Nadat ik wat opbouwende kritiek heb gekregen, waarvoor dank, ben ik tot het volgende plan gekomen:

Het is gebaseerd op onderstaand plaatje:

De wijzigingen zijn onder andere een korter kanaal in het stadshart en het schaduw station is onder het noordelijk deel van de baan gehaald en ligt nu buiten de baan ivm bereikbaarheid. Vanwege die algehele bereikbaarheid komt het geheel op een verplaatsbaar onderstel. De kleuren worden de verschillende baanvakken ivm computer aansturing.
Verder heb ik linksboven voorlopig een klein spoorwegmuseum in de planning ipv van wat er op het plaatje staat, met de optie om later een module aan de 2 sporen te koppelen met een draaischijf en ringloods als het museum zich zou willen uitbreiden.
De scenery wordt op Nederlandse leest, maar niet ergens specifiek. Het meeste materieel is dan ook Nederlands (periode III t/m VI), maar juist om ook ouder (buitenlands) materieel af een toe een rondje te laten rijden is er dus het museum bedacht.
De laatste nieuwe toevoeging is de buitenste baan dubbelsporig uit te voeren.
Als rails ga ik Kato unitrack gebruiken voor de baan en Fleischmann Piccolo met bedding voor het schaduwstation. Dit laatste omdat ik binnen de beschikbare breedte met de 3-weg wissel meer opstelsporen kwijt kan en het hele schaduw station ook iets compacter wordt dan met unitrack.
Nog niet alles is in beton gegoten, dus aanvullingen / opmerkingen en ideeën zijn altijd welkom.
Voordat ik met de bouw kan gaan beginnen, zal er hier in en rond huis nog het nodige moeten gebeuren om de hobbykamer vrij te kunnen maken. Dus ik hoop ergens begin 2023 te starten met de werkelijk bouw. Voor die tijd heb ik nog veel leer- en testwerk te gaan, aangezien dit mijn eerste baan wordt. Voor het digitale aansturen ben ik niet zo bang, mijn dagelijks werk is in de mechatronica dus de principes zijn mij duidelijk.