Hookyville op weg
Re: Hookyville op weg
Zoals gisteren min of meer al was aangekondigd hebben de twee goederenspoortjes bij station Hookyville inmiddels ook hun plek gevonden. Dit deel van het station is nu qua leggen gereed, nu is het zaak om aan deze kant de draadjes aan de ringleiding en de bezetmelders te bevestigen. Daarna kan er naar de andere kant van het station worden toegewerkt.
Schuin vanuit de lucht gezien zien de sporen er nu zo uit (de zichtbare lijmresten zullen verdwijnen).
Hier is het zicht wat meer op de opstelsporen gericht. In het linkerwissel voor het kruiswissel zie je nog een stukje hout van het boren in de plaat. De sporen krijgen nog een stofzuigbeurt, zowel met de stofzuiger als met de Tomix.
Achter de stootjukken is nog genoeg plaats ten opzichte van de sporen in de boog. Hier zouden wat bomen een mooie afscheiding kunnen vormen.
Het zicht op kale rails is natuurlijk niet het meest spannende. Dus heb ik wat goederenwagens uit de doosjes gehaald en op de baan neergezet. Dat geeft meteen een heel ander beeld. De eerste foto is door een verdwaalde preiser genomen. Die was vooral onder de indruk van de ketelwagens achter de loc van de Mittelweserbahn.
Ook een helikopter spotte de twee goederenlocs met wagens. Links de loc van de Mittelweserbahn, rechts de Siemens Dispolok.
Vanaf de zijkant werden ook nog foto's geschoten. Zo op het oog valt de lengte van beide sporen (77 en 88 cm) toch niet echt tegen.
Als de draadjes zitten, kan ik meteen even de goederensporen testen met rijdende locs. De hele wisselstraat is al uitvoerig getest.
Mvg,
Martin
Schuin vanuit de lucht gezien zien de sporen er nu zo uit (de zichtbare lijmresten zullen verdwijnen).
Hier is het zicht wat meer op de opstelsporen gericht. In het linkerwissel voor het kruiswissel zie je nog een stukje hout van het boren in de plaat. De sporen krijgen nog een stofzuigbeurt, zowel met de stofzuiger als met de Tomix.
Achter de stootjukken is nog genoeg plaats ten opzichte van de sporen in de boog. Hier zouden wat bomen een mooie afscheiding kunnen vormen.
Het zicht op kale rails is natuurlijk niet het meest spannende. Dus heb ik wat goederenwagens uit de doosjes gehaald en op de baan neergezet. Dat geeft meteen een heel ander beeld. De eerste foto is door een verdwaalde preiser genomen. Die was vooral onder de indruk van de ketelwagens achter de loc van de Mittelweserbahn.
Ook een helikopter spotte de twee goederenlocs met wagens. Links de loc van de Mittelweserbahn, rechts de Siemens Dispolok.
Vanaf de zijkant werden ook nog foto's geschoten. Zo op het oog valt de lengte van beide sporen (77 en 88 cm) toch niet echt tegen.
Als de draadjes zitten, kan ik meteen even de goederensporen testen met rijdende locs. De hele wisselstraat is al uitvoerig getest.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Ik word zo scheel van al die bedradingen en printplaten(niet vervelend bedoeld hoor ), maar het blijft interresant en ook deze treintjes in een mooi vogelperspectief (of zo iets)
Ik kom hier regelmatig een kijkje nemen
Ik kom hier regelmatig een kijkje nemen
Groeten Chris
Re: Hookyville op weg
Het treinenbloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan. In plaats van draadjes aan ringleidingen knopen, heb ik me van het weekend toch met andere zaken beziggehouden. Het bekende werk: zaagsnedes maken, deze gaten dichten, draadjes aan rails solderen en leggen maar.
Na de wisselstraat aan de rechterzijde gaat nu één spoor met een halve boog het hoekje om, tot de wissel die via het afbuigende spoor inaar het dalende spiraalspoor voert. Het parallelspoor in deze boog wordt nog niet gelegd, want hiervoor wil ik nog de nieuwste Xtreme keerlus van Wim gaan aanschaffen.
Tevens heb ik het uithaalspoor ten behoeve van de twee goederenspoortjes afgerond.
