Roco multimaus

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
AAHendriks

Roco multimaus

Bericht door AAHendriks »

Hoi allemaal,

Voor dat ik met mijn vraag verder ga ff voorstellen, mijn naam is Albert en ik woon in Hong Kong. Ik heb vroeger altijd met minitrix gereden, maar vanwege tijdgebrek ben ik ermee gestopt. Sinds enkele weken geleden is het weer begonnen, de treinmodel kriebels. Ik ben nu een beetje aan het rond kijken wat ik wil, maar daar kom ik later nog wel op terug met een baanplan en etc.

Goed, de vraag. Ik wil dus eigenlijk gelijk met digitaal beginnen en ik ben dus beetje aan het rond kijken, vooral op Ebay. Ik zie bv dat er veel multimausen worden verkocht van Roco. Nu komen die mausen uit HO startsets van Roco, kan ik dat ook gebruiken voor N?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

gdw1963

Re: Roco multimaus

Bericht door gdw1963 »

In principe is dat geen probleem.

Waar je wel op moet letten is dat je de "oudere" variant neemt, daar zit een wat zwaardere trafo bij, terwijl bij de latere sets slechts een "eenvoudige" adapter werd meegeleverd.

Als je met de PC wil rijden heb je bij de multimaus nog wel een extra stukje elektronica nodig.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Jos

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Albert. Leuk dat je zo ver weg toch weer gaat sporen :D
Elk digitaal apparaat is schaalonafhankelijk en kan overal bij gebruikt worden. Alleen bij inbouw van sommige componenten (lokdecoders) is de afmeting bepalend of het past.
Sommige centrales bieden de mogelijkheid om de spanning op de baan iets te verlagen, maar dit is geen noodzaak.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
AAHendriks

Harstikke bedankt GDW en Jos voor jullie hulp. :D

Volgende uitdaging, ruimte. De woningen hier zijn zeer klein, dus een andere uitdaging. :D

ouwerling

Bericht door ouwerling »

Hi Albert,

Ik ben ook 1 jaar geleden begonnen en heb eerst wat workshops gevolgd om wegwijs te worden in de nieuwe techniek en me te orienteren in de mogelijkheden en systemen.
Ik zelf ben daarna ingestapt in Het Uhlenbrock Intellibox systeem.
Rijd zelf met Koploper als PC programma (Freeware) , maar kijk ook al naar het nieuwe programma Itrain (niet gratis) dat volop in ontwikkeling is en wat gebruiksvriendelijker is en zeker grafisch veel aantrekkelijker oogt.

http://www.pahasoft.nl/ http://berros.eu/itrain/nl/

Heb inmiddels de Intellibox Basic als centrale met de wissel en bezetmeld decoders (63410 en 63340) alles aangesloten via het loconet protocol.
Uhlenbrock heeft een compleet systeem met alle benodigde componenten wat uiteraard mooi op elkaar past en met elkaar communiceert.

http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/PRODUKTE/INDEX.HTM

Dit betekent niet dat andere componenten niet communiceren of niet goed te combineren zijn, maar ik vond het wel belangrijk dat alles echt op elkaar afgestemd is.
Ik rijd nu met een proefbaan met 4 treinen en ik moet zeggen dat het Uhlenbrock systeem erg goed bevalt en duitse degelijkheid uitstraalt.
Voorts is de Intellibox een veel gebruikte centrale zodat er heel veel documentatie en ervaring is op dit forum en andere sites.
Ook niet onbelangrijk, want je loopt hoe dan ook tegen uitdagingen aan. Wel handig als er dan online hulp is van mensen die je uit de brand kunnen helpen.
Het is wel jammer dat instappen in de digitale modelspoor wereld wat investeringen vraagt, maar ik denk dat als je dan toch besloten hebt om in te stappen kun je beter misschien een mooi degelijk systeem aanschaffen met alle mogeljkheden van uitbreiding en ondersteuning.
Ik weet natuurlijk niet of dat met de Roco maus ook het geval is, maar ik denk dat de mogelijkheden darvan iets beperkter zijn.
Of te wel het hangt ook een beetje af hoe de toekomstige ambitie met de hobby er uit gaat zien.

Misschien helpt deze info.

