Tandwielen onder de treinen
Tandwielen onder de treinen
Ik begin net en ben bezig met een Nederlandse baan aan het maken. Ik zie op MP een (digitale)trein waar ik interesse in heb maar deze heeft ook tandwielen onder te trein. Ik heb gewone Fleishmann rails. De rest van mijn treinen hebben dit niet.
1) Kan deze trein op mijn fleishmannrails rijden?
2) Zoja, wat zijn de voor en nadelen van tandwielen op mijn baan?
3) Heeft rijden (op lang termijn) op een digitale baan, invloed op rijstijl als deze tandwielen heeft (tov andere treinen)
Sorry voor de newbie-vragen waarschijnlijk, met vriendelijke groet Rene
1) Kan deze trein op mijn fleishmannrails rijden?
2) Zoja, wat zijn de voor en nadelen van tandwielen op mijn baan?
3) Heeft rijden (op lang termijn) op een digitale baan, invloed op rijstijl als deze tandwielen heeft (tov andere treinen)
Sorry voor de newbie-vragen waarschijnlijk, met vriendelijke groet Rene
Re: Tandwielen onder de treinen
Hallo Rene,
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met "tandwielen onder de trein"
gaat het om een tandrad locomotief?
Fenna
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met "tandwielen onder de trein"
gaat het om een tandrad locomotief?
Fenna
Als je de tandwielen bedoelt die zichtbaar zijn aan de onderzijde tussen de wielen kan je gerust zijn. Die drijven de assen aan en zijn niet bedoeld voor iets anders. Rails met tandrad aandrijving bestaat in schaal N niet. In principe kunnen alle loco’s op rails van alle merken rijden.
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
-
De normale tandwielen van bijna alle locomotieven komen niet zover door de bodem en alle normale treinen van alle merken kunnen op fleischmann rails rijden.
De tandradtreinen van Fleischmann kunnen ook prima op fleischmann rails zonder tandstaaf rijden de tandstaaf steekt boven de normale spoorstaven uit. Wil je juist met tandstaaf rijden om extra steile hellingen op te kunnen dan zit je vast aan tandrad locs van Fleischmann.
Groetjes Michiel
De tandradtreinen van Fleischmann kunnen ook prima op fleischmann rails zonder tandstaaf rijden de tandstaaf steekt boven de normale spoorstaven uit. Wil je juist met tandstaaf rijden om extra steile hellingen op te kunnen dan zit je vast aan tandrad locs van Fleischmann.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Inderdaad dit bedoel ik.Rtoonen schreef: ↑27 apr 2022 11:25 Als je de tandwielen bedoelt die zichtbaar zijn aan de onderzijde tussen de wielen kan je gerust zijn. Die drijven de assen aan en zijn niet bedoeld voor iets anders. Rails met tandrad aandrijving bestaat in schaal N niet. In principe kunnen alle loco’s op rails van alle merken rijden.
@iedereen: bedankt voor de reacties het is mij duidelijk(er) geworden.
Ook een duidelijk andtwoord (zoals bedoeld), thankxneudalhausenstadbahn schreef: ↑27 apr 2022 15:44 De normale tandwielen van bijna alle locomotieven komen niet zover door de bodem en alle normale treinen van alle merken kunnen op fleischmann rails rijden.
Groetjes Michiel