Piko 2023
Re: Piko 2023
Bijzonder inderdaad dat mensen met zo’n onderschrift zo reageren… Een dergelijke reactie zegt vooral veel over de persoon in kwestie denk ik.
Het was ondanks mijn persoonlijke voorkeur niet mijn opzet om het andere N spoornieuws van Piko te negeren. Ze maken daar ook fantastisch mooi niet NS-materieel. Ik heb in mijn eerste post een link toegevoegd met alle N-spoor nieuwigheden. En in mijn link naar de catalogus zijn ook alle nieuwigheden te vinden.
Groet, Merijn
Het was ondanks mijn persoonlijke voorkeur niet mijn opzet om het andere N spoornieuws van Piko te negeren. Ze maken daar ook fantastisch mooi niet NS-materieel. Ik heb in mijn eerste post een link toegevoegd met alle N-spoor nieuwigheden. En in mijn link naar de catalogus zijn ook alle nieuwigheden te vinden.
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Piko 2023
Top Merijn, zo eenvoudig kan iets opgelost worden zonder zurigheden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
En hoera: ook een paar franse nieuwtjes. Hoewel slechts kleurvarianten van de corail rijtuigen en nog een versie van een BB66000 en een G1206 zoals die ca 10 jaar geleden ook werd aangeboden.
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Re: Piko 2023
Ik hoop het ook, zijn we van de woekerprijzen verlost die momenteel worden gevraagd (en geboden) voor het minitrix spul. Ik had ergens gelezen dat de H0 versies van de ICR's door Piko als een verrassing kwamen. Wie weet hebben ze komend voorjaar ook zo'n verrassing voor de N-spoorders in petto.
Re: Piko 2023
Wauw, Piko en Scaletrading zijn weer goed bezig.
Wat een stortvloed aan nieuwe Nederlandse modellen weer.
Maar liefst 2 nieuwe modellen:
Mat'57/Benelux Hondekop
NS600/2000 in een vroege NS 612 en een US Army Transportation Corps versie (depot Nijmegen 1944/1945)
Verder varianten van bestaande modellen:
NS1136 geel/grijs met botsneus
NS1127 geel/grijs met A-sein
NS1212 bruin
Strukton 202328 (ex NS2328) in vroege uitvoering met originele motoren en huif
De Captrain G1206 lijkt echter een versie te zijn die nooit in Nederland geweest is (andere nummers wel).
Aangezien Piko over het algemeen een jaar achterloopt in N ten opzichte van H0, kunnen we alvast een een voorlopig lijstje voor 2024 opstellen.
Qua locomotieven geen nieuwe ontwikkelingen op H0 gebied, maar de ICR is natuurlijk de grote nieuwe ontwikkeling. Deze release zal voor 2023 bedoeld zijn, maar iets naar voren getrokken naar december 2022 vanwege de 3 andere merken de er ook mee uitkomen.
NS ICR oerversies geel/blauw (A, B, BKD)
NS ICR Fyra (A, B, BD, Bs)
NS ICR benelux (A, AB, B, BKD, Bs)
NS 2012
NS 2268 radioloc geel/grijs met blauw zwaailicht
IRP G1206
VolkerRail Slmmps kuilwagen oranje/blauw (was in grijs)
De al langer bestaande TRAXX is nooit naar N is vertaald, dus de Fyra variant verwacht ik niet in N.
Dit geldt ook voor de Shimmns
Wat een stortvloed aan nieuwe Nederlandse modellen weer.
Maar liefst 2 nieuwe modellen:
Mat'57/Benelux Hondekop
NS600/2000 in een vroege NS 612 en een US Army Transportation Corps versie (depot Nijmegen 1944/1945)
Verder varianten van bestaande modellen:
NS1136 geel/grijs met botsneus
NS1127 geel/grijs met A-sein
NS1212 bruin
Strukton 202328 (ex NS2328) in vroege uitvoering met originele motoren en huif
De Captrain G1206 lijkt echter een versie te zijn die nooit in Nederland geweest is (andere nummers wel).
