Amenoula

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JanvT

Amenoula

Bericht door JanvT »

Meteen al na het voorstellen kreeg ik al gelijk het verzoek voor foto's. Ik moet nu even terug naar het begin in 2012.
Ik had in het verleden al veel gewerkt met N-spoor, maar dan bij het plaatselijke jeugd- en jongerenwerk. Na een aantal jaren kreeg ik toch weer zin in een eigen baantje: beslist niet te groot en liefst met modules omdat de ruimte beperkt was, maar ook om het baantje eventueel buiten de deur te kunnen tonen.
Ik heb gekozen voor analoge besturing omdat ik het bouwen van de scenery en verlichting leuker vind en het rijden voor mij dus meer een decoratieve functie heeft.

In de garage kon ik 4 modules kwijt onder de werktafel, maar ook naast elkaar daar bovenop.
Afbeelding
Totale lengte werd toen 388 x 60cm, met een simpel baanontwerp.

Afbeelding
In het verleden heb ik namelijk geleerd dat hele grote banenplannen wel indrukwekkend zijn, maar dat er behoorlijk veel tijd kan verstrijken voordat het landschap eens een keer echt vorm krijgt.
En met die scenery wilde ik zo snel mogelijk beginnen.

Maar eerst moest de basis natuurlijk goed zijn: goede bevestigingen van de modules onderling, de bekabeling en de voeding e.d.
Hieronder de complete basis, voor het gemak toen maar even buiten gelegd voor de foto's:

Afbeelding
Een plaats voor een station met wat bedrijfsgebouwtjes en een verhoogd gedeelte op de achtergrond waar de treinen even uit het zicht zijn op minimaal 2 opstelsporen.
Aanvankelijk had ik er 6 in gedachten, maar van dat idee ben ik al snel afgestapt. Die kruiswissels liggen nog als reserve.

Afbeelding
Elke module heeft een 39-polige aansluiting. Via 1 stekker komt dus alles tegelijk binnen. Maar daar moesten ook wat dikkere voedingskabel bij.
Er zijn wel kabels te koop met verschillende samenstellingen, maar die zijn best prijzig.

Afbeelding
Ik heb daarom zelf maar kabels samengesteld. Omwikkeld met isolatieband zag het er echter niet uit.
Op zoek naar een ommanteling kreeg ik de tuinslang in het vizier. Het paste perfect.

Afbeelding
In elke module gaan de draden naar kroonstenen. Op die manier hoef ik onder de baan niet meer te solderen aan de connector.
Vanaf het begin is alles ook genummerd. Die nummers komen natuurlijk ook terug in het bedieningspaneel.

Afbeelding
Vanaf het begin was het plan om zowel voedingen als bediening in 1 kast onder te brengen, liefst zo toegankelijk mogelijk voor onderhoud of aanpassingen

Afbeelding
Aan de achterzijde ruimte voor zekeringen, connectors en 220.

Afbeelding
Ook hier zijn de connectors voor de modules verbonden met kroonsteentjes. Gemonteerd ziet er dat zo uit
Afbeelding

Afbeelding
De nummers komen hier ook weer terug bij elke kroonsteen.
De eerste rij kroonsteentjes is hier geplaatst. In de twee metalen profieltjes komen de volgende series.

Afbeelding
De volgende rijen zijn telkens wat lager. Zo onstaat een trapsgewijze plaatsing.
Met de schroevendraaier kan elk contact moeiteloos bereikt worden.
Door de verticale plaatsing van de latten is bovendien maar weinig ruimte nodig.

Afbeelding
Alle aansluitingen zitten er in. De voedingen van elk 12 volt / 10 ampere voor de verlichting zijn al geplaatst.

Afbeelding
In de kast is nog ruimte genoeg voor 2 rijregelingen en voeding voor de wissels

Afbeelding
Met Filemaker heb ik een database gemaakt waarmee ik alle aansluitingen en hun onderlinge verbindingen kan overzien.

Afbeelding
De bovenzijde van het paneel. De bovenste schakelaars zijn uitsluitend voor de verlichting.

Afbeelding
De achterzijde... De tuinslang-kabels heb ik aan de kast vastgemaakt als trekontlasting.

Afbeelding
Het interieur is inmiddels al aardig volgegroeid.
De print met oranje relais is voor de baanvakken en seinen.
Tevens zitten er schakelingen bij om de LED-seinen van Viessmann als gloeilampen te laten doven en opgloeien.
Ik heb een goede vriend die graag electronica op maat ontwerpt en maakt.

Misschien is het opgevallen dat er geen schakelaars of drukknoppen zichtbaar zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Alles wordt via de massa geschakeld met een kabel. Het aanraken van een contactpunt zet wissels om of schakelt relais voor seinen en baanvakken.

Afbeelding
Destijds ook maar meteen een opbergkastje voor het rijdend materiaal in elkaar gezet. Mijn huisstijl is afgeleid van de kleuren van de tuinslang. :-))

Afbeelding
In 2014 zijn we verhuisd naar een grotere woning. Wat was ik blij dat ik modules had gemaakt.
(En dat ik nu een verwarmde hobbyruimte heb)
Ik moest de kopmodules wel wat inkorten, maar nu staat alles permanent opgesteld.

Afbeelding
Dit was een beeld van de basis. Omdat er nog heel wat andere dingen gedaan moesten worden in huis was de bouw wat vertraagd.
Na 9 jaar kan ik nu eindelijk eens verder bouwen aan het landschap....

Onmogelijkhier

Re: Amenoula

Bericht door Onmogelijkhier »

Jammer maar ik zie geen afbeeldingen.

Groeten Marcel V

Onderwerp starter
JanvT

Bericht door JanvT »

Ik heb ze op een eigen server gezet. Bij de opmaak werkte het perfect. Ik zal eens zien

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan »

Leuke foto’s en originele manier van besturen van de wissels! Cool!

Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Onmogelijkhier schreef: 19 feb 2021 22:21 Jammer maar ik zie geen afbeeldingen.
Dat komt omdat de afbeeldingen op een http site staan en dit forum https is een andere browser pakken of je beveiligingsinstellingen aanpassen wil nog wel eens helpen zo heb ik ghostery uitgezet op dit forum om die reden.

Interessant verslag van je baan Jan, groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Nico Essers

Bericht door Nico Essers »

Mooi verslag van je bouw activiteiten Jan. En dan zeggen ze dat analoog eenvoudiger is dan digitaal :lol:

Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie