaft heb voor weinig geld; naar Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, Frans, Japans en Amerikaans voorbeeld van Minitrix, Fleischmann <piccolo>, Roco N, Lima Micromodel, Tomix, Arnold Rapido en Dapol. En het mooiste is: het rijdt allemaal prima onderling met elkaar! Daar wordt ik als ex-Märklinist jalours op.
Rollend materieel (personenwagens)
Hier zit wat meer logica in: het meeste materieel is van Fleischmann <piccolo> en Minitrix.
Één stam bestaat uit 3-assige Umbau Wagens, de andere stam is een mix van Behelfspersonenwagens en een 2-assige utility wagon van British Rail (Dapol).
De 3-assige Umbau Wagens rijden vaak in combinatie met de 141, de andere personentrein met de stoomlocomotiefjes.
Scenery
Bestaat uit AH mini’s winterdorp huisjes, aangevuld met plastic- en papieren bouwpaketten. Voorts is er nog een tunneltje van een onbekend merk en een brug waarvan ik noch de herkomst, nog de schaalgrootte kan vaststellen. Maar met N-treinen slaat de brug geen flater, alhoewel hij iets te breed is. In deze crisis tijd knutsel ik van alles in elkaar, wat ik vrij eenvoudig in handen kan krijgen. Het houdt je bezig in strijd tegen de verveling.
Rails
Uit de inboedel van mijn buurman kwamen tweedehands rails van Minitrix en Fleischmann N tevoorschijn. Helaas kon ik met beide geen complete ovaal maken, en voor een tijdelijke baan vond ik beide rails soorten ook niet goed geschikt. Zelf was ik Märklin rails gewend, waarbij de trein toch op een zekere veilige hoogte boven de vloer (en het stof rijdt), en waarvan de stroomvoering ook bijzonder goed is. Uiteindelijk kwam ik door goede reviews op internet van Japanse en Amerikaanse N-spoor liefhebbers op het spoor van Kato rails. Niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, maar voor een tijdelijke (Teppich) spoorbaan ideaal. Beschik nu alleen over een cirkel rails, maar verwacht elk moment de nieuwste aanvullingen.
Systeem
Had je misschien al geraden: analoog. Dat zal voorlopig wel even zo blijven. Voeding: Trix en Märklin Z trafo.

Kleine impressie van de treinbaan, ik hoop u komende periode verder bij te praten, en ik heb zeker nog wat vragen