Welke boormachine?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
robvanwijngaarden

Welke boormachine?

Bericht door robvanwijngaarden »

Het hout voor de onderbouw is eindelijk binnen! Mooie multiplex plaat en abachi dragers. Van het weekend de boel in elkaar lijmen en schroeven, een laag dak spul erop en dan kan ik eindelijk mijn baan monteren. Digitaal, veel blokken, dus dat wordt honderden gaatjes boren. Voor de rails, de melders, de wissels, de seinen, de lampjes, nou ja, veel dus. En op dit forum heb ik veel geleerd over hout, lijm, elektra, soldeerbouten, maar ik zie niets over boormachines. Ik heb wel een hele degelijke boormachine waarmee ik 20mm gaten in voorgespannen beton kan krijgen, maar iets zegt me dat ik iets lichters hanteerbaarders en preciezers kan gebruiken. Dus: welke tips voor een boormachine? En besparen op gereedschap is iets waar ik wars van ben (ik hoop nog heel lang vele banen te mogen bouwen) dus kwaliteit en hanteerbaarheid is voor mij belangrijker dan prijs.

Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Re: Welke boormachine?

Bericht door Wim Ros »

Mack

Bericht door Mack »

https://www.bol.com/nl/nl/p/makita-hp45 ... 0080070828

en will je meer

https://www.gamma.nl/assortiment/makita ... /p/B483342

Merk

Mikita tot nu toe van alle merken beste heb gehad en heb er wat gehad goede accus
Laatst gewijzigd door Mack op 03 feb 2022 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.

tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik begon met een accu boor van parkside, toen die sneuvelde kwam er een makita.. Het maakt niet echt uit wat voor voor, als je zelf maar een goede omgang hebt er mee.. 😉

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik heb (ja ik ben nog zo jong) destijds van mijn ouders voor mijn verjaardag een accuboormachine van Worx gehad met 2 accu's, bitjes en boortjes in een koffer. Deze heeft inmiddels zijn geld echt al opgebracht. Ik heb deze nu een jaar of 5 en heb hem echt ge/mis/bruikt voor van alles. Enige is dat de accu's wat minder lang volhouden, maar deze zijn uitwisselbaar en er zijn ook imitatie-accus voor te koop. Die laatste heb ik geen ervaring mee overigens.

Het gaat om deze set: https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... v/10067662

Maar als je niet zo veel geeft om de accessoires dan kun je misschien beter een sterkere versie kopen zoals deze: https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... 6110#specs

Verder ben ik ook prima tevreden met de Parkside Klopboormachine of de Bosch spullen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb van diverse merken dit soort spul, maar mijn Makita accu-schroef/boormachine is echt de beste investering gebleken. Oerdegelijk ding, werkt super.
Als grotere boormachine & hamerboor heb ik apparaten van Parkside (Lidl), verrassend goed voor dat geld. Maar die zijn meer voor het grovere werk (muurtjes slopen en zo).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Een accu boormachine is wel erg fijn voor het werken aan je baan. Veel praktischer dan een met een snoer vind ik persoonlijk. Ik heb zelf al bijna 20 jaar een (blauwe!) Bosch waar ik nog steeds tevreden over ben. Alleen ooit nieuwe accu's gekocht, imitatie weliswaar maar doen niet onder voor de originele die belachelijk duur zijn. Tegenwoordig heb je ook lipo accu's, die schijnen ook goed te zijn en erg veel gewicht besparen tov de oude NiCd accu's. Kies in ieder geval voor 2 accu's zodat je wel door kunt als er een leeg is.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Ik maak personalised speelgoedkisten en gebruik een hoop Makita 18v Li-Ion accu spul dag in dag uit en ik kan je vertellen dat je daar geen buil aan zal vallen, maar, kijk ook eens naar de Makita 10.8 range. Ik heb er daar een paar van op de werkbank staan. Zijn lekker licht en zijn ideal in kleinere ruimtes. Ze verkopen deze als een twin set. De een om te boren en de ander om te schroeven.

https://www.powertoolworld.co.uk/makita ... -0ah-batts

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

walter

Bericht door walter »

Jaren geleden een kist van Bosch (PSR 14,4 2 LI) met diverse accessoires gekocht. Wat een super ding. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Inderdaad, met 2 lithium accu's. Als er 1 leeg is, gebruik ik de andere en laad ik de lege weer op. Een aanrader.

patrick67

Bericht door patrick67 »

loop eens bij gunters en meuser binnen is een profie zaak voor de bouw
zin ondehanden in westpoort

Onderwerp starter
robvanwijngaarden

Bericht door robvanwijngaarden »

Hartelijk dank voor alle tips. Het is uiteindelijk een accuboor geworden van Makita in een koffer met twee accu’s. Ik heb hem net gebruikt voor mijn eerste onderbouw.

Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Daar ga je geen spijt van krijgen Rob. Lekker bouwen nu!

I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie