BR89/T3 met tender

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man

BR89/T3 met tender

Bericht door tv_man »

Ik wilde een tenderlok op m'n baan hebben en het prut-T3tje kon wel wat betere stroomafname gebruiken, dus was het idee geboren om een tender erachter te hangen. Hier een plaatje. Let op: daar het model van de T3 volgens mij niet zo overeenkomt met de werkelijkheid is de tender ook niet precies volgens tekeningen gebouwd. Artistieke vrijheid ofzo. Het chassis van de tender is overigens gebouwd door anderhalve draaistel van een Aüm van de DB aan elkaar te zetten. (die overigens van een heel moeilijk te lijmen plastic was)

Er moet nog wat belettering op en er zou nog verlichting ingebouwd kunnen worden, maar als ik de tender vul met een paar ledjes is er al gauw geen ruimte meer voor de ballast waardoor de stroomafname weer afneemt.
Bijlagen
br89.62-achtig.JPG
br89.62-achtig.JPG (116.97 KiB) 3003 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Glaskast189

Re: BR89/T3 met tender

Bericht door Glaskast189 »

Ik vind het wel leuk bedacht!

Gr Bruce

Sporend online op mijn site!

Raymon

Bericht door Raymon »

Dat is weer eens wat anders, zo'n T3 ziet er dan meteen beter uit. :)

Michiel

Bericht door Michiel »

En het is ook nog mogelijk naar waarheid. Ik heb nog tenderlocomotieven gezien (niet de T3, maar wel vb type 53) met een extra tender om de actieradius te verhogen. Het kan dus! ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
tv_man

Bericht door tv_man »

Ja, ik vond een tekening van een T3 met tender waar dit dus ook op gebaseerd is. Waarschijnlijk zou de kolenbak iets smaller moeten en verder is deze zoals die is wat te lang, maar ik zat ook vast aan het draaistel waar ik 'm op bouwde.

Betekent nu wel dat ik een nieuw klein rangeerlokje nodig heb (daar was deze T3 sowieso waardeloos voor..)

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Jos

Bericht door Jos »

Leuk gedaan hoor.

Groetjes,
Jos

Robboz

Bericht door Robboz »

Prachtig gedaan en het heeft ook nog zo gereden. Het Baureihenummer was 89 6222-6225 en ze zijn vanf 1960 omgebouwd met een tender.
Ze kwamen van de Oderbruchbahn. Nummer 89-6222 kreeg een twee-assige tender en de overige drie kregen een drie-assige tender. De 89-6222 kreeg naderhand ook een drie-assige tender en was in 1968 nog in Bw Magdeburg-Rothensee nog in gebruik.
De dakrand was inderdaad ook verlengd; je hebt dat prachtig getroffen.
De foto staat in Taschenbuch Deutsche Dampflokomotiven.

Gek op stoom!
Plaats reactie