In de reeks 10 Tons GZ bevonden zich 10 Tons wagens in de reeksen GZK 80011-80083 en 80088-80132 (ex-HSM GSK 2402 - ??), GZZ 80201-80775 (ex-SS GZZ 30000 - 30579) en GZK 80821-80840 (ex-HSM met remhuis HSM GZK 2451-2470). De meeste HSM wagens zonder remhuis werden eind jaren 1930 overgeheveld naar het dienstwagenpark in de reeks NS 172076-172100. De ex-SS wagens waren iets langer dan de ex-HSM wagens
Bij de 15 Tons wagens bevonden zich de reeksen GZG 81006-81081 (ex-HSM GZG 12471 ~ 13839), GZG 81101-81305 (ex-HSM GZG 13571 ~ 13878), GZL 81311-81340 (ex-NCS GZG 70811-70840), GZL 81341-81350 (met remhuis ex-NCS GZG 70801-70810 en GZG 81601-81678 (met remhuis ex-HSM GZG 13561 ~ 13787). Ook hier waren de NCS wagens langer dan de HSM wagens.
De 20-Tons wagens waren te vinden in de reeksen NS GZM 82001 - 82188 (ex-NS GZM 82001 - 82188), NS GZM 82341 - 82365 (ex-HSM GZM 15189 - 15213), NS GZM 83051 - 83075 (ex-HSM GZM 15214 -15239) allen afkomstig van de HSM en de reeksen NS GZM 82191 - 82340 (ex-SS GZM 31301 - 31450) en NS GZMW 83001 - 83050 (ex-SS GZM 31001 - 31050) van de Staatsspoorwegen.

Een GZM(K), de NS 82277
Na de Tweede Wereldoorlog werden nieuwe reeksen zandwagens aangeschaft, eveneens met een houten opbouw. Deze wagens werden gebouwd op onderstellen van ex-HSM CHD wagens. Ze werden ingedeeld in de reeksen:
Gz 172 301 - 172 361 942 3 069 - 3 142 (UIC-1) 942 3 069 - 3 142 (UIC-2)
Gz 172 381 - 172 390 942 3 143 - 3 152 (UIC-1) 942 3 143 - 3 152 (UIC-2)
Gz 172 391 - 172 500 942 3 153 - 3 260 (UIC-1) 942 3 153 - 3 260 (UIC-2)
GZMK 380000 - 380149 943 7 000 - 7 163 (UIC-1) 942 7 000 - 7 163 (UIC-2)
Hierbij waren afhankelijk van het gebruikte onderstel, wagens met normaal remsysteem, wagens met rembordes, wagens zonder remsysteem en wagens op langer onderstel met 2 korte bordessen.
Diverse van deze wagens zijn bij verschillende museumspoorlijnen bewaard gebleven.
Later werden deze wagens vervangen door geheel stalen wagens met kenmerk Ks/Us, later Klmos
reeks 342 8 341 – 342 8 550
K = tweeassige platte wagon
l = zonder rongen
m = nuttige lengte minimaal 9 m en maximaal 12 m
o = met vaste zijschotten
s = maximumsnelheid 100 km/h
Deze eerst bruine en later blauwe wagens zijn nog steeds in gebruik bij onder andere RailPro.

NS Klmos wagens (foto: Voestalpine)