Rechte kruising
Re: Rechte kruising
78 graden is wel een beetje vreemd getal.(je zou dan 75 graden verwachten)
Atlas heeft 60 en 90 graden.
Met een aanvullende bocht zou je 60 graden kunnen nemen
of zelf iets maken.
Verder is mij niet bekend.
Misschien is het een optie om het gedeelte waar het om gaat als tekening of foto te plaatsen.
Dan kunnen we kijken naar een oplossing.
Atlas heeft 60 en 90 graden.
Met een aanvullende bocht zou je 60 graden kunnen nemen
of zelf iets maken.
Verder is mij niet bekend.
Misschien is het een optie om het gedeelte waar het om gaat als tekening of foto te plaatsen.
Dan kunnen we kijken naar een oplossing.
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Rechte kruising
Bert, wat betreft mijn vorige bericht is enkel gegein!
Wat betreft de locatie waar het om gaat, ik heb geen tekening of foto. Enkel een idee in mijn hoofd die ik probeer om te zetten naar een passend iets. Heb ik meer ruimte, dan heb ik geen probleem of is het makkelijker op te lossen.
Ik kan komend weekend wel een foto maken en railstukken uitleggen zoals ik het enigszins in mijn hoofd heb, maar het oppervlakte en de ruimte van mijn idee matchen simpelweg niet met elkaar.
Het gaat om een depot met draaischijf, ringloods, div sporen voor de behandeling van de stoomlocs en ergens er tussendoor/buitenom een spoor naar een halteplaats waar de rijtuigen van het depot gestald worden, maar ook een dieseltrein die de halteplaats aandoet. En ik heb simpelweg te weinig lengte op de plaat om dit alles netjes op te kunnen bouwen en moet ik een beetje gaan proppen, maar wel weer realistisch houden. Snap je het nog? Er zijn 2 sporen die 'buitenaf' met de draaischijf verbinden, de ene enkel inrij (tbv dieseltrein of kolen aanvoer) en de andere in en uitrij. Ze komen beide uit een andere hoek van de baan waardoor de hoek waar het geheel in komt te liggen niet logisch is en slecht passend te krijgen.
Het spoor (enkel inrij) doorkruist het hele gebied om bij het station te komen, maar moet ook aansluiting hebben met de rest van het depot. Ergens komt ook nog wat ruimte voor onderhoud aan de diesels... Het in/uitrij spoor moet ook met alle facetten verbonden worden.
Ik zal met de kerstdagen, want dan heb ik mogelijk tijd, wat foto's schieten en de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen.
*Tijd om te verhuizen naar woning met grote schuur..
Wat betreft de locatie waar het om gaat, ik heb geen tekening of foto. Enkel een idee in mijn hoofd die ik probeer om te zetten naar een passend iets. Heb ik meer ruimte, dan heb ik geen probleem of is het makkelijker op te lossen.
Ik kan komend weekend wel een foto maken en railstukken uitleggen zoals ik het enigszins in mijn hoofd heb, maar het oppervlakte en de ruimte van mijn idee matchen simpelweg niet met elkaar.
Het gaat om een depot met draaischijf, ringloods, div sporen voor de behandeling van de stoomlocs en ergens er tussendoor/buitenom een spoor naar een halteplaats waar de rijtuigen van het depot gestald worden, maar ook een dieseltrein die de halteplaats aandoet. En ik heb simpelweg te weinig lengte op de plaat om dit alles netjes op te kunnen bouwen en moet ik een beetje gaan proppen, maar wel weer realistisch houden. Snap je het nog? Er zijn 2 sporen die 'buitenaf' met de draaischijf verbinden, de ene enkel inrij (tbv dieseltrein of kolen aanvoer) en de andere in en uitrij. Ze komen beide uit een andere hoek van de baan waardoor de hoek waar het geheel in komt te liggen niet logisch is en slecht passend te krijgen.
Het spoor (enkel inrij) doorkruist het hele gebied om bij het station te komen, maar moet ook aansluiting hebben met de rest van het depot. Ergens komt ook nog wat ruimte voor onderhoud aan de diesels... Het in/uitrij spoor moet ook met alle facetten verbonden worden.
Ik zal met de kerstdagen, want dan heb ik mogelijk tijd, wat foto's schieten en de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen.
*Tijd om te verhuizen naar woning met grote schuur..
Re: Rechte kruising
Mocht het allemaal niet lukken, stuur me maar een PB.
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Rechte kruising
offtopic tip: ik zag op 1zu160 dat station Neuffen te koop is (het origineel dus), kost wat, maar dan heb je ook wat.
Re: Rechte kruising
Qua ruimte kan ik dat aanraden!
(financieel wat minder...)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Rechte kruising
We zijn wel serieus aan het kijken voor een andere woning, maar dat is een andere kwestie. En om gelijk een heel station te kopen gaat de thuisdirectie waarschijnlijk niet mee akkoord..
Re: Rechte kruising
Dan heb je wel lekker de ruimte voor je baan...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Rechte kruising
Klopt! Echter moet ik het jaarbudget dat stevig gaan ophogen om ook goed te kunnen gaan bouwen, en dat is opzich ook wel mogelijk in de transport. Echter blijft er dan helemaal geen tijd meer over om te bouwen.. dusja.. lastig!
Maar het nieuwe huis krijgt hopelijk wel een serieuze ruimte voor de baan..
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Rechte kruising
Nou, ik had gezegd vandaag ergens mee te komen. Ik heb alleen niets gedaan op zolder helaas, geveild door een zeer heftige verkoudheid. Keel zat dicht, stem was weg en mn neus zal dicht geplamuurd.. En voor de slimmeriken, gisteravond niet te veel gezopen etc..
Ik zal dus op een ander moment komen met de platen en uitleg van mijn plan/idee..
Ik zal dus op een ander moment komen met de platen en uitleg van mijn plan/idee..
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Rechte kruising
In Utrecht ligt nog een dubbelspoor kruising, maar die is ook niet zuiver 90 graden. Je gaat er overheen als je vanuit Utrecht CS de trein neemt naar het spoorwegmuseum. De trein gaat er langzaam overheen, dus niet een stuk voor in de hoofdbaan lijkt mij. Het blijft echter een vreemd gezicht.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Rechte kruising
Deze kruising is al verleden tijd, het spoor is daar onlangs geheel gewijzigd.Zaunkönigs Bahn schreef: ↑27 dec 2022 18:06 In Utrecht ligt nog een dubbelspoor kruising, maar die is ook niet zuiver 90 graden. Je gaat er overheen als je vanuit Utrecht CS de trein neemt naar het spoorwegmuseum. De trein gaat er langzaam overheen, dus niet een stuk voor in de hoofdbaan lijkt mij. Het blijft echter een vreemd gezicht.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Rechte kruising
Bijzonder, daarnet nog de kaart bekeken en daar staat de kruising nog in volle glorie. Hoe gaat de lijn dan nu naar het spoorwegmuseum of kan dat helemaal niet meer?WilcoV schreef: ↑27 dec 2022 18:10Deze kruising is al verleden tijd, het spoor is daar onlangs geheel gewijzigd.Zaunkönigs Bahn schreef: ↑27 dec 2022 18:06 In Utrecht ligt nog een dubbelspoor kruising, maar die is ook niet zuiver 90 graden. Je gaat er overheen als je vanuit Utrecht CS de trein neemt naar het spoorwegmuseum. De trein gaat er langzaam overheen, dus niet een stuk voor in de hoofdbaan lijkt mij. Het blijft echter een vreemd gezicht.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Rechte kruising
Precies zoals het al enige jaren gebeurde, de trein rijdt eerst iets door richting Amersfoort en keert op een tussenspoortje waarna het met een wissel naar de Maliebaan gaat. De kruising werd al langer niet meer gebruikt. Het kruis is in mei dit jaar verwijderd.
https://nvbs-actueel.com/2022-05-mei/kr ... verdwenen/
https://www.prorail.nl/nieuws/spoorwerk ... in-utrecht
https://nvbs-actueel.com/2022-05-mei/kr ... verdwenen/
https://www.prorail.nl/nieuws/spoorwerk ... in-utrecht
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Rechte kruising
Dank voor het antwoord en de linkjes Wilco, plaatjes vanaf de bok zijn altijd leerzaam . Dat de bovenleiding automatisch kon zakken wist ik niet, zit nog wel even met de vraag hoe je dat doet met twee kruisende rijdraden. Er is altijd een spoor dat een kruisend draadje tegenkomt met de sleper.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Rechte kruising
Dat doe je in principe door de ene rijdraad licht omhoog te laten lopen en de andere omlaag zodat de stroomafnemer (sleper) gewoon overgaat van de ene naar de andere draad. Daarnaast kan je ook met stalen kruisen werken die gewoon op dezelfde hoogte tussen de rijdraden hangen.
voorbeeld van een omhoog en omlaag geleide rijdraad
voorbeeld van metalen verbinding
voorbeeld van een omhoog en omlaag geleide rijdraad
voorbeeld van metalen verbinding
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie