Vliegroest periode II?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1312
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Vliegroest periode II?

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik heb een heel mooi magazine van Eisenbahn Journal, Bahnen + Bergen over de Gotthardbahn.
Er staan prachtige foto's in die ik ook qua landschap als referentie gebruik. Maar op de meeste foto' zie je dat de directe omgeving van het spoor helemaal rood is van de roest. De bovenleiding masten zien tot wel 2 meter boven het maaiveld helemaal rood en ook de bruggen zien vaak rooier dan ze volgens mij oorspronkelijk waren.

Nu is mijn vraag: hoe realistisch is dat voor een periode II baan? Mijn gevoel zegt het toch maar iets rustigger aan te doen met de roodbruine poedertjes.
Of zou een mindere qualiteit ijzer toen toch ook wel voor heel wat roest gezorgd hebben?
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 13 feb 2024 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.



Ries
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2017 13:18

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door Ries »

Doet me denken aan een periode eind vorige eeuw, de kleppen van de erts treinen richting Venlo sloten niet geheel goed af.
Het gehele rechter spoor werd duidelijk veel roder dan het linker spoor uit Venlo ri de Maasvlakte. Op zich een leuk gezicht, alleen ging het ijzererts de twee spoorstaven ook kortsluiten |:(

Werd er op de Hotthardbahn toevallig ook ijzererts vervoerd Folkert, zo niet vind ik jouw verklaring ook wel plausibel.
Tegenwoordig is het spoor in Nederland ook veel minder bruin en waar vind je nog olie sporen tussen de spoorstaven en zwetende bielzen….bah wat netjes allemaal in Nederland :lol:


Groetjes,
Ries.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1312
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door Folkert van Wijk »

De foto's die ik bedoel zijn van nu (ongeveer).
Dus nu is alles heel rood en vraag ik mij af of het toen ook zo was.



FidOo
Berichten: 5935
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door FidOo »

De Gotthardbahn werd al vrij vroeg geelektrificeerd. (vanaf 1912 las ik)

Op een recente foto (Google Gotthardbahn) zie je een mooi plaatje waarbij op de voorgrond oude en verder naar achter nieuwe bovenleidingsmasten te zien zijn. Ook is het voorste spoor nieuw en achterste spoor ouder.

Op dit plaatje is het overduidelijk dat het roest is. Roest vormt zich heel snel, dus ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dit in tp2 ook al zo was.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1312
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door Folkert van Wijk »

Aangezien ik momenteel ook met rails en ballast bezig ben. Ga ik dit draadje nog maar eens nieuw leven inblazen met een recente gedachte van mij.

Hoewel wij roest over het algemeen associëren met oud en ongebruikt, zal het met rails meer andersom zijn.
En uitgaande van het feit dat oud roest donker is en nieuw roest licht, krijg je dus het volgende:

Veel gebruikt spoor en ballast, zoals doorgaande routes waar vaak en met hogere snelheden gereden wordt, is licht rood oranje bruin van het verse vliegroest.

Weinig gebruikt spoor zoals zij, rangeer, omloop, depot en onderhouds spoor zijn donkerder vanwege oud roest en soms ook vanwege olie, smeer en ander meer donker en constant vuil.



BartenThomas
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door BartenThomas »

Ik denk dat de roest aan de zijkant van de rails overal hetzelfde is. Op het loopvlak zal je gelijk hebben, echter op onze modelbaan moeten we goed blanke rail hebben voor het stroom contact, dus kunnen we dit niet imiteren.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5343
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vliegroest periode II?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat roest op de loop vlakken van de rails vormt zich al binnen 24uur, dus daarom moet in Nederland ook in ieder geval alles met ATB-EG( @WilcoV ATB-NG baanvakken ook?) als het goed is 2x per dag bereden worden om de detectie te garanderen. Daarom ook rijd je trein op plekken waar je het niet direct verwacht me lage snelheid afbuigend over 2 paar overloopwissels.

Daarnaast zal vliegroest nu juist minder zijn als vroeger omdat er tegenwoordig veel kunststof remblokken worden gebruikt tegen geluidsoverlast i.p.v. de metalen remblokken.

Verschil in vervuiling hangt ook af van wat er rijd, slijpsel van de bovenleiding geeft een andere kleur vervuiling als roet of kolen stof. Dat hangt ook weer af van welk materiaal er als sleepstukken op pantografen gebruikt word. Hoe harden het sleepstuk hoe sneller de rijdraad slijt en hoe meer vervuilingen je daarvan krijgt. Is de rijdraad harder als het sleepstuk dan slijt het sleepstuk het hardst en zie je daar meer vervuiling van. Een koolstof sleepstuk geeft uiteraard veel koolstof vervuilingen wat je hier vooral bij de trolleybussen heel goed ziet( die zijn vaak zwart aan de achterkant), zijn de sleepstukken van aluminium dan krijg je een andere mate en kleur vervuiling daarvan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie