Joburgh Junction
Joburgh Junction
De bescheiden discussie over mijn baanplan kunnen jullie nalezen in het topic viewtopic.php?f=20&t=14326
Voor de volledigheid de laatste versie van het baanplan.
Om eerst enige ervaring op te doen heb ik besloten op het middenterrein een testbaantje te maken van ca. 50x80 cm.
Vanavond voor het aan het solderen geweest. Twee stukken flexrails door middel van joiners en solderen aan elkaar verbonden. Het was een worsteling maar uiteindelijk wel gelukt
Voor de volledigheid de laatste versie van het baanplan.
Om eerst enige ervaring op te doen heb ik besloten op het middenterrein een testbaantje te maken van ca. 50x80 cm.
Vanavond voor het aan het solderen geweest. Twee stukken flexrails door middel van joiners en solderen aan elkaar verbonden. Het was een worsteling maar uiteindelijk wel gelukt
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Joburgh Junction
Een afbeelding van de multiplexplaat waar het moet gaan gebeuren.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Joburgh Junction
Succes gewenst! Flink wat wissels dus dat wordt extra secuur werken (spreek uit ervaring ) Gr. Erik
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Joburgh Junction
Mooi die blauwe muur. Ideaal voor/als achtergrond (lucht).
En inderdaad succes met de bouw.
Groeten,
William
En inderdaad succes met de bouw.
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
-
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Joburgh Junction
Mooi plan!
Zelf werk ik niet met flex rails en weet niet hoe moeilijk dit is maar volgens mij is er wel wat meetwerk dat er aan te pas gaat komen.
Ik ga dit volgen en kijken wat voor moois eruit gaat komen.
Ray
Zelf werk ik niet met flex rails en weet niet hoe moeilijk dit is maar volgens mij is er wel wat meetwerk dat er aan te pas gaat komen.
Ik ga dit volgen en kijken wat voor moois eruit gaat komen.
Ray
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Joburgh Junction
Er is een bescheiden mijlpaal te melden; de testovaal is "klaar", nou ja er kunnen nu rondjes gereden worden. Leerpunten; rails op maat knippen, rails solderen en bochten leggen. Ik raak er steeds meer van overuigd dat z'on test- en prutsovaal de beste werkwijze is voor een niet overdreven handige starter als ondergetekende.
Ik zit nog in twijfel over de volgende stap: starten met rails leggen op de definitieve baan of op de testovaal gaan experimenteren met ballast en rails en dwarsliggers verven. Wat zeggen de deskundigen?
Het geautomatiseerd rijden wil ik ook eerst op de testovaal gaan proberen maar die stap stel ik eerst nog even uit.
Ik zit nog in twijfel over de volgende stap: starten met rails leggen op de definitieve baan of op de testovaal gaan experimenteren met ballast en rails en dwarsliggers verven. Wat zeggen de deskundigen?
Het geautomatiseerd rijden wil ik ook eerst op de testovaal gaan proberen maar die stap stel ik eerst nog even uit.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Joburgh Junction
Goed bezig! Gewoon doorpakken en gaan ballasten / schilderen / airbrushen op je testovaal zou ik je adviseren. Vooral niet te lang denken/ plannen maar gewoon proberen. Het blijft n hobby
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Joburgh Junction
Verder werken aan de testovaal lijkt mij ook een goed plan. En qua ballasten de wissels buiten beschouwing laten zodat je die nog kunt hergebruiken op de volgende uitgebreidere baan. En als je toch bezig bent kan je ook wat landschap rond het testbaantje gaan bouwen. Een trein rijdt tenslotte altijd mooier wanneer er wat bomen en gebouwen aan de kant van het spoor staan
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Joburgh Junction
Hoi Hugo,
Je schrijft het zelf al, "test ovaal".
Op dit ovaal kun je je lekker uitleven met verschillende technieken en probeersels.
Met vriendelijke groet, Frank.
Je schrijft het zelf al, "test ovaal".
Op dit ovaal kun je je lekker uitleven met verschillende technieken en probeersels.
Met vriendelijke groet, Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Joburgh Junction
Ziet er al goed uit,Hugo
Kun je onder je testbaan niet een los stuk triplex leggen oid? Dan blijft je uiteindelijke plaat onbeschadigd en kun je onbekommerd eea uitproberen zoals ballasten en landschap.
En je kunt het dan ook nog verschuiven en/of weghalen indien gewenst.
Groet,
Bert
Kun je onder je testbaan niet een los stuk triplex leggen oid? Dan blijft je uiteindelijke plaat onbeschadigd en kun je onbekommerd eea uitproberen zoals ballasten en landschap.
En je kunt het dan ook nog verschuiven en/of weghalen indien gewenst.
Groet,
Bert
Re: Joburgh Junction
Bedankt voor de suggestie Bert. Ik verwacht sowieso niet dat mijn probeersels qua scenery heel wild en uitgebreid gaan worden. Daar komt nog bij dat waar nu het testovaaltje ligt straks het hoger gelegen gedeelte gaat komen met o.a. het zijlijntje. Dus mochten er beschadigingen ontstaan dan verdwijnen die uit t.z.t. zicht.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Joburgh Junction
Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met bielzen verven en ballasten.
Ballast in detail.
Ballast en Class 22.
- Vooraf had ik de buitenbocht, als proef, voorzien van 3 mm XPS onderlaag. Als geluidsdemping heeft dat m.i. amper tot geen effect. Ik weet nog niet of daarmee verder ga. Dan zou het zijn om het visuele aspect, dat het spoor net wat hoger ligt dan zijn omgeving;
- De bielzen zien er nu minder "plastic" uit maar omdat ik een donkere kleur heb gebruikt moet je er met je neus bovenop zitten om het verschil te kunnen zien;
- Na het ballasten zaten er veel lijmresten aan de binnenkant van de rails. Dat heb ik met een coctailprikker kunnen verwijderen. Ik zie sowieso nog veel lijm zichtbaar tussen de ballast, maar misschien ben ik wel te kritisch;
- Voor het vernevelen heb ik een vergelijkbaar flesje gebruikt als Bob Vermeulen in het Brussel-Luxembourg topic beschrijft, dat werkte goed.
Ballast in detail.
Ballast en Class 22.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Joburgh Junction
Ik heb mij de laatste tijd gestort op het maken van portalen m.b.v. laminaat ondervloer van de Gamma. @Jeroen, bedankt voor de inspiratie in het Beckeramm topic.
Eerste stap was een tunnelportaal te vinden wat kon dienen als voorbeeld. Daarvoor is Google afbeeldingen of iets vergelijkbaars zeer geschikt. Engeland staat vol met verouderde maar zeer karakteristieke bruggen/portalen. Met een zoekopdracht als "Yorkshire railway bridge" komt de inspiratie je woonkamer binnen stromen. De railwaybridge van station South Elmsall, regio Doncaster, kon mij wel bekoren. Ik ben ooit eens in dat stadje geweest voor een voetbalwedstrijd van de plaatselijke trots "Frickley Athletic FC" maar toen kwamen we niet verder dan een afgelasting. Het eten bij de lokale Indiër ging overigens wel door. Over zaken gesproken die ik erg mis als gevolg van Corona...
Vanaf de gevonden foto's op karton op schaal een eerste schets maken met een inschatting van de maten, dat was een leuke puzzel. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken heb ik de brug enigszins vereenvoudigd. Het moet wel behapbaar blijven natuurlijk.
Daarna de maten van de kartonschets overgebracht naar het groene materiaal en daarna snijden en heel veel stenen krassen, krassen en krassen. Voordeel van de griligheid van natuursteen is dat een keer verkeerd krassen niet direct grote gevolgen heeft.
