Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Graag gedaan Pieter, wat is de wieldiameter die je nodig hebt?
Dat over P&P was meer een geintje, samenwerking tussen bepaalde n-spoorders is prima en daar is dit forum een goed hulpmiddel (bindmiddel) bij
In iets maken in serie is heel veel doorzettingsvermogen nodig, heb daar altijd veel respect voor de mensen die dat lukt.
Ik heb nu een standaard wieldiameter van 6,2 mm. In combinatie met de flens van 1 mm is dat iets te groot. Het mooiste is een kleinere wieldiameter. Dan hoef ik de bodem van de DE2 niet van uitsparingen te voorzien.
Eerlijk gezegd weet ik niet of je met een minimale flens van 0.5 mm, zoals de exemplaren van Luck, wel een betrouwbaar geheel hebt.
Je hoort nog wel eens van storingen op wissels e.d.
Tsja, lage flenzen zijn leuk, totdat het er keer op keer eruit hobbelt op een wissel. Lage flenzen kan prima, maar dan wel met de bijpassende (lage) rail code.
Dan zou ik zelf een kleinere (te kleine) wieldiameter nemen en dan een beetje verticaal te smokkelen en de aspotten boven de assen situeren. zal precaire worden qua uiterlijk.
Bij het zelf ontwerpen van materieel heb ik hier ook veel mee lopen stoeien. Eerst de PR25 wielen van Luck, die met de lage flens. Zijn erg mooi, maar zeker wat ontsporingsgevoelig. Als je naar de grotere merken gaat kijken zie je dat veel (onder andere LS models en piko bij de hondekop) een wat kleiner wiel gebruiken met een tussenmaatje flens (0.7 - 0.8 mm). Die wielen zijn niet los te krijgen.
Ik kom voor een standaard 1000 mm wiel in model uit op de 5.6 mm wielen met normale flenzen. Het model staat dan 0,3 mm lager, maar dat zie je echt bijna niet. En profil heeft het wiel met flens dan ongeveer de afmeting die het wiel in 1:1 ook heeft. En het gaat goed door bochten en wissels. Win-win.
Pieter, mocht je de 5,6 wielen willen proberen, deze heb ik van Luck bijna altijd wel op voorraad. Kun je ook gelijk de lasergesbeden ruiten voor de 25.5 meenemen!
Die 5,6 mm wielen wil ik zeker proberen. Zoals je hier op de foto ziet zijn de 6,2 mm wielen eigenlijk te groot. Ze steken te ver boven het draaistel uit. Dit Jacobs draaistel heb ik nu demontabel gemaakt met 1mm boutjes en messing inserts, zodat je met een minimaal schade-risico de assen kunt monteren.
Onlangs wat rework uitgevoerd op het Jacobsdraaistel. De 2-delige print is nu redelijk naar mijn zin. In de aspotten zijn Peho messing lagertjes geplaatst. Wanneer ik de verstevigingen op de kopse kanten vastlijm, ontstaat een mooi stijf geheel dat soepel over de rails glijdt. De vouwbalg valt precies over de M1 schroefjes die het middendeel bij elkaar houden.
Volgende stap is het monteren van 2mm paspennen en vervolgens kijken hoe dit op de bakken scharniert.
Het draaistel rechts op de foto is een afgewerkt exemplaar voor de WRDk Benelux stuurstand. Ik heb deze met Tamiya Nato Black geschilderd. Dat is iets minder zwart, waardoor je de details nog wat blijft zien.
Het is een tijdje stil geweest rondom deze ontwikkeling, omdat de afronding van het gezamenlijke Plan-D stam project met Rob Bisschop wat extra aandacht vroeg. Daarnaast werd ik aangenaam verrast door de grote belangstelling voor de Benelux HLE11.
Inmiddels heb ik het eerste prototype geprint. Mijn grootste zorg waren de filigrane raamstijlen. Hoe deze zich in de praktijk houden in het printproces is altijd wat onzeker. Voor deze kap heb ik ook al een onderstel gereed. Het idee is om een standaard 0816 klokanker motortje te gebruiken en de aandrijving van een Roco BR215. Ik ben nog aan het nadenken over de koppeling tussen motor en draaistel. Zelf een kogelkop cardan ontwikkelen of simpelweg een flexibel siliconenslangetje aanbrengen.
Hoi Pieter,
Hierbij ter inspiratie een foto hoe ik de DE2 treinstellen aandrijf. Heb op de motoras een vliegwiel geplaatst. De as halverwege in het vliegwiel, op de andere kant een zelf geprinte kardan koppeling die met een pin in het vliegwiel steekt en daarop is vastgeplakt. Verder een op lengte gemaakte kardanas mbv een messing buisje en wederom zelf geprinte kardan koppen. Rijdt als een tierelier. Zie ook het filmpje van deze rijdende trein in mijn topic over de DE2
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Sorry voor t kort kapen van 't topic. Guus, wat voor printjes zijn dat die je gebruikt hebt om de bakken door te verbinden? Iets met flex print wat mij ideaal lijkt.
Verder ziet je aandrijving er heel goed uit.
En Pieter je kap ziet er ook goed uit, strak geprint hoor,
Zijn flexkabeltjes van TrainOmatic, zie ook link https://train-o-matic.com/gadgets.html
Heb ze een paar maanden geleden via een nieuwsbrief van de Tramfabriek ontdekt. Ook leverbaar via de TOM dealers in Nederland
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Interessante constructie. Zelf heb ik de motor onder een lichte hoek geplaatst, zodat je er iets minder van ziet.
Ik ben wel benieuwd in welk 3D printmateriaal je de cardankoppeling hebt uitgevoerd.
Is dat een beetje slijtvast ?
Ik print ze met Phrozen Rapid Black. Is vrij robuust na uitharding, heb tot nu toe nog geen sporen van slijtage gezien, met deze constructie rijden al een paar stellen enkele maanden. Op de langere termijn is lastig te zeggen. De volgende versie van de kardankoppeling voer ik uit met een gat ipv een pin, kan het vliegwiel verder naar de motor toe en dan de koppeling centreren op de as en tegen het vliegwiel plakken. Kan er een iets langere kardan as tussen.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Mooi stukje ontwikkeling. Ik ga dit ook eens proberen. Er bestaan ook nauwelijks producten in de handel op dit gebied. Bij Aliexpress zijn wel wat kardan- en kruiskoppelingen van messing te krijgen, maar ik vermoed dat deze teveel weerstand veroorzaken.
Gisteren maar even een prototype cardankoppeling ontwikkeld. Voor andere modellen of vervangingsonderdelen is dit namelijk ook goed te gebruiken. Tegelijkertijd kan ik nu zelf experimenteren met diverse lengtes en asdiameters.
Ik print 'm momenteel met Siraya Tech Build. Deze printhars wordt niet bros en is tegelijkertijd hard genoeg voor technische toepassingen.
Het lijkt op de afbeelding of de as geklikt zit in de koppen, als dit zo is gaat dit niet werken. De as moet vrij heen en weer kunnen bewegen in de koppen om in de bochten het lengte verschil op te vangen.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.