Vr Gr Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

Onderwerp starter
AAHendriks

Hoi Ouwerling,

hartstikke bedankt voor de info. Dit kan ik zeker gebruiken als ik later in de toekomst meer verlangt van een baan. Ik denk dat het voor mij het beste is om er eerst weer in te komen met een minimale baan en de digitale opties te verkennen. Ik denk dat een multimaus meer dan genoeg is. Later zou ik kunnen kijken voor een intellibox system.

Mvg,

Albert.

Matheus

Bericht door Matheus »

Hoi Albert.

Een Multimuis heeft al vele mogelijkheden, zelf ben ik pas aan het proefdraaien.
Enkel met de multimuis, echter is het de bedoeling dat Koploper dit gaat overnemen.
Zodoende behoud ik de multimuis voor het programeren van omgebouwde locs, geef dan het adres in bij koploper.
Maar zover ben ik nog niet, alhoewel het startpaket van Wim Ros reeds mede is aangesloten.
Mankeer nog de wisseldecoders en servodecoders voor de sturing door koploper.
Mvg.
Matheus.

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Albert,

De spanning per schaal is degelijk anders dan woord besproken, op een IB heb je de mogelijkheid deze in drie standen te zetten: N, HO, O,
dit is dan 14, 18, 22 volt, bij een HO spanning rijd de trein veel te hard, en bij kortsluiting kan het je decoder kosten.
Om te weten welke spanning er op de rail staat kan je dit meten, de zwarte kabel van je multimeter op een ground en de rode op een railstaaf, bijde railstaven moeten gelijk zijn max 0,2 volt verschil.

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Spar

Bericht door Spar »

Spar schreef:Hallo Albert,

De spanning per schaal is degelijk anders dan woord besproken, op een IB heb je de mogelijkheid deze in drie standen te zetten: N, HO, O,
dit is dan 14, 18, 22 volt, bij een HO spanning rijd de trein veel te hard, en bij kortsluiting kan het je decoder kosten.
Om te weten welke spanning er op de rail staat kan je dit meten, de zwarte kabel van je multimeter op een ground en de rode op een railstaaf, bijde railstaven moeten gelijk zijn max 0,2 volt verschil.

M.v.g. Spar

P.S. deze moet voor N-Spoor 6,0 volt zijn.

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Spar, uit welke hoge hoed tover jij deze spanning?

De decoders voor N werken op dezelfde spanning is de decoder voor H0, aanpassen van de spanning is dus niet nodig.
Gebruik voor de Multi-Maus de trafo die bij de startset is geleverd, en dan zit je altijd goed.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
AAHendriks

Hoi Wim & Spar,

Bedankt voor jullie input. Ik heb net de Roco multimaus binnen gekregen, via Ebay gewonnen. Ik zal de trafo eens bekijken of dat het wel de juiste is. ;)

Mvg,

Albert.

Spar

Bericht door Spar »

Wim Ros schreef:
Spar, uit welke hoge hoed tover jij deze spanning?

De decoders voor N werken op dezelfde spanning is de decoder voor H0, aanpassen van de spanning is dus niet nodig.
Gebruik voor de Multi-Maus de trafo die bij de startset is geleverd, en dan zit je altijd goed.

Mvg
Wim.
Hallo Wim,

De spanning is beschreven in de gebruiksaanwijzing van Digitrax, de decoders kunnen 18 volt aan, maar waarom zou je deze zo zwaar belasten als je de decoder bijna op nul moet zetten als je op de schaal snelheid wilt rijden.
Bij het kalibreren voor het gebruik met de computer vraagt om de decoder naar de schaal snelheid terug te zetten.

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

martinb

Bericht door martinb »

De spanning is beschreven in de gebruiksaanwijzing van Digitrax
In precies welke digitrax beschrijving staat die 6 volt?? Heel benieuwd, want ik kan geen enkele logische reden verzinnen in tegendeel. Het druist tegen alles in wat ik ooit heb gehoord of geleerd.

Nog erger, met 6 volt zullen een aantal zaken fout gaan en zal de kans op stotteren mega gaan toenemen.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

evo

Bericht door evo »

spanning omhoog = stroom omlaag = goed

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan