Ik had in het verleden al veel gewerkt met N-spoor, maar dan bij het plaatselijke jeugd- en jongerenwerk. Na een aantal jaren kreeg ik toch weer zin in een eigen baantje: beslist niet te groot en liefst met modules omdat de ruimte beperkt was, maar ook om het baantje eventueel buiten de deur te kunnen tonen.
Ik heb gekozen voor analoge besturing omdat ik het bouwen van de scenery en verlichting leuker vind en het rijden voor mij dus meer een decoratieve functie heeft.
In de garage kon ik 4 modules kwijt onder de werktafel, maar ook naast elkaar daar bovenop.

Totale lengte werd toen 388 x 60cm, met een simpel baanontwerp.

In het verleden heb ik namelijk geleerd dat hele grote banenplannen wel indrukwekkend zijn, maar dat er behoorlijk veel tijd kan verstrijken voordat het landschap eens een keer echt vorm krijgt.
En met die scenery wilde ik zo snel mogelijk beginnen.
Maar eerst moest de basis natuurlijk goed zijn: goede bevestigingen van de modules onderling, de bekabeling en de voeding e.d.
Hieronder de complete basis, voor het gemak toen maar even buiten gelegd voor de foto's:

Een plaats voor een station met wat bedrijfsgebouwtjes en een verhoogd gedeelte op de achtergrond waar de treinen even uit het zicht zijn op minimaal 2 opstelsporen.
Aanvankelijk had ik er 6 in gedachten, maar van dat idee ben ik al snel afgestapt. Die kruiswissels liggen nog als reserve.

Elke module heeft een 39-polige aansluiting. Via 1 stekker komt dus alles tegelijk binnen. Maar daar moesten ook wat dikkere voedingskabel bij.
Er zijn wel kabels te koop met verschillende samenstellingen, maar die zijn best prijzig.

Ik heb daarom zelf maar kabels samengesteld. Omwikkeld met isolatieband zag het er echter niet uit.
Op zoek naar een ommanteling kreeg ik de tuinslang in het vizier. Het paste perfect.

In elke module gaan de draden naar kroonstenen. Op die manier hoef ik onder de baan niet meer te solderen aan de connector.
Vanaf het begin is alles ook genummerd. Die nummers komen natuurlijk ook terug in het bedieningspaneel.

Vanaf het begin was het plan om zowel voedingen als bediening in 1 kast onder te brengen, liefst zo toegankelijk mogelijk voor onderhoud of aanpassingen

Aan de achterzijde ruimte voor zekeringen, connectors en 220.

Ook hier zijn de connectors voor de modules verbonden met kroonsteentjes. Gemonteerd ziet er dat zo uit

De nummers komen hier ook weer terug bij elke kroonsteen.
De eerste rij kroonsteentjes is hier geplaatst. In de twee metalen profieltjes komen de volgende series.

De volgende rijen zijn telkens wat lager. Zo onstaat een trapsgewijze plaatsing.
Met de schroevendraaier kan elk contact moeiteloos bereikt worden.
Door de verticale plaatsing van de latten is bovendien maar weinig ruimte nodig.

Alle aansluitingen zitten er in. De voedingen van elk 12 volt / 10 ampere voor de verlichting zijn al geplaatst.

In de kast is nog ruimte genoeg voor 2 rijregelingen en voeding voor de wissels

Met Filemaker heb ik een database gemaakt waarmee ik alle aansluitingen en hun onderlinge verbindingen kan overzien.

De bovenzijde van het paneel. De bovenste schakelaars zijn uitsluitend voor de verlichting.

De achterzijde... De tuinslang-kabels heb ik aan de kast vastgemaakt als trekontlasting.

Het interieur is inmiddels al aardig volgegroeid.
De print met oranje relais is voor de baanvakken en seinen.
Tevens zitten er schakelingen bij om de LED-seinen van Viessmann als gloeilampen te laten doven en opgloeien.
Ik heb een goede vriend die graag electronica op maat ontwerpt en maakt.
Misschien is het opgevallen dat er geen schakelaars of drukknoppen zichtbaar zijn.

Alles wordt via de massa geschakeld met een kabel. Het aanraken van een contactpunt zet wissels om of schakelt relais voor seinen en baanvakken.

Destijds ook maar meteen een opbergkastje voor het rijdend materiaal in elkaar gezet. Mijn huisstijl is afgeleid van de kleuren van de tuinslang.

In 2014 zijn we verhuisd naar een grotere woning. Wat was ik blij dat ik modules had gemaakt.
(En dat ik nu een verwarmde hobbyruimte heb)
Ik moest de kopmodules wel wat inkorten, maar nu staat alles permanent opgesteld.

Dit was een beeld van de basis. Omdat er nog heel wat andere dingen gedaan moesten worden in huis was de bouw wat vertraagd.
Na 9 jaar kan ik nu eindelijk eens verder bouwen aan het landschap....