Als je de andere kant op kijkt, ziet het er zo uit.
Mvg,
Martin
Na de wisselstraat aan de rechterzijde gaat nu één spoor met een halve boog het hoekje om, tot de wissel die via het afbuigende spoor inaar het dalende spiraalspoor voert. Het parallelspoor in deze boog wordt nog niet gelegd, want hiervoor wil ik nog de nieuwste Xtreme keerlus van Wim gaan aanschaffen.
Tevens heb ik het uithaalspoor ten behoeve van de twee goederenspoortjes afgerond.
Als je de andere kant op kijkt, ziet het er zo uit.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Hookyville op weg
Wim,Wim Ros schreef:Die diodeschakeling kan toch veel eenvoudiger en kleiner.
Mvg
Wim.
Niet de + en de - afknippen, maar doorverbinden.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Selectrix (RMX)
Re: Hookyville op weg
Gerard, denk je dat ik van lillo kom ofzo?
Want wie zegt jouw dat het is afgeknipt?
Mvg
Wim.
Want wie zegt jouw dat het is afgeknipt?
Mvg
Wim.
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Hookyville op weg
De foto laat dat niet duidelijk zien.Wim Ros schreef:Gerard, denk je dat ik van lillo kom ofzo?
Want wie zegt jouw dat het is afgeknipt?
Mvg
Wim.
Groeten,
Gerard van der Sel
Selectrix (RMX)
Re: Hookyville op weg
Laten we graag on topic blijven en niet discussiëren over een diodeschakeling die ik als zodanig niet eens gebruik.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Die hoef jij ook niet te gebruiken, maar kan wel eens een handig en makkelijker alternatief zijn voor andere digitaal rijders. En aangezien dit een forum is waar men elkaar op deze manier probeert te helpen, en wijzer maakt. Zie ik niet in waarom dit hier niet op zijn plaats is.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: Hookyville op weg
Het gaat ook niet om de diodeschakeling die jij hebt laten zien, maar de discussie die daarna is ontstaan over het afknippen of niet van draadjes of wat dan ook.
Als je het zo nuttig vindt, open daar dan een apart topic voor. Dan kun je misschien uitleggen waarom het zo nuttig is voor andere digitaalrijders.
Mvg,
Martin
Als je het zo nuttig vindt, open daar dan een apart topic voor. Dan kun je misschien uitleggen waarom het zo nuttig is voor andere digitaalrijders.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hier laat je het toch anders voorkomen en gaat het wel om de diodeschakeling. En Martin als je het niet interessant vind of je vind het off-topic, dan hoef je er toch niet op te reageren, dan laat je het toch gewoon op zijn beloop, stopt het vanzelf. Dus als je on-topic wil blijven doe het dan zelf ook, en start geen verhitte discussies.Hookies schreef:Laten we graag on topic blijven en niet discussiëren over een diodeschakeling die ik als zodanig niet eens gebruik.
Mvg,
Martin
On topic en speciaal voor van der Sel.
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/5234_3.jpg
Mvg
Wim.
Re: Hookyville op weg
Heren,
Graag terug naar onderwerp.
Hans
Graag terug naar onderwerp.
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Hookyville op weg
Vanmiddag eindelijk weer eens tijd op de zolder door kunnen brengen. Niet dat ik nu al fotomateriaal heb, want dat komt morgen of donderdag wel.
Ik heb twee railstukken die aan afbuigende wisseltongen in mijn station zaten losgehaald. Ik vond dat ze niet goed recht lagen. Nu wel. Verder al wat railstukken voorzien van zaagsneden, opvulstukjes van de zaagsneden en diverse draadjes, zodat ik morgen weer verder kan met het leggen van wat sporen.
Ter informatie hieronder een tekening van het baanplan. De al gelegde delen zijn in de kleur lichtblauw ingetekend. Morgen hoop ik met de stationssporen verder te komen en het stukje onderin bij de wissel in gedeelte C, zodat ik een begin kan maken met het kortdurende dubbelsporige traject.
Mvg,
Martin
Ik heb twee railstukken die aan afbuigende wisseltongen in mijn station zaten losgehaald. Ik vond dat ze niet goed recht lagen. Nu wel. Verder al wat railstukken voorzien van zaagsneden, opvulstukjes van de zaagsneden en diverse draadjes, zodat ik morgen weer verder kan met het leggen van wat sporen.
Ter informatie hieronder een tekening van het baanplan. De al gelegde delen zijn in de kleur lichtblauw ingetekend. Morgen hoop ik met de stationssporen verder te komen en het stukje onderin bij de wissel in gedeelte C, zodat ik een begin kan maken met het kortdurende dubbelsporige traject.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Belofte maakt schuld, dus hier een update van de werkzaamheden van vandaag. Belangrijkste gebeurtenis was het dichtleggen van spoor 3, als ware het de Afsluitdijk.
Hier een overzicht van het stationsgebeuren vanaf de linkerzijde van de baan. Het kopspoor links, waar pendelstellen gaan stoppen, telt niet mee in de telling voor spoor 1, 2 en 3. Wat me wel opvalt, is dat het uithaalspoor een kleine afwijking naar rechts heeft. Bij nader inzien liggen de twee goederensporen een tikkie uit het lood. Ik ga dat verder niet aanpassen. Heb genoeg stations in het echt gezien waar het ook niet allemaal even strak recht was. Voor de volledigheid: spoor 1 en 3 hebben in beide richtingen stopplaatsen voor de langere treinen en iets minder lange treinen. Er komt nog wel een kleine uitbreiding voor het perron op spoor 1, want daar is niet zoveel ruimte. Dat gaat overigens nog lang niet spelen.
Dit is het beeld als je vanaf de andere kant naar de sporen kijkt. Dit is de zijde waar ook de spiraal zich bevindt.
Ik ben ook aan de andere kant bezig geweest met het begin van het dubbelspoor, dat later afbuigt en een rondje naar het station gaat maken. De eerste rail met bezetmelder ligt er. Je ziet vlak na de wissel nog een grijze en zwarte draad. Dit is een soort neutrale zone om voeding aan de wissel te geven.
Soldeerwerk aan de winkel. De wisseldraadjes hangen er ook los bij, maar daar heb ik geen haast mee. Wel met de twee soorten draden voor de ringleiding en die voor de bezetmelders. Helemaal achterin is dit vooral voor de niet-gedetecteerde secties en de massa al helemaal rond. In het midden moet ik eerst nog spoor 4 en 5 dichtmaken. Pas daarna kan ik alles gaan aansluiten. Het ziet er overigens drukker uit dan in werkelijkheid.
Tot slot is het altijd leuk om wat treinen op de rails te zetten. Krijg je ook een beter zicht op wat de bedoeling is. De Regional Express, die ik te zijner tijd nog wil uitbreiden met het koffierijtuig, stopt op spooor 1, met het (denkbeeldige) perron aan de rechterzijde. De loc van de Mittelweser Bahn gebruikt spoor 2, het doorrijspoor, om met de ketelwagens weer snel verder te kunnen gaan. Op spoor 3 heeft de NS-loc halt gehouden. Ook hier zal het perron aan de rechterkant komen, gezien vanaf de wagens dan. Hoewel beide sporen (1 en 3) wel zijn ingericht voor twee richtingen, wil ik het in eerste instantie op één richting houden.
Dezelfde opstelling, maar dan vanuit de andere kant. Op deze foto zie je de ruimte die er nog over is op de sporen voor personenvervoer.
Mvg,
Martin
Hier een overzicht van het stationsgebeuren vanaf de linkerzijde van de baan. Het kopspoor links, waar pendelstellen gaan stoppen, telt niet mee in de telling voor spoor 1, 2 en 3. Wat me wel opvalt, is dat het uithaalspoor een kleine afwijking naar rechts heeft. Bij nader inzien liggen de twee goederensporen een tikkie uit het lood. Ik ga dat verder niet aanpassen. Heb genoeg stations in het echt gezien waar het ook niet allemaal even strak recht was. Voor de volledigheid: spoor 1 en 3 hebben in beide richtingen stopplaatsen voor de langere treinen en iets minder lange treinen. Er komt nog wel een kleine uitbreiding voor het perron op spoor 1, want daar is niet zoveel ruimte. Dat gaat overigens nog lang niet spelen.
Dit is het beeld als je vanaf de andere kant naar de sporen kijkt. Dit is de zijde waar ook de spiraal zich bevindt.
Ik ben ook aan de andere kant bezig geweest met het begin van het dubbelspoor, dat later afbuigt en een rondje naar het station gaat maken. De eerste rail met bezetmelder ligt er. Je ziet vlak na de wissel nog een grijze en zwarte draad. Dit is een soort neutrale zone om voeding aan de wissel te geven.
Soldeerwerk aan de winkel. De wisseldraadjes hangen er ook los bij, maar daar heb ik geen haast mee. Wel met de twee soorten draden voor de ringleiding en die voor de bezetmelders. Helemaal achterin is dit vooral voor de niet-gedetecteerde secties en de massa al helemaal rond. In het midden moet ik eerst nog spoor 4 en 5 dichtmaken. Pas daarna kan ik alles gaan aansluiten. Het ziet er overigens drukker uit dan in werkelijkheid.
Tot slot is het altijd leuk om wat treinen op de rails te zetten. Krijg je ook een beter zicht op wat de bedoeling is. De Regional Express, die ik te zijner tijd nog wil uitbreiden met het koffierijtuig, stopt op spooor 1, met het (denkbeeldige) perron aan de rechterzijde. De loc van de Mittelweser Bahn gebruikt spoor 2, het doorrijspoor, om met de ketelwagens weer snel verder te kunnen gaan. Op spoor 3 heeft de NS-loc halt gehouden. Ook hier zal het perron aan de rechterkant komen, gezien vanaf de wagens dan. Hoewel beide sporen (1 en 3) wel zijn ingericht voor twee richtingen, wil ik het in eerste instantie op één richting houden.
Dezelfde opstelling, maar dan vanuit de andere kant. Op deze foto zie je de ruimte die er nog over is op de sporen voor personenvervoer.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Ziet er goed uit Martin, het maakt niet uit waar je het ziet het blijft mooi om te zien.
groeten Klaas
groeten Klaas
Niet alleen H0 maar ook N spoor is een mooie schaal
Re: Hookyville op weg
Ondanks een behoorlijke werkdrukte toch nog even de tijd gevonden om een uurtje naar boven te gaan. Voor spoor 4 van het station (toch ook nog bijna 1.40 meter lang) hoefde ik niet zoveel meer te doen. De zaagsnedes en opvullingen waren al gemaakt, dus het was een kwestie van wat draadjes solderen en een flex op maat zagen. Daarna gaten boren en leggen maar. Even dacht ik dat de flex te lang was, maar ik had 'm natuurlijk wat gebogen om 'm aan de andere normale rails te leggen.
Hieronder twee foto's vanuit beide hoeken.
Het station is nu op een haar na klaar. Alleen spoor 5, het in- en uitrijspoor voor de goederenspoortjes, moet nog gelegd worden. Daar moet ik nog wel wat zaagsnedes voor maken en een flex op maat, dus dat wordt, mede gezien de werkdrukte, waarschijnlijk een klusje voor het weekend. Dan kan ik daarna voedingsdraadjes aan de ringleiding gaan solderen en één voor één de bezetmelders aansluiten. Kan ik meteen testen of alle isolaties hun werk goed doen. En dan is het tijd om het bovenste spoor weer de spiraal in te leiden, zodat ik eindelijk weer rond kan rijden.
Mvg,
Martin
Hieronder twee foto's vanuit beide hoeken.
Het station is nu op een haar na klaar. Alleen spoor 5, het in- en uitrijspoor voor de goederenspoortjes, moet nog gelegd worden. Daar moet ik nog wel wat zaagsnedes voor maken en een flex op maat, dus dat wordt, mede gezien de werkdrukte, waarschijnlijk een klusje voor het weekend. Dan kan ik daarna voedingsdraadjes aan de ringleiding gaan solderen en één voor één de bezetmelders aansluiten. Kan ik meteen testen of alle isolaties hun werk goed doen. En dan is het tijd om het bovenste spoor weer de spiraal in te leiden, zodat ik eindelijk weer rond kan rijden.
Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 23 sep 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Joehoe, station Hookyville is vandaag helemaal dichtgelegd! Alle sporen zijn gedaan, nu is het nog een kwestie van draadjes aan de ringleiding koppelen en bezetmelders aansluiten en dan kan ik ook daadwerkelijk gaan rijden in het station. Dat zal geen spannend werkje zijn, maar ondertussen wil ik ook proberen om de buitenbaan naar de spiraal terug te laten lopen, zodat er meteen van het schaduwstation naar Hookvyille en terug kan worden gereden.
Het laatste deel van het station vanuit de ene hoek:
En vanuit de andere hoek:
Tot slot een overzichtsfoto van het complete station, de sporen aan de voorzijde van de bovenbaan met de afslag naar de spiraal en ook meteen een blik op (een deel van) het ondergelegen schaduwstation.
Mvg,
Martin
Het laatste deel van het station vanuit de ene hoek:
En vanuit de andere hoek:
Tot slot een overzichtsfoto van het complete station, de sporen aan de voorzijde van de bovenbaan met de afslag naar de spiraal en ook meteen een blik op (een deel van) het ondergelegen schaduwstation.
Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 23 sep 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Een tijdje niets aan de baan kunnen doen, maar vanochtend eindelijk even een gaatje, voordat er weer een serie interviews gepland staan. Heb alle bezetmeldpunten aan de linkerkant van het station op de bezetmelder aangesloten en getest. Alles ziet er goed uit.
In onderstaande afbeelding kun je zien wat de status is. Alles wat geel is, is aangesloten en getest. De groene delen zijn nog niet berijdbaar, want de bezetmeldpunten in het midden en aan de rechterkant van het station moeten nog worden aangesloten. Tevens zijn alle groene sporen, dus ook buiten het station al gelegd. Er is dus nog wel wat te doen, maar de eerste rondjes tussen schaduwstation en bovenbaan komen langzaam in zicht.
Mvg,
Martin
In onderstaande afbeelding kun je zien wat de status is. Alles wat geel is, is aangesloten en getest. De groene delen zijn nog niet berijdbaar, want de bezetmeldpunten in het midden en aan de rechterkant van het station moeten nog worden aangesloten. Tevens zijn alle groene sporen, dus ook buiten het station al gelegd. Er is dus nog wel wat te doen, maar de eerste rondjes tussen schaduwstation en bovenbaan komen langzaam in zicht.
Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 23 sep 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Tsss, bijna verdreven naar pagina twee. Geeft wel aan dat ik langs niks van me heb laten horen. Dat klopt. Er was veel werk te verzetten en dat werk stelt me in staat om de hobby te betalen. Dus dat gaat voor. Daar komt ook nog eens bij dat het basketbalseizoen is begonnen en de avonden dan al snel weer gevuld zijn. Maar sinds gisteren ben ik weer wat actiever.
Uiteraard een kilometer draadjes aan de ringleiding bevestigen en de bezetmelddecoders op de juiste manier aansluiten. Tevens bindruggen geplaatst voor de dikke kabels voor de bezetmelddecoders. Allemaal niet zo spannend om dat weer te gaan fotograferen.
Gisteren ook al wat rails voorbereid om de buitenbaan naar de spiraal te leiden. Dus zaagsnedes maken, siolatiemateriaal in de snede doen, draadjes solderen. Vanochtend het eerste deel gelegd. Dat is nu aan het drogen. Daarna moeten er nog twee rails gelegd worden. Een normale boog (9130) en een flexstukje van 10 cm, want het dichten met een 9101 (11,1 cm) zorgde voor erg rare capriolen. Dat willen we niet, maar zo moet het lukken. Daar ga ik straks eens naar kijken.
Terwijl ik vanochtend bezig was, arriveerde de postbode. De twee Xtreme keerlusprints. Eentje gaat in de bak voor toekomstige uitbreiding (oftewel het kookeiland), die andere print heb ik wel degelijk nu nodig om kortsluiting in het spoor vanaf de wissel in de buitenbaan van de spiraal naar spoor twee in het station (rechtsom dan) te vermijden. Hier moet alles even omgepoold worden en kan ik veilig rijden. De print werkt ook niet op basis van kortsluiting, zoals sommige keerlusprints doen.
Later vandaag (of morgen) meer nieuws.
Mvg,
Martin
Uiteraard een kilometer draadjes aan de ringleiding bevestigen en de bezetmelddecoders op de juiste manier aansluiten. Tevens bindruggen geplaatst voor de dikke kabels voor de bezetmelddecoders. Allemaal niet zo spannend om dat weer te gaan fotograferen.
Gisteren ook al wat rails voorbereid om de buitenbaan naar de spiraal te leiden. Dus zaagsnedes maken, siolatiemateriaal in de snede doen, draadjes solderen. Vanochtend het eerste deel gelegd. Dat is nu aan het drogen. Daarna moeten er nog twee rails gelegd worden. Een normale boog (9130) en een flexstukje van 10 cm, want het dichten met een 9101 (11,1 cm) zorgde voor erg rare capriolen. Dat willen we niet, maar zo moet het lukken. Daar ga ik straks eens naar kijken.
Terwijl ik vanochtend bezig was, arriveerde de postbode. De twee Xtreme keerlusprints. Eentje gaat in de bak voor toekomstige uitbreiding (oftewel het kookeiland), die andere print heb ik wel degelijk nu nodig om kortsluiting in het spoor vanaf de wissel in de buitenbaan van de spiraal naar spoor twee in het station (rechtsom dan) te vermijden. Hier moet alles even omgepoold worden en kan ik veilig rijden. De print werkt ook niet op basis van kortsluiting, zoals sommige keerlusprints doen.
Later vandaag (of morgen) meer nieuws.
Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 23 sep 2010 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Zoals gisteren al gezegd is de boog tussen spiraal en bovenbaan gereed. Het is geen ronde boog, maar eentje met wat rechte stukken erin, waardoor alles wel soepel aansluit. De binnenbaan zal volgens hetzelfde principe aangelegd gaan worden, alleen is dit het stuk waar die keerlus op aangesloten moet worden. Dat vraagt dus nog wel even wat extra werk.
De foto's dan maar.
Mvg,
Martin
De foto's dan maar.
Mvg,
Martin
Laatst gewijzigd door Hookies op 23 sep 2010 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Tinypic is er opeens mee opgehouden. Daardoor zullen veel van mijn foto's veranderen in witte vlakken met een rood kruisje. Ik ga ze nu via Photobucket weer terugzetten. Daardoor zal ik de komende tijd wel eens een melding geven van nieuw bericht, maar dan hoeft er niet iets veranderd te zijn.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin.
Even een vraag.
De draad eindes van de klimspiraal, laat je die zo lang?
Daar er al borgmoeren op zitten, en daar de bergpartijen zullen komen.
Hoe ga je dat constructief bewerkstelligen?
Martin de Deugd
Even een vraag.
De draad eindes van de klimspiraal, laat je die zo lang?
Daar er al borgmoeren op zitten, en daar de bergpartijen zullen komen.
Hoe ga je dat constructief bewerkstelligen?
Martin de Deugd
Re: Hookyville op weg
Ik weet nog niet of ik ze zo lang laat. Maar er zitten geen echte borgmoeren op hoor. Gewoon overal twee 'normale' moeren en dan zo'n afsluitdopje. Alles is makkelijk los te draaien. Ik denk dat ik ze nog wel eens in ga korten en anders gaat de berg er gewoon overheen. Dan zie je er ook niets van. Voor de berg komen er overal houten spanten en poten. Ik denk erover om een aantal poten (heb er nog wel wat liggen) aan weerszijden van een spiraaldeel te plaatsen en dan een dwarslat te plaatsen waar de draadeinden nog eens in vastgezet worden. Zeg maar een extra fixatie aan de bovenkant. Maar daar hoef ik me nu nog niet druk over te maken. Ik moet eerst alle rails afmaken en dat doe ik in een rustig tempo.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Sjemig, ik was al gewoon naar pagina 2 gezakt met het verslag van de bouw van mijn baan. Ook wel terecht, want ik heb er de laatste tijd weinig aan kunnen doen door zakelijke drukte. Maar inmiddels is het weer even rustig. Voor hoe lang is de vraag.
In elk geval is nu ook het tweede spoor dat vanuit de spiraal boven de baan op draait aangesloten aan de andere zijde. Dit spoor is het keerlusspoor en is nog niet aangesloten. Heb wel wagonnetjes laten rijden en gesignaleerd dat ik één stukje isolatie iets minder uit moet laten steken, want dat kan ontsporing tot gevolg hebben. Voor de rest lopen de wagonnetjes 'smooth' over het spoor heen. Het is nog gelegd met normale gebogen rails en wat rechte stukken, waaronder een flexdeeltje. Voor mijn volgende project zal ik me eens wat meer gaan verdiepen in het leggen van een boog met flexrails. Daar heb ik nog niet mee gewerkt.
Hier het zicht op de sporen die vanuit de spiraal de baan opdraaien. Overal is voldoende vrije ruimte. Het meest linker spoor in de spiraal is het keerlusspoor. Het dradengebeuren moet ik natuurlijk nog wel wegwerken....
En voor wat de rode draden betreft op onderstaand apparaatje - de Xtreme keerlus oplossing - aansluiten.
Deze foto is van achter de baan gemaakt. Je ziet hier de boog met de twee sporen. Het binnenspoor is het keerlusspoor.
De volgende stap is het aanleggen van het spoortraject EFC, en dan vooral het stuk EF. De draadjes rond de wissel bij E tot aan F moeten namelijk worden aangesloten op de ringleiding die achter de tafel langs loopt. Zodra dit deel klaar is, kan ik alle draadjes aan de achterzijde gaan vastknopen aan de ringleiding aldaar. De draadjes voor het stuk FC worden net als de draden voor het stijgende traject CF aan de voorzijde aan de ringleiding gekoppeld. Ter verduidelijk van de letters voor de trajecten nog even onderstaand overzichtje.
Mvg,
Martin
In elk geval is nu ook het tweede spoor dat vanuit de spiraal boven de baan op draait aangesloten aan de andere zijde. Dit spoor is het keerlusspoor en is nog niet aangesloten. Heb wel wagonnetjes laten rijden en gesignaleerd dat ik één stukje isolatie iets minder uit moet laten steken, want dat kan ontsporing tot gevolg hebben. Voor de rest lopen de wagonnetjes 'smooth' over het spoor heen. Het is nog gelegd met normale gebogen rails en wat rechte stukken, waaronder een flexdeeltje. Voor mijn volgende project zal ik me eens wat meer gaan verdiepen in het leggen van een boog met flexrails. Daar heb ik nog niet mee gewerkt.
Hier het zicht op de sporen die vanuit de spiraal de baan opdraaien. Overal is voldoende vrije ruimte. Het meest linker spoor in de spiraal is het keerlusspoor. Het dradengebeuren moet ik natuurlijk nog wel wegwerken....
En voor wat de rode draden betreft op onderstaand apparaatje - de Xtreme keerlus oplossing - aansluiten.
Deze foto is van achter de baan gemaakt. Je ziet hier de boog met de twee sporen. Het binnenspoor is het keerlusspoor.
De volgende stap is het aanleggen van het spoortraject EFC, en dan vooral het stuk EF. De draadjes rond de wissel bij E tot aan F moeten namelijk worden aangesloten op de ringleiding die achter de tafel langs loopt. Zodra dit deel klaar is, kan ik alle draadjes aan de achterzijde gaan vastknopen aan de ringleiding aldaar. De draadjes voor het stuk FC worden net als de draden voor het stijgende traject CF aan de voorzijde aan de ringleiding gekoppeld. Ter verduidelijk van de letters voor de trajecten nog even onderstaand overzichtje.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin.
Complimenten en respect, voor jou doorzettings vermogen.
Dat mag best wel eens vermeld worden.
Je houd steets de moet erin met bouwen van de electronica.
Denk maar zo, jou tijd voor het landschap komt er ook aan.
T,is niet niks, al de bedradings werken.
Martin de Deugd
Complimenten en respect, voor jou doorzettings vermogen.
Dat mag best wel eens vermeld worden.
Je houd steets de moet erin met bouwen van de electronica.
Denk maar zo, jou tijd voor het landschap komt er ook aan.
T,is niet niks, al de bedradings werken.
Martin de Deugd