Aangezien Piko over het algemeen een jaar achterloopt in N ten opzichte van H0, kunnen we alvast een een voorlopig lijstje voor 2024 opstellen.
Qua locomotieven geen nieuwe ontwikkelingen op H0 gebied, maar de ICR is natuurlijk de grote nieuwe ontwikkeling. Deze release zal voor 2023 bedoeld zijn, maar iets naar voren getrokken naar december 2022 vanwege de 3 andere merken de er ook mee uitkomen.
NS ICR oerversies geel/blauw (A, B, BKD)
NS ICR Fyra (A, B, BD, Bs)
NS ICR benelux (A, AB, B, BKD, Bs)
NS 2012
NS 2268 radioloc geel/grijs met blauw zwaailicht
IRP G1206
VolkerRail Slmmps kuilwagen oranje/blauw (was in grijs)
De al langer bestaande TRAXX is nooit naar N is vertaald, dus de Fyra variant verwacht ik niet in N.
Dit geldt ook voor de Shimmns
Re: Piko 2023
nu nog een een Piko mat 46 met snor , muizekop
en een sprinter treinstel
niks tegen international ook duits ,belgie,oostenrijk.Italie en frans
Mack
en een sprinter treinstel
niks tegen international ook duits ,belgie,oostenrijk.Italie en frans
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2023
Spoortje010, dat is helaas ijdele hoop. Het wordt een kleurvariant van de binnenlandse mat.’54. Het wordt dus niet wat Wilco (op zichzelf juist) schreef:Wel hoop ik dat het een nieuwe vormvariant is en niet een "normale" Mat'54 in een Benelux jasje.
Rick hoeft nog geen spijt te hebben vanDe Mat 54 heeft bij een tweetje twee stroomafnemers op één bak en bij een viertje op ieder koprijtuig twee stroomafnemers. De later ontwikkelde Mat 57 (De Benelux stellen) had op elk koprijtuig één stroomafnemer.
Groet vanjammer dat ik die afgelopen jaar zelf gemaakt heb
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Piko 2023
Waar haal je deze wijsheid vandaan? De afbeelding is echt een Benelux stel.Spoortje010, dat is helaas ijdele hoop. Het wordt een kleurvariant van de binnenlandse mat.’54. Het wordt dus niet wat Wilco (op zichzelf juist) schreef:
boven de mat 57 en onder het piko stel
(mat 56/57 geleend van Seinarm
Voor de duidelijkheid de Seinarm afbeelding is die van een eerste kleurvariant van de Mat 56 oftewel de eerste kleur (Tijdperk III). De Piko kleurstelling is die van de laatste periode dat de stellen reden (Tijdperk IV). Het verschil zit hem in de donkerder kleur geel en de gele band boven de 1e klasse ramen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Een verkeerd model maken of verkopen in een verkeerde kleurvarianten is echt iets wat niet meer kan in deze tijd. Zeker in de treinenwereld waar (bijna) iedereen op details is. Als het idd een mat 54 in beneluxkleuren word zullen velen hem niet afnemen bij de winkels, ikzelf ook niet. Dus dan zou de fabrikant veel boze winkeliers gaan krijgen. We gaan het zien, het blijft speculeren zolang het model nog niet in de verkoop is.
Re: Piko 2023
Waar halen jullie dit in hemelsnaam vandaan. Er staat in de folder gewoon een Benelux stel afgebeeld. Ik heb nog nooit gezien dat Piko in haar folder een ander model afbeeld dan het uiteindelijk maakt.Riem schreef: ↑02 jan 2023 20:00 Een verkeerd model maken of verkopen in een verkeerde kleurvarianten is echt iets wat niet meer kan in deze tijd. Zeker in de treinenwereld waar (bijna) iedereen op details is. Als het idd een mat 54 in beneluxkleuren word zullen velen hem niet afnemen bij de winkels, ikzelf ook niet. Dus dan zou de fabrikant veel boze winkeliers gaan krijgen. We gaan het zien, het blijft speculeren zolang het model nog niet in de verkoop is.