Laatste etappe sofar is het verven van de gekraste werkjes inclusief binnenwanden en de steunmuren voor het talud. Het vinden van de juiste kleuren viel mij nog niet mee, maar ik ben best tevreden met uiteindelijk resultaat. Om het geheel enige stevigheid heb ik het geplakt op stukjes multiplex van 3 mm dik. Next op de agenda: de losse stukken aan elkaar plakken op de baan.
Eerste stap was een tunnelportaal te vinden wat kon dienen als voorbeeld. Daarvoor is Google afbeeldingen of iets vergelijkbaars zeer geschikt. Engeland staat vol met verouderde maar zeer karakteristieke bruggen/portalen. Met een zoekopdracht als "Yorkshire railway bridge" komt de inspiratie je woonkamer binnen stromen. De railwaybridge van station South Elmsall, regio Doncaster, kon mij wel bekoren. Ik ben ooit eens in dat stadje geweest voor een voetbalwedstrijd van de plaatselijke trots "Frickley Athletic FC" maar toen kwamen we niet verder dan een afgelasting. Het eten bij de lokale Indiër ging overigens wel door. Over zaken gesproken die ik erg mis als gevolg van Corona...
Vanaf de gevonden foto's op karton op schaal een eerste schets maken met een inschatting van de maten, dat was een leuke puzzel. Om het mijzelf niet te moeilijk te maken heb ik de brug enigszins vereenvoudigd. Het moet wel behapbaar blijven natuurlijk.
Daarna de maten van de kartonschets overgebracht naar het groene materiaal en daarna snijden en heel veel stenen krassen, krassen en krassen. Voordeel van de griligheid van natuursteen is dat een keer verkeerd krassen niet direct grote gevolgen heeft.
Laatste etappe sofar is het verven van de gekraste werkjes inclusief binnenwanden en de steunmuren voor het talud. Het vinden van de juiste kleuren viel mij nog niet mee, maar ik ben best tevreden met uiteindelijk resultaat. Om het geheel enige stevigheid heb ik het geplakt op stukjes multiplex van 3 mm dik. Next op de agenda: de losse stukken aan elkaar plakken op de baan.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Joburgh Junction
Ziet er nu al goed uit Hugo. Benieuwd als het geheel in elkaar gezet is.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
Re: Joburgh Junction
Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Re: Joburgh Junction
Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelfCauston Railways schreef: ↑09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Joburgh Junction
Hear hear...Hugo schreef: ↑09 dec 2020 17:24Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelfCauston Railways schreef: ↑09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
On the motion to push the German show to the bin of history do I hear no..... On the contrary do I hear Aye....
AYE....
So the Ayes have it, the Ayes have it..
UNLOCK
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Joburgh Junction
Die Brexit van jullie doet écht rare dingen met je, hé.....?Hugo schreef: ↑09 dec 2020 17:24Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelfCauston Railways schreef: ↑09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
Re: Joburgh Junction
Haha, ja sorry Jeroen, ik liet mij even gaan.
Maar ik maak mij wel zorgen hoor hoe het straks komt met de welles/nietus brexit. Nog langere rijen dan normaal bij de Eurotunnel en de vliegvelden etc?
Maar ik maak mij wel zorgen hoor hoe het straks komt met de welles/nietus brexit. Nog langere rijen dan normaal bij de Eurotunnel en de vliegvelden etc?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Joburgh Junction
Nou inderdaad! Ik heb er niet echt veel vertrouwen in, en tevens duurt het me allemaal veel te lang.
Portaal wordt al mooi! Tof dat je wat aan de beschreven methode had!
Portaal wordt al mooi! Tof dat je wat aan de beschreven methode had!
Re: Joburgh Junction
MaartenOtto schreef: ↑09 dec 2020 20:28Hear hear...Hugo schreef: ↑09 dec 2020 17:24Goed hé, laten we langzamerhand al dat Germaanse gedoe van dit forum afdrukken, zo richting Noorwegen dacht ik zelfCauston Railways schreef: ↑09 dec 2020 12:38 Owww nog iemand die met prachtig Engels materiaal gaat rijden. We gaan dit zeker volgen.
Ben benieuwd hoe je viaduct gaat worden, ziet er al goed uit
Ik heb al verlekkerd naar je Alloa project gekeken, ziet er goed uit.
On the motion to push the German show to the bin of history do I hear no..... On the contrary do I hear Aye....
AYE....
So the Ayes have it, the Ayes have it..
UNLOCK
Vanuit mijn hart (en het missen van mijn favoriete vakantiebestemming en bron van ongeëvenaarde humor) steun ik jullie volop, maar qua modelspoortechniek hebben de Britten (en Amerikanen!) nog iets teveel te leren van de Duitsers en Japanners...
Dus wachten op de dag dat Flm, Kato en Minitrix meer Brits spul gaan maken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
- Locatie: Almere
Re: Joburgh Junction
Wel eens gehoord van RevolutioN trains en Rapido?
Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Re: Joburgh Junction
Ja. Maar vertel, je maakt ons nieuwsgierig.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Joburgh Junction
Ik heb (voorlopig) afscheid genomen van mijn onderplaat en bijbehorende baanplan van 180 x 90 m2. Het bureau waaraan ik knutsel moet ik ook dagelijks gebruiken voor het thuiswerken. Voordat de multiplaat op het bureau geplaatst kan moet de laatste eerst ontruimd worden (beeldscherm, laptop, lamp, stekkers, paperassen etc.) en dat was niet praktisch. Als vervanger is er een multiplexplaat van 40x100 cm2 aangeschaft en dat werkt vele malen fijner. Ik schuif mijn laptop aan de kant en er is genoeg ruimte om te knutselen.
Het plan, voorlopig enkel in mijn hoofd, bestaat uit een dubbelspoor met daaraan 2 of 3 rangeersporen die wat lichte industrie zullen bedienen, ik broed op een melkfabriek. Ik zal binnenkort eens een schets maken. Hoe dit in de toekomst aan het originele plan wordt geplakt weet ik nog niet.
De South Elmsall bridge is inmiddels geplaatst en ik ben best content met het resultaat. Ik heb nog een soort afdeksteen toegevoegd aan de het vooruitstekende gedeelte, al zie ik nu op de foto dat die rechterkant net wat te kort is, ook mag hier en daar de kwast met verf er nogmaals langs Ook heb ik de rails geverfd, roestkleur gemengd met grijs. Aan de linkerkant ben ik bezig om uit XPS een op- dan wel afrit te maken voor de South Elmsall bridge. De helling moet ik nog maken, ik dacht zelf aan 5 of 6%, is dat voor auto- en vrachtverkeer een acceptabele helling?
Het plan, voorlopig enkel in mijn hoofd, bestaat uit een dubbelspoor met daaraan 2 of 3 rangeersporen die wat lichte industrie zullen bedienen, ik broed op een melkfabriek. Ik zal binnenkort eens een schets maken. Hoe dit in de toekomst aan het originele plan wordt geplakt weet ik nog niet.
De South Elmsall bridge is inmiddels geplaatst en ik ben best content met het resultaat. Ik heb nog een soort afdeksteen toegevoegd aan de het vooruitstekende gedeelte, al zie ik nu op de foto dat die rechterkant net wat te kort is, ook mag hier en daar de kwast met verf er nogmaals langs Ook heb ik de rails geverfd, roestkleur gemengd met grijs. Aan de linkerkant ben ik bezig om uit XPS een op- dan wel afrit te maken voor de South Elmsall bridge. De helling moet ik nog maken, ik dacht zelf aan 5 of 6%, is dat voor auto- en vrachtverkeer een acceptabele helling?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction