Weer een nieuwe....
Weer een nieuwe....
Gegroet allemaal,
Mijn naam is Rob Schulze, woonachtig in Anna Paulowna en daterend uit het midden van de vorige eeuw... In mijn - roemruchte - verleden drie H0 banen gebouwd, ( Fleischmann, tweemaal Marklin). Onlangs mijn marklin-baan (analoog) verkocht. Het modelbouwvirus is weerbarstiger dan ik dacht, dus wil ik weer een baan gaan bouwen, maar nu op N-schaal en dan digitaal ( je moet toch met je tijd meegaan.... ) Volgens mij heeft dat meer mogelijkheden op een minder ruime tafel. Ik denk aan een grootte van 80 x 180 cm.(tafel op wieltjes). Er zijn een aantal - voor de kenner simpele - vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen. In mijn omgeving geen n-spoor-kenners, vandaar mijn aanmelding bij dit forum. Om meteen maar even door te gaan:
a. Is het zo dat de diverse merken rails/wissels etc. door elkaar heen zijn te gebruiken ( bv. Trix met Fleischmann).
b. Zijn de wagons/loks van bv.Fleischmann te koppelen aan Trix, zijn de koppelingen hetzelfde? Ik denk dat ieder merk zijn eigen koppelingsysteem heeft, en je dus geen Trix-loc aan Fleischmann-wagons kunt koppelen.
Ik heb hier in de buurt geen mogelijkheden om dat te bekijken, vandaar deze - misschien domme - vragen.
Ik heb nog niet besloten met welk merk ik ga bouwen, het kan dus nog alle kanten uit......
Ben beniewd naar jullie reacties.
Groeten,
Rob.
Mijn naam is Rob Schulze, woonachtig in Anna Paulowna en daterend uit het midden van de vorige eeuw... In mijn - roemruchte - verleden drie H0 banen gebouwd, ( Fleischmann, tweemaal Marklin). Onlangs mijn marklin-baan (analoog) verkocht. Het modelbouwvirus is weerbarstiger dan ik dacht, dus wil ik weer een baan gaan bouwen, maar nu op N-schaal en dan digitaal ( je moet toch met je tijd meegaan.... ) Volgens mij heeft dat meer mogelijkheden op een minder ruime tafel. Ik denk aan een grootte van 80 x 180 cm.(tafel op wieltjes). Er zijn een aantal - voor de kenner simpele - vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen. In mijn omgeving geen n-spoor-kenners, vandaar mijn aanmelding bij dit forum. Om meteen maar even door te gaan:
a. Is het zo dat de diverse merken rails/wissels etc. door elkaar heen zijn te gebruiken ( bv. Trix met Fleischmann).
b. Zijn de wagons/loks van bv.Fleischmann te koppelen aan Trix, zijn de koppelingen hetzelfde? Ik denk dat ieder merk zijn eigen koppelingsysteem heeft, en je dus geen Trix-loc aan Fleischmann-wagons kunt koppelen.
Ik heb hier in de buurt geen mogelijkheden om dat te bekijken, vandaar deze - misschien domme - vragen.
Ik heb nog niet besloten met welk merk ik ga bouwen, het kan dus nog alle kanten uit......
Ben beniewd naar jullie reacties.
Groeten,
Rob.
Re: Weer een nieuwe....
Welkom op het forum Rob.
Om je vragen te beantwoorden:
Om je vragen te beantwoorden:
- a. in principe wel. Of het er mooi uitziet is een tweede, maar het is nagenoeg allemaal aan elkaar te knopen met de juiste railschoentjes (niet ieder merk railschoentje past lekker op ieder merk rails, dat dan wel). Ik heb hier Peco (code 55 en code 80), Roco, GT-rails, Minitrix en Fleischmann door elkaar liggen zonder problemen.
- b. Ja. Standaard wordt materieel geleverd met de rapido-koppeling die een de facto standaard is in schaal N. Er zijn natuurlijk ook diverse speciale koppelingen te koop (bijv. de Fleischmann-Profi-koppelingen), maar daar kies je dan zelf voor. Het geneuzel uit H0 met allemaal verschillende soorten koppelingen is er dus niet in N. Je kunt dus alle merken door elkaar gebruiken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Weer een nieuwe....
Dank voor de reacties. Ik heb er zeker wat van opgestoken Nu eerst maar eens gaan bedenken welk soort baan ik ga leggen en een beetje de markt verkennen. Inmiddels wel gemerkt dat er veel minder aanbod is van materieel/scenery in n-spoor dan in H0. Mocht ik op mijn speurtocht tegen problemen/vragen aanlopen weet ik dit forum te vinden...
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Weer een nieuwe....
Welkom Rob. De keus in N is inderdaad minder dan bij H0. Dat maakt je zeker qua scenerie een stuk vindingrijker. Kijk maar eens wat door menigeen aan zelfbouw gerealiseerd wordt. Ook materieel wordt al door diverse forumleden zelf gemaakt. Kijk maar eens naar het mega project van de Obelix. Daar zal zelfs menig H0 rijder jaloers op worden. Minder keus betekend gelukkig niet meteen minder mogelijkheden.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2269
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Weer een nieuwe....
Welkom op het forum Rob!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Weer een nieuwe....
Welkom Rob op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Weer een nieuwe....
Welkom, Rob, op dit forum.
Voor mij was de mogelijkheid om locs en wagens van de verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken 33 jaar geleden de reden om van h0 over te stappen op schaal N. Dat gold toen al voor de merken Atlas, Rivarossi en Lima, die nu al lang geen N-spoor meer maken. Het tweerail-gelijkstroomsysteem is overal hetzelfde, 12 à 14 V. De klauwkoppelingen zijn bedacht door Arnold, destijds nog Arnold-rapido. Dat Duitse merk had al gauw een NS 1300, natuurlijk een vernederlandste SNCF CC 7100, maar toch, in zijn catalogus.
Rails, wissels en draaischijven van de verschillende merken zijn over het algemeen met de nodige railschoentjes vrij gemakkelijk aan elkaar te knopen, zoals Steven al schreef. Voor de overgang op Arnold-rails heeft Fleischmann een speciaal railstuk. De geometrie zal niet altijd meer goed passen, maar dat is op te lossen met flexrails en uitschuifbare railstukjes.
De laatste jaren is er, vooral dankzij Piko en zijn Nederlandse importeur, heel wat fraai Nederlands tractiematerieel verschenen. Vooral over de zgn. hondekop-tweetjes, de e-loc 1200 en de dieselloc 2400/2500 ben ik enthousiast, ook hebben de laatstgenoemde modellen maar één aangedreven draaistel.
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Veel plezier en creativiteit met de hobby toegewenst door
Voor mij was de mogelijkheid om locs en wagens van de verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken 33 jaar geleden de reden om van h0 over te stappen op schaal N. Dat gold toen al voor de merken Atlas, Rivarossi en Lima, die nu al lang geen N-spoor meer maken. Het tweerail-gelijkstroomsysteem is overal hetzelfde, 12 à 14 V. De klauwkoppelingen zijn bedacht door Arnold, destijds nog Arnold-rapido. Dat Duitse merk had al gauw een NS 1300, natuurlijk een vernederlandste SNCF CC 7100, maar toch, in zijn catalogus.
Rails, wissels en draaischijven van de verschillende merken zijn over het algemeen met de nodige railschoentjes vrij gemakkelijk aan elkaar te knopen, zoals Steven al schreef. Voor de overgang op Arnold-rails heeft Fleischmann een speciaal railstuk. De geometrie zal niet altijd meer goed passen, maar dat is op te lossen met flexrails en uitschuifbare railstukjes.
De laatste jaren is er, vooral dankzij Piko en zijn Nederlandse importeur, heel wat fraai Nederlands tractiematerieel verschenen. Vooral over de zgn. hondekop-tweetjes, de e-loc 1200 en de dieselloc 2400/2500 ben ik enthousiast, ook hebben de laatstgenoemde modellen maar één aangedreven draaistel.
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Veel plezier en creativiteit met de hobby toegewenst door
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Weer een nieuwe....
Dag Valéry, dank voor de info. Tesamen met de andere reacties/info kom ik het weekend wel door...... Groet, Rob.Valéry schreef: ↑14 jun 2021 17:52 Welkom, Rob, op dit forum.
Voor mij was de mogelijkheid om locs en wagens van de verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken 33 jaar geleden de reden om van h0 over te stappen op schaal N. Dat gold toen al voor de merken Atlas, Rivarossi en Lima, die nu al lang geen N-spoor meer maken. Het tweerail-gelijkstroomsysteem is overal hetzelfde, 12 à 14 V. De klauwkoppelingen zijn bedacht door Arnold, destijds nog Arnold-rapido. Dat Duitse merk had al gauw een NS 1300, natuurlijk een vernederlandste SNCF CC 7100, maar toch, in zijn catalogus.
Rails, wissels en draaischijven van de verschillende merken zijn over het algemeen met de nodige railschoentjes vrij gemakkelijk aan elkaar te knopen, zoals Steven al schreef. Voor de overgang op Arnold-rails heeft Fleischmann een speciaal railstuk. De geometrie zal niet altijd meer goed passen, maar dat is op te lossen met flexrails en uitschuifbare railstukjes.
De laatste jaren is er, vooral dankzij Piko en zijn Nederlandse importeur, heel wat fraai Nederlands tractiematerieel verschenen. Vooral over de zgn. hondekop-tweetjes, de e-loc 1200 en de dieselloc 2400/2500 ben ik enthousiast, ook hebben de laatstgenoemde modellen maar één aangedreven draaistel.
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Veel plezier en creativiteit met de hobby toegewenst door
Re: Weer een nieuwe....
Aanvulling op mijn bericht van ma jun 14, 2021 18:52:
Groet van
De aankondiging staat op viewtopic.php?p=243776#p243776.NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Weer een nieuwe....
Welkom Rob,
Zelf begonnen met N spoor als laatbloeier ( Bj 1940) en met analoge besturing.
Voor wat betreft de reedcontacten en automatischer - fernbetatigung is even
zoeken. Maar met de mannen van N -Spoorforum lukt dat wel,
Met Spoorgroet G,de N
Zelf begonnen met N spoor als laatbloeier ( Bj 1940) en met analoge besturing.
Voor wat betreft de reedcontacten en automatischer - fernbetatigung is even
zoeken. Maar met de mannen van N -Spoorforum lukt dat wel,
Met Spoorgroet G,de N
Re: Weer een nieuwe....
Hoi,
Drommels, ik dacht dat ik een ouwe bok was met mijn bouwjaar 1947....
Er is idd een massa info via het forum/leden te verkrijgen. Ik mag zo langzamerhand wel een studieweek voor mijzelf gaan organiseren