Mijn baanplan versie 2
Mijn baanplan versie 2
Nou, na diverse tips van dit forum en van de fb pagina n-spoor heb ik het eea aangepast. De s bochten heb ik allemaal weggedaan en flexrails gebruikt. Heb 2 rangeer sporen erbij gedaan zodat achter dus 4 treinen stil kunnen staan. Later kan ik er altijd nog rangeer sporen bij maken. Ik weet dat de linker wisselstraat wat overdreven is maar ik vind dat gewoon mooi . Aan alle kanten is de rails minimaal 7 cm van de zijkant afgedaan. Ik hoor graag jullie kritische comments. Maar wederom graag ook erbij vermelden waarom ik eventueel iets zou moeten veranderen. Dan kan ik zelf bepalen of ik dat nodig vind of niet . Alvast bedankt weer voor de waardevolle inputs
Re: Mijn baanplan versie 2
De wisselsverbindingen zijn wel wat complex maar dat is in het echt ook heel vaak vooral bij grote stations.
Als je de kopsporen in het schaduwstation niet doodlopend maakt maar met een wissel weer verbindt hoef je de geparkeerde trein er niet achteruit uit te rijden of tegen het verkeer in te rijden.
Bovendien zou ik van de bovenste 2 sporen bovenin 3 proberen te maken.
Verder een leuk plan.
Groet,,
Bert
Als je de kopsporen in het schaduwstation niet doodlopend maakt maar met een wissel weer verbindt hoef je de geparkeerde trein er niet achteruit uit te rijden of tegen het verkeer in te rijden.
Bovendien zou ik van de bovenste 2 sporen bovenin 3 proberen te maken.
Verder een leuk plan.
Groet,,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Dank voor je comment Bert. Ik denk idd dat ik boven idd een derde spoor maak. Miss een kopspoor met het idee om een hondekop aan te schaffen. Die kan dan pendelen.bpieters schreef: ↑30 nov 2020 21:11 De wisselsverbindingen zijn wel wat complex maar dat is in het echt ook heel vaak vooral bij grote stations.
Als je de kopsporen in het schaduwstation niet doodlopend maakt maar met een wissel weer verbindt hoef je de geparkeerde trein er niet achteruit uit te rijden of tegen het verkeer in te rijden.
Bovendien zou ik van de bovenste 2 sporen bovenin 3 proberen te maken.
Verder een leuk plan.
Groet,,
Bert
Die wisselstraat is dus precies wat ik mooi vind wat ze in het echt ook hebben. Hij is miss wat overdreven maarja ik vind dat dus heel mooi. Hou er van
Re: Mijn baanplan versie 2
Idd het ziet er ook leuk uit zo.
Het voordeel van de complexere wisslstraat is dat het ook de rijmogelijkheden vergroot.
Gewoon maken wat je leuk vindt is het belangrijkste in deze hobby.
Groet,
Bert
Het voordeel van de complexere wisslstraat is dat het ook de rijmogelijkheden vergroot.
Gewoon maken wat je leuk vindt is het belangrijkste in deze hobby.
Groet,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Hallo Mathijs,
Waarom een niew draadje voor je baanplan? Ik zou gewoon verder gaan in het oude draadje. Dan is ook voor iedereen duidelijk wat de historie is en krijg je niet iedere keer hetzelfde commentaar.
Je kunt de mods vragen of ze de 2 draadjes even samenvoegen.
Groet, Wim
Waarom een niew draadje voor je baanplan? Ik zou gewoon verder gaan in het oude draadje. Dan is ook voor iedereen duidelijk wat de historie is en krijg je niet iedere keer hetzelfde commentaar.
Je kunt de mods vragen of ze de 2 draadjes even samenvoegen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Mijn baanplan versie 2
Thnx Bert. Dat is dus idd wat voor een ieder het belangrijkst is. Als je het zelf maar leuk vindt. Een ander hoeft het niet leuk te vinden. Maar ik heb heel veel handige tips gehad van iedereen waardoor ik wat aanpassingen doe die het leuker voor mij maken.
Re: Mijn baanplan versie 2
Sorry Wim. Je hebt idd gelijk. Daar had ik niet echt over nagedacht. Ben ook niet super actief op het forum dus ik moet een beetje leren welke regels er hier geldenWim H schreef: ↑01 dec 2020 10:53 Hallo Mathijs,
Waarom een niew draadje voor je baanplan? Ik zou gewoon verder gaan in het oude draadje. Dan is ook voor iedereen duidelijk wat de historie is en krijg je niet iedere keer hetzelfde commentaar.
Je kunt de mods vragen of ze de 2 draadjes even samenvoegen.
Groet, Wim
Re: Mijn baanplan versie 2
Hoi Mathijs,
Het is geen harde regel hoor, zo streng is dit forum niet.
Het is echter handiger om een update van je baanplan in hetzelfde draadje te houden. Anders raken mensen de draad snel kwijt (pun intended) als ze beginnen te lezen bij je eerste baanplan, maar dat opeens stopt.
Verder zullen mensen die alleen het 2e baanplan lezen, dezelfde vragen gaan stellen, bv over de bereikbaarheid van de achterzijde. En met wat voor treinen je wilt rijden, enz enz.
Vandaar 1 draadje voor een baanplan dat nog in ontwikkeling is.
Groet, Wim
Het is geen harde regel hoor, zo streng is dit forum niet.
Het is echter handiger om een update van je baanplan in hetzelfde draadje te houden. Anders raken mensen de draad snel kwijt (pun intended) als ze beginnen te lezen bij je eerste baanplan, maar dat opeens stopt.
Verder zullen mensen die alleen het 2e baanplan lezen, dezelfde vragen gaan stellen, bv over de bereikbaarheid van de achterzijde. En met wat voor treinen je wilt rijden, enz enz.
Vandaar 1 draadje voor een baanplan dat nog in ontwikkeling is.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Mijn baanplan versie 2
Thnx Wim. Klinkt logisch allemaal. Ik zal er de volgende keer aan denkenWim H schreef: ↑01 dec 2020 21:54 Hoi Mathijs,
Het is geen harde regel hoor, zo streng is dit forum niet.
Het is echter handiger om een update van je baanplan in hetzelfde draadje te houden. Anders raken mensen de draad snel kwijt (pun intended) als ze beginnen te lezen bij je eerste baanplan, maar dat opeens stopt.
Verder zullen mensen die alleen het 2e baanplan lezen, dezelfde vragen gaan stellen, bv over de bereikbaarheid van de achterzijde. En met wat voor treinen je wilt rijden, enz enz.
Vandaar 1 draadje voor een baanplan dat nog in ontwikkeling is.
Groet, Wim
Re: Mijn baanplan versie 2
Een afstand tov de rand van 7 cm is naar mijn mening aan de korte zijdes en bovenin niet nodig: 3 cm hart spoor tot rand lijkt me voldoende.( Dat heb ik in het verleden ook toegepast en volstond prima)
Onderin zou ik zo laten ivm de scenery.
Heb je ook al iets in gedachten vwb goederenvervoer?
Een kleine onderhoudswerkplaats rechtsonder binnen de boog bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Groet,
Bert
Onderin zou ik zo laten ivm de scenery.
Heb je ook al iets in gedachten vwb goederenvervoer?
Een kleine onderhoudswerkplaats rechtsonder binnen de boog bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Groet,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Dan ook even hier...
Vroeger (...ja ik weet het...) had je een reclame voor damesproducten die zei "vrouwen zijn niet recht en hoekig". Datzelfde geldt voor treinbanen.
Ik zou het wat speelser maken. Alles loopt nu nogal in een rechthoek, terwijl je wel de ruimte hebt om de rails wat meer in mooie flauwe bogen te laten lopen.
Dan krijg je meer dit soort bogen:
Maar het is jouw baan.
Vroeger (...ja ik weet het...) had je een reclame voor damesproducten die zei "vrouwen zijn niet recht en hoekig". Datzelfde geldt voor treinbanen.
Ik zou het wat speelser maken. Alles loopt nu nogal in een rechthoek, terwijl je wel de ruimte hebt om de rails wat meer in mooie flauwe bogen te laten lopen.
Dan krijg je meer dit soort bogen:
Maar het is jouw baan.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn baanplan versie 2
Daar heb je wel gelijk in Steven.Het is voor mij nog niet duidelijk hoe het landschap wordt.Als bijvoorbeeld alleen het station zichtbaar is en de rest afgedekt dan is het ineens een heel ander verhaal. Dan verdwijnt de rechthoek grotendeels.Het station iets schuin leggen is ook nog een optie.Vraag is dus aan Mathijs:Misschien kun je een globale schets maken van wat het uiteindelijk moet gaan worden dus inclusief scenery en landschap?
Groet,
Bert
Groet,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Hoi Bert, ik heb mijn baanplan aangepast. De rails ligt nu 3,5 cm van de rand. Ik zal helemaal onderaan m’n nieuwe plan er in gooienbpieters schreef: ↑04 dec 2020 20:37 Een afstand tov de rand van 7 cm is naar mijn mening aan de korte zijdes en bovenin niet nodig: 3 cm hart spoor tot rand lijkt me voldoende.( Dat heb ik in het verleden ook toegepast en volstond prima)
Onderin zou ik zo laten ivm de scenery.
Heb je ook al iets in gedachten vwb goederenvervoer?
Een kleine onderhoudswerkplaats rechtsonder binnen de boog bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Groet,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Sorry voor de late reactie maar ben vorige week vader geworden van een zoon dus had even andere prioriteiten . Zie onder m’n nieuwe baanplan. Ik heb m wat speelser gemaakt (in mijn ogen). Scenery komt echt pas als laatste want persoonlijk vind ik dat het minst belangrijk. Rangeren vind ik best leuk maar wil eerst deze hoofdbaan maken. Voor de rest ben ik totaal niet handig aangelegd dus ik ga niet de hoogte in. Dat durf ik nog even niet ). Ik heb heel veel Fleischmann piccolo flexrails gebruikt dus hopelijk kan je daar makkelijk mee werken. Ik zie jullie comments met onderbouwing weer graag tegemoet .
Re: Mijn baanplan versie 2
Hoi Mathijs,
Ik weet eigenlijk niet al je intenties meer, maar ik zie een mooi ovaaltje
Als dit de opzet is, niets aan de hand, daar ben ik ook mee begonnen als testbaan en leren
Wat mij wel na een tijdje ging irriteren dat je maar dezelfde treinen voorbij ziet gaan als je aan het rijden bent, en je dan weer zelf aan de bak moet gaan om je stellen op de baan te verwisselen
Nogmaals, alles is een keuze afhankelijk van materieel, tijdperk en vooral ruimte
Met de juiste scenery kan dit een heel leuk baantje worden
Mvg,
Ad
Ik weet eigenlijk niet al je intenties meer, maar ik zie een mooi ovaaltje
Als dit de opzet is, niets aan de hand, daar ben ik ook mee begonnen als testbaan en leren
Wat mij wel na een tijdje ging irriteren dat je maar dezelfde treinen voorbij ziet gaan als je aan het rijden bent, en je dan weer zelf aan de bak moet gaan om je stellen op de baan te verwisselen
Nogmaals, alles is een keuze afhankelijk van materieel, tijdperk en vooral ruimte
Met de juiste scenery kan dit een heel leuk baantje worden
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Mijn baanplan versie 2
Als je 2 keerlussen toevoegt in het schaduwstation krijg je meer mogelijkheden.
En evt. wat meer sporen daarin toevoegen en ook wat spoortjes om een lok te stallen om zodoende ook lokwisseling toe te kunnen passen bij getrokken treinen.
Dan krijg je een volwaardig schaduwstation.
Het voorkomt ook de eentonigheid waar Ad het o.a. overhad.
groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 08 dec 2020 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn baanplan versie 2
Hoi Ad, ik ben zo stom geweest om 2 aparte draadjes te maken. Ben er al op gewezen dat dat niet handig is . Betreft m’n topic “mijn baanplan” van 29-nov (weet ff niet hoe ik een draadje kan delen”Ad_M schreef: ↑08 dec 2020 11:19 Hoi Mathijs,
Ik weet eigenlijk niet al je intenties meer, maar ik zie een mooi ovaaltje
Als dit de opzet is, niets aan de hand, daar ben ik ook mee begonnen als testbaan en leren
Wat mij wel na een tijdje ging irriteren dat je maar dezelfde treinen voorbij ziet gaan als je aan het rijden bent, en je dan weer zelf aan de bak moet gaan om je stellen op de baan te verwisselen
Nogmaals, alles is een keuze afhankelijk van materieel, tijdperk en vooral ruimte
Met de juiste scenery kan dit een heel leuk baantje worden
Mvg,
Ad
Re: Mijn baanplan versie 2
Yes duidelijk. Links kan die sowieso. Rechts wordt miss wat lastig. Geeft dat qua solderen geen probleem?
Re: Mijn baanplan versie 2
de sporen van de keerlus bij beide wissels dubbelzijdig isoleren en een keerlusmodule aansluiten.
meer daarover kun je hier op dit forum vinden.
meer daarover kun je hier op dit forum vinden.
Re: Mijn baanplan versie 2
Dank je wel Ad. Het zegt me helemaal niks maar zal het eea eens opzoeken.
Re: Mijn baanplan versie 2
zie voor de keerlussen:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... -modelbaan
Is dus niet iets om bang van te worden : het is niet zo ingewikkeld allemaal.
groet,
Bert
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... -modelbaan
Is dus niet iets om bang van te worden : het is niet zo ingewikkeld allemaal.
groet,
Bert
Re: Mijn baanplan versie 2
Thnx Bert. Ziet er idd simpel uit voor digitaal. Ga even kijken dat ik rechts ook een keerlus kan maken.
Bedankt voor je advies
Bedankt voor je advies