Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Ik zit nog wel te dubben of ik bovenin de 2 kopsporen weer ga toevoegen en ga gebruiken als industriespoortje zoals Bert al eerder had voor gesteld.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm

zo dus vwb de wissels goederenspoor.
Als ik een advies mag geven: plan gewoon de industriesporen.
Of maak wel de wisselverbinding vast daarvoor dan kun je dat later verder invullen.
groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Volgens mij is het schaduwstation zo niet zo efficiënt.
Het onderste spoor, van het schaduwstation moet vrij blijven omdat anders het goederenspoor geblokkeerd wordt. Het 3de spoor, met het overloop wissel, moet eigenlijk ook vrijblijven om van het binnen spoor naar het buiten spoor te kunnen rijden. En van de bovenste 3 sporen is er ook een vrij voor het door- of inrijden van treinen op het buitenste spoor.
Praktisch kun je dus 3 treinen in het schaduwstation parkeren.
Daarom zou ik het overloopwissel in het schaduwstation weglaten en verplaatsen naar linksonder bij het hoofdstation.
Groetjes,
Gerard
Het onderste spoor, van het schaduwstation moet vrij blijven omdat anders het goederenspoor geblokkeerd wordt. Het 3de spoor, met het overloop wissel, moet eigenlijk ook vrijblijven om van het binnen spoor naar het buiten spoor te kunnen rijden. En van de bovenste 3 sporen is er ook een vrij voor het door- of inrijden van treinen op het buitenste spoor.
Praktisch kun je dus 3 treinen in het schaduwstation parkeren.
Daarom zou ik het overloopwissel in het schaduwstation weglaten en verplaatsen naar linksonder bij het hoofdstation.
Groetjes,
Gerard
e: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Je hebt wel een goed punt,Gerard
Overloop wissels naar de oude plek is denk ik inderrdaad beter.
Wat bovendien een optie is het goederenspoor pas links aan sluiten ipv rechts
Er komen dan 7 doorgaande sporen te liggen.
Dan is het goederenspoor beter beschikbaar.
vooral dan gecombineerd met de industriesporen.
Het bovenste industriespoor is dan de doorgaande goederenlijn en het onderste 8e spoor is dan bijv. kopspoor.
Indien niet helemaal duidelijk dan maak ik morgen wel een schetsje.
Groet,
Bert
Overloop wissels naar de oude plek is denk ik inderrdaad beter.
Wat bovendien een optie is het goederenspoor pas links aan sluiten ipv rechts
Er komen dan 7 doorgaande sporen te liggen.
Dan is het goederenspoor beter beschikbaar.
vooral dan gecombineerd met de industriesporen.
Het bovenste industriespoor is dan de doorgaande goederenlijn en het onderste 8e spoor is dan bijv. kopspoor.
Indien niet helemaal duidelijk dan maak ik morgen wel een schetsje.
Groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Bert een schetsje mag altijd geplaatst worden, een plaatje maakt meestal meer duidelijk
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Waarschijnlijk helemaal niet je ding, maar deze video laat zien wat er al mogelijk is op een deur...
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Dat is een goed plan van Bert; het maakt meer rijvariaties mogelijk en het schaduwstation wordt beter benut.
Ik zou alleen het kopspoortje bij de “industrie” nog om draaien.
Dan kun je met een klein goederentreintje pendelen naar het grote station.
Groetjes,
Gerard
Ik zou alleen het kopspoortje bij de “industrie” nog om draaien.
Dan kun je met een klein goederentreintje pendelen naar het grote station.
Groetjes,
Gerard
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
inderdaad Gerard,
aan dat pendelen dacht ik net iets te laat.
de industrie kan dan ook meer naar de linkerboog gemaakt worden.
dat gedeelte is nu nog leeg.
groet,
Bert
aan dat pendelen dacht ik net iets te laat.
de industrie kan dan ook meer naar de linkerboog gemaakt worden.
dat gedeelte is nu nog leeg.
groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Bert, dank voor het voorbeeld
ik was er al mee bezig met je eerste voorbeeld, toen kwam ik bij de industriesporen, en toen ging ik weer twijfelen, oorspronkelijke plan was beneden stad en boven industrie, maar bij dat industriespoortje moet ook iets komen.
Nu zat ik aan het volgende te denken, wat als ik de "stad" naar boven verplaats en "beneden" een paar thema's uitwerk voor industrie, het station kan volgens mij makkelijk naar achteren verplaats worden, de reizigers kunnen dan met een trap naar beneden naar het station. Volgens mij krijg ik zo ook wat meer variatie voor het treinverloop. (het is maar een idee)
ik was er al mee bezig met je eerste voorbeeld, toen kwam ik bij de industriesporen, en toen ging ik weer twijfelen, oorspronkelijke plan was beneden stad en boven industrie, maar bij dat industriespoortje moet ook iets komen.
Nu zat ik aan het volgende te denken, wat als ik de "stad" naar boven verplaats en "beneden" een paar thema's uitwerk voor industrie, het station kan volgens mij makkelijk naar achteren verplaats worden, de reizigers kunnen dan met een trap naar beneden naar het station. Volgens mij krijg ik zo ook wat meer variatie voor het treinverloop. (het is maar een idee)
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
hoi Peter,
Bij het schetsje ben ik er ook vanuit gegaan dat het station en industrie op het onderste en de de stad op het hogere niveau liggen.
Een voetgangersbrug over de goederensporen met een trap naar stationsniveau zou dan de verbinding zijn van stad en station.
Bij de industrie denk ik dan aan bijv. een machinefabriek oid. met wat huizen aansluitend aan het stationsgebied.
De fabriek krijgt dan weer onderdelen e.d. aangeleverd vanuit de goederenloods.
Op die manier geef je de sporen een doel.
Voordeel van een hogere stad aan de achterkant is dat je stad niet ingeklemd wordt door sporen e.d. en dat geeft vaak een realistischer beeld omdat hij optisch verder doorloopt.
Twijfel bij een ontwerp is bij de meesten van ons gebruikelijk en vaak wordt er tijdens de bouw nog eea veranderd.
Misschien kun je jouw ideeen op bijv. mijn schets aangeven dan kunnen we dat even bekijken.
groet,
Bert
Bij het schetsje ben ik er ook vanuit gegaan dat het station en industrie op het onderste en de de stad op het hogere niveau liggen.
Een voetgangersbrug over de goederensporen met een trap naar stationsniveau zou dan de verbinding zijn van stad en station.
Bij de industrie denk ik dan aan bijv. een machinefabriek oid. met wat huizen aansluitend aan het stationsgebied.
De fabriek krijgt dan weer onderdelen e.d. aangeleverd vanuit de goederenloods.
Op die manier geef je de sporen een doel.
Voordeel van een hogere stad aan de achterkant is dat je stad niet ingeklemd wordt door sporen e.d. en dat geeft vaak een realistischer beeld omdat hij optisch verder doorloopt.
Twijfel bij een ontwerp is bij de meesten van ons gebruikelijk en vaak wordt er tijdens de bouw nog eea veranderd.
Misschien kun je jouw ideeen op bijv. mijn schets aangeven dan kunnen we dat even bekijken.
groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Bert, jij was dus al voordat je aan de schets begon op het idee gekomen om de stad naar boven te veplaatsen, bij mij duurde dat wat langer ik heb blijkbaar wat tragere hersencellen 
voor zover geen vragen meer

voor zover geen vragen meer
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Dan zou het zo ongeveer kunnen gaan worden
- Bijlagen
-
- Uitwerking-8.jpg (118.5 KiB) 3861 keer bekeken
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
hoi Peter,
ziet er goed uit.
succes met verder uitwerken van dit ontwerp.
mochten er nog vragen zijn stel ze gerust hier op het forum.
groet,
Bert
ziet er goed uit.
succes met verder uitwerken van dit ontwerp.
mochten er nog vragen zijn stel ze gerust hier op het forum.
groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 25 mei 2020 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Omdat ik op deze baan met stoom en diesellocs ga rijden leek het me wel aardig om een klein BW'tje in te bouwen (geen draaischijf) een lokatie zou bijvoorbeeld aan de rechterzijde kunnen zijn. Vraag me alleen of of het dan niet te druk gaat worden.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
dat kan prima denk ik (zie toevoeging met potlood)

als het kleinschalig is bijv. alleen een kolenbelading,water,dieseltank en evt. een eenvoudige lokloods is het goed te doen.
2 sporen is voldoende lijkt me en die aansluiten op het goederenspoor.
groet,
Bert

als het kleinschalig is bijv. alleen een kolenbelading,water,dieseltank en evt. een eenvoudige lokloods is het goed te doen.
2 sporen is voldoende lijkt me en die aansluiten op het goederenspoor.
groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
We gaan het einde naderen van het baanplan, dit heeft voor mij voldoende in huis om mee aan de slag te gaan, mochten er nog kleine aanpassingen nodig zijn dan hoor ik dat graag, Bert bedankt voor je input, stel ik zeer op prijs.
- Bijlagen
-
- Uitwerking-8a.jpg (119.41 KiB) 3842 keer bekeken
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Graag gedaan,Peter
Hier kun je wel mee aan de slag.
De aanpassingen zullen ontstaan bij het uitwerken van het landschap en de scenery.
Succes met het project.
We zien graag je vorderingen hier op de site.
groet,
Bert
Hier kun je wel mee aan de slag.
De aanpassingen zullen ontstaan bij het uitwerken van het landschap en de scenery.
Succes met het project.
We zien graag je vorderingen hier op de site.
groet,
Bert
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Ondertussen na vele aanpassingen is het een leuk ontwerp geworden Peter. Alleen het spoortje bij de goederenloods lijkt me redelijk kort. Daar kom je net 2 wagons kwijt schat ik. Ik ga je vorderingen zeker volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Nico, dat klopt de 2 spoortjes moeten nog wat verlengd worden, dit gaat ook gebeuren.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Dan nog een vraagje voordat ik de rails ga bestellen, deze baan wil ik wel digitaal gaan rijden, had al gekeken naar de Z21 maar eigenlijk spreekt iTrain mij meer aan, het is wel geen grote baan maar dat maakt het volgens mij juist simpeler om de materie van iTrain onder de knie te krijgen, tevens moet deze baan dan nog in blokken verdeeld gaan worden + de bezet en terugmelders, en met iTrain kan ik ook nog steeds handmatig rijden. Dus wat is nu wijsheid en wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om zowel digitaal als handmatig te kunnen gaan rijden.
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Ik rij zelf een klein baantje analoog en heb me derhalve met het digitale aspect nooit bezig gehouden.
Dus daar kan ik je niet bij helpen maar uiteraard collega forumleden ongetwijfeld wel.
Stel je vraag ook in het onderdeel digitale vraagbaak want niet iedereen leest de rubriek railplannen.
Groet,
Bert
Dus daar kan ik je niet bij helpen maar uiteraard collega forumleden ongetwijfeld wel.
Stel je vraag ook in het onderdeel digitale vraagbaak want niet iedereen leest de rubriek railplannen.
Groet,
Bert
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Peter, kijk even in het subforum over digitale zaken. De vraag over wat je nodig hebt om digitaal te gaan rijden is daar al heeeel vaak gesteld en beantwoord.
Overigens: een Z21 is een centrale, dat is iets heel anders dan iTrain wat een besturingsprogramma voor je baan is.
Overigens: een Z21 is een centrale, dat is iets heel anders dan iTrain wat een besturingsprogramma voor je baan is.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Baan ontwerp 2,43 x 100 cm
Leuk dat je ook digitaal wil gaan rijden. Ik heb zelf de DR5000 met de Z21 app... Werkt hartstikke leuk. Ik neem aan dat de witte z21 (kleine z) ook zal werken met iTrain. In dat geval heb je bij H@ns een leuke startset met een centrale en een ICE2.PeterBuyk schreef: ↑26 mei 2020 17:16 Dan nog een vraagje voordat ik de rails ga bestellen, deze baan wil ik wel digitaal gaan rijden, had al gekeken naar de Z21 maar eigenlijk spreekt iTrain mij meer aan, het is wel geen grote baan maar dat maakt het volgens mij juist simpeler om de materie van iTrain onder de knie te krijgen, tevens moet deze baan dan nog in blokken verdeeld gaan worden + de bezet en terugmelders, en met iTrain kan ik ook nog steeds handmatig rijden. Dus wat is nu wijsheid en wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om zowel digitaal als handmatig te kunnen gaan rijden.
Het schakelen tussen DC en DCC ga ik zelf doen met het simpelweg inpluggen van stekkertjes aan de voorkant van de baan. Als je digitaal en analoog door elkaar wil laten rijden dan kom je uit bij Martin Domburg z'n expertise van Dinamo
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.