Dank voor het welkom.
robvanwijngaarden schreef: ↑26 apr 2022 06:57
Reinder, zoals je zelf aangeeft bestaat er al soortgelijke software als iTrain/Koploper/TrainController. Waarin onderscheid traintastic nu of straks zich met de andere pakketten?
Terechte vraag
Traintastic is Open Source, broncode is beschikbaar onder de GPLv2 licentie. Dit houd voor de toekomst de mogelijkheden open dat ook anderen het project zouden kunnen overnemen. (Niet dat ik van plan ben te stoppen, maar je weet nooit wat er gebeurt natuurlijk). Los van JMRI zijn veel andere projecten closed source zoals Koploper/iTrain/TrainController/WinDigipet/RocRail.
Traintastic is gratis
Traintastic draait op Windows, Linux en macOS. Deel van de beschikbare software pakketten is uitsluitend beschikbaar voor Windows.
Traintastic zal in de toekomst een vergelijkbare functionaliteit hebben als de andere pakken. Al deze pakketten kunnen veelal in de basis het zelfde. Er zijn natuurlijk wat specifieke gevallen per pakket.
Mijn doel met Traintastic is om een lage instap te hebben, een software pakket wat makkelijk is om mee te beginnen en waarbij je gaandeweg kunt bijleren als je dat wil zodat ook gebruikers met speciale wensen hun ding kunnen doen. Voor ultime vrijheid bevat Traintastic een scripting engine zodat je eigen stukjes code kan toevoegen voor specifieke toepassingen.
Traintastic heeft een client/server architectuur, het is mogelijk om met meerdere PCs de baan tegelijk te bedienen.
Bij de friese modelbaan club in Leeuwarden waar ik lid van ben wordt gebouwd aan een baan met zowel 2 rail als 3 rail door elkaar. Beide banen worden bestuurd door een eigen PC. Echter komen er een aantal "hybride" sporen op de baan die zowel door 2 als 3 rail gebruikt kunnen worden. Dat wil ik ook graag in Traintastic gaan ondersteunen. De beide banen moeten dan van elkaar weten om het trein verkeer veilig te kunnen regelen.
Al met al een flink project waar nog een hoop tijd in gaat zitten
maar dat geeft niet, daar is het een hobby voor. Ik wil mensen met Traintastic een open source alternatief bieden. Als mensen het niet willen gebruiken even goede vrienden, je moet vooral een software pakket kiezen wat bij jou past!
Voor mijn werk als software ontwikkelaar is Traintastic ook een soort CV en ik kan de Traintastic code gebruiken bij C++ training die ik geef.