Een poos terug was ik begonnen met het opknappen van een diesellok van Fleischmann Piccolo, BR210. Dit model had ik ooit eens (gebruikt) op de kop getikt. Hij zag er nog goed uit, maar hij reed belabberd.
Maar dit euvel was snel verholpen m.b.v. dun decoderdraad: alle sleepcontacten werden direct verbonden met de contactpunten om het frame.
Toch bleef de lok beroerd rijden. En een grondige schoonmaakbeurt van de motor mocht niet baten.
Ik had al een poos lopen zoeken of er geen betere (vervangings)motoren zijn dan de standaard open drie-polige exemplaren die Fleischmann nog steeds in de Piccolo loks inbouwt. Maar helaas: geen kant-en-klaar-oplossing voorhanden.
Op de beurs in Houten raakte ik in gesprek met Piet Peetom (Godfather Models & Supply, Haarlem). Hij adviseerde mij een Mashima motor (10x20MHK). De as van deze motor is weliswaar te kort, maar ook daar had hij wat voor: een extra stuk as en een daaromheen passend messing buisje. Plus advies om deze asverlenging vast en netjes recht te krijgen.
Dus hiermee aan de slag gegaan.
Hieronder een foto van het resultaat:
Er moest wel e.e.a. uit het frame worden gefreesd. De extra ruimte naast de motor heb ik weer opgevuld met was stukjes lood, zodat de motor op z'n plek bleef en het gewicht weer op peil werd gebracht.
Toch was ik nog niet tevreden met het resultaat. Aan een kant 'klapperde' het draaistel nogal en daardoor reed de lok ook niet mooi soepel.
Gisteren in de warmte toch m'n hobbyruimte weer ingegaan en nog eens goed gekeken. Uiteindelijk bleek een tandwiel (tussen worm en as) gebarsten. Dus deze er maar uitgehaald, zodat de lok nu op drie assen aangedreven wordt.
Verder leek de verlengde motoras aan een kant net iets tegen het frame aan de lopen. Dus nog weer even de dremel ter hand genomen.
Na deze aanpassing weer even wat proefrondjes gedraaid en de lok loopt weer als een zonnetje: mooi soepel en het regelbereik van de trafo wordt goed benut: van heel langzaam tot topsnelheid, het gaat prima.
Dus nu kan deze lok eindelijk weer ingezet worden.
Groets, Hans
PS
Mocht je je afvragen wat die extra weerstand op de printplaat boven het frame daar doet: daarmee heb ik een 3mm warmwitte led aan de print gesoldeerd, ter vervanging van de standaard lamp en diode. Nu branden de frontseinen veel gelijkmatiger, en tevens vanaf heel lage snelheid.
Al snel bleek de stroomopname een probleem: een deel van de sleepcontacten op de draaistellen tegen het frame bleken versleten. Het was dus echt een gebruikt model! 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
-
Onderwerp starter - Berichten: 103
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
- Bijlagen
-
- flm7232-2.jpg (97.1 KiB) 1538 keer bekeken
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
De Tramfabriek heeft ook een mooie standaard oplossing voor een motor upgrade voor deze loc! https://tramfabriek.nl/drives-n.html
Fred
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
-
Onderwerp starter - Berichten: 103
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
Klopt!
Ik zag net ineens ook andere draadjes (o.a. deze) met beschrijving hoe een standaard motor te vervangen door een klokanker motor.
Maar aangezien ik met 'laagfrequent' pulsbreedte sturing rijdt, kan ik geen klokanker motoren gebruiken. Anders was dit zeker een prima alternatief geweest.
Groets, Hans
Ik zag net ineens ook andere draadjes (o.a. deze) met beschrijving hoe een standaard motor te vervangen door een klokanker motor.
Maar aangezien ik met 'laagfrequent' pulsbreedte sturing rijdt, kan ik geen klokanker motoren gebruiken. Anders was dit zeker een prima alternatief geweest.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
Mooi opgelost.
De verkrijgbaarheid van de Mashima's is inmiddels ook een dingetje. Ik heb er onlangs eentje geplaatst in een Minitrix NS1100. Die kruipt daardoor nu net zo mooi als z'n 40 jaar jongere jongere Piko neefje.
Persoonlijk vind ik dat de Mashima's functioneel gezien niet onderdoen voor de huidige Chinese klokankertjes.
Welk type heb je hiervoor gebruikt ?
Groeten,
Pieter
De verkrijgbaarheid van de Mashima's is inmiddels ook een dingetje. Ik heb er onlangs eentje geplaatst in een Minitrix NS1100. Die kruipt daardoor nu net zo mooi als z'n 40 jaar jongere jongere Piko neefje.
Persoonlijk vind ik dat de Mashima's functioneel gezien niet onderdoen voor de huidige Chinese klokankertjes.
Welk type heb je hiervoor gebruikt ?
Groeten,
Pieter
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
EVen ter verduidelijking, de motoren van Tramfabriek en consorten zijn GEEN! klokankermotoren maar koolborstelloze motoren. Volgens mij kunnen deze gewoon op laagfrequent PWM rijden, wel is het beter om ze met hoogfrequent PWM te laten rijden. Een decoder doet namelijk niets anders als een PWM signaal naar de motor sturen (met een stukje feedback dan)
-
Onderwerp starter - Berichten: 103
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
Pieter,
Ik heb een 10x20 MHK motortje gebruikt.
Joost,
Dat klinkt goed! Ook prijstechnisch wordt het dan interessant eens zo'n koolborstelloze motor te proberen.
Groets, Hans
Ik heb een 10x20 MHK motortje gebruikt.
Joost,
Dat klinkt goed! Ook prijstechnisch wordt het dan interessant eens zo'n koolborstelloze motor te proberen.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 103
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: 5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
Joost,
Op de website van de tramfabriek staat vermeld dat het wel degelijk om 'coreless motors' / klokankermotoren gaat.
Vanwaar jouw stellige overtuiging dat het dan toch geen klokankermotoren zijn?
Groets, Hans
Op de website van de tramfabriek staat vermeld dat het wel degelijk om 'coreless motors' / klokankermotoren gaat.
Vanwaar jouw stellige overtuiging dat het dan toch geen klokankermotoren zijn?
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)