Baden 2.0 (Baanplan)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Dat is een oplossing Bert. Ik ga het er in tekenen. Hoogte verschil is hetzelfde dus dat gaat goed komen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
dat engelse wissel dat ik aangaf zou je evt. ivm. betrouwbaarheid kunnen vervangen door 2 gewone wissels.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Ik heb zover nog geen problemen gehad met Engelse wissels. Er zaten er 6 in in het oude baden. Ik heb meer pech met drie weg wissels.
Morgen na werk even tijd nemen om te gaan tekenen.
Bedankt weer
Morgen na werk even tijd nemen om te gaan tekenen.
Bedankt weer
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Sorry, heel weinig tijd gehad met de kerst drukte. Toch even een half uurtje wezen tekenen en de veranderingen zitten er in. Het rangeer gebeuren is weg en daar ga ik opnieuw over denken. De twee RoLa opstel sporen blijven onder in liggen denk ik.
We gaan weer verder maar alle bijdragen zijn van harte welkom.
We gaan weer verder maar alle bijdragen zijn van harte welkom.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Nu al bezig met de kerst? Ik ben nog net aan het bijkomen van de zomerperiode met nog heerlijk terrasweer.Raymond (UK) schreef: ↑12 okt 2022 21:10 Sorry, heel weinig tijd gehad met de kerst drukte. Toch even een half uurtje wezen tekenen en de veranderingen zitten er in. Het rangeer gebeuren is weg en daar ga ik opnieuw over denken. De twee RoLa opstel sporen blijven onder in liggen denk ik.
We gaan weer verder maar alle bijdragen zijn van harte welkom.
Groot gelijk dat je nog even wacht met het rangeergedeelte.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Ik maak personalised toy boxes Bert. Kerst drukte begint eind Augustus. Vandaar dat het bouwen altijd verdacht langzaam gaat. Tussen Aug en Maart is het te druk en daarna te warm.
Ik hoop wat vroeger dicht te gaan voor kerst zodat ik wat daagjes op zolder kan doorbrengen en de onderbouw te beginnen.
Ik hoop wat vroeger dicht te gaan voor kerst zodat ik wat daagjes op zolder kan doorbrengen en de onderbouw te beginnen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Ik had uiteraard al een vermoeden dat het met je werk te maken had.De winkels hier zijn ook met de feestdagen bezig.Goed dat de zaken goed gaan maar dat houdt idd in dat er weinig tijd over blijft voor de hobby.
Ik ben dan wel met pensioen maar mijn bouwtempo ligt ook laag.
Het baanplan ziet er goed uit.
De hoofdbaan realiseren is idd prioriteit en het rangeergedeelte kun je later ontwikkelen.
Je hebt nu links als rechts een aansluiting daarvoor en dat is voorlopig voldoende.Je zou dat uithaalspoor wat Michiel aangaf nog kunnen meenemen bij je wissels.
Maar voor nu heb je je handen al vol aan.
Succes en ik volg de voortgang.
Ik ben dan wel met pensioen maar mijn bouwtempo ligt ook laag.
Het baanplan ziet er goed uit.
De hoofdbaan realiseren is idd prioriteit en het rangeergedeelte kun je later ontwikkelen.
Je hebt nu links als rechts een aansluiting daarvoor en dat is voorlopig voldoende.Je zou dat uithaalspoor wat Michiel aangaf nog kunnen meenemen bij je wissels.
Maar voor nu heb je je handen al vol aan.
Succes en ik volg de voortgang.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Hi Bert,
Sorry voor de late reactie. Precies twee jaar op de dag! Dat is freaky
Het oude Baden is weg en ik ben begonnen aan de onderbouw van Baden 2.0. Vanmiddag het (kleiner dan verwacht) schaduw station neergelegd. Ik zit met ruimte gebrek voor mijn baan. Maar ja, wie niet?
Ik wil ook een kopspoor in het schaduw station maken om een korte DMU daarvandaan naar het bovenste kopspoor in het station te laten rijden heen en weer. Nog even kijken hoe nog wat wissels er in te prakken om dat te realiseren
Hier het toch wat kleinere schaduw station. Er gaan dus korte treinen rijden. De lange treinen kunnen de baan op als we niet automatisch rijden.
Het station zelf had ik twee jaar geleden neergelegd en daar ben ik zeer tevreden over zover.
Sorry voor de late reactie. Precies twee jaar op de dag! Dat is freaky
Het oude Baden is weg en ik ben begonnen aan de onderbouw van Baden 2.0. Vanmiddag het (kleiner dan verwacht) schaduw station neergelegd. Ik zit met ruimte gebrek voor mijn baan. Maar ja, wie niet?
Ik wil ook een kopspoor in het schaduw station maken om een korte DMU daarvandaan naar het bovenste kopspoor in het station te laten rijden heen en weer. Nog even kijken hoe nog wat wissels er in te prakken om dat te realiseren
Hier het toch wat kleinere schaduw station. Er gaan dus korte treinen rijden. De lange treinen kunnen de baan op als we niet automatisch rijden.
Het station zelf had ik twee jaar geleden neergelegd en daar ben ik zeer tevreden over zover.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Hoi Raymond,
Het was idd al weer eventjes geleden (moest me wel (weer even inlezen).
Mooi dat je met de daadwerkelijke bouw bent begonnen.
Het grote station ziet er prima uit.
Daar zou ik inderdaad niets aan veranderen.
Het schaduwstation is op zich ook goed, alleen bedacht ik me dat als je het wat minder schuin legt zonder dat rechte stukje paarse spoor rechtsonder het misschien wel een stukje langer zou kunnen worden.Dus linksboven en rechtsonder meteen als diagonaal aan de 180° bogen aansluiten.
Dat pendelspoor zie ik ook niiet zo 1,2,3 een oplossing voor anders dan over het hoofdspoor maar dan zit je weer met de rijrichting.
Misschidn een kopspoortje maken rechts na de paarse wissels evenwijdig aan de tafelrand.
De zichtbare rijafstand is dan wel gering hoewel je de trein ook de hele ronde kunt laten rijden.
Automatisch pendelen is niet heel simpel te realiseren denk ik.
Met een extra wisselcombinatie in het schaduwstation worden de sporen nog korter.
Ik denk dat je het kopspoor ook kan maken rechtsboven na de bocht op het lage paarse niveau,dus los van het schaduwstation.
Ik zal eens gaan puzzelen en schetsen.
Ik heb weer wat om te volgen in ieder geval
Het was idd al weer eventjes geleden (moest me wel (weer even inlezen).
Mooi dat je met de daadwerkelijke bouw bent begonnen.
Het grote station ziet er prima uit.
Daar zou ik inderdaad niets aan veranderen.
Het schaduwstation is op zich ook goed, alleen bedacht ik me dat als je het wat minder schuin legt zonder dat rechte stukje paarse spoor rechtsonder het misschien wel een stukje langer zou kunnen worden.Dus linksboven en rechtsonder meteen als diagonaal aan de 180° bogen aansluiten.
Dat pendelspoor zie ik ook niiet zo 1,2,3 een oplossing voor anders dan over het hoofdspoor maar dan zit je weer met de rijrichting.
Misschidn een kopspoortje maken rechts na de paarse wissels evenwijdig aan de tafelrand.
De zichtbare rijafstand is dan wel gering hoewel je de trein ook de hele ronde kunt laten rijden.
Automatisch pendelen is niet heel simpel te realiseren denk ik.
Met een extra wisselcombinatie in het schaduwstation worden de sporen nog korter.
Ik denk dat je het kopspoor ook kan maken rechtsboven na de bocht op het lage paarse niveau,dus los van het schaduwstation.
Ik zal eens gaan puzzelen en schetsen.
Ik heb weer wat om te volgen in ieder geval
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Hi Bert,
Sorry voor de lange afwezigheid. Ik was heel druk met werk en daarna kon ik de motivatie niet vinden om weer helemaal opnieuw te beginnen. Rijden vind ik leuk, rails leggen minder.
Bedankt weer voor de input. Zeer gewaardeerd! Dat kopspoor gooi ik er gelijk in (naast de paarse baan die omhoog loopt terug naar het station) Het pendelen gaat goed denk ik met iTrain. Zo niet, dan word dat gewoon een 'route'
Sorry voor de lange afwezigheid. Ik was heel druk met werk en daarna kon ik de motivatie niet vinden om weer helemaal opnieuw te beginnen. Rijden vind ik leuk, rails leggen minder.
Bedankt weer voor de input. Zeer gewaardeerd! Dat kopspoor gooi ik er gelijk in (naast de paarse baan die omhoog loopt terug naar het station) Het pendelen gaat goed denk ik met iTrain. Zo niet, dan word dat gewoon een 'route'
Deze begrijp ik niet goed. Welke rechte stukken bedoel je?bpieters schreef: ↑13 okt 2024 21:35 Het schaduwstation is op zich ook goed, alleen bedacht ik me dat als je het wat minder schuin legt zonder dat rechte stukje paarse spoor rechtsonder het misschien wel een stukje langer zou kunnen worden.Dus linksboven en rechtsonder meteen als diagonaal aan de 180° bogen aansluiten.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
HI raymond,
Ik zal morgen een plaatje sturen over dat schaduwstation met een ander idee.
In tekst is het inderdaad niet helemaal goed uit te leggen.
Groet,Bert (ook aan het bier gewoon op de bank niet in de hottub)
Ik zal morgen een plaatje sturen over dat schaduwstation met een ander idee.
In tekst is het inderdaad niet helemaal goed uit te leggen.
Groet,Bert (ook aan het bier gewoon op de bank niet in de hottub)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Haha Bert. Hier is het ook gewoon bier op de bank atm. Hottub staat al een paar weken uit in verband met kosten en nog erger sinds nieuwe regering op dit eiland. Zit aan een hout gestookte tub te denken. Genoeg hout over.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Ik woon in een appartement dus geen hottub.
Ook hier moeten we erg zuinig aan doen met de energie.
Dit is het voorstel voor het schaduwstation.
De sporen zijn dan wel iets langer.
Aan de andere zijde van de sporen kunnen de wissels misschien ook nog anders, indien nodig.
Ook hier moeten we erg zuinig aan doen met de energie.
Dit is het voorstel voor het schaduwstation.
De sporen zijn dan wel iets langer.
Aan de andere zijde van de sporen kunnen de wissels misschien ook nog anders, indien nodig.
Re: Baden 2.0
Hier in rood nog een extra mogelijkheid misschien:
rood en blauw samen geeft wel een mooie spoorlengte.
rood en blauw samen geeft wel een mooie spoorlengte.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Dank je Bert,
Ik ga van het weekend even tekenen en kijken of het lukt met de sporen te verlengen. Ik werk alleen met standaard Fleischmann track dus ik weet nog niet of dat precies gaat passen. Meeste mensen werken met Peco maar ik heb zoveel FLM track liggen. Daar gaan we dus gewoon mee verder.
Off topic// Hottub in een appartement is iid lastig ja. In de workshop en ook de huiskamer in huis heb ik sinds een jaar of 2-3 een diesel heater om het warm te houden en om kosten te besparen. Loopt op rode diesel of kerosine. 21 graden voor 10p (0.12 euro cent) per uur.
Ik ga van het weekend even tekenen en kijken of het lukt met de sporen te verlengen. Ik werk alleen met standaard Fleischmann track dus ik weet nog niet of dat precies gaat passen. Meeste mensen werken met Peco maar ik heb zoveel FLM track liggen. Daar gaan we dus gewoon mee verder.
Off topic// Hottub in een appartement is iid lastig ja. In de workshop en ook de huiskamer in huis heb ik sinds een jaar of 2-3 een diesel heater om het warm te houden en om kosten te besparen. Loopt op rode diesel of kerosine. 21 graden voor 10p (0.12 euro cent) per uur.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Je kan de hoek iets kleiner maken. ik denk dat je nu ongeveer 45 graden draait, maar ik denk dat dat minder kan. dan maak je de sporen langer.
Re: Baden 2.0
De radiatoren die horen bij de blokverwarming gebruiken we niet meer want te duur.Raymond (UK) schreef: ↑15 okt 2024 19:10 Dank je Bert,
Ik ga van het weekend even tekenen en kijken of het lukt met de sporen te verlengen. Ik werk alleen met standaard Fleischmann track dus ik weet nog niet of dat precies gaat passen. Meeste mensen werken met Peco maar ik heb zoveel FLM track liggen. Daar gaan we dus gewoon mee verder.
Off topic// Hottub in een appartement is iid lastig ja. In de workshop en ook de huiskamer in huis heb ik sinds een jaar of 2-3 een diesel heater om het warm te houden en om kosten te besparen. Loopt op rode diesel of kerosine. 21 graden voor 10p (0.12 euro cent) per uur.
We verwarmen de ruimte met electrische convectorkachels die je naar wens aan_of uit kunt zetten.
Waren 800 euro goedkoper uit afgelopen winter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Ton, ik weet niet of dat gaat lukken. Ik zit met ruimte gebrek. Als ik de hoek kleiner maak dan loopt de rails veel verder uit naar boven aan de rechter kant vermoed ik. Het witte vlak is de hele baan en dat stuk recht boven 'aan' is een bij stukje dat net gaat. Dus aan de achterkant kan ik er net achter komen in het midden. Beetje onduidelijk misschien.
Dit is de layout met bogen (FLM R3 & R4)
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Inderdaad een goede besparing Bert! Wij hebben 16 jaar geleden een aanbouw aan ons huis gebouwd. Van 4 slaapkamer naar 6 en bijna allemaal open plan beneden. Niet zo'n goed idee achteraf met stijgende gas rekeningen. Alle warmte gaat omhoog zo de trap op dus de eetkamer, tweede huiskamer en keuken zijn best koud over de winter. Al een derde diesel heater besteld voor de tweede huiskamer. Ik heb een hekel aan kou met Raynaud's en arthritis.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Dat zijn inderdaad vervelende aandoeningen,dan is wat warmte wel welkom.
Nu we wat ouder worden en toch wat minder bewegen is een fijn leefklimaat wel een must.
Als je vaste railsukken gebruikt is mijn voorstel misschien moeilijk te realiseren.
De blauwe aanvulling moet denk ik wel kunnen, de rode misschien niet.
Kwestie van uitproberen.
Ik ben benieuwd of het lukt.
Wel een beetje kruipdoor sluipdoor die bereikbare driehoek,maar hopelijk hoef je er niet vaak te zijn.
Nu we wat ouder worden en toch wat minder bewegen is een fijn leefklimaat wel een must.
Als je vaste railsukken gebruikt is mijn voorstel misschien moeilijk te realiseren.
De blauwe aanvulling moet denk ik wel kunnen, de rode misschien niet.
Kwestie van uitproberen.
Ik ben benieuwd of het lukt.
Wel een beetje kruipdoor sluipdoor die bereikbare driehoek,maar hopelijk hoef je er niet vaak te zijn.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Ik ga van het weekend er mee aan de slag. Kijken of ik ergens uitkom. Ik laat het weten.
De baan is eigenlijk te groot voor de ruimte maar als het moet kan ik vanuit de oude zolder om de nieuwe heen. Zal wel een keer een foto plaatsen van het dak en hoe de rare ruimte is
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0
Bert z'n idee in praktijk gebracht en vandaag even aan het tobben geweest met het schaduw station. Omdat ik rails van Fleischmann gebruik en geen flex rail ziet het schaduw station er nogal rommelig uit maar de sporen zijn een heel stuk langer nu. Van drie wagons naar zes! Sporen zijn ongeveer 1.40M. Ongeveer de zelfde lengte als op het normale station. Nu kan dus ook de 614-Doppeleinheit kan dus ook overal stoppen. Maximaal 12 treinen zouden kunnen rijden.
Ik reed op de oude baan vaak met langere treinen maar zes wagons is al een mooie lengte. De lange treinen (ICE, RoLa, zelflossers en containers) stoppen nergens. Die zijn allemaal over 2 meter.
Het nieuwe rommelige schaduw station
Ik reed op de oude baan vaak met langere treinen maar zes wagons is al een mooie lengte. De lange treinen (ICE, RoLa, zelflossers en containers) stoppen nergens. Die zijn allemaal over 2 meter.
Het nieuwe rommelige schaduw station
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0
Hoi Raymond,
Ik vind het er acceptabel uitzien.
Een schaduwstation hoeft er niet mooi uit re zien als het maar functioneel is.
Er ziitten wel een paar slingers in maar als het bij het uittesten goed werkt dan is het verder prima.
Mijn ervaring is dat het meestal wel goed gaat met niet al te lange treinen en het is met de rijrichting mee bij rechtsverkeer.
Voordeel van deze opzet is wel dat doorgaande lange treinen de wissels in rechtstand kunnen berijden.
Voor die slingers is wel een oplossing maar dan moeten er een paar gebogen raikstukken ingekort en aangepast worden.
Ik weet niet of dat net zo simpel is bij bijv. minitrix.
Indien gewenst kan ik deze optie aangeven.
Ik vind het er acceptabel uitzien.
Een schaduwstation hoeft er niet mooi uit re zien als het maar functioneel is.
Er ziitten wel een paar slingers in maar als het bij het uittesten goed werkt dan is het verder prima.
Mijn ervaring is dat het meestal wel goed gaat met niet al te lange treinen en het is met de rijrichting mee bij rechtsverkeer.
Voordeel van deze opzet is wel dat doorgaande lange treinen de wissels in rechtstand kunnen berijden.
Voor die slingers is wel een oplossing maar dan moeten er een paar gebogen raikstukken ingekort en aangepast worden.
Ik weet niet of dat net zo simpel is bij bijv. minitrix.
Indien gewenst kan ik deze optie aangeven.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1403
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dank je Bert,
Ik weet niet of het werkt maar op de vorige baan zaten ook een paar slingers. De enige problemen die ik had waren wissels direct na een bocht dus ik denk dat dit goed gaat.
Ik ga er mee door volgend weekend.
Ik weet niet of het werkt maar op de vorige baan zaten ook een paar slingers. De enige problemen die ik had waren wissels direct na een bocht dus ik denk dat dit goed gaat.
Ik ga er mee door volgend weekend.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...