Je kan overigens in de folder heel goed zien wat vormvarianten zijn en wat nieuwe modellen zijn. De geel/grijze botsneus 1100 en de geel grijze 1100 met A sein worden daarom ook als nieuw aangekondigd en niet als vormvariant omdat de kap gewoon anders is dan de blauwe en geel/grijze 1100 en de blauwe 1100 met botsneus die zijn uitgebracht. Bij de Benelux staat ook duidelijk dat dit een nieuw model is en geen vormvariant. Maar om aan alle discussie een eind te maken heb ik gewoon even de importeur een mail gestuurd. Wordt vervolgd
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Heren, het staat ook gewoon op de website met identiek plaatje, Wilko is feitelijk onderbouwd en correct
Dit is echt een model en geen 3D render (wat nog kan dat dit het plaatje is van het H0 model?)
Dus je kan hier gewoon op vertrouwen wat er uitgebracht wordt er ook zo uit ziet wat je koopt
Vind het heel gaaf dat Piko dit zo onder de pet heeft kunnen houden, echt een verrassing
Link naar de Piko site
https://www.piko-shop.de/en/artikel/n-e ... 38049.html
Geweldig dat Piko zo aan de weg timmert, NL model of wat voor land dan ook!!
Mvg,
Ad
Dit is echt een model en geen 3D render (wat nog kan dat dit het plaatje is van het H0 model?)
Dus je kan hier gewoon op vertrouwen wat er uitgebracht wordt er ook zo uit ziet wat je koopt
Vind het heel gaaf dat Piko dit zo onder de pet heeft kunnen houden, echt een verrassing
Link naar de Piko site
https://www.piko-shop.de/en/artikel/n-e ... 38049.html
Geweldig dat Piko zo aan de weg timmert, NL model of wat voor land dan ook!!
Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 03 jan 2023 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Piko 2023
Het getoonde model is een H0 versie! (Duidelijk herkenbaar door de naad in de neus en de cabineramen)
Er zijn twee mogelijkheden:
1) Piko maakt zich er gemakkelijk vanaf en brengt een ongewijzigde Mat'54 uit in Benelux kleurstelling.
2) Piko maakt geheel nieuwe kappen en brengt een correcte Mat'57 uit.
Er zijn twee mogelijkheden:
1) Piko maakt zich er gemakkelijk vanaf en brengt een ongewijzigde Mat'54 uit in Benelux kleurstelling.
2) Piko maakt geheel nieuwe kappen en brengt een correcte Mat'57 uit.
Laatst gewijzigd door Spoor010 op 03 jan 2023 10:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Piko 2023
Het is een afbeelding van het H0 model op de site.
Volgens deze uitleg is de Benelux een kleurvariant; bij de nieuwe modellen zoals de Traxx en NS 600 staat form neu, bij de DB 216 staat form variante en bij de V200, bruine 1200 en Silberlingen staat neu 2023. De importeur zal dus duidelijkheid mogen geven over wat er gaat komen.WilcoV schreef: ↑02 jan 2023 22:04Je kan overigens in de folder heel goed zien wat vormvarianten zijn en wat nieuwe modellen zijn. De geel/grijze botsneus 1100 en de geel grijze 1100 met A sein worden daarom ook als nieuw aangekondigd en niet als vormvariant omdat de kap gewoon anders is dan de blauwe en geel/grijze 1100 en de blauwe 1100 met botsneus die zijn uitgebracht. Bij de Benelux staat ook duidelijk dat dit een nieuw model is en geen vormvariant. Maar om aan alle discussie een eind te maken heb ik gewoon even de importeur een mail gestuurd. Wordt vervolgd
Ik denk dat de meeste modelspoorders dat niet zien of het niet kan schelen en het model gewoon kopen.Riem schreef: ↑02 jan 2023 20:00 Een verkeerd model maken of verkopen in een verkeerde kleurvarianten is echt iets wat niet meer kan in deze tijd. Zeker in de treinenwereld waar (bijna) iedereen op details is. Als het idd een mat 54 in beneluxkleuren word zullen velen hem niet afnemen bij de winkels, ikzelf ook niet. Dus dan zou de fabrikant veel boze winkeliers gaan krijgen. We gaan het zien, het blijft speculeren zolang het model nog niet in de verkoop is.
Re: Piko 2023
In de folder staat bij de Piko Mat 57 Benelux duidelijk de term "NEU" en GEEN "Formvariant". Of de term bij de 600 een foutje is zou ik niet weten. Ook op de website staat duidelijk "NEUHEIT 2023" en "NEW 2023" en GEEN "Formvariant". Het maakt totaal niet uit of de afbeelding van de H0 versie is, Piko heeft nog nooit een afbeelding geplaatst van een model en dan een ander model dan op die afbeelding uitgebracht. Dus waarom nu dan dat wantrouwen. Ik zie werkelijk nergens staan dat het Benelux stel een "Formvariant" van de Mat 54 hondekop zou zijn. Maar we zullen in juli zien wie gelijk krijgt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Maar ik ben bang dat het een Mat'54 gaat worden in een Benelux jasje.
En dat denk ik door deze afbeelding:
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... n-nl-2023/
De hier getoonde foto is een bewerkte foto!
We zien de kappen van een H0 Mat'57 met het dak en de pantografen van een Mat'54.
En dat denk ik door deze afbeelding:
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... n-nl-2023/
De hier getoonde foto is een bewerkte foto!
We zien de kappen van een H0 Mat'57 met het dak en de pantografen van een Mat'54.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2023-01-03 om 10.51.08.jpg (58.45 KiB) 3089 keer bekeken
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Piko 2023
Maar wat een onzin, zou Piko nu de juiste afbeelden of Scaletrading. In de Piko folder en op de Piko website staat toch echt een heel andere afbeelding. Dus wie geloof je Scaletrading of degene die het daadwerkelijk produceert, Piko. We zullen het gaan zien. Ik heb overigens ook contact opgenomen met Piko zelf, maar die zijn nog met vakantie.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
We wachten af tot we het model in onze handen hebben. Misschien even wachten met het model vooraf bestellen als je twijfelt.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Piko 2023
Lijkt me een goede keuze. Ik heb in ieder geval zowel Scaletrading als Piko om opheldering gevraagd. Benieuwd wie als eerste zal reageren.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Het lijkt mij niet dat Scaletrading zelf afbeeldingen maakt om in een artikel over Piko te plaatsen.
Die zullen ze aangeleverd krijgen door de fabrikant.
Zeker als het om een nieuw / nog niet uitgeleverd artikel gaat.
Het zal mij niets verbazen als straks de afbeelding op de Piko website aangepast is.
Die zullen ze aangeleverd krijgen door de fabrikant.
Zeker als het om een nieuw / nog niet uitgeleverd artikel gaat.
Het zal mij niets verbazen als straks de afbeelding op de Piko website aangepast is.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Piko 2023
Ik denk het niet aangezien ze bij Piko tot eind deze week gesloten zijn. Scaletrading zal derhalve deze afbeeldingen zelf opgepakt hebben, vreemd dat ze dan een andere afbeelding pakken dan de Piko folder en website. Ik hoop dat je ongelijk hebt anders slaat Piko op dit vlak helaas een flater.Spoor010 schreef: ↑03 jan 2023 11:51 Het lijkt mij niet dat Scaletrading zelf afbeeldingen maakt om in een artikel over Piko te plaatsen.
Die zullen ze aangeleverd krijgen door de fabrikant.
Zeker als het om een nieuw / nog niet uitgeleverd artikel gaat.
Het zal mij niets verbazen als straks de afbeelding op de Piko website veranderd is.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Oké dus je bent het ermee eens dat het volgens de beschrijving dus een kleurvariant is omdat er niets over een nieuwe vorm staat. Of de rest van de folder is fout...WilcoV schreef: ↑03 jan 2023 10:42 In de folder staat bij de Piko Mat 57 Benelux duidelijk de term "NEU" en GEEN "Formvariant". Of de term bij de 600 een foutje is zou ik niet weten. Ook op de website staat duidelijk "NEUHEIT 2023" en "NEW 2023" en GEEN "Formvariant". Het maakt totaal niet uit of de afbeelding van de H0 versie is, Piko heeft nog nooit een afbeelding geplaatst van een model en dan een ander model dan op die afbeelding uitgebracht. Dus waarom nu dan dat wantrouwen. Ik zie werkelijk nergens staan dat het Benelux stel een "Formvariant" van de Mat 54 hondekop zou zijn. Maar we zullen in juli zien wie gelijk krijgt.
Re: Piko 2023
Ik hoop ook heeeeeeeeeeeel erg dat ik ongelijk heb!
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Piko 2023
Net bericht gehad van Wim Wolters van Scaletrading en die bevestigd inderdaad helaas het vermoeden dat Piko een in mijn ogen grove fout heeft gemaakt met de afbeeldingen.
Het wordt dus inderdaad zoals sommigen hier suggereerden een Mat 54 in een Benelux jasje. In mijn ogen een trieste keuze van Scaletrading en Piko, maar zoals sommigen ook zeggen zullen er vast velen zijn die deze nooit bestaand hebbende uitvoering zullen aanschaffen.
Ach scheelt in ieder geval een hoop geld die besteed kan worden aan de wel juiste modellen van Piko en anderen.
En ja hoor Rick je hebt helemaal gelijk. En dus helaas Frank je krijgt gelijk. Volgens Wim Wolters komt deze kleurvariant overigens uit op veler verzoek van ons N spoorders, dus zouden wij hier blijkbaar zelf om gevraagd hebben. Althans dat wordt in zijn reactie gesteld. Eén voordeel misschien, als dit model nu heel slecht verkoopt dan gaat het misschien voor aanbiedingsprijzen weg en kan je van twee stellen door Rob Bisschop een vierwagenstel laten maken.
Dus als we een echte Mat 57 willen dan komen we voorlopig toch weer uit bij Rob Bisschop
Het wordt dus inderdaad zoals sommigen hier suggereerden een Mat 54 in een Benelux jasje. In mijn ogen een trieste keuze van Scaletrading en Piko, maar zoals sommigen ook zeggen zullen er vast velen zijn die deze nooit bestaand hebbende uitvoering zullen aanschaffen.
Ach scheelt in ieder geval een hoop geld die besteed kan worden aan de wel juiste modellen van Piko en anderen.
En ja hoor Rick je hebt helemaal gelijk. En dus helaas Frank je krijgt gelijk. Volgens Wim Wolters komt deze kleurvariant overigens uit op veler verzoek van ons N spoorders, dus zouden wij hier blijkbaar zelf om gevraagd hebben. Althans dat wordt in zijn reactie gesteld. Eén voordeel misschien, als dit model nu heel slecht verkoopt dan gaat het misschien voor aanbiedingsprijzen weg en kan je van twee stellen door Rob Bisschop een vierwagenstel laten maken.
Dus als we een echte Mat 57 willen dan komen we voorlopig toch weer uit bij Rob Bisschop
Laatst gewijzigd door WilcoV op 03 jan 2023 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2023
Bedankt voor je terugkoppeling Wilco!
Ik vind deze keuze van Piko erg jammer.
Ik vind deze keuze van Piko erg jammer.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Piko 2023
Zeker weten Frank, juist omdat ze met andere modellen van vele locomotieven zo goed bezig zijn. Volgens de reactie heeft het allemaal te maken met de slechte verkoopcijfers van toendertijd de Mat 54 stellen. Wat ik ook weer raar vind aangezien ik die stellen op nagenoeg alle Nederlandse N spoor banen langs zie komen. Ik denk vooral dat ze toen gedacht hebben er veel meer te verkopen dan er markt voor was. Eerder een verkeerde marktverkenning dus dan dat iets slecht verkoopt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie