Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Enige tijd geleden heb ik een versie van de Plan-E, 1e klas ontwikkeld op basis van het oude Minitrix model.
Nu ShapeWays zijn eigen inflatie indexcijfers aan het boosten is, heb ik op verzoek van een mede-forum lid de ontwikkeling voortgezet op basis van het in eigen huis printen van de kap. Het testwerk omtrent de optimale print oriëntatie is begonnen. (De filigrane raamspijlen vormen momenteel nogal een uitdaging). Het ontwerp (inclusief interieur) is al wel min of meer gereed.
Het model is voorbereid voor interieur- en sluitverlichting en past op een bestaand Minitrix Plan-E chassis.
De inzetramen voor mijn DE1/2 stellen hebben een dikte van 0,25 mm. Deze zijn geprint op een Elegoo Saturn 2 met laagdikte van 10 micron met de voor deze laagdikte optimale hoek van 19,33 graden. Bij een laagdikte van 50 micron zou de hoek 60,32 graden zijn. Dit bereken je door de arctan uit te rekenen, oftewel de laagdikte/pixelgrootte en dit getal invullen in een arctan calculator welke te vinden is op internet.
Heb interesse in een Plan E kap om mijn huidige 1e klas rijtuig te verbeteren, nu nog wachten op de kortkoppelingen van @Paul-DMV.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Mijn kortkoppel systeempje is getest op de beurs en rijdt goed. Echter ben ik ze met de laatste bestelling vergeten mee te bestellen.
Dit komt dus nog, alleen ik zit tm januari nogal druk met verbouwing / verhuizing. Wel zal je een bankje van het interieur moeten inkorten om plek te maken.
Ik zal binnenkort een 1e klas interieur printen. Dit exemplaar neem ik dan mee naar de beurs in Rijswijk. Kijken we daar wat er uiteindelijk nog aangepast moet worden. Zelf ben ik de komende tijd ook wat drukker vanwege een nieuwe job in de omgeving van jullie vereniging.
Daar ben ik nog niet helemaal uit. De kap staat weliswaar op Shapeways en de kwaliteit hiervan is goed.
Alleen is de prijsstelling van SW niet meer leuk voor onze hobby.
Als ik de kap zelf print op mijn Elegoo resinprinter duurt het ongeveer 12 uur, dus dat is ook net optimaal. Dat kan wel in een incidenteel geval, maar voor een beetje kleinschalige productie heb ik helaas onvoldoende vrije tijd.
Een prijsgunstiger alternatief voor ShapeWays zou mooi zijn of ik moet op zoek naar een partij die een mal kan trekken van het prototype en zo de productie kan invullen. Op deze manier werk ik zo al samen met Rob Bisschop en dat voorziet ook in een behoefte.
Voor de echte knutselaars onder ons zou een alternatief printadres het mooist zijn. Ik moet me daar binnenkort maar eens op oriënteren.
Als ik een mogelijke optie mag aangeven, als de kosten voor een mal een productie in de weg zou staan is misschien een manier van intekenen met een deel van voorfinanciering wel een optie. Gezien de vele vragen over Plan E en wensen voor een Plan E, toch wel een belangrijk object in de NS geschiedenis, lijkt het mij dat wellicht voldoende mensen bereid zijn om aan een dergelijke vorm van voorfinanciering mee te werken, zeker als er wellicht de optie komt ook andere varianten in de toekomst te produceren.
Als goedkoper alternatief voor shapeways, kun je eens op printics kijken.
Ik heb hier onlangs een paar onderdelen voor een modelboot van mijn vader laten printen en deze zijn goed gelukt.
Je kan er echter geen winkeltje beginnen om via hun je modellen te verkopen. Hiervoor zou je eens naar https://i.materialise.com/en kunnen gaan.
Verder is het een mooi project en als de productie zover is, dan mag je mij tot je klanten rekenen.
Voor mij is het modelleren ook een stukje hobby geworden. Vervolgens maak ik dan het model voor eigen gebruik.
Een print produceren voor een enthousiaste mede hobbyist is geen probleem, maar een productie van grote aantallen is niet mijn ding. Daarvoor zoek ik vaak de samenwerking met anderen op.