FidOo schreef: ↑20 jul 2021 14:28
Ik ben iets wat bevooroordeeld (dit doordat vele bekende van mij Itrain rijden) gaan kijken naar wat ik zou willen voor mijn eigen baan. Daar ik een echte "Ollander" ben, ben ik gierig en geef liever 200 euro aan een trein dan aan software uit. Dus vooropgesteld Gratis is beter!
Ik ben er gewoon blanco ingegaan en gekeken hoe ver ik kwam met de software en hoe makkelijk was alles in te stellen en te configureren. Daarbij heb ik koploper, rocrail en Itrain geprobeerd. En daaruit kwam mijn persoonlijke ervaring dat Itrain veel intuïtiever werkt. Veel hedendaagser en gebruiksvriendelijker. (beetje windows 3.1 vs Windows 10 gevoel). Beide werken maar het windows 10 werkt gewoon prettiger.
Misschien dat @martindomburg nog wat technische snufjes weet die Itrain wel kan en koploper niet (of heel lastig).
Verder sluit ik me verder bij Wim zijn mening aan.
In mijn opinie is het vergelijken van software pakketten een zinloze tijdsbesteding. Beide programma's hebben zijn voor en nadelen en die wegen voor elk persoon anders.
Koploper is absoluut een goed programma, feit is alleen dat het een achterhaald softwarepakket is. Als we puur naa de feiten kijken dan moeten we helaas concluderen dat met het overlijden van Paul het programma ook ten onder is gegaan. Voor nu zal het nog wel voldoen, maar er gaat een moment komen, en de eerste tekenen zijn er al, dat het programma niet meer zal voldoen aan de maatstaven van de huidige en toekomstige technieken.
iTrain is intuïtiever als Koploper, zo is het makkelijker om locomotieven tussen blokken te verplaatsen met de muis, het schakelbord en tekenen van de layout is simpeler en ook grafisch is het programma beter. Maar dat is ook weer iets waar Koploper niks aan kan doen. Je vergelijkt een pakket uit laat jaren 80 met een pakket van begin deze eeuw. Er zit 15-20 jaar verschil in. En dat is veel als je nagaat dat in de tijd van het ontstaan van koploper internet nog jong was en mobiele telefonie niet eens smart was. iTrain is ontstaan in de huidige digitale tijdperk.
In mijn beleving is overstappen niet perse nodig, kleine verrassing, beide programma's laten treinen rijden.
Waar je op vast kunt lopen is dat bepaalde nieuwe mogelijkheden, systemen en technieken die je wilt gebruiken niet meer worden ondersteund door oude software. Of je de grafische capaciteit van Koploper niet ziet zitten, of je baan te groot word met meer als 1 systeem zoals Schellenbach. Als dat een punt wordt van kritiek dan is de overstap handig om te doen.
Wel adviseren we beginnende bouwers om direct te beginnen met iTrain, om de simpele reden dat later overstappen voor veel mensen lastiger is als de ontdekkingsreis in het begin.
Dan nu een persoonlijke mening:
Zelf werk ik meestal met iTrain, maar soms ook met Koploper als de klant dit gebruiken wilt. Ik kom zelf met iTrain sneller uit de voeten. Maar dat komt denk ik ook omdat ik al sinds versie 2 in het alpha testteam zit van Berros en dus gewoon erg veel werk ermee. En vooral omdat mijn Schellenbach alleen door iTrain aangestuurd kan worden.
Maar ook dan, opties zoals RocRail of TC en WDP zijn ook interessant om te ontdekken. Gaan we daarnaar kijken dan is TC een programma waarvan je kan zeggen dat die meer kan als iTrain. RocRail en WDP redden het niet helaas.
groetjes